Пісні про боротьбу проти соціаль¬ного та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»)

Про матеріал
Запропонований матеріал, розміщений у презинтації, допоможе пригадати історичні відомості про часи, змальовані в піснях  ( Коліївщину та Гайдамаччину); вміти виразно і вдумливо читати тексти, розповідати про національних героїв,  змальованих в них, а також вміти створювати уявні словесні картини; визначати провідні  мотиви  пісень; розвивати пошуково-дослідницьку компетентність ( осмислення теоретичного матеріалу, виділення головного, аналіз, узагальнення, уміння  характеризувати  образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, висловлювати власні судження про те, за що народ увіковічнив імена своїх героїв);усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків, виховання і утвердження цих якостей у наш час. Тип уроку: урок- захист екскурсійного проекту.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»)Тема. Презентацію виконала: Ратушна Наталія Миколаївна , учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради Черкаської областіУрок - захист екскурсійного проекту

Номер слайду 2

Інтелектуальна розминка1. Про які історичні часи йдеться у пісні «Зажурилась Україна»? 2. Ідея твору…  3. З чим порівнюється військо запорізьке, яке вирушає в похід?4. «Зажурилась Україна», «слава не пропала»- це… (визнач художній засіб) .5. Що досить «панові-братові» малювати?6. Хто став на захист зажуреної України?

Номер слайду 3

Інтелектуальна розминка7. Яка зброя знадобиться у боротьбі з «вражим турком»?8. Сірко – це…9. Куди  Сірко вирушає зі своїми побратимами?10. На яких конях «військо славне запорізьке... у степу виграває»?11. «Дамо тому стиха лиха Та вражому турку!» «Оце ж тобі, вражий турчин, 3 душею розлука!» - це… (визнач художній засіб)  12. «Зажурилась Україна» за жанром…

Номер слайду 4

Робота в групах. Перша група.«Гайдамацький рух на Правобережній Україні»Друга група «Правдивість існування легендарного воїна , захисника рідної землі Морозенка» Третя група «Стежинами рідного краю»«Навчаючи – вчусь»

Номер слайду 5

У XIV—XVI ст. більша частина українських земель була захоплена панською Польщею. З того часу наш народ вів постійну і непримиренну боротьбу за своє визволення.

Номер слайду 6

У середині XVII ст. ця боротьба переросла в народну війну проти іноземних поневолювачів . Повсталі маси очолив Богдан Хмельницький.

Номер слайду 7

Слово гайдамак з тюркського – «гайде!» означає «тікай!»Хто ж такі гайдамаки ?

Номер слайду 8

( З тюркської - haydamak — бродник, кочівник, розбійник) — самоназва народних повстанців на Правобережній Україні , що залишалася до кінця XVIII століття  під владою Речі Посполитої. Гайдамацькі загони складалися із селян, козаків, наймитів, міщан-ремісників і навіть збіднілих шляхтичів.

Номер слайду 9

«Хто ж він Морозенко?»Народна пам'ять зберегла прізвище легендарного воїна у пісні « Ой Морозе, Морозенку» (можливо, це — Нестор Морозенко, осавул Кропивнянського полку, який разом з М. Кривоносом діяв на Поділлі проти польської шляхти і брав участь в облозі м. Збаража; існує також думка, що це полковник Станіслав Морозенко (Мрозовицький), який загинув у 1649 р. у бою під Збаражем.  Полковий осавул (осавула ) у козацькому війську XVII—XVIII ст. - службова особа, яка відала озброєнням, постачанням та військовою підготовкою козаків. Довідка!

Номер слайду 10

Деякі краєзнавці зазначають, що народився Морозенко на Тернопільщині, в селі Кровинка біля Теребовлі. Його батько був підстаростою і служив польському королю. Мати — українка, займалася вихованням сина. Помітивши неабиякі здібності сина до науки, батьки віддають його на навчання до католицьких колегіумів у Львові та Замості. Згодом — навчається в Кракові, Сорбонні . Окрім латинської і грецької, володів ще десятьма мовами. Польський король посилає його на боротьбу з козаками, але Станіслав, ближче пізнавши життя українського народу, сам стає козаком, змінює ім’я і прізвище.

Номер слайду 11

Уже як Нестор Морозенко він очолює влітку 1648 року повстанські загони під час визвольного походу козаків на Поділля і Галичину. Розумний , освічений дипломат і хоробрий воїн, Морозенко стає правою рукою й улюбленцем гетьмана Богдана Хмельницького. За сміливість і відвагу, винахідливість і турботу про простих людей полюбили його і козаки, і селяни. Шляхтичі намагалися повернути Морозенка до свого табору, але він з огидою відкидав їхні пропозиції. Поява Морозенка на полі бою завжди викликала паніку серед ворогів. Відзначився Морозенко в боях проти польської шляхти під Пилявцями, Меджибошем і Збаражем.

Номер слайду 12

Битва під Збаражем

Номер слайду 13

А загинув командувач кінноти Визвольної армії у 1649 р. так, як і мав загинути легендарний воїн. Поховали отамана в чистім полі, на святій українській землі, і не насипали могили, щоб вороги не знайшли кісток ненависного їм козацького отамана полковника Морозенка. Ніхто й досі не знає, де знайшов свій останній спочинок народний улюбленець і герой.

Номер слайду 14

Про що розповідають легенди. Збаразького краю?

Номер слайду 15

На місті загибелі славного козацького полковника нині вдячними потомками встановлена меморіальна дошка

Номер слайду 16

«Ой Морозе, Морозенку»Перегляд авторського відеоролику

Номер слайду 17

Словникова робота. Савур - могила – один зі степових курганів на півдні України.Єси – у значенні «є, будеш».

Номер слайду 18

Робота з текстами 1. Відшукайте відмінності у варіантах пісні.2. Проти кого билися козаки на чолі з Морозенком?3. Зачитайте рядки пісні, де змальовано битву козаків Морозенка з «татарвою». Якою була битва козаків з ворогом? 4. Порівняйте опис козацького війська і татарського. Про що він свідчить? Буйне військо виступає, Попереду Морозенко Сивим конем виграває. То не грім в степу грохоче, То не хмара світ закрила, То татар велика сила...

Номер слайду 19

Робота з текстами 5. Які саме художні засоби допомагають нам відчути ставлення невідомого автора до козаків, до татар?У пісні татарське військо порівнюється з громом і хмарою. Але це не звичайне порівняння: тут предмети зіставляються через заперечення - то не грім , не хмара, а татарське військо. Такі порівняння називаються -заперечними. В художніх творах вони вживаються, як і звичайні порівняння, для того, щоб підкреслити могутність або красу зображення.6. Чи завжди народна пісня оспівує тільки перемоги козацтва?

Номер слайду 20

Робота з текстами 7. Що сталося з Морозенком, коли він потрапив у полон? Почитайте рядки, в яких сказано про загибель народного героя. Поясніть, за допомогою яких слів народ виявляв своє ставлення до Морозенка і татар.8. Чому козак Морозенко є народним героєм ? Чого навчає нас образ цього героя ?9. Як ви розумієте слова: Ходім з нами, козаками, Меду-вина пити.

Номер слайду 21

Робота з текстами10. Про яке вино кажуть козаки матері Морозенка? 11. У чому виявилася жорстокість татар до Морозенка? З чим це пов’язано?12. Яких страждань зазнала Україна?13. Хто ж прославляв наш рідний край у скрутний для нього час?14. Дослідіть, як у творі оспівано Україну? Чому вона є уособленням українських матерів?15. З чим асоціюються татари? Як їх названо у творі?

Номер слайду 22

Цитатне гроно. Морозенко« попереду… сивим конем виграває »«… став… у полі гуляти…»« … славний козаче…»«вони…живцем серце взяли »« як мак, розпускався,… »

Номер слайду 23

Темаоспівування боротьби козаків під керівництвом Морозенка з татарами.Ідея. Основна думкавозвеличення мудрості, мужності козацького ватажка; засудження жорстокості, підступності татарських поневолювачів.козаки нічого не бояться, власні пожертвувати власним життям за народ.

Номер слайду 24

Композиція Експозиціяпохід козаків на татар. Зав’язка. Розвиток діїбій з ворогом. Кульмінація. Розв’язкаполон тапокараннякозацького ватажкатуга, страждання матері - України за втраченою дитиною

Номер слайду 25

Художні особливості твору. Гіперболи: «вийняли серденько…» - «дивись…Морозенку, на свою та Україну!», «татар велика сила». Епітети: «славний козаче», «горде військо», «сивим коником». Пестливі слова: «козаченько», «коником». Порівняння: « як мак, розпускався». Метафори: «Вкраїна плаче», «Морозенко... сивим коником виграває», «живцем серце виривали». Риторичні оклики: «Тепер дивись , Морозенку, / На свою ти вроду!», «Тепер дивись ти , Морозенку, / На свою та Україну!»

Номер слайду 26

Перший гайдамацький рух вибухнув у 30-х роках XVIII ст. і тривав з невеликими перервами аж до 1750 року. В ці роки уславились провідники гайдамаків Скорич, Мамай, Харко, Верлан, Іванець та інші. Другий гайдамацький рух з великою силою розгорівся у 1750-х роках, та найстрашніше повстання було в 1768 році, провідниками якого були Максим Залізняк та Іван Гонта. Довідка

Номер слайду 27

Повстання 1768 року мало назву Коліївщина. Таку назву воно дістало від слів «колоти» або «колії» , тобто різники. Здебільшого зброєю, яку використовували повстанці, були довгі залізні списи.

Номер слайду 28

Звягінцева Олена . Портрет козацького отамана Максима Залізняка. (Мученик)син селянина з містечка Медведівки (на Черкащині), народний герой Коліївщини. Рано втратив батька, тривалий час наймитував у січової старшини, змалку пізнав злидні й поневіряння, голодне існування. Тривале перебування на Запорожжі, спілкування з козаками, з простим людом переконали Залізняка в необхідності боротьби за справедливість. Мав значні організаторські здібності й військовий хист. Це допомогло стати йому досвідченим запорозьким козаком. Максим Залізняк

Номер слайду 29

На Січі він з'явився приблизно в 1757 році. Згодом запорозькі козаки обрали Максима полковником і своїм керівником. Максим Залізняк розпочав боротьбу проти свавілля магнатів і шляхти з купкою (80 людей) запорожців. Він отримав благословення в Мотро-нинському монастирі і почав готувати зброю та закликати до себе людей з усіх околиць.

Номер слайду 30

До Залізняка приєднувалися дрібні ватаги гайдамаків. В 1768 р. він зібрав у Холодному Яру, на Чигиринщині, гайдамацький загін у кількасот чоловік (у пісні 40 тисяч — поетичне перебільшення) і захопив Жаботин, Смілу, Черкаси, Корсунь, Богуслав, Канів і разом з загоном Гонти 10 червня 1768 року повстанці й козаки оволоділи містом Умань — однією з найбільших фортець польської шляхти на Правобережжі. Загін царського полковника Гур'єва підступно роззброїв і ліквідував гайдамацький табір під Уманню. Залізняка катували і заслали на каторгу в Нерчинськ.

Номер слайду 31

Виявляється , у давнину, а подекуди ще й тепер, в Україні залізняком називали занадто перепалену, що аж розплавився верхній шар глини, звичайну цеглу темно-жовтого чи темно-червоного відтінку і взагалі всі міцні, потріскані, жовті цеглини. Залізняком називається і певний сорт граніту, червонуватого й іскристого кольору. То ж ота міцність граніту, заліза і дала поштовх людській фантазії для утворення прізвища Залізняк. Це цікаво ! Походження прізвища Залізняк Черкащина була центром гайдамацького повстання, відомою під назвою Коліївщина, якому Шевченко присвятив поему «Гайдамаки».

Номер слайду 32

Стежинами рідного краю…

Номер слайду 33

Про виступ Залізняка та про перші успіхи «коліїв» народ склав пісню «Максим козак Залізняк». Пісню записано в квітні 1939 р. від кобзарів Петра Івановича Гум з с. Лютеньків, Галицького р-ну, Полтавської обл. та Єгора Хомича Мовчана з с. Велика Писарівка Сумської обл.

Номер слайду 34

1. Який момент із життя Максима Залізняка оспівує пісня? 2. Чи міг запорожець Залізняк зібрати сорок тисяч війська?3. Чому в пісні гіперболізується сила запорожців?4. З чим порівнюється врода Залізняка? 5. Що ви думаєте з цього приводу?6. Чи личить таке порівняння лицарю? 7. Про які почування автора свідчить пісня?Бесіда:

Номер слайду 35

Тема: Основна думка:оспівування боротьби козаків під керівництвом М. Залізняка з панами.сила, мужність, рішучість, згуртованість козаків дозволить їм подолати будь-якого ворога.

Номер слайду 36

У грізні роки Коліївщини місто Канів було взяте штурмом загоном гайдамаків Семена Неживого, до якого приєдналися жителі навколишніх сіл. Піднімемося гранітними сходами на Тарасову гору, щоб земно вклонитися генію українського народу, Прометею думки – Т. Г. Шевченку.

Номер слайду 37

Він стоїть на високому постаменті з темно-сірого граніту, схиливши в задумі непокірну голову, немов прозріваючи майбутнє свого та інших народів світу:І на оновленій земліВрага не буде, супостата,А буде син, і буде мати,І будуть люди на землі. Гра «Ерудит»

Номер слайду 38

1. Слово гайдамак з тюркського «гайде!» означає:а) тікай;б) вільний козак;в) службова особа, яка відала озброєнням, постачанням та військовою підготовкою козаків.2. Основні ознаки фольклору : а) усність;б) анонімність; в) колективність; г) варіантність .3. Брав участь в облозі м. Збаража:а) Максим Залізняк;б) Морозенко ;в) Іван Гонта;г) Іван Сірко.

Номер слайду 39

4. Назвіть жанрові різновиди героїчного епосу.5. Закінчіть речення . Історичні пісні - це пісні...6. Літературний міні - диктант.(Другий гайдамацький рух з великою силою розгорівся у 1750-х роках, та най­страшніше повстання було в році, провідниками якого були … та…)7. Назвіть історичні місця Черкащини, пов'язані з Гайдамаччиною та Коліївщиною.8. Ідейне спрямування пісні « Максим козак Залізняк». 9. Доведення жанрової приналежності пісень. (Метод ПРЕС.)10. Кому з героїв історичних пісень ви симпатизуєте? Чому?

Номер слайду 40

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Апанович О. М. Розповіді про запорозьких козаків./ О. М. Апанович .- К.: Дніпро, 1991.- Гетьмани України.- Харків: Промінь, 2011. Губарев В. К. Історія України: Універсальний ілюстрований довідник. / В. К. Губарев. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2008. - Журавльов Д. В. Визначні битви та полководці української історії. / Д. В. Журавльов. - Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2013. - Журавльов Д. В. Хто є хто в українській історії. / Д. В. Журавльов. - Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2011.Інтернет-ресурси:http://pidruchniki.comhttp://getmanat.orghttp://khortitsa.orghttp://narodna.pravda.com.uahttp://daily-music.ruttp://studopedia.info

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колос Наталія Іванівна
    Щиро дякую ! Ваші презентації неперевершені !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
7155
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку