Підсумковий урок з фізики
за темою «Теплові явища»
Мета й завдання уроку:
Підготовка до підсумкового уроку теми “Теплові явища” почалася з першого уроку фізики. З метою мотивації пізнавальної діяльності й розвитку інтересу до фізики перед учнями була поставлена МЕТА: виготовити модель будинку з урахуванням законів, що пояснюють теплові явища. Вони завели “Паспорт будинку”, у якому виконали малюнок зовнішнього вигляду майбутнього будинку, накреслили його план, визначили вид матеріалів, з яких буде виготовлені будинок і його деталі.
У міру вивчення теоретичного матеріалу ми обговорювали, як і де можна використати знання про теплові явища при будівлі будинку. Нарешті, тема вивчена, модель будинку побудована.
Учнів заздалегідь ділю на п'ять команд, приблизно рівних під силу. Кожна команда вибирає капітана, визначає назву, девіз команди, готовить домашнє завдання:
- питання для мозкової атаки;
- предмет і його опис для “Чорного ящика”;
- творчий звіт “Захист моделі будинку”.
Визначили склад журі, його завдання. Як гостей на урок запросити учителів ліцею.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ КОМАНД
Урок почався коротким вступним словом учителя: “Доброго дня! Сьогодні в нас незвичайний урок. Урок-змагання. Б. Шоу говорив: “Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність”. Саме в діяльності формуються всі ваші вміння й навички.
Потреба поліпшити свій побут тягне за собою потреба розумової праці. Вивчаючи тему “Теплові явища” і будуючи будинок, ви самі переконалися в цьому. Сьогодні ви поділитеся знаннями, уміннями використати їх, зі своїми однокласниками, змагаючись один з одним, команда з командою!
Далі, кожна команда оголосила свою назву, девіз. У змаганні взяли участь “Фанати конвекції”, “Сонечко”, “Ми не 'Чайники'”, “Кристал”, “Сервіз”.
МОЗКОВА АТАКА
Дидактичне завдання: Перевірити усвідомленість учнями вивченого матеріалу.
На цьому етапі кожна команда пропонувала своїм суперникам питання з “Чарівного конверта”. Наприклад, такі:
Були питання, що перевіряють знання визначень фізичних величин.
Зміст питань і відповіді на них показали, що учні засвоїли матеріал, уміють використати теоретичний матеріал для пояснення теплових процесів.
ТВОРЧИЙ ЗВІТ
Це самий відповідальний етап уроку-змагання.
Представники команд здійснювали захист моделі свого будинку за планом:
Після “захисту” опоненти задавали питання, наприклад, такі:
“Захист” моделі будинку покаже, чи учні вміють використати знання в практичних цілях. При виготовленні будинку в них розвиваються конструктивні вміння, практичні навички.
Творчі звіти оцінюються журі найвищим балом (10).
У проміжку між творчими звітами команд проводяться “Паузи-експерименти”. Показ цікавих дослідів. Учні пояснювали спостережувані явища.
Пауза - експеримент №1
Поясніть, чому металевий кухоль, у якому перебуває сніг і сіль “примерзає” до тарілки? (Дослід)
Пауза - експеримент №2
Кипіння води в переверненій закритій колбі (у якій тільки що кипіла вода). Чому вода без подачі тепла починає знову кипіти? (Дослід).
Пауза - експеримент №3
На палаючу свічу ставиться скло від гасової лампи. Свіча гасне. Чому?
СЛІДСТВО ВЕДУТЬ ЗНАВЦІ
Даний етап уроку переслідує наступні цілі:
- перевірити вміння учнів вирішувати практичні завдання;
- дати членам журі час для об'єктивної оцінки результатів творчого звіту.
Кожна команда одержує конверт із завданням: За графіком визначити речовину.
Даний конкурс дозволив перевірити вміння учнів читати графік, працювати з таблицями й визначати невідому речовину.
КОНКУРС ДОПИТЛИВИХ
Мета даного етапу:
- залучити до співробітництва вболівальників (за їхні правильні відповіді додавати очко відповідній команді);
- дати час членам журі для підведення остаточного підсумку.
Вболівальникам були запропоновані наступні питання:
КІНЕЦЬ - ВСІЙ СПРАВІ ВІНЕЦЬ
Члени журі підвели підсумки, голова оголосив результати.