Метою даного уроку є : навчити правильно писати рядкову букву ї, розташовувати в робочому рядку, з'єднувати її з іншими літерами у словах; закріплювати навички звуко-буквеного аналізу слів з цією буквою; розвивати дрібну моторику руки та зв'язне мовлення, уміння складати речення; виховувати любов до тварин.
Тема: Письмо рядкової букви ї, буквосполучень, слів із нею
Мета: навчити правильно писати рядкову букву ї, розташовувати в робочому рядку, з'єднувати її з іншими літерами у словах; закріплювати навички звуко-буквеного аналізу слів з цією буквою; розвивати дрібну моторику руки та зв'язне мовлення, уміння складати речення; виховувати любов до тварин.
Обладнання: зразки друкованої та рукописної букви ї, ілюстрації із зображенням їжака, поїзда, лисиці, вовка, зайця; звукові фішки, казка "В одному королівстві", ілюстрація до казки, робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повторення вивченого матеріалу
- Сьогодні ми пригадаємо, яку літеру вивчили на попередньому уроці.
- На яку вже вивчену літеру схожа ї? (і).
Учитель демонструє друковані літери ї та і.
- Послухайте казочку про ці літери.
1 Казка "В одному королівстві" (за Н. Вернигорою)
Алфавітне королівство було квітучим і сонячним. Букви жили тут у дружбі та злагоді. Правив ними мудрий король Перо.
Найбільше квітів цвіло біля будиночка двох сестричок: І та ї. Були вони стрункі, гарні й дуже схожі. А щоб інші букви могли їх розпізнавати, мудрий король Перо подарував їм чарівні зернятка: І - одне, а ї - два. І сказав, щоб вони прикріпили ці зернятка до волосся.
І з того часу скрізь, де вони проходитимуть, самі собою розцвітатимуть диво-квіти, які є добрими феями королеви Грамотності. А для злих помилок просто не лишилося місця!
2 Бесіда за змістом казки
- Як називали королівство, де жили букви І та 7? (Алфавітне)
- Хто правив королівством? (Король Перо)
- Ким були букви І та її (<Сестричками)
- А чому сестричками? (Вони позначають однаковий голосний звук [і].)
- Мабуть, тому вони і схожі. Що зробив король, щоб вони відрізнялися? (Подарував їм зернятка.)
- Що відбувалося, коли проходили сестрички? (З'являлися квіти, які були феями королеви Грамотності. І для злих помилок не залишилось місця.)
- Ми сьогодні теж будемо працювати добре, щоб зникли помилки.
3 Утворення порівнянь
- Утворіть речення, в яких є порівняння зі словами-відгадками, дивлячись на малюнки.
Хитрий, як... (лисиця). Підлещався, як...
Колючий, як... (їжак). Покотився, як...
Грізний, як... (вовк). Лютує, як...
Боязкий, як... (заєць)
- У назві якої із цих тварин є літера ї. (їжак)
4 Побудова звукової моделі слова їжак
- Запишіть модель цього слова у зошиті.
=0-0-
- Чому у слові 4 букви, але 5 звуків? (Літера ї позначає два звуки.)
- Чи може вона позначати один звук? (Ні)
- Чому? (Зустрічається на початку слова, після голосного, після апострофа.)
На дошці дитина викладає схему зі звукових фішок.
5 Розповідь учнів про їжачка за запитаннями
- Де він живе? (У садах, лісі, серед людей)
- Чим їжак харчується? (Овочами, фруктами, молоком)
- Який він? (Маленький та колючий)
- Чи можна його побачити взимку? (Ні)
- Чому? (Він впадає у сплячку.)
6 Вправи для м'язів
- З'єднайте голочки їжачка за пунктиром. (Діти розвивають м'язи руки.)
III. Підготовка до письма
1 Повторення гігієнічних правил письма
2 Повторення назв ліній зошита
IV. Ознайомлення з літерою і
- Ми всі знаємо, як виглядає друкована літера ї. А сьогодні на уроці ми навчимося прописувати її в робочому рядку.
1 Демонстрування прописної літери
2 Аналіз елементів літери ї
- Рядкова літера ї складається з трьох елементів: короткої прямої лінії, заокругленої внизу праворуч, і двох крапок над нею, що не поєднуються з першим елементом.
Учитель прописує на дошці промовляючи алгоритм написання. Алгоритм написання рядкової букви ї
1. Починаємо писати від верхньої рядкової пряму коротку лінію вниз на себе
-? 2. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч
-? 3. Закінчуємо писати близько середини робочого рядка
-? 4. Двома дотиками до паперу трішки вище верхньої рядкової лінії ставимо дві крапки так, щоб початок першого елемента був між ними
З Письмо літери
- Діти, спробуємо "написати" букву ї в повітрі під рахунок: раз і, два, три.
- А тепер потренуємося в зошиті, промовляючи вголос: раз і, два, три. (Перший рядок)
Учитель допомагає, проходячи між рядами.
- Спробуйте написати другий рядок, промовляючи про себе, самостійно.
V. Підсумок уроку
- Яку літеру ви навчилися писати на уроці? (Рядкову літеру ї)
- Скільки звуків позначає буква ї на письмі? (Завжди два)
- Чому два? (Ця буква завжди знаходиться чи після голосної, чи на початку складу або після апострофа.)
- Назвіть слова, щоб ї знаходилась на початку слова.
- Тепер - в середині слова.
- А тепер - у кінці слова.