Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Державний навчальний заклад
«Полтавський центр професійно-технічної освіти»
Методична розробка виховної години
Викладач хімії та біології
Аверкеева О.В.
Виховання людини – багатогранний процес, складний і творчий пошук. Вихованню зростаючого покоління завжди надавалось великого значення. Сьогоднішня концепція виховання молоді базується на таких основних орієнтирах, як утворення естетичних функцій, розв’язання проблем морально-етичного плану, в основі яких лежать загальнолюдські цінності. Щоб підготувати молодь до життя, виховувати життєві компетентності потрібно розвивати її різнобічну активність, самостійність, творчість, індивідуальність.
У складному переплетенні сучасних економічних, соціальних, педагогічних проблем цивілізації, людство все частіше звертається до моралі, гуманізму і культури, вбачаючи в них реальний шлях до свого виживання і майбутнього процвітання.
Історія людства, в певному сенсі – це історія взаємин людини з природою. Кожний майбутній спеціаліст народного господарства, кожна свідома людина повинна обов’язково мати загальне уявлення про особливості сучасного екологічного стану, а також про основні напрямки державної політики в галузі охорони тваринного світу, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки.
Порушуючи питання еколого-природоохоронного змісту, поглиблюються уявлення учнів про тісні взаємозв’язки людини і природи, таким чином здійснюється вплив на емоційне сприйняття проблеми. Необхідно збуджувати і підтримувати інтерес молодого покоління до проблем взаємовідносин, взаємоіснування та охорони тварин, що живуть поруч з нами; сформувати гуманне ставлення учнів до живих істот, які їх оточують.
Тема виховної години є досить актуальною, оскільки допомагає розкрити суть взаємовідносин між тваринами і людьми, виховувати любов до „братів наших менших”, а також почуття особистої відповідальності за долю тварин. Молоде покоління не повинне стояти осторонь проблем, які виникають в суспільстві.
Розкриваючи тему виховного заходу, учні усвідомлюють, що знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини. Виховуючи в собі любов до тварин, гуманне ставлення до них ми тим самим виховуємо в собі любов до ближнього.
Підкреслюється актуальність проблеми зменшення кількості безпритульних тварин, що приречені на вимирання гуманним шляхом, шляхом стерилізації тварин-безхатьків.
Пізнавальною метою виховної години є ознайомлення учнів з творами письменників та поетів, присвячених тваринам, а також історією життя тварин – героїв, яким в різних куточках світу збудовано пам’ятники.
Любов до тварин, спілкування з ними – природна потреба кожної людини, а виховання свідомого, милосердного підростаючого покоління обов’язок кожного вчителя.
Викладач вищої категорії
«старший викладач»
хімії, біології з основами екології
Аверкеєва Олена Володимирівна;
Мета:гуманізація підростаючого покоління; розкрити взаємовідносини між тваринами і людьми; виховувати любов до “братів наших менших”, почуття особистої відповідальності за долю тварин; вчити учнів екологічному мисленню, доброті, милосердю.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, презентація порід собак, фотослайд-шоу «Я і мій чотириногий улюбленець», виставка художньої та спеціальної кінологічної літератури про собак;відеофільми про тварин;плакати з крилатими словами:
Епіграф:Розумом собаки тримається світ
(Давньоіндійська мудрість).
Вступне слово викладач
Заключне слово викладача
Вступне слово.
Доброго дня дорогі учні та шановні гості!
Майстер в/н. Спілкуватися з тваринами люди почали ще задовго до приручення їхніх диких предків. Уже десятки тисяч років тому люди не тільки полювали на звірів і птахів, а й спостерігали за ними й намагалися ввійти з ними в тісні, дружні стосунки.Процес зближення людини з тваринами відбувався значно швидше після того, як деякі з них були приручені.
Викладач. Вчені - зоологи вважають, що на Землі приблизно півтора мільйона видів тварин, а хребетних тварин майже 40750 видів. З цієї величезної кількості люди приручили й одомашнили лише близько 50 видів. Про тварин, які живуть поряд з людиною, звикають до неї і пристосовуються до її діяльності, про тварин, яких узяли в дім, приручили і навчили жити разом, а також про тварин-безхатьків, яких ви бачите на вулиці і які потребують допомоги від людини і піде мова.
(гіперпосилання у презентації)ФІЛЬМ ПРО ТВАРИН (відео 2)(Учням пропонується переглянути відеосюжет про домашніх улюбленців людей – тварин. ).
1. Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.
Майстер в/н.:Приручення собаки відбувалося приблизно 15 тис. років тому, в епоху первісної людини — в кам'яному віці. А нині ми маємо чимало різних порід собак, іноді таких несхожих між собою, що нам важко повірити в те, що вони належать до одного виду. Ну от хоча б для порівняння мексиканська собачка чи-хуа-хуа, яку можна посадити в склянку, й дог або сенбернар величиною з теля.(слайд в презентації)У наш час усі породи собак поділяються на три основні групи: службові, мисливські й декоративні (кімнатні)..(слайд в презентації)
Викладач: Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини. Але любити тварин зовсім не означає, що треба ловити звірів і птахів, брати їх додому й зачиняти в клітки. Саме навпаки, вивчати тварин треба тільки в природному середовищі. Та й взагалі дружити з тваринами краще й цікавіше, якщо вони перебувають на волі.Певна річ, у тих випадках, коли тварина попала в біду, людина повинна надати їй допомогу.
Майстер в/н:Останнім часом стало “модно” заводити тварин у будинках і квартирах для розваги, без роздумів над тим, чи добре їм? Бувають випадки, коли люди, награвшись цими тваринами, виганяють їх. Опинившись в інших умовах, без їжі і даху тварини гинуть, тому що вони не можуть пристосуватись до нового середовища існування. З’являються і бродячі коти та собаки.
Викладач:Тому перш, ніж завести тварину, необхідно добре подумати, чи потрібна вона вам, чи зможете ви її утримувати, чи безпечна вона для оточуючих, чи вистачить у вас коштів і часу займатися нею.
ФІЛЬМ ПРО ТВАРИН. (відео 3) (гіперпосилання у презентації)
Майстер в/н: Жива істота - це не іграшка. Треба знати психологію тварин, тому що для них господар - це завжди вожак, а члени його сім'ї - побратими або суперники. Чотирилапі друзі мають високу чутливість і реагують на психологічну атмосферу в сім'ї. Вони радіють і сумують разом з нами. Відрізняючись від людей тим, що у них немає захисних психологічних механізмів, вони можуть навіть захворіти, якщо рівень напруження між членами сім’ї і твариною буде високий. Собаки, незалежно від породи, увібрали в себе найкращі якості, які б ми хотіли бачити у тварині.
Викладач: Особливо благодійно впливає перебування собаки в домівці на дітей. Школою доброти, високих моральних якостей є виховання любові до “братів наших менших” – собак.Незалежно від того, чи ваш чотирилапий вихованець буде охороняти присадибну ділянку, чи піде з вами на полювання, чи просто стане “членом сім’ї” – у будь-якому разі треба придбати маленьке цуценя, яке можна виростити й виховати самому.І тоді ви матимете друга і помічника.
2. Любов до тварин, спілкування з ними - природна потреба кожної людини, що свідчить про її доброту.
Для чого люди заводять собак? Одні хочуть мати сторожа, інші - помічника на полюванні, на кордоні, в міліції, треті - щоб не бути самотніми. Тисячі років собака заслужено користується славою кращого друга і помічника людини.
Майстер в/н:. Собаки завжди допомагали людям у вивченні й вирішенні різних наукових питань. Допомагали вони по-різному: де силою й фізичною працею, де особливістю своїх органів чуття та поведінкою, а головним чином — безпосередньою участю в ролі піддослідних під час проведення різноманітних експериментів, що мають велике значення для біології, медицини й ветеринарії. Знаменитий лікар Давньої Греції Гіппократ, італійський учений Л. Сколанцані, академік І. П. Павлов та багато інших завдячують своїми досягненнями саме собакам.
Відомий лікар древньої Греції Гіпократ – “батько медицини” - вивчав будову тіла, препаруючи трупи тварин.Особливо багато працював з собаками відомий фізіолог Павлов, результати дослідів якого мають всесвітнє значення.
Викладач: Як вдячність за свої досягнення, Павлов запропонував спорудити пам’ятник Собаці.На високому круглому постаменті сидить собака. На самому постаменті – декілька барельєфів з зображенням різних дослідів над собаками і вислови про їх допомогу вченим, що належать перу великого фізіолога.
На барельєфі написано: “Хай собака, помічник і друг людини з древніх часів, приноситься в жертву людині, але щоб це неодмінно відбувалось без зайвої муки тварини”.(слайд в презентації)
Майстер в/н: Вчені проводили досліди на собаках по оживленню організму після явної смерті. Це дозволило їм розробити методи виживання людей, які загинули внаслідок нещасного випадку. А скільки дослідів було проведено на тваринах по пересадці різних органів, починаючи від пересадки шкіри, кінцівок, до нирок, серця і навіть голови. Завдяки їм розроблені операції, які дозволяють зберегти життя багатьох людей.
Викладач: Допомогли тварини і при освоєнні космосу. Адже першими в космосі були собаки - спочатку Лайка, потім Білка і Стрілка, а перед ними були миші, криси, кролі, черепахи, жаби, завдяки яким були вивчені впливи космосу на організм, перевантаження, космічне опромінення та інші фактори, які можуть впливати на людину в космосі.(слайд в презентації)
Майстер в/н: Всім нам відомо і про заслуги собак на кордоні, в міліції. Тисячі правопорушень розкрили собаки, сотні-тисяч порушників кордону затримали собаки, і тисячі тон наркотиків виявили собаки, рятуючи людей від наркотичної залежності.
Учень:Хотілось би відмітити роль собак-поводирів, яких спеціально навчають, щоб полегшити сліпим людям життя. Кращими поводирями вважаються собаки породи лабрадор і німецькі вівчарки. До речі, вік собак - поводирів короткий. Даютьзнати постійне нервово - психічне напруження, яке зазнає собака, заміняючи сліпим людям очі.
Викладач: В знак подяки за полегшення життя сліпих людей на території Берлінського зоопарку собакам – поводирям встановили пам’ятник. На прямокутному кам’яному постаменті стоїть доросла вівчарка і уважно дивиться вдалечінь.
Прикладів щирої прихильності, вірності та відданості собак своїм господарям відомо дуже багато, хоч зазвичай ці чотирилапі друзі і не удостоюються пам’ятників.
(робота із залом)
А взагалі - скільки в середньому живе собака? (12 - 13 років, до 20, рекорд -27р. 3 міс.) А кіт? (14- 15років) Скільки порід собак, на вашу думку існує в світі? (У світі існує понад 400 порід собак.)
Тим, хто вирішив завести собі чотириногого друга, краще не брати великих і сильних собак — таких, як дог, ньюфаундленд, а також собак, які важко піддаються дресируванню: південноросійську вівчарку, чорного тер'єра, московську вартову. Краще придбати німецьку вівчарку, колі, боксера, керрі-блю-тер'єра. З ними ви можете брати участь у різних змаганнях.З будь-якою собакою можназнайти контакт і добре їївидресирувати. Усе залежитьвід того, наскількисерйознолюдинапідходить до виховання свого чотирилапого друга. Отож, добре поміркуйте, перш ніжузяти в свійдім собаку. А коли ви вже вирішиливзяти, станьте йому справжнім другом. Тож нехай ваша дружба буде міцною, щасливою та радісною.
Учень читає:Вірш Бондар Мирослави
“Якщо ми зраджуємо друзів”
У серці біль, душа тремтить, злиденний вітер виє,
І час невпинно так летить, а він лише про домівку мріє.
Серед бруду і сміття старий і хворий пес лежить,
І чути стогін і виття, та якось він заснув на мить:
І молодість у сні прийшла,коли на руки взяв його хлопчина,
маленький був, ще цуценям,немов грайливая дитина.
Він ріс в теплі і доброті,та час спливає, виростають діти,
І вдячний пес, що у житті він зміг когось любити.
Що ж, не потрібен він тепер тому, кому служив так вірно.
Остання мить - і пес помер, лиш зашуміло листя: – “Спи спокійно”.
Виступ влсниці приватного притулку для бездоних тварин у Полтаві «Ліра і Ральф» Світлани Готьє.
Заключне слово викладача
Підсумувавши прослухане, можна зауважити, що кожна людина повинна жити в гармонії з живою природою, тобто з тваринами, захищати їх і охороняти.
Допоки житимем, рятуймо все від знищення, розрухи, смерті, бруду.
Хай наша справа радість принесе і впевненість, що ми на світі - люди!
Як висновок нашого виховного заходу прозвучать наступні слова.
Витри піт солоний із чола І трудись, забувшипро утому,
Бо людина ціниться по тому, чи вона зробила, що могла.
Скільки сил у неї вистачало, щоб на світі більше щастя стало.
То ж давайте творити добро, робити світ прекрасним і багатим.
Дякуємо нашим гостям за те, що знайшли час відвідати наш навчальний заклад, сподіваємося на подальшу співпрацю .
(букети квітів гостям+частування для утриманців притулку)