Підвищення рівня пізнавальної активності молодших школярів – передумова успішності навчання.

Про матеріал
В досвіді роботи вчителя подано дієві складові організації щоденної роботи з підвищення рівня пізнавальної активності та мотивації здобувачів освіти початкових класів.
Перегляд файлу

Тема досвіду: Підвищення рівня пізнавальної активності 

молодших   школярів – передумова успішності навчання.

 

Провідна педагогічна ідея:

Поєднання засобів, різних методів, форм навчання, які спонукають учнів до виявлення активності та самостійності, сприяють формуванню предметних компетентностей та

підвищують успішність навчання.

 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:

              Аналіз педагогічної теорії і практики у сучасній початковій школі показав, що ідеї розвитку пізнавальної активності і самостійності ще не знайшли належної дидактичної та методичної реалізації. Увага до навичок пошукової роботи в початкових класах полегшила б процес розвитку учнів, дала б змогу досягти вихідних рубежів значно раніше, забезпечила б прискорення процесу нарощування нових пластів і елементів розвитку на те, чого вже досягнуто в дошкільній освіті.

               Отже, дослідження проблеми розвитку пізнавальної активності молодших школярів – важливий резерв інтенсифікації їх навчальної діяльності, необхідна умова наступності навчання і розвитку учнів у середніх і старших класах, а головне – шлях до успішності процесу пізнання через формування ключових компетентностей учнів.

 

Науково-теоретична база досвіду:

              Численні дослідження, проведені відомими вченими психологами і педагогами Л.В.Занковим, Г.О.Люблінською, Н.О.Менчинською показали, що тільки активна діяльність самого школяра є запорукою його успішного розвитку. Відповідно до цього в сучасній початковій школі принципово змінився характер навчання дітей: менше стало одноманітної тренувальної роботи, однак зросла вага самостійних і творчих завдань, спостережень,  власних узагальнень, підвищився теоретичний рівень( хоч теорія на даному етапі навчання  не самоціль, а засіб осмисленого виконання навчальних завдань). 

Дослідженнями вчених М.О.Данилова, М.М.Скаткіна, І.Я.Лернера, М.І.Махмутова, І.Т.Огородникової, Н.О.Половнікової, П.І.Підкасистого, Т.І.Шамової встановлено, що пізнавальна активність і самостійність школярів є найважливішою умовою успішності їх навчання і розвитку.

Стисла анотація досвіду:

Мета роботи – визначення дидактичних умов і способів розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Зокрема, вивчення засобів формування пізнавальних потреб, прийомів активізації процесу засвоєння нових знань, розвитку творчих здібностей. 

 За інноваційним потенціалом досвід роботи  характеризується як модифікаційний, тобто такий, який  пов`язаний  з удосконаленням, раціоналізацією та впровадженням відомих ідей, методик, технологій, які стосуються розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Створювався, формувався досвід роботи в умовах навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи в 1–4 класах на уроках української мови, читання, природознавства. Для отримання оптимальних результатів необхідно дотримуватись всієї системи ефективних заходів розвитку пізнавальних інтересів учнів, цілеспрямована, досконала система навчання і виховання на уроці, спрямована на всебічний розвиток самостійності думки і самостійності як риси характеру дитини. 

В досвіді роботи визначено засоби активізації навчання в  роботі вчителя початкової школи:

1.Виховання в учнів інтересу до вивчення будь-якого предмета. Інтерес є могутнім засобом успішного навчання і виховання, необхідною умовою досягнення позитивних результатів.

2.Найважливішим засобом активізації навчальної діяльності молодших школярів є раціональне поєднання дидактичної гри і навчання.

3.За певних дидактичних умов велику пізнавальну активність, самостійність мислення викликає застосування наочності.

4. Провідну роль у розвитку пізнавальної активності учнів відіграє використання проблемно-пошукових  ситуацій на уроках.

5.Засобом розвитку пізнавальної активності є система завдань з логічним навантаженням, завдань для розвитку психічних пізнавальних процесів: пам’яті, мислення, уяви.

Узагальнюючи ефективні засоби активізації молодших школярів, в досвіді роботи розкрито методи  продуктивного навчання:

1.Когнітивні, або методи навчального пізнання ( метод досліджень, метод емпатії (перевтілення), метод конструювання правил, метод помилок, метод прогнозування)

2.Креативні методи навчання ( метод придумування, метод образної картини, метод « мозкового штурму», метод гіперболізації).

3.Методи організації навчання (навчальне цілепокладання, планування, взаємо навчання, контроль, самооцінка, рефлексія).

В практичній частині досвіду представлено конспекти уроків української мови та  читання,  авторські розробки презентацій, проектів, направлених на підвищення рівня пізнавальної активності учнів. 

Усе це разом єдиний процес, єдина система заходів, що підвищує ефективність навчально-виховного процесу і позитивно впливає на загальний розвиток учнів, сприяє формуванню ключових компетентностей.

 

Результативність впровадження досвіду:

  1. Значно піднявся рівень пізнавальної активності учнів на уроках. Діти активно приймають участь в розв’язанні проблемних ситуацій, вміють ставити питання, висловлюють свою думку, вміють розмірковувати.
  2. В порівняні з першим класом у третьому вже значно зросла пізнавальна самостійність учнів. Зросла на 48% кількість учнів, які читають книги у шкільній бібліотеці. Школярі зацікавлено ставляться до дитячих енциклопедій, вміють працювати зі словниками.
  3. Дослідження шкільного психолога показали, що при проведені тесту «Сходинки», діти адекватно визначають рівень самооцінки, особливої уваги приділяють сходинці «Розумовий розвиток».
  4. При переході учнів третього класу у четвертий клас пізнавальна активність зросла, про це свідчить результативність навчальних досягнень учнів, їх активна участь у шкільних, районних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах.
  5.  При проведені анкетування батьків відзначається, що рівень зацікавленості дітей і самостійності при навчанні зріс. Підвищився інтерес до навчальних предметів. Особливий інтерес діти виявляють до проведення різноманітних конкурсів, виховних годин, предметних тижнів. 

 

Репрезентація досвіду:

             Результати творчого пошуку вчителя були представлені на педагогічній раді школи у портфоліо педагога та виступі «Використання ІКТ для підвищення рівня пізнавальної активності та мотивації учнів молодших класів», розміщено публікації матеріалів практичної реалізації досвіду в електронному журналі « Раз – сходинки , два – сходинки» (конспект уроку «Подорож країною здоров’я», колективна творча справа - проект «Українські національні борошняні вироби»). Презентація досвіду проходила на  шкільних та районних методичних об’єднаннях у виступах « Ігрові технології навчання», «Мотиви досягнення успішного навчання молодших школярів».

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
29 грудня 2024
Переглядів
14
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку