Сучасна педагогічна модель «перевернуте навчання» має великі перспективи в майбутньому. Ключові елементи – відеолекції, вільний доступ до стислої інформації, можливість навчатися дистанційно – вже активно використовуються в різних країнах світу.
Робота учнів з комп'ютерними програмами дає можливість не тільки отримати нові форми комутативної роботи учнів, значно підвищити їхню пізнавальну активність та результативність навчального процесу, а й виховувати особистість, яка зможе комфортно відчувати себе в інформаційному суспільстві.Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
Міністерство освіти і науки України
Креативна складова шкільного курсу астрономії
Застосування методу «перевернутого навчання»
на уроках астрономії
Підготувала :
вчитель фізики та астрономії
Бродівської ЗОШ-І-ІІІ ст. №4
Батенчук Наталія Петрівна
Броди -2016
Креативна складова шкільного курсу астрономії
Застосування методу «перевернутого навчання» на уроках астрономії
Анрі Пуанкаре
Астрономія є світоглядним загальноосвітнім предметом, з вираженим практичним спрямуванням, яке проявляється в орієнтуванні на місцевості за положенням небесних світил; визначенні географічних координат; вимірюванні часу; здобутті навичок застосування кутомірних і оптичних інструментів; розв'язанні задач з використанням формул астрономічного календаря, карти зоряного неба. Тому знання і практичні навички учнів з астрономії мають бути тісно пов'язані з сучасним станом науки і виробництва, відповідати вимогам нового високотехнологічного суспільства. У цьому контексті, кожен творчо працюючий вчитель повинен прагнути, щоб учні свідомо оволодівали фізикою та астрономією та розуміли, як здобуваються наукові знання; вчилися використовувати спостереження, висувати гіпотези, робити теоретичні висновки та проводити експерименти. Досягнення зазначеної мети передбачає розробку та освоєння нових освітніх програм, удосконалення методів навчання, використання у навчальному процесі новітніх досягнень педагогічної науки і сучасних педагогічних технологій, зокрема, технологій навчання фізики і астрономії.
Астрономія, як навчальний предмет, має цілий ряд особливостей. Вона відрізняється, по-перше, абстрактністю понять, недоступністю явищ і процесів для чуттєвого сприйняття, відмінністю видимого і дійсного; по-друге, необхідністю інтегрувати знання з різних областей та застосувати вивчені закони і методи досліджень до об'єктів і явищ космосу. Безумовно, слід враховувати той обмежений час, який виділено на вивчення астрономії у загальноосвітніх навчальних закладах. Саме тому застосування нових інформаційних технологій значно підвищує ефективність навчального процесу при вивченні курсу астрономії, позитивно впливає на підвищення інтересу учнів до її вивчення; дозволяє покращити якість засвоєння складних астрономічних понять.
Неможливо уявити урок астрономії без використання наочних посібників. Саме тому всі без винятку методики викладання астрономії вказують на велику роль наочності у процесі вивчення цього предмета.
Комп’ютер на уроках астрономії можна використати в різний спосіб:
Шкільний курс астрономії передбачає використання великої кількості ілюстративного матеріалу. На слайдах мультимедійних презентацій демонструється вигляд небесних об’єктів, схеми та таблиці, які можна використати для порівняння та аналізу отриманої інформації і, в залежності від рівня підготовки класу, можуть застосовуватися різним чином, у тому числі і для створення проблемної ситуації на уроці. У цьому випадку пред'явлені фото та відеоматеріали обговорюються з учнями, які вчаться висувати гіпотези, шукати їх підтвердження, правильно інтерпретувати побачене.
Таким чином, використання комп’ютерних презентацій з відеофрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу учнів на уроці, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню елементів проектної та дослідницької діяльності: висунення ідеї, проблематизація, цілепокладання та формулювання завдання, висування гіпотези, постановка питання (пошук гіпотези), формулювання припущення (гіпотези).
Під час контролю знань використовується тестова система Test-2W.
Набір тестів охоплює увесь навчальний курс, причому тестування можна проводити як для тематичного оцінювання, так і для поурочного оцінювання Важливу роль у навчанні астрономії відіграє програма Stellarium—віртуальний планетарій, доступний для безкоштовного використання та завантаження з сайту www.stellarium.org.ua. Програма використовує сучасні графічні технології для реалістичного відтворення неба у режимі реального часу. Із Stellarium можна побачити те, що можна бачити неозброєним оком, біноклем або шкільним телескопом.
Можливості програми дуже потужні - на сьогодні Stellarium може відобразити більш ніж 120 000 зірок з Каталогів Гіппарха та Tycho-2, окрім того можна використати додаткові каталоги з більш ніж 210 мільйонами зірок.
Отже, при сучасних проблемах обладнання кабінетів астрономії ПК може стати незамінним помічником, який значно розширює можливості викладання астрономії. Викладання цього цікавого предмета вимагає сьогодні нових підходів, зокрема використання комп’ютерних технологій навчання.
Сучасні інформаційні технології навчання дозволяють забезпечувати навчальний процес у п'ятьох основних блоках:
Викладачам надається можливість відходу від традиційного освітнього процесу (класно-урочна система) при застосуванні інформаційно-телекомунікаційних технологій у навчанні з астрономії. Використання їх пропонує принципово новий рівень організації навчального процесу.
Важко заперечити, що майбутнє за системою навчання, яке вкладається в схему учень – технологія - вчитель, за якої викладач перетворюється на педагога – методолога, а учень стає активним учасником процесу навчання. Тобто, якщо в учбовому процесі, що виконується за схемою «учень – вчитель – підручник» з’явиться новий елемент – комп’ютер, то зміст праці вчителя суттєво зміниться: основним стане не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності учнів. Тобто величезний дидактичний потенціал використання інформаційних технологій навчання зможе бути розкритим лише за умов, якщо провідна роль у навчально – виховному процесі належатиме вчителю, а комп’ютер буде виступати не тільки потужним засобом, а й повною мірою третім партнером у педагогічній взаємодії.
Робота учнів з комп’ютерними програмами дає можливість не тільки отримати нові форми комутативної роботи учнів, значно підвищити їхню пізнавальну активність та результативність навчального процесу, а й виховувати особистість, яка зможе комфортно відчувати себе в інформаційному суспільстві.
Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
Використання комп’ютерів під час викладання астрономії має такі переваги:
Сучасна педагогічна модель «перевернуте навчання» має великі перспективи в майбутньому. Ключові елементи – відеолекції, вільний доступ до стислої інформації, можливість навчатися дистанційно – вже активно використовуються в різних країнах світу. Перша «перевернута школа» ще в 2010 р. повністю перейшла на принцип «перевернутого навчання» в м.Детройті (США).
Ще задовго до початку використання ІКТ ідея попереднього ознайомлення з навчальним матеріалом існувала : старанний учень прочитував кілька наступних параграфів і пробував робити вправи наперед, щоб краще зрозуміти пояснення вчителя на наступному уроці. А не старанний учень ? Тут мабуть і криються недоліки, які, звичайно ж є у будь – якій моделі навчання. Перевернуте навчання має багато позитивних моментів, проте хочеться спрогнозувати можливі проблеми :
Проте така форма навчання ефективна, зручна , корисна. На мою думку, це не обов’язково має бути відео, можна дати на домашнє завдання опрацювати відповідний параграф підручника за питаннями, сформульованими вчителем, а далі на уроці – практична робота або короткий розбір проблемних моментів, тестування і т.д.
Приклади застосування технології «перевернутого» навчання
на уроках астрономії.
Мета:
Обладнання:
Вказівки до практичної роботи:
Висновки до практичної роботи:
2. Робота з рухомою картою зоряного неба.
Завдання 1. Знайти точку весняного рівнодення і точку осіннього рівнодення.
Завдання 2. Установити рухому карту зоряного неба на різні дати року з метою виявити зміни вигляду зоряного неба протягом року.
Завдання 3. Заповнити таблицю. (Рекомендується роздати всім учням таблицю для заповнення).
Особлива точка екліптики |
Позначення точки |
Пряме сходження,α |
Схилення, δ |
Назва дня |
Точка весняного рівнодення |
|
|
|
День весняного рівнодення |
Точка літнього сонцестояння |
|
|
|
|
Точка осіннього рівнодення |
|
|
|
|
Точка зимового рівнодення |
|
|
|
|
Завдання 4.Заповнити таблицю, користуючись рухомою картою зоряного неба.
Зоря |
Координати |
|
Пряме сходження,α |
Схилення, δ |
|
α Великого Пса (Сиріус) |
? |
? |
β В.Ведмедиці (Мерак) |
? |
? |
? |
19 год 50 хв |
9 |
? |
21 год 5 хв |
65 |
α Змієносця (Рас Альфаг) |
? |
? |
? |
|
-17 |
Завдання 5. Робота з рухомою картою зоряного неба
Мета роботи: ознайомитися з конструкцією і призначенням рухомої карти. Навчитися користуватися зоряною картою при визначенні місця знаходження на небесній сфері основних зір і сузір”їв.
Обладнання: рухома карта зоряного неба; демонстраційна карта зоряного неба на дошці, кольорові олівці.
Завдання практичної роботи
1 варіант
А. Оріон;
Б. Лебідь;
В. Волопас;
Г. Велика Ведмедиця.
2 варіант
А. Лев;
Б. Пегас;
В. Кассіопея;
Г. Мала Ведмедиця.
1 варіант
А. Велика Ведмедиця;
Б. Близнюки;
В. Касіопея;
2 варіант
А. Мала Ведмедиця;
Б. Оріон;
В. Волопас;
1 варіант
А. 5 год 13 хв; +45°;
Б. 6 год 42 хв; -17°;
В. 15 год 32 хв; +27°;
Г. 19 год 48 хв; +9°;
Д. 22 год 54 хв; -29°;
2 варіант
А. 5 год 13 хв; +45°;
Б. 6 год 42 хв; -17°;
В. 15 год 32 хв; +27°;
Г. 19 год 48 хв; +9°;
Д. 22 год 54 хв; -29°;
1 варіант
А. α Орла;
Б. α Діви;
В. α Скорпіона;
Г. β Геркулеса;
Д. β Близнюків.
2 варіант
А. α Великого Пса;
Б. α Лева;
В. α Візничого;
Г. α Волопаса;
Д. β Оріона.
3.Фрагменти уроку з астрономії «Наша Галактика – Молочний шлях»
1. Перевірка домашнього завдання за допомогою програми « My Test» програма Башлакова О.С. (http://mytest.klyaksa.net/) Відкриваємо файл: тест « Фізичні характеристикі зір» ( учні працюють за комп’ютерами).
2. Перевірка індивідуального завдання, яке було задано дистанційно: за даними ссилками підготувати повідомлення про зорю Бетельгейзе.
Ссилки для підготовки інформації про зорю Бетельгейзе:
3. Перегляд відео Ocean Sky www.youtube.com/watch?v=I0Izr29GppQ
4. Пояснення нового матеріалу, використовуючи презентацію Power Point Презентація « Через терни – до зірок»
5. Перегляд відео « Молочний шлях в 3d».
6. Закріплення та систематизація знань та умінь
Практична робота «За допомогою програми Celestia визначити найближчих сусідів Галактики». (Це безкоштовний космічний 3Д симулятор Всесвіту р.в. )
7.Відео « Мандрівка на край
Всесвіту»:http://www.youtube.com/watch?v=CwuDVUS5NKI
8.Домашнє завдання
1.Вивчити параграф 15 (до ст.121)
2.Підготувити матеріал на тему “ Теорії походження Всесвіту” за ссилками:
•uk.wikipedia.org/wiki/Всесвіт
•ua.textreferat.com/referat-2451-1.html
•tsn.ua/.../stvoreno-naybilsh-tochnu-i-detaln...
Відеовізуалізацію моделі Всесвіту можна побачити на офіційному сайті http://hipacc.ucsc.edu/Bolshoi/
4. Фрагменти уроку астрономії «Зміна вигляду зоряного неба протягом року» із застосуванням мультимедійного курсу «Відкрита Астрономія»
Розв’язок:
hвер = 90° - φ+ δ = 90° - 49° - 26° = 15°,
hнижн = φ+ δ - 90° = 49° - 26° - 90°= - 61°. За допомогою інтерактивної моделі «Небесні координати» рекомендується проілюструвати розв’язок даної задачі.
Мал. Модель «Небесні координати». Розміщення Антареса на небесній сфері.
2. Вивчення нового матеріалу «Зміна вигляду зоряного неба протягом доби».
Видимий рух Сонця по небесній сфері є відображенням дійсного руху Землі навколо Сонця. Видимий річний шлях Сонця проходить через тринадцять сузір'їв, починаючи від точки весняного рівнодення: Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Змієносець, Стрілець, Козеріг, Водолій, Риби. Дванадцять з них називаються зодіакальними. Пояс із дванадцяти зодіакальних сузір'їв називається зодіаком.
Мал. Зодіакальний пояс
Інтерактивна модель «Добовий шлях Сонця» допоможе проілюструвати пояснення нового матеріалу. У моделі треба змінювати широту спостереження, дата спостереження міняється автоматично. Якщо Сонце знаходиться під горизонтом - небесна сфера зображується на чорному фоні.
Мал. Модель «Добовий шлях Сонця».
Мал. Модель «Добовий шлях Сонця». Добовий рух Сонця травень, ранок.
Якщо Сонце знаходиться над горизонтом - небесна сфера зображується на блакитному фоні.
Мал. Модель «Добовий шлях Сонця». Добовий рух Сонця., травень, пізній вечір.
Мал. Модель «Добовий шлях Сонця». Добовий рух Сонця на екваторі.
Дуже наочно можна за допомогою моделі «Добовий шлях Сонця» показати, що на екваторі Сонце піднімається дуже високо над горизонтом.
Мал. Інтерактивна модель «Пори року»
За допомогою моделі «Пори року» можна продемонструвати рух Землі навколо Сонця. Необхідно звернути увагу учнів на те, що зміна часів року й умови видимості Сонця залежать від розміщення спостерігача на поверхні Землі і від розміщення Землі на орбіті. Спостерігачеві на Землі здається, що Сонце переміщається по небесній сфері по екліптиці, при цьому висота Сонця опівдні безупинно змінюється протягом року, змінюється розміщення точок сходу і заходу Сонця, а, отже, і тривалість дня і ночі.
Інтерактивний планетарій на даному уроці рекомендується використовувати для показу екваторіальних координат, для цього в кнопці «Показати» треба вибрати «Екваторіальні координати», а галочки біля «Галактики, туманності», «Планети», «Лінії», «Границі» - забрати. При цьому зеленим будуть відзначені екваторіальні координати. При збільшенні масштабу будуть також на картах зоряного неба відображатися значення екваторіальних координат.
Інтерактивні моделі дозволяють докладно ввести поняття річного руху Сонця по екліптиці.
φ (широта) |
° |
' |
|
λ (довгота) |
h |
m |
s |
δ = 49°51' |
Приклад |
Обчислити |
Обчислити у відповідності до заданого варіанту зоряний час у Львові (λ = 1h36m24s), що відповідає поясному часові Tп (таблиця 1).
Tп (поясний час) |
h |
m |
s |
Дата обчислення |
місяць |
день |
|
λ = 1h36m24s |
Приклад |
Обчислити |
Завдання 3. Обчислити місцевий та поясний час у Львові, що відповідає зоряному місцевому часові для заданої дати (таблиця 2).
s (зоряний час) |
h |
m |
s |
Дата обчислення |
місяць |
день |
|
λ = 1h36m24s |
Приклад |
Обчислити |
Завдання 4
Користуючись наближеним способом перетворення часів визначити місцевий і поясний час у Львові в момент верхньої кульмінації заданої зірки (таблиця 3) (підказка - зоряний час рівний прямому сходженню у верхній кульмінації).
α (пряме сходження) |
h |
m |
s |
Дата обчислення |
місяць |
день |
|
λ = 1h36m24s |
Приклад |
Обчислити |
Завдання 5
Користуючись наближеним способом перетворення часів, визначити дати, коли зірка, вказана у завданні 3, кульмінує за середнім місцевим часом: а) о півночі; б) о півдні; в) о 18 год.
α (пряме сходження) |
h |
m |
s |
λ = 1h36m24s |
Приклад |
Обчислити |
Визначити екваторіальні координати α і δ зірки на основі визначених для неї із спостережень горизонтальних координат А і h у Львові на широті φ = 49°51' в момент зоряного часу s.
A (азимут) |
° |
' |
|
h (висота) |
° |
' |
|
s (зоряний час) |
h |
m |
s |
φ = 49°51' |
Приклад |
Обчислити |
Завдання 7
Визначити повну тривалість експедиції в роках і добах.
Призначення |
|||
hЗемлі |
км |
hпланети |
км |
Приклад |
Обчислити |
www.zhu.edu.ua/mk_school/.../view.php?id...
Задачі-малюнки з астрономії. Це своєрідний астрономічний довідник, де до кожної теми є лекція з малюнками відповідними, приклад розв’язання задач і задачі для самостійного розв’язання. Також тут можна знайти найцікавіші астрономічні новини.
