Методична розробка заняття
Дисципліна: Астрономія
Тип уроку: комбінований.
Тема: Питання існування інших всесвітів. Підсумок за семестр. Диференційований залік.
Мета: формувати уявлення про існування інших всесвітів; ознайомити учнів із різноманітністю об'єктів, що входять до складу Всесвіту.
Обладнання: дидактичний матеріал, презентація.
Хід заняття.
Перевірка домашнього завдання.
Самостійна робота. Тестові завдання.
1). Парсек – це…
а)… відстань від Землі до зорі;
б) … відстань, з якої велику піввісь земної орбіти, перпендикулярну до променя зору, бачать під кутом 1";
в) … радіус земної орбіти;
г) інша відповідь.
2). Річний паралакс зірки – це…
а)… відстань, яку світло проходить у вакуумі за 1 рік;
б) …кут ,під яким із зірки можна було б побачити велику піввісь земної орбіти;
в) …зоряна величина, яку мала б зоря , перебуваючи на відстані 1 пк;
г) інша відповідь.
3) . Температура червоних зір…
а)… найнижча;
б) …найвища;
в) інша відповідь.
4). Сонце належить до зір …
а)…головної послідовності;
б) …білих карликів;
в) червоних гігантів;
г) інша відповідь.
5). Які хімічні елементи особливо поширені на Сонці?
а) кисень, азот;
б) вуглекислий газ, азот;
в) водень, гелій;
г) інша відповідь.
6) . Затемнено – подвійною зорею є…
а) Міра;
б) Кентавра;
в) Альголь;
г) інша відповідь.
7). Від чого залежить колір зірки?
а) від температури фотосфери;
б) від маси зорі;
в) від радіуса зорі;
г) інша відповідь.
8). Основними елементами зірок є…
а) гелій, азот;
б) вуглекислий газ, азот;
в) водень, гелій;
г) інша відповідь.
9). Розділ астрономії, що вивчає походження об'єктів космосу , називається
а) космологія;
б) космогонія;
в) астрометрія;
г) зоряна астрономія.
10). Маяками Всесвіту називають…
а) пульсари;
б) нові зорі;
в)цефеїди;
г) чорні діри.
12). Пульсари були відкриті
а) 1897р.;
б)1967р.;
в) 1796р.;
г) інша відповідь.
Учні здійснюють взаємоперевірку .
III Вивчення нового матеріалу.
План.
Зараз створена міжнародна організація SETI (англ. Search of Extra TerrestrialIntelligence — пошуки позаземного розуму), яка розробила широку програму пошуків життя у Всесвіті. Виникає питання: для чого ми ведемо пошуки інопланетних цивілізацій? Чи може контакт із позаземним розумом принести нам якусь додаткову інформацію і допоможе вижити людству в цьому світі?
Справа в тому, що наша цивілізація зараз перебуває у своєрідній ізоляції, бо Земля за багатьма параметрами є також закритою системою. Згідно із законами еволюції складних систем у закритій системі зростає безлад і знищується інформація, тому закрита система приречена на смерть. Прикладом такої своєрідної деградації закритої системи є звичайні теплові процеси — в ізольованій колбі вирівнюються температура та густина.
Цікаво, що цей закон зростання безладу в закритій системі діє і в людському суспільстві, тільки в цьому випадку мірилом служить не температура, а інформація. Людина є істотою суспільною, і вона може залишатись людиною тільки спілкуючись з іншими людьми.
Пам'ятайте! Загальна інформація двох розумних людей після їхнього спілкування зростає тільки у випадку, якщо вони мають різну інформацію. Зростання інтелекту нашої цивілізації полягає в тому, що люди не є копіями своїх батьків, так само як і кожна нація та держава роблять свій внесок у зростання могутності людства.
отримати інформацію не тільки з будь-якої бібліотеки на Землі, але й побачити те, що відбувається у космосі на інших планетах.
Отже, життя - це складна відкрита система хімічних і біологічних сполук із високим ступенем упорядкованості, яка зберігає величезний об'єм інформації" про себе і навколишній світ. Земля за багатьма параметрами є закритою системою, тому проблема виживання людства пов'язана з освоєнням космосу. Наша цивілізація зробила перші кроки в цьому напрямку — ми почали дослідження Сонячної системи. Але в людства можуть виникнути проблеми під час установлення контактів із чужими цивілізаціями, які перебувають на вищому, у порівнянні з нами, ступені інтелекту.
Вивчити конспект, дати відповіді на запитання в кінці підручника, знайти новини з астрономії.
Підготувати повідомлення: