Підсумковий урок з теми "Агрегатні стани речовини"

Про матеріал
Урок розроблено з метою перевірки рівня засвоєння учнями знань про агрегатні стани речовини, уміння застосовувати теоретичні знання для рішення якісних і розрахункових завдань, сприяти розвитку взаємодопомоги й співробітництва.
Перегляд файлу

Підсумковий урок з теми

”Агрегатні стани речовини”

Мета: перевірити рівень засвоєння основних знань про агрегатні стани речовини, уміння застосовувати теоретичні знання для рішення якісних і розрахункових завдань, сприяти розвитку взаємодопомоги й співробітництва.

Підготовчий етап: за один тиждень до тематичного оцінювання учням пропонуються питання трьох варіантів.

I варіант

“Гази”

  1. Довести твердження: “Без газоподібного стану речовини немає життя на землі”.
  2. Процеси паротворення й конденсації.
  3. Стан динамічної рівноваги. Насичена пара, її властивості. Критичний стан речовини.
  4. Скраплення газів. Використання в техніці.
  5. Вологість повітря. Величини, що характеризують вологість.
  6. Теплове розширення газів. Його значення в природі й техніку.

II варіант

“Рідини”

  1. Довести твердження: “Без рідкого стану речовини немає життя на землі”.
  2. Поверхневий шар рідини.
  3. Явище на границі рідини із твердим тілом.
  4. Капілярні явища. Використання в природі, техніку, побуті.
  5. Внутрішнє тертя в рідині.
  6. Теплове розширення рідин. Його значення в природі й техніці.

III варіант

“Тверді тіла”

  1. Довести твердження: “Без твердого стану речовини немає життя на землі”.
  2. Властивості кристалів. Монокристали й полікристали.
  3. Аморфні тіла, їхні властивості.
  4. Рідкі кристали, їхні властивості.
  5. Пружні властивості твердих тіл. Види деформацій.
  6. Теплове розширення твердих тел. Його значення в природі й техніці.

План уроку.

  1. Організаційний момент. Вступне слово вчителя, подання команд, журі, консультантів.
  2. Обговорення теоретичних питань.
  3. Обговорення практичних питань.
  4. Підведення підсумків.

I Вступ.

(На дошці написана: тема уроку, типи конкурсів, відповідність між набраними балами й оцінкою, та епіграф)

... пора чудес прийшла й нас
Підшукувати доводиться  причини
Всьому, що відбувається на світі.

Вільям Шекспір.

Учитель фізики: Неосяжний світ фізики! У навколишній природі й навіть усередині нас - усюди відбуваються фізичні процеси. Природа багатогранна, але на перший погляд зрозуміла й звична. Незважаючи на дивне різноманіття матеріалів і речовин, що оточують нас не тільки у фізичній лабораторії, але й у повсякденному житті, будь-які речовини можуть перебувати в чотирьох агрегатних станах, але сьогодні нас будуть цікавити три агрегатних стани: твердий, рідкий і  газоподібний. Крім того, відбуваються й знайомі переходи речовин з одного стану в інший: замерзаючи, вода стає твердим льодом, при нагріванні вона випаровується, перетворюючись у водяну пару. І на останніх уроках ми відповідали на  виникаюче питання: чому все це відбувається? Сьогодні ми перевіримо, яка глибина вашого розуміння основних питань про агрегатні стани речовини й наскільки ви вмієте застосовувати отримані знання при рішенні не зовсім звичайних якісних і практичних завдань.

Залік складається з п'яти турів (ця інформація написана на дошці), на кожному з яких можна заробити до 5 або до 10 балів:

 I тур – Філософський, 1–5 балів;
II тур – Фізичний, 1–10 балів;
III тур – Літературний, 1–5 балів;
IV тур – Математичний, 1–5 балів;
V тур – Експериментальний, 1–5 балів.

Таким чином, з урахуванням загальної кількості балів, ви можете одержати:

“відмінно”, якщо ви набрали 27–30 балів;
“добре”, якщо ви набрали 23–26 балів;
“задовільно”, якщо ви набрали 20–22.
Допомога консультантів - 5 балів.

(Клас ділиться заздалегідь на три групи, кожна вибирає капітана із числа учнів і консультанта із числа дітей, що добре навчаються ,які й будуть робити підрахунок балів і допомагати, якщо буде потреба, командам, за що повинні “заплатити” 5 балів за кожну консультацію або допомогу. Варіант визначається жеребом, аналогічно, завдання для кожної групи). Отже, ми починаємо залік з першого туру.

I тур

Філософський

Учитель фізики: Кожна команда одержала завдання аргументовано пояснити або спробувати довести твердження: “Без газоподібного, рідкого або твердого станів речовини немає життя на землі”. Нам залишилося з'ясувати, який варіант одержить кожна команда. Ми запрошуємо капітанів команд і по жеребі кожний визначить черговість свого виступу.

(Капітани по жеребі визначають порядок виступу. Кожна команда доводить твердження свого варіанта, відповідаючи на запитання: “Без ... стану речовини немає життя на землі”. Це “поле” думки, плід логічних міркувань, фантазії учнів)

II тур

Фізичний

Учитель фізики: Другий тур дозволить з'ясувати, яка глибина розуміння основних питань про агрегатні стани речовини, суть процесів, що протікають при переході речовини з одного агрегатного стану в інший, а також розуміння природи властивостей різних агрегатних станів і значення цих процесів у природі й техніці. Відповіді на питання повинні бути лаконічними. Отже, перша група, розподіливши між учасниками питання, відповідає за планом:

  1.               Процеси паротворення й конденсації.
  2.               Стан динамічної рівноваги. Насичена пара, його властивості. Критичний стан речовини.
  3.               Скраплення газів. Використання в техніці.
  4.               Вологість повітря. Величини, що характеризують вологість.
  5.               Теплове розширення газів. Його значення в природі й техніці.

(Виступи учнів)

Учитель фізики: Друга група також відповідає на питання, розподіливши їх між учасниками команди за планом:

  1.               Поверхневий шар рідини.
  2.               Явище на границі рідини із твердим тілом.
  3.               Капілярні явища. Використання в природі, техніці, побуті.
  4.               Внутрішнє тертя в рідині.
  5.               Теплове розширення рідин. Його значення в природі й техніці.

(Виступи учнів)

Учитель фізики: І, нарешті, заключний теоретичний виступ третьої команди, що відповідає на питання, розподіливши їх між учасниками за планом:

  1.               Властивості кристалів. Монокристали й полікристали.
  2.               Аморфні тіла, їхні властивості.
  3.               Рідкі кристали, їхні властивості.
  4.               Пружні властивості твердих тел. Види деформацій.
  5.               Теплове розширення твердих тел. Його значення в природі й техніці..

(Виступи  учнів)

Учитель фізики: Другий, фізичний тур закінчився, і консультанти оголосять результат перших двох турів.

(Консультанти, підрахувавши загальну кількість зароблених балів, оголошують результат)

III тур

Літературний

Учитель фізики: Кожна група повинна з наукового погляду провести аналіз літературного уривка, вибравши фізичне явище, що відповідає даній темі.

Завдання першій групі.

І. А. Бунін “Сутінки”

Усе – точно в півсні. Над сивою водою
Сповзає з гір туман, холодний і густий,
Під ним гуде прибій, зловісно розростаючись,
А темних голих скель прибережна стіна,
У паруючий туман занурена,
Ліниво куриться, в імлі гублячись.

(Над нагрітою водою перебувають теплі шари повітря, збагачені вологою, які легше холодних. Під дією Архімедової сили вони піднімаються нагору в гори й попадають в область холодного повітря. І вже там водяна пара прохолоджується нижче точки роси, конденсується у вигляді туману - явище випадання роси не на поверхню землі, а в об'ємі повітря. І він по схилі гори опускається назад униз до води.

Таким чином, теплі шари повітря, збагатившись вологою, піднімаються нагору й сильно прохолоджуються. Водяні пари конденсуються, утворюючи краплі або туман.)

Завдання другій групі.

С. Г. Островий

А я все гладив сніг рукою,
А він усе зірками відсвічував...
На світі немає туги такої,
Котрої сніг би не виліковував.
Він весь як музика. Він – звістка.
Його безудержність бескрайна.
Ах, цей сніг... Не даремно в ньому є
Завжди яка-небудь таємниця.

(Сніг складається зі сніжинок, що ростуть із дрібних крижаних шестигранних кристаликів. Потоки повітря піднімають сніжинку, кружляють її, відносять убік... Відбивна здатність чистого снігу понад 90 %, крім того сніжний запас це величезний запас вологи, необхідний полям і своєрідна гігантська ковдра, що захищає поверхня землі від холодних вітрів, а навесні - це поталі води, насичені киснем і кількість азотистих сполук улітку прямо пропорційна висоті сніжного покриву.