Мал. 1. Логотип програми Stellarium
Stellarium моделює небосхил дуже реалістично, позначаючи на ньому Сонце, Місяць, планети, зорі та інші небесні тіла. Як і будь-який справжній планетарій ця програма дає можливість спостерігати за положенням сузір’їв на небесній сфері. Вигляд зоряного неба на моніторі вашого комп’ютера програма Stellarium моделює на момент поточного часу. Але вона не була б планетарієм, якби не давала можливості побачити небо в будь-який час доби, а також у будь-який день, місяць і рік. Планетарії, а серед них і Stellarium, не лише моделюють зоряне небо, але й дають змогу «переміщуватись як у часі, так і у просторі», тобто налаштовувати час і місце спостереження. Проте на відміну від своїх оптико-механічних попередників, цей планетарій є інтерактивним. Ви можете не лише оглядати зоряне небо з певної точки простору (з поверхні Землі та інших небесних тіл, наприклад, з Марса), а й викликати на екран монітора інформацію про той чи інший об’єкт, або, «прив’язавшись» до об’єкта, наближатись до нього (про це докладніше у розділі «Пошук і прив’язка до об’єкта»).
База даних програми містить понад шістсот тисяч записів про різні небесні тіла, включаючи широко відомий серед аматорів астрономії каталог туманностей, галактик і зоряних скупчень Ш. Меcсьє, всі планети Сонячної системи та їхні головні супутники.
Указані вище особливості електронного планетарію Stellarium дають підстави рекомендувати його як для використання у процесі навчання астрономії в школах, зокрема як метод «перевернутого навчання», так і самостійного вивчення зоряного неба.
Налаштування та можливості програми
Електронний планетарій Stellarium можна завантажувати на ваш комп’ютер із сайту www.stellarium.org. На мал.1.2 показана головна сторінка сайту програми українською мовою (потрібну мову встановлюють у правому верхньому вікні з переліку запропонованих). Тут потрібно вибрати варіант програми (for Linux (source), for Mac OS X, for Windows) залежно від операційної системи, що встановлена на вашому комп’ютері . Далі вся інструкція встановлення програми розписана покроково.
Хочеться зауважити, що інформаційно-комп'ютерні технології - це досить потужні механізми, які мають багато можливостей. Але вони не заміняють викладача, а можуть бути тільки інструментом у руках викладача. Причому таким інструментом, який є потужним у своїх функціях, і має дуже великий ресурс використання.
Найкращі сайти астрофізичного змісту:
http://www.ask.com/ - презентації з астрономії.
http://www.docs.google.com/forms - програма для створення тестових завдань,
комп’ютерна програма «віртуальна лабораторія з астрономії»,
http://www.astro-ifmi.org.ua - навчально-ігровий комплекс
http://www.fourmilab.ch/earthview/vplanet.html - гіперкарта Землі,
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/ - дослідження Місяця зондами,
http://cmex-www.arc.nasa.gov - Центр космічних досліджень Марсу,
http://www.seds.org/billa/tnp/enceladus.html - супутники планет. Энцелад,
http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/halley.html - Комета Галея,
http://www.astro.princeton.edu/~frei/galaxy_catalog.html -каталог ф. 113 галактик,
http://www.astr.ua.edu/active2.html - фотографії активних галактик,
http://www.stsci.edu/public.html – Зображення з телескопу ім. Хаббла,
Рекомендовані сайти для перегляду:
http://space.vn.ua/son_sys/sonachna.html
http://www.astrogalaxy.ru/623.html
http://galspace.spb.ru/index124.html
http://ua.textreferat.com/referat-2418.html
http://www.observ.univ.kiev.ua/
http://astro.uni-altai.ru/lecture/SmallBodiesOfSolarSystem/appendix.html
http://cikavo.com.ua/korotkyj-ohlyad-budovy-vsesvitu.html
http://shkilreferat.at.ua/publ/1-1-0-38
www.npblog.com.ua
http://foto-sputnik.rutxt.ru/node/252
http://baptisthistory.in.ua/category/astronomiya-aviatsiya-kosmonavtika/page/5
http://ref-at.org.ua/index.php?referat=1164&page=1
http://studentshelper.org.ua/astronomic
http://www.diclib.com/СОЛНЕЧНАЯ%20СИСТЕМА/show/ru/colier/9739
Література:
1