ПІДСУМКОВО-УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК-ТЕЛЕПЕРЕДАЧА
«ПРИРОДНІ ЗОНИ УКРАЇНИ»
ПІДСУМКОВО-УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК-ТЕЛЕПЕРЕДАЧА
«ПРИРОДНІ ЗОНИ УКРАЇНИ»
Мета: узагальнити знання про природні зони України, особливості їх природи та сучасний стан.
Навчальна: удосконалювати навички давати комплексну характеристику природних зон України; сприяти розумінню взаємозв’язків між природними компонентами зони; вдосконалювати вміння та навички працювати із різними тематичними картами атласу.
Розвивальна: розвивати навички відповідального громадянина та дбайливого господаря, розвивати культуру мовлення, критичність мислення, інтелект учнів, уміння синтезувати, класифікувати та порівнювати, уміння працювати по групах.
Виховна: виховувати любов до природи рідної землі, почуття гордості за її багатства та красу.
Тип уроку: урок – узагальнення.
Форма проведення: урок – телепередача.
Обладнання: підручник, карти атласу України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності, фізико-географічного районування, відео-презентації приготовані учнями заздалегідь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите дивитись телепередачі, особливо інтелектуально-пізнавального напрямку. Адже саме такі передачі дають нам можливість не тільки поглибити наші знання, вдосконалити інтелектуальні можливості, але й сприйняти інформацію багатогранно і ненав’язливо. А чи задумувались ви, як створюють програми телебачення? А створюють їх люди багатьох професій. На телебаченні працюють: редактори, оператори, журналісти, диктори. Давайте сьогодні, просто під час уроку спробуємо створити цікаву телепередачу. Назвемо її «Природне розмаїття України». А нашій телестудії дамо назву «Географи 8-Б». Телеведучою, з вашого дозволу, буду я.
Отож, говорить і показує телевізійна студія «Географи 8-Б»! Доброго дня, Україна! З вами я, постійно ведуча, Тетяна Мирославівна. Вітаю всіх із початком робочого дня, зичу всім гарного настрою, мирного неба і нових пізнань і відкриттів.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Під час сьогоднішньої телепередачі підсумовуємо отримані знання про природні зони України, доповнимо і узагальнимо їх. А допоможуть нам у цьому наші класні репортери і кореспонденти.
Ну що ж, почнім із розминки. А стосуватиметься вона фізико-географічного районування природних зон. І так:
– Як ще по іншому можемо назвати фізико-географічне районування? (Ландшафтне)
-В межах яких фізико-географічних країн розташована Україна ( Східно-Європейська рівнина, Карпатська гірська, Кримська гірська)
-Назвіть природні зони України (мішані ліси, широколисті ліси, лісостеп, степ)
-Яка природна зона знаходиться на Поліській низовині (зона змішаних лісів)
-Якій природній зоні належить найбільша площа України (степовій 40,5%)
-Що є найбільшою одиницею фізико-географічного районування (фізико-географічна країна)
-В межах якої природної зони знаходяться: частково Львівщина, Тернопільщина і Хмельниччина (зона широколистих лісів)
-До яких комплексів має вихід Україна на півдні ( природно-аквальні комплекси Чорного і Азовського морів)
-До якої фізико-георгафічної країни входить Закарпаття (фізико-георгафічна країна Українських Карпат)
Отже, ми з вами пригадали фізико-георгафічне районування території України і місцезнаходження кожної із природних зон.
V. Поглиблення вивченого матеріалу.
Учні отримують випереджальне завдання створити презентацію (до 4 хв.) про цікавинки щодо рельєфу, клімату, вод, грунтово-рослинного покрову, тваринного світу та природоохоронних територій кожної з природних зон. Учитель-диктор представляє кожного із кореспондентів, що готували презентацію по окремому питанню.
А зараз на зв’язок з нами виходить один із наших кореспондентів-геоморфолог, що підготував нам репортаж про цікавинки щодо рельєфу і корисних копалин кожної з природних зон.
Інструкція щодо підготовки презентації. Учні створюють слайди презентації, використовуючи різноманітні джерела географічної інформації. Восьмикласник може підготувати 7-9 слайдів із коротким описом найцікавіших, на власну думку, об’єктів рельєфу кожної із природних зон. Скажімо:Дністровський каньйон, Урицькі скелі, Словечансько–Овручський кряж, Канівські гори, Скіфські баби.
А зараз надамо слово нашому журналісту-кліматологу, який здивує нас цікавими рекордами про особливості клімату та синоптичні явища характерні для кожної природної зони.
Інструкція щодо підготовки презентації. Вчитель може запропонувати учню акцентувати увагу на зміни в кліматі України,що відбулися останні 30 років та прогнози кліматологів на майбутнє.
На разі на зв’язок з нами виходить наш кореспондент-гідролог. Цікаво, що він підготував нам сьогодні?
Інструкція щодо підготовки презентації. Учень на власний розсуд підбирає інформацію щодо цікавих водних об’єктів різних природних зон. Можна запропонувати про Шацькі озера, Буковинські водоспади, Кояське озеро, про походження назв найбільших рік України.
А зараз надаю слово нашому кореспонденту-грунтознавцю. Які цікавинки віднайшов він?
Інструкція щодо підготовки презентації. Учень може підібрати топ цікавих фактів про грунт: живі організми у грунті, про час, що йде на відновлення і утворення грунтів, про українські чорноземи, про величину біомаси, що є у грунті.
Маємо надію, що наш кореспондент-біолог підготував нам також не менш цікаві факти щодо флори і фауни природних зон України.
Інструкція щодо підготовки презентації. Можна підготувати слайди із коротким описом про ендемічних,реліктових та маловідомих рослин і тварин,що є у кожній із природних зон.
І на завершення, надаємо слово кореспонденту-вояжеру. Переконана, що він також знайшов чим здивувати нас.
Інструкція. Кореспондент-вояжер може підготувати презентацію щодо природніх об’єктів ,які при нагоді, варто відвідати. До списку фантастичних природних див України можна долучити:водоспад «Білі камені» на Дніпропетровщині, затоплене село Бокота, що на Хмельниччині ,містечко Вилкове на Одещині, кряж із коралових поліпів Медобори, що на Тернопільщині.
VI. Підсумки уроку.
Надіюсь, що на сьогоднішньому уроці ви поглибили свої знання щодо фізико-географічного районування території України та особливостей її природи.
Інтерв’ю із класом (метод відкритий мікрофон»), Учні діляться враженням від отриманих знань.
Варіанти запитань:
-Який факт вас здивував найбільше?
-На вашу думку, хто із кореспондентів мав найцікавіший репортаж? Чому?
-Яку природну зону чи об’єкт природи ви хотіли б відвідати, побачити?
VII. Домашнє завдання.
Скласти порівняльну характеристику двох природних зон, заповнивши таблицю ( на вибір учня).
План |
Послідовність роботи |
ПРИРОДНІ ЗОНИ |
|
Лісостеп |
Степ |
||
Географічне положення, розміри території |
1) Визначити, в якій частині країни розташовані |
|
|
2) з’ясувати , яку площу займають |
|
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини |
1) Встановити, які тектонічні структури лежать в основі території |
|
|
2) назвати форми рельєфу |
|
|
|
3) перелічити корисні копалини |
|
|
|
Клімат |
1) встановити, який сформувався тип клімату |
|
|
2) визначити панівні вітри |
|
|
|
3) з’ясувати середні температури повітря найтеплішого і найхолоднішого місяців |
|
|
|
4) зазначити середню кількість опадів |
|
|
|
Внутрішні води та водні ресурси
|
1) Перелічити великі річки |
|
|
2) назвати великі озера, водосховища, канали |
|
|
|
3)установити забезпеченість водними ресурсами |
|
|
|
Ґрунти |
Назвати поширені типи ґрунтів |
|
|
Рослинність |
Назвати типові види рослин |
|
|
Тваринний світ |
Назвати найбільш поширених тварин |
|
|
Природо- охоронні території |
1) Назвати природні заповідники |
|
|
2) зазначити заказники та інші природоохоронні території |
|
|
Пояснити як унаслідок господарської діяльності людини змінилася природа кожної природної зони.