Таким чином, сніг - скупчення кристалів льоду, що служить теплоізоляційним покривом узимку, запасом вологи навесні, живильними речовинами влітку й дійсно білий сніг має велику відбивну здатність.)

Завдання третій групі.

Л. А Мартинов.

Чую я природи голос,

Що поривається крикнути,
Як і з ким вона боролася,
Щоб з хаосу виникнути,
Може бути, і не в ім'я
Обов'язково нас із вами,
Але щоб стали ми живими,
Мислячими істотами.
І повторює природи голос:
Ви маєте право, ви маєте право,
Щоб усе не розкололося
На безглузді частини!

(Фізика наука про природу. Осягаючи закони природи й використовуючи їх у своїй практичній діяльності, людина стає усе більше могутнім, прискорюючи науково-технічний прогрес. Зростає збиток, що наноситься людиною природі: забруднюється атмосфера, на поверхні морів з'являється нафтова плівка, менше залишається лісів. Тому важливість здобуває моральна сторона відносини людини й природи. Сьогодні як ніколи актуальний заклик берегти нашу землю, щоб люди не направляли на своє власне знищення ті сили природи, які вони змогли відкрити й скорити.

Таким чином, ми повинні берегти природу, як ми бережемо саме життя людини.)

IV тур

Математичний

Учитель фізики: Кожна група повинна правильно вирішити завдання, пояснивши результат.

  1.             Увечері на березі озера при температурі 18оС відносна вологість повітря дорівнює 75 %. При якій температурі до ранку можна чекати появи туману?

Дано:

t1= 18о C

j = 0,75

r 0 = 15,4 10-3

t < tр

Рішення:

Роса випадає, якщо абсолютна вологість повітря буде більша густини

насиченої водяної пари. Визначимо абсолютну вологість при 18о С.

j = r /r 0 , r = j r 0

r = 0,75*15,4 10 -3 = 11,55 10 -3

Таким чином, r = 11,55 10 -3 відповідає t = 13о С, при якій утвориться туман.

Відповідь: 13о С.

tр -?

 

2. Під яким тиском перебуває повітря в повітряному пухирці діаметром 2 мм у воді на глибині 50 см, якщо атмосферний тиск 105 Па?

Дано:

r = 2 10 -3 м

h = 0,5 м

p1 = 10 5 Па

s = 72 10 -3

r = 10 3

g = 9,8

Розвязання:

Відповідно до закону Дальтона, загальний тиск визначається як сума атмосферного p1, гідростатичного p2 і лапласового тисків p3:

p = p1 + p2 + p3

p2 =r g h,

p3 =

p = p1 + r g h +

p = 10 5 Па+10 3 9,8 0,5 м+2 72 10 -3 /210 -3 м=

=105044 Па = 105 кΠа

Відповідь: 105 кΠа

p - ?

 

Учитель фізики: Консультанти перевірять правильність рішення завдань. А ми продовжуємо нашу роботу й підходимо до заключному етапу “Експериментальному”.

V етап

Експериментальний

Учитель фізики: Кожній команді пропонується виконати практичну роботу (по жеребі визначається тема практичної роботи).

Практична №1 Визначення середньої квадратичної швидкості молекул повітря.

Практична №2 Визначення поверхневого натягу води.

Практична №3 Визначення модуля Юнга гуми.

(Учні повинні знати порядок виконання роботи, тому вони тільки роблять виміри й оголошують результат, а консультанти спостерігають і оцінюють роботу. Після виконання роботи, консультанти підбивають загальний підсумок)

Учитель фізики: Наша робота підійшла до завершення. Підсумком кожного учня є підсумок групи, тобто та оцінка, що ви одержали відповідно до набраних балів.

(Оголошення результатів заліку)

І не важливо яким шляхом людина одержує знання, важливий результат. І я сподіваюся, що сьогодні ви одержали саме те, що очікували.

І завершити я б хотіла словами Конфуція:

Три шляхи ведуть до знання: шлях міркування - це шлях найблагородніший, шлях наслідування - це шлях найлегший і шлях досвіду - це шлях самий гіркий.

(Відповіді на питання учні можуть знайти в підручниках по фізиці для класів з поглибленим вивчанням предмета. Опис практичних робіт у збірниках фронтальних лабораторних робіт або збірниках факультативних курсів по фізиці)

 

doc
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку