Підсумковий урок з теми: "Царство Гриби"
Ціль уроку: Узагальнити й систематизувати знання з теми "Гриби", перевірити рівень сформованості понять про екологічні групи грибів та їх значення в природі та житті людини, озброїти учнів знаннями про правила збирання грибів, про ознаки отруєння грибами та надання першої допомоги; розвивати нестандартне мислення, спостережливість і життєві навички особистої безпеки, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, виховувати дбайливе ставлення до природи та свого здоров’я.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: мультимедійний комплекс, муляжі грибів, фломастери, роздавальний матеріал, презентація, що відображає у вигляді слайдів усі основні етапи уроку.
Міжпредметні зв’язки: історія, географія, література.
Клас об’єднується в чотири групи.
Випереджальні диференційовані творчі домашні завдання:
Форми роботи, застосовувані на уроці:
Хід уроку
І етап. Організаційний. Добрий день, діти. Сьогодні в нас на уроці багато гостей, тож я сподіваюся, що ви зможете зібрати всю свою увагу й винахідливість і показати, як гарно й злагоджено ви вмієте працювати і які знання отримали.
ІІ етап. Уведення в тему (використовується прийом "Дешифрувальник") .
А для початку я пропоную вам впродовж 30 секунд розгадати анаграми, які й стануть назвою вашої групи на сьогоднішньому уроці. (Слайд 2)
Л Ю М А С К И (1 група – Маслюки)
Х О Р И М У М О (2 група – Мухомори)
Л Е В І Ц В І (3 група – Цвілеві)
В И Т Р У Т О К И (4 група – Трутовики)
Учитель: Назвою кожної команди є (Діти хором промовляють розшифровану назву). (Слайд 3). До якого царства відносяться ці організми? (Відповідь: до Царства Грибів).
ІІІ етап. Визначення мети уроку та мотивація навчальної діяльності. (Сл.4)
Ми вже вивчили цю тему, тому мета нашого сьогоднішнього уроку – розширити уявлення про таку цікаву групу живих організмів, як гриби, узагальнити вивчене про їх значення в природі та житті людини.
Учитель: А яка у зв’язку з цим постає перед нами природоохоронна мета? Засвоїти необхідність дбайливого ставлення до природи та власного здоров’я.
ІV. Узагальнення знань
Давайте згадаємо, чому гриби виділяють у окреме царство живих організмів?
Завдання передбачають використання диференційованого підходу. 1 та 2 групи застосовують знання у видозмінених умовах (творчий рівень, застосування стратегії технології РКМ - "кола Вена")
Завдання для 1 групи: зробити порівняльну характеристику царств Гриби й Рослини. (Слайд 5)
Завдання для 2 групи: зробити порівняльну характеристику царств Гриби й Тварини. (Слайд 6)
Вчитель: Ми вже вивчили особливості будови грибів, їх різноманітність, познайомилися зі способами розмноження грибів та їхньою життєдіяльністю. Пропоную 3 та 4 групам узагальнити знання про гриби й виконати наступні завдання:
Завдання для 3 групи: (середній рівень) закінчити речення одним словом. (Сл. 7)
Завдання для 4 групи(достатній рівень): виконати тест з теми "Гриби".(Слайд 8)
По закінченні роботи учні 1-2 групи звітують про отримані результати. Якщо відповіді неповні, учасники інших груп можуть доповнити відповіді. Учитель, демонструючи слайди з правильними відповідями, пропонує перевірити свої результати та оцінити власну роботу (максимум – два бали).
Учитель: Молодці! Добре попрацювали. Уявіть собі, саме перед уроком мені принесли якийсь дивний лист. Хто б міг його надіслати? А, виявляється, він від Гриба-лісовичка. Та якийсь цей лист чудний. Допоможіть мені розібратися з ним, знайти , де в ньому правда, а де вигадка. (Учні повинні відшукати шість помилок, допущених грибом. Метод технології РКМ – метод "пасток").(Слайд 9)
Добрий день, шановна Вікторіє Дмитрівно!
До мене дійшли чутки, що Ви, разом із своїм 7-Б класом, невдовзі збираєтеся завітати до нас у ліс на екскурсію. Тож пропоную себе в якості екскурсовода. Бо я – наймудріший, усім потрібний. За мною орієнтуються в лісі: де північ, де південь, де захід та схід, якщо я росту на корі дерева. А взагалі-то я можу оселятися, де завгодно:на рослинних та тваринних рештках, на продуктах харчування, на живих організмах, навіть на камінні. А який я прудкий! За день встигаю весь ліс оббігти. Нічого не боюся, від дощу мене захищає власна шапка. У лісі я від усіх найліпший. У холодні дні, особливо в Арктиці, мною ласують голодні олені. Якби мене не було, вони, напевно, загинули б від голоду та холоду. Та не тільки вони, а й люди мною ласують також. Мене можна збирати не лише в лісі, а й біля заводів, смітників, автомагістралей. У всіх я в пошані. Загадки й вірші про мене складають. Навіть є наука, що мене вивчає, міфологія називається. Тож, не баріться й приїжджайте до мене в ліс, стану вам у нагоді.
Ваш гриб-лісовичок.
(Приблизний час на виконання – 1 хвилина. Як тільки перша група сигналізує про готовність, інші групи припиняють роботу).
Учитель: Діти! Які помилки ви знайшли в листі лісовичка? Можливі відповіді: (Слайд 10)
А взагалі-то, навіщо так довго чекати на майбутню екскурсію? Пропоную вам зараз вирушити у віртуальну подорож до царства "Гриби".
V. Релаксація "Звуки лісу". (Слайд 11)
Ранок. Ми заходимо в ліс. Навкруги тиша й спокій. Ледь чутно шелестить під ногами опале листя, похрускує хмиз. Білокорі берізки наче вітають грибників своїми ніжними вітами, виструнчилися, немов почет. Он прудка білка швидко пробігла вниз по стовбуру дерева. Принишкла, зиркнула своїми пильними оченятами-намистинками. Не помітила нас, побігла під молоденький дубок, угледівши ледь підійняте листячко. Там, певно, причаївся смачненький грибочок. Грибна ж пора! Треба встигнути багато поживи на зиму заготувати. Не заважаймо білочці-ласунці, ходімо в інший бік. Займімося своєю справою.
VІ. Закріплення набутих знань.
Учитель: Яку валізу ми візьмемо з собою? Можливі відповіді: знання й карту. А туристи іноді отримують ще й маршрутні листи. Ви також виконуватимете завдання в маршрутних листах. Наша мандрівка починається з "Країни Цвілевих Грибів"(слайдові презентація міні-проектів).
Виступ історика. У 1960 році у Великобританії протягом трьох місяців загинуло 100 тисяч індичок. Не зразу вдалося встановити причину. Виявилося, що корм, якими годували індичок, був заражений… (Слайд 12)
Учитель: Постановка проблеми: Чим? (Аспергілом) Його можна побачити у вигляді плям на книжкових палітурках. Він використовується для виробництва лимонної кислоти. Не менш відомий гриб пеніцил, з якого одержують антибіотик пеніцилін та лимонну кислоту. Цвілевий гриб мукор у країнах Азії застосовують для виготовлення соєвого сиру. (Слайд 13)
Завдання 1. Демонстрація слайда. Гра "Третій зайвий": (Слайд 14)
Оцініть свою роботу (1 б.)
Учитель. Наступна наша зупинка –" Країна Дріжджів".
Виступ історика. (Слайд 15) Людина "приручила" дріжджі, навіть не підозрюючи про їх існування. Напій, схожий на сучасне пиво, був відомий у Давньому Єгипті ще в ІІ тисячолітті до н. е., там же виник спосіб приготування хліба з кислого дріжджового тіста. Увесь цей час люди думали, що бродіння виникає саме по собі. Лише в 1680 році Антоні ван Левенгуку вдалося роздивитися під мікроскопом клітини дріжджів. І тільки в 70-х рр. ХІХ ст. французький учений Луі Пастер довів, що саме дріжджі викликають бродіння.
Завдання 2. Назвіть продукти та речовини, при виробництві яких використовуються дріжджі. Оцініть свою роботу (1 б.) (Слайд 16)
Можливі відповіді: вино, пиво, хліб, квас, спирт, вітаміни, ферменти, кефір, комбікорм (слайд).
Учитель. Але не тільки людина навчилася використовувати дріжджі для своїх потреб. Діти, хто знає, як сверблячий пухир на місці укусу комара, пов'язаний із дріжджами?
Відповідь. Звичайний комар вирощує їх у своєму стравоході. Коли він своїм хоботком проколює шкіру, у ранку разом із слиною потрапляє розчинений у ній вуглекислий газ, а також дріжджі. Вуглекислий газ допомагає комару смоктати кров, а дріжджі викликають сверблячий пухир (слайд).
А зараз перенесемося туди, де цих комарів велика кількість – у ліс, у "Країну Шапкових грибів". (Слайд 17, 18)
Завдання 3. Підпишіть будову шапкових грибів (3,4 групи)
Відповідь: 1. Шапка. 2. Ніжка. 3. Міцелій. 4. Плодове тіло. 5.Пластинчасті гриби . 6.Трубчасті гриби.
2.Закінчіть схему( 1,2 групам)
Способи розмноження грибів
Вегетативно нестатево статево
-шматочками міцелію спорами злиттям гамет
-брунькуванням
Учитель. Діти, давайте послухаємо, що нам можуть розповісти про себе гриби.
Прийом інсценізації. Виступи дітей-акторів, які розповідають про отруйні та їстівні гриби.
Білий гриб (боровик): (Слайд 19)
Мов кремезний мужичок,
Цар грибів – боровичок.
Шапка бура, шовковиста,
Тіло біле і м’ясисте.
В лісі хто мене вполює –
Той від радості танцює.
Лисичка справжня: (Слайд 20)
Я красуня невеличка,
А зовуть мене лисичка.
Шапка-лієчка жовтенька,
Ніжка щільна, коротенька.
Грибники мене всі знають –
Я червива не буваю.
Опеньки: (Слайд 21)
Сорок братиків в кутку
Розмістились на пеньку.
Та коли ще ми маленькі –
Волохаті і жовтенькі.
А як виростемо трішки
То стають тоненькі ніжки.
Маслюки: (Слайд 22)
Після дощику з’явились,
Під сосною причаїлись,
Заховалися під хвою,
Вкриті плівкою слизькою.
Хоч на зріст ми і маленькі –
Та проте такі смачненькі.
Бліда поганка: (Слайд 23)
Я принцеса вередлива,
Небезпечна і примхлива.
Біла ніжка в чобітку,
Ніжна шийка в обідку,
Шляпка зелененька,
Тіло солоденьке.
Але маю я токсини
Небезпечні для людини.
Хто лишень мене торкнеться –
Той ніколи не проснеться.
Червоний мухомор: (Слайд 24)
Я вдягнувся, мов сеньйор,
Справжній красень, мухомор.
Але знати вам доречно,
Що краса ця небезпечна.
Від мого страшного духу
Швидко гинуть навіть мухи.
Тільки лось мене цінує –
Я його завжди лікую.
Виступ історика. Про отруйні властивості грибів було відомо ще багато століть тому. Такі гриби при дворі цезарів у Стародавньому Римі ставали грізною зброєю в боротьбі за владу. Так загинув римський імператор Клавдій – любитель грибних страв, римський папа Климент VІІ, французький король
Карл VІ.
Учитель. Серед грибів є отруйні та їстівні. Але як розібратися, які з них мешкають у місті "Їстівні гриби", а які – у місті "Отруйні гриби", які можна збирати, а які – ні?
Завдання 4. Викиньте отруйні гриби з кошика, залиште тільки їстівні (у відповіді вкажіть їх номери). (Слайд 25)
Учитель. Ну, що ж, давайте перевіримо як ви впоралися з цим завданням. Отруєння грибами дуже небезпечне. Тому прослухаємо поради справжніх лікарів.
Виступ лікарів. (Слайд 26) Як лікаря, мене занепокоїло те, що деякі учні під час гри допустили помилки у визначенні грибів. У житті це може призвести до трагедії. Якщо у вас виникли симптоми отруєння грибами: біль у шлунку, пронос, блювота, головний біль, холодний піт, судоми, непритомність – негайно викликайте швидку допомогу й надайте долікарську допомогу:
Щоб не нашкодити власному здоров’ю та природі, треба дотримуватися правил збирання грибів: (Слайд 27)
Учитель. Озброєнні такими знаннями ми можемо повертатися додому. Але що це? Зверніть увагу на копитоподібні нарости на стовбурах дерев (це трутовики) (Слайд 28).
Так, правильно, це трутовики – гриби-паразити. Тож ми з вами опинилися в "Країні Паразитичних грибів". А які паразитичні гриби ви знаєте? Давайте перевіримо (Слайд 29).
Завдання 5. Дайте назву паразитичним грибам, зображеним на слайді( 1бал).
VІІ. Контроль набутих знань.
Учитель. Ось і підійшла до кінця наша мандрівка. Пропоную перевірити, чи залишилося у вашій пам’яті те, що ми вивчали в даній темі. А для цього кожна група повинна дати правильний алгоритм відповіді, виконуючи завдання "Грибний лабіринт". (Слайд 30)
Перевірка виконання завдання кожною групою. (2 б) (Слайд 31)
VІІІ. Домашнє завдання: (Слайд 32)
ІХ. Етап рефлексії: (Слайд 34)
Х. Оцінювання та самооцінювання, поцінування учнів.
ХІ. Якщо залишився час уроку. (Слайд 35)
Маршрутний лист учня……………………
Підготовка до подорожі
Подорож до царства "Гриби"
Гра "Третій зайвий" (1 б.)
Пеніцил, аспергіл, мукор
Відповідь: зайвий гриб №……..
Завдання. Назви продукти та речовини при виробництві яких використовуються дріжджі. (1 б.)
Відповідь: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Завдання. Закінчи схему, встав відповіді замість знаків запитання .(1 б.)
Способи розмноження грибів
? ? ?
?,? ? ?
Завдання. Збери тільки їстівні гриби, вкажи їх номери у відповіді.
Відповідь: їстівні гриби №………………………………………………………
Завдання. Дай назву паразитичним грибам, зображеним на малюнку.(1б)
Відповідь: 1………..2…………3…………4…………..5………….6………….
Завдання. Пройди лабіринт і знайди ознаки дріжджів. (2 б. )
Відповідь: …………………………………………………………………………
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Всього |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Маршрутний лист учня……………………
Підготовка до подорожі
1. Завдання. Зроби порівняльну характеристику царств Гриби й Тварини.(2 б.)
2. Завдання. Знайди помилки в листі Гриба-лісовичка. (2 б.)
Подорож до царства «Гриби»
3. Зупинка "Країна цвілевих грибів".
Гра "Третій зайвий" (1 б.)
Пеніцил, аспергіл, мукор
Відповідь: зайвий гриб №……..
4. Зупинка "Країна Дріжджів"
Завдання. Назви продукти та речовини при виробництві яких використовуються дріжджі. (1 б.)
Відповідь: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Зупинка "Країна Шапкових грибів".
Завдання. Закінчи схему, встав відповіді замість знаків запитання .(1 б.)
Способи живлення грибів
? ? ?
6. Гра "Полювання за грибами". (1 б.)
Завдання. Збери тільки їстівні гриби, вкажи їх номери у відповіді.
Відповідь: їстівні гриби №………………………………………………………
7. Зупинка "Країна Паразитичних грибів".
Завдання. Дай назву паразитичним грибам, зображеним на малюнку.(1б)
Відповідь: 1………..2…………3…………4…………..5………….6………….
8. Гра "Грибний лабіринт".
Завдання. Пройди лабіринт і знайди ознаки шапкових грибів. (2 б. )
Відповідь: ………………………………………………………………………..
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Всього |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Маршрутний лист учня……………………
Підготовка до подорожі
1. Завдання. Закінчи речення одним словом. (2 б.)
2. Завдання. Знайди помилки в листі Гриба-лісовичка. (2 б.)
Подорож до царства "Гриби"
3. Зупинка "Країна цвілевих грибів".
Гра "Третій зайвий" (1 б.)
Пеніцил, аспергіл, мукор
Відповідь: зайвий гриб №……..
4. Зупинка "Країна Дріжджів"
Завдання. Назви продукти та речовини при виробництві яких використовуються дріжджі. (1 б.)
Відповідь: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Зупинка "Країна Шапкових грибів".
Завдання. Підпиши будову шапкових грибів. (1 б.)
1…………..2…………..3…………….4……………..5………………..6…………
6. Гра "Полювання за грибами". (1 б.)
Завдання. Збери тільки їстівні гриби, вкажи їх номери у відповіді.
Відповідь: їстівні гриби №………………………………………………………
7. Зупинка "Країна Паразитичних грибів".
Завдання. Дай назву паразитичним грибам, зображеним на малюнку.(1б)
Відповідь: 1………..2…………3…………4…………..5………….6………….
8. Гра "Грибний лабіринт".
Завдання. Пройди лабіринт і знайди ознаки грибів-паразитів. (2 б. )
Відповідь: …………………………………………………………………………
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Всього |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Маршрутний лист учня……………………
Підготовка до подорожі
1. Завдання. Виконай тест з теми "Гриби" (2 б.)
2. Завдання. Знайди помилки в листі Гриба-лісовичка. (2 б.)
Подорож до царства "Гриби"
3. Зупинка "Країна цвілевих грибів".
Гра "Третій зайвий" (1 б.)
Пеніцил, аспергіл, мукор
Відповідь: зайвий гриб №……..
4. Зупинка "Країна Дріжджів"
Завдання. Назви продукти та речовини при виробництві яких використовуються дріжджі. (1 б.)
Відповідь: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Зупинка "Країна Шапкових грибів".
Завдання. Підпиши будову шапкових грибів. (1 б.)
1…………..2…………..3…………….4……………..5………………..6…………
6. Гра "Полювання за грибами". (1 б.)
Завдання. Збери тільки їстівні гриби, вкажи їх номери у відповіді.
Відповідь: їстівні гриби №………………………………………………………
7. Зупинка "Країна Паразитичних грибів".
Завдання. Дай назву паразитичним грибам, зображеним на малюнку.(1б)
Відповідь: 1………..2…………3…………4…………..5………….6………….
8. Гра "Грибний лабіринт".
Завдання. Пройди лабіринт і знайди ознаки цвілевих грибів. (2 б. )
Відповідь: …………………………………………………………………………
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Всього |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище учня……………………………………………………………….
Тест з теми "Гриби". (Кожна правильна відповідь 0,25 б)
Відповіді: 1….2….3….4….5….6….7….8…..
Прізвище учня……………………………………………………………….
Тест з теми "Гриби". (Кожна правильна відповідь 0,25 б)
Відповіді: 1….2….3….4….5….6….7….8…..
Прізвище учня…………………………………………………………….
Закінчіть речення одним словом. ( кожна правильна відповідь 0.25 б)
Варіанти відповідей: ядро, грибниця, брунькування, гіфи, одноклітинні, санітари, підберезник, печериця.
Прізвище учня…………………………………………………………….
Закінчіть речення одним словом. ( кожна правильна відповідь 0.25 б)
Варіанти відповідей: ядро, грибниця, брунькування, гіфи, одноклітинні, санітари, підберезник, печериця.
Лист Гриба-лісовичка
Добрий день, шановна Вікторіє Дмитрівно!
До мене дійшли чутки, що Ви, разом із своїм 7-Б класом, невдовзі збираєтеся завітати до нас у ліс на екскурсію. Тож пропоную себе в якості екскурсовода. Бо я – наймудріший, усім потрібний. За мною орієнтуються в лісі: де північ, де південь, де захід та схід, якщо я росту на корі дерева. А взагалі-то я можу оселятися, де завгодно:на рослинних та тваринних рештках, на продуктах харчування, на живих організмах, навіть на камінні. А який я прудкий! За день встигаю весь ліс оббігти. Нічого не боюся, від дощу мене захищає власна шапка. У лісі я від усіх найліпший. У холодні дні, особливо в Арктиці, мною ласують голодні олені. Якби мене не було, вони, напевно, загинули б від голоду та холоду. Та не тільки вони, а й люди мною ласують також. Мене можна збирати не лише в лісі, а й біля заводів, смітників, автомагістралей. У всіх я в пошані. Загадки й вірші про мене складають. Навіть є наука, що мене вивчає, міфологія називається. Тож, не баріться й приїжджайте до мене в ліс, стану вам у нагоді.
Ваш гриб-лісовичок.
Лист Гриба-лісовичка
Добрий день, шановна Вікторіє Дмитрівно!
До мене дійшли чутки, що Ви, разом із своїм 7-Б класом, невдовзі збираєтеся завітати до нас у ліс на екскурсію. Тож пропоную себе в якості екскурсовода. Бо я – наймудріший, усім потрібний. За мною орієнтуються в лісі: де північ, де південь, де захід та схід, якщо я росту на корі дерева. А взагалі-то я можу оселятися, де завгодно:на рослинних та тваринних рештках, на продуктах харчування, на живих організмах, навіть на камінні. А який я прудкий! За день встигаю весь ліс оббігти. Нічого не боюся, від дощу мене захищає власна шапка. У лісі я від усіх найліпший. У холодні дні, особливо в Арктиці, мною ласують голодні олені. Якби мене не було, вони, напевно, загинули б від голоду та холоду. Та не тільки вони, а й люди мною ласують також. Мене можна збирати не лише в лісі, а й біля заводів, смітників, автомагістралей. У всіх я в пошані. Загадки й вірші про мене складають. Навіть є наука, що мене вивчає, міфологія називається. Тож, не баріться й приїжджайте до мене в ліс, стану вам у нагоді.
Ваш гриб-лісовичок.
Л Ю М А С К И
Х О Р И М У М О
В И Т Р У Т О К И
Л Е В І Ц В І
Стратегія кола Вена з теми "Порівняльна характеристика царств Гриби й Рослини".
Стратегія кола Вена з теми "Порівняльна характеристика царств Гриби й Тварини".