Пізнавальний захід "Математичний холод"

Про матеріал
Методична розробка пізнавального заходу (за професійним спрямуванням для студентів, які навчаються за спеціальністю 142«Енергетичне машинобудування») Завдання заходу: розкрити важливість математичних знань як основного інструменту, за допомогою якого здобуваються і створюються фундаментальні і прикладні наукові знання про природу і світ, стає можливою реалізація наукових досягнень у техніці і технологіях; навчити застосовувати знання та уміння з фізики для конкретних завдань; розвивати вміння знаходити, формулювати і розв’язувати проблеми наукового характеру; навчитися застосовувати набутi теоретичні знання в практичнiй діяльності; встановлювати міжпредметні зв’язки.
Перегляд файлу

Методична розробка пізнавального заходу (за професійним спрямуванням для студентів, які навчаються за спеціальністю 142«Енергетичне машинобудування»): «Математичний холод»

Мета: розкрити важливість математичних знань як основного інструменту, за допомогою якого здобуваються і створюються фундаментальні і прикладні наукові знання про природу і світ, стає можливою реалізація наукових досягнень у техніці і технологіях; навчити застосовувати знання та уміння з фізики для конкретних завдань; розвивати вміння знаходити, формулювати і розв’язувати проблеми наукового характеру, добирати адекватні методи та засоби дослідження, аналізувати, узагальнювати результати та робити висновки; навчитися застосовувати набутi теоретичні знання в практичнiй діяльності; встановлювати міжпредметні зв’язки.

Обладнання: мультимедія, мультимедійна презентація, відеофільм.

Хід заходу

(демонструється слайд 1)

Викладач 1(математики): Добрий день. Сьогодні ви присутні на занятті, що допоможе з’ясувати зв’язки вашої професійної підготовки, тобто спецдисциплін з обраного фаху, та знань з фізики та вищої математики. Пропонуємо прийняти участь у пізнавальному заході «Математичний холод». Про що наш захід? Зрозуміло, що про «холод» – «холодильники» і математику.

(демонструється слайд 2)

Студент 1: Холодильники - це споруди, призначені для охолодження, заморожування і зберігання швидкопсувних продуктів. У приміщеннях холодильника підтримуються постійні досить низькі температури при великій відносній вологості.

Штучний холод застосовують у багатьох галузях народного. У хімічній промисловості його використовують при виробництві аміаку, добрив і ряду синтетичних матеріалів. У машинобудуванні - для низькотемпературної загартування металів. У будівництві - для заморожування ґрунту та охолодження бетону. За допомогою холоду створюються штучний клімат в закритих приміщеннях (кондиціонування повітря) і штучні крижані ковзанки. Його використовують у фармацевтичній промисловості та медицині, а також при випробуванні багатьох матеріалів і виробів. Але особливо велике значення штучного холоду для збереження швидкопсувних продуктів у харчовій промисловості.

Основним показником, що характеризує холодильник, є його ємність. Ємність холодильника характеризується масою вантажу в тоннах, яку одночасно можна зберігати в камерах холодильника. В даний час в Україні будують одноповерхові холодильники заввишки 4,8-6 м до низу балки покриття. Застосовуючи більш досконалі механізми з укладання вантажів, висоту камер одноповерхових холодильників можна збільшити до 7-9 м. За кордоном є одноповерхові холодильники заввишки 8-10 м. У дрібних холодильниках, де здійснюються невеликі вантажні операції, висота камер 3-4 м.

Студент 2: Які ж є типи холодильників? Розглянемо класифікацію за призначенням. Розрізняють виробничі, заготівельні, розподільні, базисні, перевалочні, торговельні, а також транспортні холодильники.

(демонструється слайд 3)

Виробничі холодильники. Їх зазвичай будують при харчових  (м'ясокомбінатах, рибопереробних заводах, молочних заводах і т.п.). Виробничі холодильники призначені для первинної холодильної обробки (охолодження, заморожування), а також для короткочасного (10 - 20 днів) зберігання сировини і готової продукції. Особливість цих холодильників - велика продуктивність пристроїв для охолодження і заморожування готової продукції і порівняно невелика місткість для зберігання продуктів. Найбільш поширені виробничі холодильники ємністю 500 - 5000 т з продуктивністю морозильних камер 20 - 100 т на добу.

(демонструється слайд 4)

Заготівельні холодильники. У холодильниках, що споруджуються в районах заготівлі харчових продуктів (яєць, фруктів), здійснюють сортування, первинну холодильну обробку (охолодження і заморожування), а також нетривалий (10-20 днів) зберігання продуктів до відправки в райони споживання.

(демонструється слайд 5)

Розподільні холодильники розміщують у містах і промислових центрах. На розподільних холодильниках в основному тільки зберігають охолоджені та заморожені вантажі. Продукти зберігаються протягом тривалого часу (до 3-6 міс. і більше). Ємність розподільних холодильників 500-15 000 т, а в окремих випадках - 30 000-35 000 т. Розподільні холодильники бувають універсальні та спеціалізовані для м'яса, риби, фруктів. До складу розподільних холодильників часто входять цехи з виробництва морозива, водного та сухого льоду, цехи для фасування і заморожування фруктів і овочів, а також для фасування масла, м'яса та інших продуктів. Такі підприємства називають холодокомбінатами.

(демонструється слайд 6)

Базисні холодильники ємністю 2000-15000 т, призначені для тривалого зберігання охолоджених і заморожених продовольчих вантажів.

(демонструється слайд 7)

Перевалочні холодильники призначені для короткочасного зберігання продуктів в місцях їх перевантаження з транспорту одного виду на інший. Їх будують у морських і річкових портах, у вузлах шосейних і залізних доріг.

(демонструється слайд 8)

Для короткочасного зберігання продуктів, призначені торгові холодильники. Розрізняють холодильники продовольчих баз ємністю 10-500 т і підприємств торгівлі та громадського харчування (магазинів, їдалень, ресторанів, кафе) ємністю до 10 т. Тривалість зберігання продуктів на холодильниках продовольчих баз до 10-20 днів. У холодильниках підприємств торгівлі та громадського харчування створюють запаси продуктів на 1-5 днів. У них зберігають продукти в широкому асортименті, але порівняно в невеликій кількості.

(демонструється слайд 9)

Транспортні холодильники призначені для перевезень охолоджених і заморожених харчових продуктів залізничним, автомобільним і водним холодильним транспортом. До нього відносять вагони, секції та поїзди-холодильники, автомобілі-холодильники та судна-холодильники.

(демонструється слайд 10)

Викладач  2(фізики):  Компресорні холодильники - найбільш поширений тип обладнання в побуті. Вони є майже в кожному будинку - споживають не надто багато енергоресурсів і безпечні в експлуатації. Найвдаліші моделі надійних виробників служать своїм власникам більше 10 років. Розглянемо їх будова і принципи, за якими вони працюють.

У ролі холодоагенту, яким заповнюють систему холодильника, виступають різні марки фреону - суміші газів з високим рівнем плинності і досить низькими показниками температури кипіння / випаровування. У більшості випадків в якості робочого елемента для домашніх холодильних машин виробники застосовують Фреон 12. Цей безбарвний газ з ледь відчутним специфічним запахом не отруйний для людини і не впливає на смак і властивості продуктів, що зберігаються в камерах.

Повторимо принцип роботи. Для вашої уваги відео.

https://youtu.be/8eDYcztj8f4

 (демонструється слайд 11)

Отже, давайте узагальнемо будова і принцип дії найпростішого холодильника.

 (демонструється слайд 12)

Викладач 1(математики): Задача (1):  Розглянемо задачу У холодильній камері, де температура повітря 100С, яблука охолоджуються за 20хв. від температури 300С до температури 150С. Знайти закон охолодження тіла. Через який час температура яблук буде дорівнювати 120С? Підвищенням температури повітря у холодильній камері знехтувати.

Розв’язок:

(демонструється слайд 13)

Згідно з законом Ньютона швидкість охолодження тіла пропорційна різниці температур тіла Т і навколишнього середовища : , де k – коефіцієнт пропорційності.

Ров’язуючи це диференціальне рівняння отримуємо:

При t = 0, = 10 , T = 30 матимемо:

Отже, стала С = 20

(демонструється слайд 14)

При t = 20 хв, = 100С, Т = 150С матимемо:

(демонструється слайд 15)

Отже, закон охолодження тіла має вигляд -0,05t·ln4

Т-10=200С або

Закон охолодження тіла:

При Т = 120С, матимемо

Прологарифмувавши: хв

(демонструється слайд 16)

Викладач  2(фізики): Загальний принцип роботи промислового холодильника не надто відрізняється від побутових приладів, які є в кожній квартирі. Промислове холодильне обладнання також має компресор, конденсатор, випарник і фреон, що циркулює по замкнутому циклу.

Різниця з побутовими холодильниками складається в більш потужному обладнанні, здатному обслуговувати холодильну камеру більшого розміру. У промислових холодильниках використовують спіральні і гвинтові компресори. Ці складні інженерні пристрої відрізняються високою надійністю і енергоефективністю.

Відмінність у будові побутового та промислового холодильника полягає у виборі дросельного пристрою. У побутових холодильниках використовують капілярні трубки. Чим довше капіляр, тим більший перепад тиску. А у промислових – терморегулюючі вентилі. Опір таких вентилів налаштовують поворотом ручки

Для контролю роботи і простоти налаштування промислові холодильники обладнують блоками автоматики.

Морозильне й холодильне обладнання підбирається на основі кліматичних умов та функціональних характеристик приміщень.

Так як розміри і місткість промислового холодильника великі для транспортування вантажів використовують, зокрема,  вилкові вантажопідйомники. Розглянемо задачу.

(демонструється слайд 17)

Викладач 1(математики): Задача (2): Вилковий вантажопідйомник рухається по промисловому холодильнику зі швидкістю 3,6км/год. За який час і на якій відстані він зупиниться, якщо опір руху після початку гальмування дорівнює 0,2 його ваги?

Розв’язання:

(демонструється слайд 18)

Відповідно до другого закону Ньютона, рух вантажопідйомника описується диференціальним рівнянням:

,

де S – шлях, пройдений краном за час t, m – маса вантажопідйомника; g – прискорення вільного падіння.

Двічі інтегруючи це рівняння, одержуємо:

Значення постійних інтегрування С1 і С2 знаходимо з початкових умов: t=0, S=0,

З першої умови С2=0, з другої – С1=1.

(демонструється слайд 19)

Тоді рух вантажопідйомника під час гальмування описується рівняннями .

Покладаючи в першому з цих рівнянь знайдемо час гальмування

З другого рівняння знайдемо відстань до зупинки вантажопідйомника

(демонструється слайд 20)

Викладач  2(фізики): Також використовують вихрові охолоджувачі. У приладах цієї категорії присутній компресор. Він стискає повітря, який в подальшому розширюється в встановлених блоках вихрових охолоджувачів. Об'єкт охолоджується внаслідок різкого розширення стисненого повітря.

Вихрові пристосування довговічні і безпечні: вони не потребують електриці, не мають рухомих елементів, не містять небезпечних хімічних складів у внутрішній системі конструкції

Широкого поширення метод вихрових охолоджувачів не отримав, а обмежився лише тестовими зразками. Це пояснюється великою витратою повітря, дуже шумною роботою і відносно низьким виробництвом холоду. Іноді пристрої застосовують на промислових підприємствах.

Викладач 1(математики): Задача (3): Гаряче повітря за допомогою клапана подається у формі прямого конуса. Скільки часу потрібно для заповнення ємності через отвір клапану площею 0,01м2 при вершині конуса, якщо його висота 4м, а радіус основи 1м.

Розв’язання:

(демонструється слайд 21)

Швидкість заповнення повітрям, через отвір відповідно до закону Торрічеллі:

де х – висота рівня повітря над отвором; g – прискорення вільного падіння.

Нехай за елемент часу dt заповнюється об’єм повітря dQ, а відповідне пониження рівня повітря позначимо через dх. За одиницю часу заповнення повітря s , що відповідає об’єму прямого циліндра заввишки v і з площею основи s. Тоді за час dt знижується:

З іншого боку, об’єм повітря, що заповнюється за час dt, можна розглядати як об’єм тіла ABCD, що наближено дорівнює об’єму циліндра з основою S і висотою dх:

(демонструється слайд 22)

Порівнявши вирази для dQ і розв’язавши одержане співвідношення dt, знайдемо:

Час, необхідний для заповнення повітря в посудину, визначається інтегралом

Звідси при R = 1 м, Н = 4 м, s = 0,01 , g = 9,81 . Отримуємо t = 57,1с.

Викладач  2(фізики): У нашому житті всі знання пов’язані між собою. І це ми довели під час пізнавального заходу. Дякуємо за увагу.

 

 

 

 

Інформаційні джерела

  1. ХОЛОДИЛЬНИК. Холодильники заготівельні, виробничі .

      Режими доступу: http://bibliograph.com.ua/spravochnik-181-

      5/40.htmhttp://bibliograph.com.ua/spravochnik-181-5/40.htm

     2. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ХОЛОДИЛЬНОЇ ТЕХНІКИ 2 

      Режими доступу: http://samzan.ru/199976

       3. Холодильники та холодильне обладнання пристрій і ...

        Режими доступу:  https://jak.koshachek.com/articles/referat-holodilniki-

        ta-holodilne-obladnannja.html

 

Література

  1. Збірник прикладних задач з математики для будівельних спеціальностей / В. К. Гануліч, А. З. Мохонько, С. І. Томецька та ін. – Львів : Львівська політехніка, 1999. – 224 с
docx
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
9 червня 2022
Переглядів
286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку