Пізнавально – виховна година
« Правильний вибір – твоє щасливе майбутнє»
Мета: отримати інформацію про професійне майбутнє кожного учня; забезпечити інформаційну обізнаність зі світом професій; стимулювати пізнавальний інтерес учнів до професійної діяльності; виробити навички прийняття самостійних рішень ,активізувати процес самопізнання, свідомого професійного вибору старшокласників; розвивати навички самоаналізу, планування; допомогти учням у правильному виборі професійного шляху.
Обладнання : презентація; малюнок дерева з квітами, плодами, листками; вислови видатних людей; конверти з завданнями; стрічки з буквами; коробки для вправи.
Хід заходу
( Слайд 1) Сьогодні у нас з вами пізнавально – виховна година «Правильний вибір – твоє щасливе майбутнє. Ми будемо говорити про все, що стосується професії та вашого вибору.
Світ професій – складний , але захоплюючий. Зорієнтуватись в ньому інколи дуже важко. Усім людям властиво планувати своє життя, вирішувати багато питань, пов’язаних з вибором професії . Одні обирають її для себе ще з дитинства, інші все життя шукають та не знаходять. Одні з юних літ вчаться переборювати труднощі, які трапляються на шляху до мети, і переборюють їх. Інші , навпаки, всіляко намагаються оминути ці труднощі.
Мине кілька років, і кожен із вас повинен буде вибрати свій шлях у величезному дорослому світі. Існує величезна кількість професій і спеціальностей. Чим більше професій вам знайомо, тим ширша можливість вибору, а отже, - і більше шансів знайти і вивчити ту професію, у якій ви досягнете успіху, працювати будете з задоволенням.
У Загальній декларації прав людини підкреслюється, що кожна людина має право на вільний вибір професії.
Права людини, визначені Декларацією, покладені в основу Конституції України.
(Слайд 2)
Так, стаття 43 Конституції України проголошує «Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності».
(Слайд 3)
Чарльз Дарвін( англійський вчений, біолог) казав : « Якщо ви вдало виберете професію і докладете до неї всю свою душу, то щастя саме відшукає вас».
Посудіть самі, щодня людина проводить до восьми годин на день на своєму робочому місці, або ж виконує те, чого вимагає обрана нею професія, чи не так? Тому так важливо обрати професію до душі , щоб вона не стала тягарем, а задоволенням. Тоді й вислів: «На роботу як на свято», - набуде реального сенсу. І тому сьогодні ми з вами відправляємося в подорож у світ професій.
(Слайд 4)
1.Вправа «Дерево»
На дошці прикріплене дерево намальоване на ватмані. На дереві знаходяться прикріплені зелені листочки, квітки, плоди. Учням потрібно взяти листок — якщо вони з професією ще не визначились; квітку — у виборі сумніваються; плід — визначилися з вибором. За допомогою цієї вправи можна побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором професії і кому ще потрібна допомога.
(Слайд 5)
2.Гра « Мій вибір».
Обираються два учасники. Їм пропонується обрати одну із трьох однакових коробок (в одній лежить цукерка, у другій – цибулина, у третій– часник). Ніхто з учнів не знає, що знаходиться в коробках. Коли старшокласники зроблять свій вибір, починається обговорення.
Запитання для обговорення
-Чому ви обрали саме цю коробку?
-Що ви відчули, коли відкрили її?
-Чого вам не вистачало для прийняття рішення?
Підсумки
Для прийняття рішення (будь-якого) потрібно мати достатню кількість інформації, а ви її не мали. Тому ви робили вибір, керуючись тільки власною інтуїцією та порадами оточуючих.
Коли ви приймаєте рішення, яку професію вам обрати, потрібно мати достатньо про неї інформації та завжди пам’ятати формулу:
( Слайд 6)
Професія = хочу + можу + треба
Для того щоб правильно обрати професію, потрібно орієнтуватися в трьох речах.
По-перше, визначитися, які ваші професійні інтереси і схильності.
Коротко ми назвемо їх словом "хочу".
По-друге, оцінити, які ваші професійно важливі якості: здоров'я, здібності, які визначають вашу професійну придатність і можливості. Простіше кажучи, що я "можу".
По-третє, дізнатися, які професії користуються попитом на ринку праці, які з них перспективні, тобто що суспільству "треба".
(Слайд 7)
Хочу – це бажання, інтереси, нахили особистості.
Можу – знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я.
Треба – попит на обрану професію на ринку праці.
3.Метод сторітелінгу
(Розповідь про особистий досвід у виборі професії)
Вихователь. Сучасну епоху можна охарактеризувати як час швидкоплинних змін та перетворень, час інформаційних перевантажень та прискореної глобалізації світу. У світі існує понад 40 000 професій, щороку з’являється близько 500 нових професій, майже 1000, щороку застаріває, відмирає».
(Слайд8)
4.Вправа «Хто більше згадає».
( Кожен з учнів витягує букву і називає всі професії на дану букву, потім інші вихованці доповнюють його)
А ( археолог, астроном, адміністратор, агроном, автомеханік , автослюсар , актор, архітектор).
Б ( Блогер, бариста, бармен, бухгалтер, бібліотекар, бондар, будівельник, бізнесмен, біохімік).
М ( механік, менеджер, маркетолог, моряк, музикант, маляр, муляр)
Д (драматург, далекобійник, двірник, депутат, дипломат, диспетчер, ді – джей, детектив).
П ( пастух, перукар, письменник, підприємець, педагог, перекладач, пожежний, поліціянт, продавець, програміст, прокурор, психолог).
С ( слюсар, стиліст, столяр, сторож, слідчий, спортсмен, соціальний педагог, секретар, суддя, стоматолог)
К ( кухар, касир, кінолог, кардіолог, каскадер, кондуктор, кінооператор, кондитер, комбайнер, косметолог, кочегар, кравець, кур’єр, критик, конвоїр.
Л (лісник, лікар, лаборант, листоноша, логопед, лісоруб, літератор)
Вихователь. Обирати професію – дуже важлива справа в житті кожної людини. Для початку прислухайтеся до себе. Що вам більш подобається?
(Слайд 9) І як казав Конфуцій( китайський філософ): «Почніть займатися тим, що вам подобається, і вам не доведеться працювати жодного дня».
(Слайд 10)
5.Вправа «Вгадай професію»
(називаю перелік обов’язків, якими займається людина даної професії, а ви називаєте, що це за професія)
1. Майстер з виготовлення бочок, діжок, барил, цебер, бодень (Бондар).
2. Займається обслуговуванням клієнтів на підприємствах громадського харчування - ресторанах, кафе, пабах, нічних клубах (Офіціант).
3. Шпаклює і фарбує внутрішні і зовнішні поверхні будівель (Маляр).
4. Будівельний робітник, який встановлює, обслуговує і ремонтує дахи різних форм (Покрівельник)
5. Веде бухгалтерію підприємств та фінансову документацію, пов’язану із обліком видатків та прибутків (Бухгалтер).
6. Перевіряє технічний стан причепів та автомобілів, визначає необхідність їх ремонту та техобслуговування (Автослюсар).
7. Працює в засобах масової інформації, видавництвах, рекламних фірмах і друкарнях. Він оформлює друковані видання (Дизайнер комп'ютерного оформлення).
8. Людина, яка проводить догляд за пальцями рук, чищення і полірування, нарощування і дизайн нігтів (Манікюрниця).
9. Придумує, вишукує і удосконалює рецепти різних страв (шеф-кухар).
10. Він є фахівцем з товарів, займається оцінкою якості продукції (товарознавець).
11. Спеціаліст по виготовленню виробів з металу (токар,фрезерувальник)
12. Спеціаліст по вихованню і навчанню дітей(педагог)
13.Спеціаліст по обслуговуванню електромереж і електричного обладнання (електромонтер)
14.Спеціаліст по вирощуванню сільськогосподарських культур (агроном)
15. Працівник, який займається видавництвом газет, журналів (редактор)
16. Спеціаліст по наданню допомоги хворим людям (лікар)
17. Спеціаліст, який володіє ножицями і гребінцем (перукар)
18.Спеціаліст з обробки глини та виготовлення різноманітного кухонного посуду, а також цегли, кахлів та іншої кераміки ( гончар).
19.Майстер з обробки металів способом гарячого кування( коваль).
Вихователь. Професію не можна обирати за компанію, не керуватись лише власною інтуїцією та порадами оточуючих. Розраховувати тільки на власні знання, досвід, інтереси, бажання та можливості батьків.
(Слайд 11)
6.Робота в групах «Професія і характер»
Кожна група отримує назви професій. Окремо додаються слова ( якості людини відповідної професії)
Учні мають вибрати ті риси характеру, які повинні мати люди певної професії.
1 група. Лікар, кухар , військовий.
Лікар : милосердний, впевнений у собі, має витримку, терпимий, працьовитий, рішучий, стриманий.
Кухар : розвинений дотик, розвинений смак і нюх, загальний інтелект, стійкість, бажання вчитись новому, витривалість.
Військовий :сильний духом, патріотичний, рішучий, спостережливий, фізично підготовлений, вимогливий до себе, швидко орієнтуватися в ситуації.
2 група. Будівельник, рятувальник, бухгалтер.
Будівельник :охайний, старанний, організований, терпеливий, сильний, знає техніку безпеки, має хорошу фізичну форму.
Рятувальник: дисциплінований, відповідальний, пунктуальний, має почуття обов’язку, організований, рішучий.
Бухгалтер : відповідальний, дисциплінований, уважний, розумний, кмітливий, знає закони.
Фізкультхвилинка
В Австралії піднявся вітер. (Тренер тре долоні).
Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)
Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)
Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
А ось град— справжня буря. (Тупіт ногами.)
Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)
Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.)
Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
Сонце! (Руки догори.)
Вихователь. Обговорення проблемної ситуації.
Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінний питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючу відповідь: Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?
Можливі відповіді учнів:
- Тиснуть батьки.
- Йдуть за модою.
- Нічого не знають про професію, яку обрали.
- Вибирають «за компанію».
- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.
- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
- Наслідують героїв кіно і телесеріалів.
( Слайд 12)
Вихователь. Ми звами згадали багато відомих професій. Але в світі є багато незвичайних і рідкісних професій.
7. Підбірка найбільш незвичайних та рідкісних професій у світі.
- А мені придеться полетіти в Лондон, де я, любителька постояти в черзі, зароблю багато грошей. Уявляєте, 40 доларів за годину. Плата чимала, але для ділових людей,яким постійно не вистачає часу на все, я буду знахідкою.(учень2)
-А про що мрієш ти , Наталю?Мабуть, побувати в Антарктиді? ( учень1)
- Так. Я хочу подивитися на пінгвінів, які падають на спину, коли задирають голову на звук літака. Пінгвін самотужки перевернутись не може, тому в Антарктиді є спеціальні люди, які допомагають цим милим тваринам, фактично рятують їх. (учень3)
- Уявляєте, є така професія, як заштовхувач пасажирів. Така професія є і вона користується популярністю у великих містах. В «гарячі» для транспорту години ця людина допомагає заштовхувати пасажирів до транспортного засобу, щоб, по-перше, допомогти всім можливим бажаючим скористатись саме цим транспортним засобом, а, по-друге, запобігти збоям у графіках руху. ( учень 4)
Існує така професія, як співрозмовник. У багатомільйонних містах, наприклад, Токіо поява такої професії цілком закономірна, адже ритм життя шалений, а часу на спілкування вкрай мало. Тому на найбільш людних вулицях є спеціальні будки, в них і сидять співрозмовники, які готові вислухати та поспілкуватись з усіма, у кого є потреба «вилити душу». ( учень 5)
(Слайд 13)
8.Пізнавальна гра «Відгадай за назвою»
Учням пропонується назва професії , а учні характеризують її.
(Слайд 14)Патологоанатом– це… (лікар, з назви якого вже стає ясно, чим він займається – виявленням всіляких патологій, виходячи з нормальної будови анатомії тіла людини, розтином померлих). (слайд 15)
(слайд 16)Орнітолог– це… (людина, яка займається орнітологією, тобто вивчає птахів). (слайд 17)
(слайд 18) Інкасатор – це…( особа, що здійснює інкасацію грошової виручки та інших цінностей в організаціях, доставляє грошову готівку з банку до організацій. (інкасація - це збір та доставка готівкових коштів). (слайд 19)
(слайд 20)Провізор – це… (аптечний працівник (фармацевт) вищої кваліфікації). (слайд 21)
(слайд 22)Іхтіолог – це… (знавець риб, вивчає будову, еволюційний розвиток, форми життєдіяльності і особливості розмноження риб). (слайд 23)
(слайд 24)Брокер – це… (представник під час укладання комерційних угод. Аналізує ринок (товарів, послуг, цінних паперів), знаходить покупців та продавців, сприяє проведенню переговорів. Діє за дорученням та в інтересах клієнтів, отримуючи від них винагороду). (слайд 25)
(слайд 26)Логістик – це… (спеціаліст, який слідкує за перевезенням (авто-, авіа-, морськими), планує закупівлю, контролює склади, займається митними питаннями, веде переговори з транспортними компаніями та розробляє контракти). (слайд 27)
(слайд 28)Ріелтер – це… (спеціаліст з оренди, купівлі та продажу нерухомості). (слайд 29)
(слайд 30)Мерчандайзер – це… (спеціаліст з найбільш ефективного розміщення товарів та торгового обладнання у приміщенні. Аналізує динаміку продажів) (слайд 31)
Вихователь.У 21-столітті світ починає активно розвиватися інтелектуально. У 2000-х популяризуються комп'ютери, інтелект і інтернет, різні смартфони і гаджети. З'явилася можливість отримувати знання у вільному доступі, не виходячи з дому. Найпопулярнішими стали професії програміста, розробника програмного забезпечення для комп'ютерів і смартфонів.
Зараз уже і в Україні активно почали говорити про автоматизацію повсякденних фізичних дій людини. Усе частіше замислюються про створення роботів. Світ приходить до висновку: чимало спеціальностей можна замінити новими технологіями.
Світ змінюється, технології удосконалюються, з'являється більше можливостей створювати роботів і програми для них. Відповідно, деякі професії «йдуть на пенсію».
Перегляд відео (« Сім професій майбутнього)
(слайд 32)
9. Проектні роботи учнів «Професії моєї родини»
( учні зачитують підготовлені міні – проекти)
Довідка. Професії, які потрібні завжди: лікар, вчитель. будівельник, двірник, водій, перукар, поліцейський , пекар,землероб, тваринник, кухар, слюсар-водопровідник , бухгалтер и т.д.
10.Вправа «Зобрази професію» або «Крокодил»
1. Водій
2. Перукар
3.Пожежний
4.Манікюрниця.
5. Масажист
6.Диригент
7. Офіціант
8.Маляр
9. Лікар–стоматолог
11. Народна мудрість «Народ скаже, як зав’яже».
(Учні добирають половинки прислів’їв та коментують їх)
Довідка. Яка ситуація на держбіржі праці
У Державній службі зайнятості станом на жовтень 2023 найбільше зареєстровано вакансій у категорії Кваліфіковані працівники з інструментом. Їх там понад 10 тис. Загалом це швачки, слюсарі, пекарі, кондитери, сантехніки, маляри, електрогазозварники та інші професії.
Алгоритм професійного самовизначення
Пам`ятка старшокласникам
Знайти своє покликання – джерело щастя.
1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння й працевлаштування.
2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомити з людьми, які їх представлять.
3. Вислухати думку батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
4.Скласти список суттєвих можливостей професій ( наприклад, поїздки за кордон, висока платня тощо ) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
5. Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
6. Звернутися до психолога з проханням визначити інтереси, здібності, темперамент, особливості пам`яті, уяви тощо.
7.Прислухатись до своїх відчуттів, інтуїції.
8. “Приміряти” кожну з професій. Порівняти, зважити всі “ плюси ” і “мінуси
9. Зробити вибір. Упевнено йти до мети.
Заключне слово
Вибір професії - це дуже важлива подія в житті кожної людини. Але яку б професію ви не вибрали, вам завжди знадобляться знання, отримані в школі. Тому постарайтеся вже зараз визначити область ваших інтересів, більше читайте, набирайтеся досвіду та знань. Яких би ви не досягли висот і творчих злетів, залишайтесь завжди ЛЮДИНОЮ. Хай щастить вам на вашій життєвій дорозі!
Вправа«Назвіть професії»
1. Найзеленіша (садовод, лісничий, квітникар-декоратор ...)
2. Найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському магазині...)
3. Найбільш грошовита (банкир, професійні тенісисти, боксери, модель...)
4. Найбільш волохата (перукар...)
5. Найбільш дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...)
6. Найсмішніша (клоун, пародист...)
7. Найбільш комунікабельна (журналіст, екскурсовод, тренер,вчитель,...)
8. Найсерйозніша(сапер, хірург, розвідник, поліцейський, політик, психолог...)
Довідка. Професії, які потрібні завжди: лікар, вчитель. будівельник, двірник, водій, перукар, поліцейський , пекар,землероб, тваринник, кухар, слюсар-водопровідник , бухгалтер и т.д.
Гра «Склади прислів`я»або «Знайди кінець вислову»
Кожній команді в конверті дається завдання. На окремих листочках записані прислів`я, які розділені на дві частини! Необхідно записати прислів`я!
Відповіді: Без сокири не тесляр — без голки не кравець. Без голосу не співець, а без грошей не купець. Швець без чобіт, а тесля без воріт. Губами говори, а руками роби! Де руки й охота, там скора робота. Для нашого Федота не страшна робота. Діло майстра величає! Добре діло утіха, коли ділові не поміха. Зароблена копійка краща за крадений карбованець. Кожна птичка своїм носиком живе. (Коли учасники виконують завдання, ведучі задають питання для глядачів)
Вправа «Знайди пару»
(правильні відповіді)
Архітектор Малюнок, проект, план, місто, креслення, конструкції,
Кравець Тканина, розкрій, лекало, костюм, ножиці, ательє
Поліцейський Правопорядок, злочинець, закон, охорона, пост, безпека
Перукар Краса, волосся, ножиці, зачіска, стиль, шампунь, фарба
Слюсар-
сантехнік Ремонт, трубопровід, опалювання, водопровід, аварія, технічна грамотність, слюсарний інструмент
Столяр Верстак, рубанок, деревина, меблі, майстерня
Артист Театр, глядачі, сцена, прем'єра, оплески, костюм, грим
Вихователь Ясла, дитячий садок, гра, прогулянка, сон, ранок, хоровод
Лікар Білий халат, хворий, поліклініка, діагноз
Бібліотекар Книга, фонд, знання, ерудиція, тиша, факти, каталоги
Журналіст Газета, новини, сучасність, люди, оперативність, редакція
Муляр Будівництво, цеглина, бетон, окомір, конструкція,
Агроном Земля, природа, поле, теплиця, сад, сорти, рослини,зерно,
Пекар Тісто, борошно, піч, хліб, пишнота, аромат, смак,
Поштар лист, газета, телеграма, звістка, журнал
Продавець вітрина, товар, чек, гроші,товар
Вчитель указка, зошит, щоденник, підручник, урок.
Швачка нитка, тканина, голка, одяг,ножиці
(Завдання надаються в конвертах для кожної команди)
Слюсар-сантехнік малюнок, проект, план, місто, креслення, конструкції,
Швачка тканина, розкрій, лекало, костюм, ножиці, ательє
Вихователь правопорядок, злочинець, закон, охорона, пост, безпека
Артист краса, волосся, ножиці, зачіска, стиль, шампунь, фарба
Архітектор
ремонт, трубопровід, опалювання, водопровід, аварія, технічна грамотність, слюсарний інструмент
Агроном верстак, рубанок, деревина, меблі, майстерня
Перукар театр, глядачі, сцена, прем'єра, оплески, костюм, грим
Поліцейський ясла, дитячий садок, гра, прогулянка, сон, ранок, хоровод
Вихователь білий халат, хворий, поліклініка, діагноз
Журналіст книга, фонд, знання, ерудиція, тиша, факти, каталоги
Бібліотекар газета, новини, сучасність, люди, оперативність, редакція
Пекар будівництво, цеглина, бетон, окомір, конструкція,
Столяр Земля, природа, поле, теплиця, сад, сорти, рослини,зерно,
Муляр тісто, борошно, піч, хліб, пишнота, аромат, смак,
Поштар лист, газета, телеграма, звістка, журнал
Вчитель вітрина, товар, чек, гроші,товар
Продавець указка, зошит, щоденник, підручник, урок.
Кравець нитка, тканина, голка, одяг,ножиці
Вправа« Відгадай професію».
Командам пропонується як можна найшвидше відгадати професію за різнорівневими запитаннями. Кожне запитання має свій бал. (Психотерапевт) 1. Ця професія процвітає в усьому світі. Це лікар, який повинен знайти причину душевного дискомфорту у хворого. - 5 балів. 2. Повинен вміти слухати інших, мати здоровий глузд, аналітичні здібності, логічне мислення, співчуття людям. - 4 бали. 3. У багатьох країнах він - друг і порадник у 50-80% населення. - 3 бали. 4. Він вивчає причини душевних розладів. - 2 бали. 5. Психотерапія існує з незапам'ятних часів. В IX в. прославив її лікар Зігмунд Фрейд. - 1 бал. (Пілот)
1. Ці фахівці зовні виглядають завжди елегантно, мають свою форму, їм ввіряють своє життя багато людей. - 5 балів.
2. Спеціальність вимагає відмінного здоров'я. Ці фахівці несуть відповідальність за вивчення оптимального маршруту, за контроль всіх приладів, за спілкування з диспетчерами та іншими службами. - 4 бали.
3. У працівника має бути гострий зір, хороший слух, розвинена рухова пам'ять, висока працездатність. - 3 бали.
4. Повинен здійснювати підготовку всієї польотної документації, бути готовий працювати в екстремальних ситуаціях, мати почуття безпеки і співчуття людям. - 2 бали.
5. Вони можуть співати: Першим ділом, першим ділом літаки, ну а дівчата, а дівчата потім. - 1 бал.
(Садівник)
1 У його праці органічно поєднуються як розумові, так і фізичні функції. Майстер повинен володіти різноманітними агротехнічними вміннями і навичками, необхідними для вирощування посадкового матеріалу, посадки садів, догляду за рослинами з урахуванням їх росту і розвитку. (5 бал.)
2.Своєчасно пізнати, вгадати окремі симптоми розвитку рослин і допомогти їм - основа успіху (4 бали)
3. Повинен знати технології зберігання і найпростішої переробки плодів і ягід .. (3 бали) 4. Необхідно вміти користуватися отрутохімікатами, біологічними способами боротьби зі шкідниками саду (2 бали)
5. Самим захоплюючим в садівництві є отримання нових рослин, виведення нових сортів. Стає тут справжнім творцем. (1 бал).
(Бухгалтер) 1. Спеціаліст визначає, на які рахунки потрібно віднести доходи, а на які -витрати. - 5 балів 2. Їм повинен бути врахований кожен рубль, витрачений або зароблений компанією. Він повинен вміти працювати з цифрами і числами, в команді. - 4 бали 3. Спеціаліст повинен мати аналітичні здібності, логічне мислення, акуратність. Проявляти ощадливість і неприйняття корупції. - 3 бали 4. Частину роботи цього фахівця можна охарактеризувати приказками: "гроші рахунок люблять", - 2 бали 5. Ця робота вимагає особливої ретельності і відповідальності. Головний підсумок роботи фахівця - балансовий звіт, який щоквартально подається до
податкових органів .. - 1 бала
(Менеджер по рекламі) 1. Мета даного фахівця - продати товар або послугу. Ця робота приваблює молодь. - 5 балів. 2. Досвідчені фахівці стверджують, що в їх роботі 5% творчості і 95%потовиділення. Найменша помилка в їх роботі небезпечна збитками для компанії, а для них - втратою роботи. - 4 бали. 3. Займається оформленням логотипів, плакатів, працює на комп'ютері, веде фінансові справи, вивчає особливості продукту, послуги, способи розповсюдження та споживання, представляє нові послуги. - 3 бали. 4. Доброзичливий, терплячий, товариський, ініціативний, має творчий підхід до справи. - 2 бали. 5. Відвідує клієнтів, розробляє рекламні проспекти, просуває рекламні послуги. - 1 бал.
Ведуч. А тепер давайте пограємо в гру «Влучити в ціль».
Вам потрібно паперовою кулькою влучити в десятку(учні по черзі кидають кульку в мішень, не покидаючи своїх місць.) А чи було попередження, що кидати кульку можна лише з одного місця? Не рухаючись? Не підходячи ближче? Чи пропонувалося зробити тільки одну спробу? Часто ми самі ставимо собі неіснуючі обмеження, після перших невдач швидко залишаємо спроби досягнути бажаного, а потім звинувачуємо у своїх проблемах оточуючих. Отже, недостатньо мріяти, варто шукати шляхи для досягнення поставленої мети.
Вправа «Клубок»
Ведуч. Запрошую вас вийти на середину класу і утворити коло.
Шкільні роки пролетять швидко!Не забувайте про те, що ви залишаєтесь членами великої родини на довгі роки. В яку б ситуацію ви не потрапили, пам’ятайте, що завжди можете розраховувати на допомогу. Зафіксуй нитку у себе в руці та передай клубок товаришу зліва з побажанням в майбутньому. Запам’ятайте цей момент на все життя!
Ведуч. Вибір професії – складна задача. Пам`ятайте, що поруч з вами є люди, які готові допомагати, підтримувати, надавати потрібну інформацію.
Алгоритм професійного самовизначення
Пам`ятка старшокласникам
Знайти своє покликання – джерело щастя.
1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння й працевлаштування.
2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомити з людьми, які їх представлять.
3. Вислухати думку батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
4.Скласти список суттєвих можливостей професій ( наприклад, поїздки за кордон, висока платня тощо ) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
5. Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
6. Звернутися до психолога з проханням визначити інтереси, здібності, темперамент, особливості пам`яті, уяви тощо.
7.Прислухатись до своїх відчуттів, інтуїції.
8. “Приміряти” кожну з професій. Порівняти, зважити всі “ плюси ” і “мінуси ”.
9. Зробити вибір. Упевнено йти до мети.
Ми бажаємо вам професійних успіхів і досягнень!
Ведучий -1.Дорогі наші друзі!
Є в кожного своя мрія,
Яка поведе вас у життя.
І поки живе ваша надія
Сміливо йдіть у майбуття!
Ви вже дорослі, ви – не діти,
І, склавши руки, не будете сидіти,
Бо кожний із вас має мету,
А в серці – мрію золоту.
Ведучий-2:
6. Народна мудрість «Народ скаже, як зав’яже». (Учні добирають половинки прислів’їв та коментують їх)
Праця людину годує, а лінь марнує.
Що посієш, те й пожнеш.
Маленька бджілка, а й та працює.
Землю прикрашає сонце, а людину — праця.
Дерево міцне корінням, а людина — трудовим горінням.
Роботящі руки гори вернуть.
Без діла сидіти — можна одуріти.
Без діла слабіє сила.
Без труда нема плода.
Була б лише охота — наладиться кожна робота.
Добрий початок — половина діла.
4.
Заключне слово
Класний керівник. Вибір професії - це дуже важлива подія в житті кожної людини. Але яку б професію ви не вибрали, вам завжди знадобляться знання, отримані в школі. Тому постарайтеся вже зараз визначити область ваших інтересів, більше читайте, набирайтеся досвіду та знань. Яких би ви не досягли висот і творчих злетів, залишайтесь завжди ЛЮДИНОЮ. Хай щастить вам на вашій життєвій дорозі!
5. Притча про селянина, в якого зламався трактор.
Мета: навчити учнів об’єктивно оцінювати професію.
Соціальний педагог: У селянина зламався трактор. Усі спроби полагодити машину були марними. Нарешті він покликав фахівця. Той оглянув трактор, спробував, як діє стартер, підняв капот і все ретельно перевірив. Потім узяв молоток, один раз ударив по мотору і привів його у дію. Мотор заторохтів, начебто і не був зіпсований. Коли майстер подав селянину рахунок, той здивовано поглянувши на нього, обурився:
«Як, ти хочеш 1000гривень тільки за один удар молотком!?»
«Дорогий друже, - сказав майстер, - за удар молотком я порахував тільки одну гривню, а 999 гривень я повинен взяти з тебе за мої знання, завдяки яким я зміг зробити цей удар по потрібному місцю».
Висновок: кожна людина повинна бути на своєму місці. Лише знаходячись на «своєму» місці людина є корисною не тільки собі, а й оточенню.
Четверте правило кодексу – дізнатись про попит обраної професії на ринку праці; знання коштують дорожче ніж диплом, який можна купити.
Ведуч. Якщо вам не до вподоби традиційні професії, тоді вибирайте ту, яка стовідс отково виділить вас з-поміж тисяч інших)
4. Проектні роботи учнів «Професії моєї родини»
Мій дідусь
Мого дідуся звуть Лихобаба Іван Микитович. Він навчався в середній школі в с.Скриня, потім в Рокитнянському тракторному училищі. Працював дальнобійником, проходив військову службу у Венгрії, брав участь у ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС. Багато років дідусь працював в м. Мерефа на заводі з виготовлення скла. Для професії водія потрібні такі риси характеру: увага, терплячість, вміння ремонтувати машину, не пиячити. Дідусь навчив і мене їздити на машині і стріляти з рушниці. Дідусь радить мені бути військовим. Я підтримую його думку і, можливо, стану військовим.
Білобров Владислав
Професія моєї мами
Я хочу розповісти вам про свою маму Єрмоленко Тетяну Іванівну. Моя мама навчалася в Охочанській середній школі, а потім в Харківському училищі легкої промисловості. Закінчивши його, мама стала працювати на швейній фабриці «Комунар». Я вважаю, що ця професія дуже потрібна, адже швачки шиють людям різний одяг. Люди цієї професії повинні бути дуже уважні, охайні, старанні, працьовиті. Саме такою і є моя мама. Зараз мама - домогосподарка і має багато роботи вдома. Хоча мамі подобалася її робота, але мені вона радить вибрати більш сучасну професію і досягти більшого в житті.
Єрмоленко Юлія
Професії моєї родини
Моя мама, Бойко Тетяна Іванівна, закінчила Таранівську ЗОШ, а потім навчалася в Харківському кооперативному технікумі. Так склалися обставини, що мама стала працювати в Харківському військовому шпиталі. На своєму робочому місці моя мама проявила себе як добросовісний і старанний працівник. Пацієнти шпиталю цінують такі риси маминого характеру як співчуття до хворих, витримку, доброзичливість, спокійну вдачу. Моя мама задоволена своєю роботою, але мені радить вчитися на ветеринара, тому що я вдома лікую хворих цуценят, кроликів, каченят. Я дуже люблю і поважаю свою маму і завжди прислухаюся до її порад.
Бойко Тоня
Професія моєї мами
Моя мама, Перепелиця Марина Валеріївна, навчалася в Харківському технікумі залізничного транспорту. Зараз працює обліковцем у фермерському господарстві «Альянс». Для цієї професії потрібні математичні знання, увага, відповідальність, вміння спілкуватися з оточуючими. Моя мама дуже добре справляється із своєю роботою. Ця професія не дуже поширена, але потрібна у сільському господарстві. Мама своєю роботою задоволена, але мені не радить обрати таку професію. Я б хотіла мати професію дизайнера чи фотографа.
Перепелиця Єлизавета
Професія мого тата
Я хочу розповісти про свого батька, Усіченка Сергія Анатолійовича. Мій тато навчався в Таранівській середній школі. Закінчивши школу, працював оператором станків з числовим програмовим керуванням на Харківському електроапаратному заводі. Потім тато проходив службу в Збройних Силах України. Багато років він працював в органах внутрішніх справ у підрозділі по боротьбі з організованою злочинністю. Я знаю, що ця робота небезпечна і важка. Але мій тато задоволений свою професією. Мені подобається професія вчителя трудового навчання, але я ще не визначилася, ким хочу стати. Я думаю, що треба обирати професію, яка тобі подобається. Тоді ти будеш задоволений і щасливий.
Усіченко Діана
Мій брат
Мого брата звуть Кислиця Максим Валерійович. Він навчався в Таранівській ЗОШ I – III ступенів. Навчався дуже добре і тому вступив до Харківського національного університету ім. Каразіна. Брат вже майже 6 роки працює викладачем в цьому університеті. Для цієї професії треба мати дуже міцні знання, хорошу пам'ять, терплячість. Я хотів би мати професію, пов’язану з фізикою. Я дуже люблю і знаю цей предмет.
Кислиця Денис, учень 9 класу
Вчитель. Отже, щоб уникнути цих помилок, ми з вами дізнаємося більше про професії і правила вибору професій.(Слайд 10)
Професії за напрямами поділяються на:
1. «людина — природа»,
2. «людина — техніка»,
3. «людина — знакова система»,
4. «людина — мистецтво»,
5. «людина — людина».
Учень. «Людина — техніка». (Слайд 11)
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням деталей, виробів, механізмів;
• обслуговуванням технічних об'єктів;
• відновленням (відновлення й ремонт технічного устаткування, виробів);
• вивченням (контроль і аналіз якості виробів і механізмів, випробування якості виробів).
Професії :
Столяр,
Технік-металург,
Інженер-механік,
Архітектор,
Електромонтажник,
Радіомеханік,
Будівельник,
Складальник комп'ютерів,
Спеціаліст з телекомунікацій тощо
Учениця. «Людина — людина». (Слайд 12)
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• вихованням, навчанням, тренуванням інших людей ;
• медичним обслуговуванням людей і доглядом за ними;
• правовою допомогою;
• організацією людей, керівництвом і управлінням ними;
• вивченням, описом, дослідженням інших людей.
Професії:
учитель, екскурсовод, продавець, офіціант, перукар, юрист, вихователь, лікар, сестра медична, акушерка тощо.
Учень. «Людина — знакова система». (Слайд 13)
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
перетворенням, розрахунком, сортуванням;
• шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів;
• управлінням руху;
• складанням і зберіганням документації;
• відновленням, усуненням спотворень.
Професії : економіст, бухгалтер, оператор, кресляр, друкарка, бібліограф, перекладач, історик, програміст, контролер-касир, фінансист, документознавець, літературний редактор
Учениця. «Людина — природа». (Слайд 14)
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості тощо);
• обслуговуванням, охороною флори і фауни;
• заготовкою продуктів, експлуатацією природних ресурсів;
• відновленням, лікуванням;
• вивченням, описом, дослідженням.
Професії: мікробіолог, ветеринарний фельдшер, , оператор інкубатора на птахофабриці, технік лісогосподарства, садівник, агроном-агрохімік, агроном із захисту рослин, агроном, зоотехнік, лаборант-мікробіолог, ветеринарний лікар, лісник, інженер лісогосподарства, біолог.
Учень. «Людина — художній образ». (Слайд 15)
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням, створенням;
• виконанням, виготовленням виробів за зразком в одному примірнику;
• з відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів.
Професії: художник, реставратор, дизайнер, художник-декоратор, модельєр-конструктор, артист, актор, композитор, журналіст, фотограф, концертмейстер тощо
Вчитель. З великої кількості професій обрати одну, та ще таку, щоб не було конфлікту між «Хочу», «Можу», «Треба», дуже важко. Велика вірогідність помилитись.
Всі помилки, допущені при виборі професії, можна розділити на три групи: незнання світу професій, незнання себе, незнання правил вибору професії.
Незнання світу професій. Одна з головних причин неправильного вибору професії-слабка інформованість про світ професій. Уявлення про професії часто бувають неповними, спотвореними, що веде до переоцінки своєї придатності і помилок. Тому людина повинна бути добре обізнаною про те, які професії існують, чи багато їх, які об'єкти, цілі, знаряддя, умови праці, вимоги, які вони висувають до здібностей людини, особливостей його особистості.
Захист професій”. Кожна команда отримає кілька запитань, які стосуються даної професії. Оцінка за правильну відповідь – 1 бал.
«Кухарям, кондитерам»
1. Коли беремо горщик для приготування страви, що ми найперше кидаємо в нього? (погляд)
2. Чим відрізняється бісквітне тісто від пісочного? (Під час приготування бісквітного тіста використовують механічні розпушувачі - збивання яєць міксером, а під час пісочного тіста використовують соду і вуглекислий амоній).
3. Чим відрізняється компот від киселю? (для приготування киселю використовують крохмаль).
4. Що потрібно використати щоб посмажити рибу? (олію, муку і спеціальний посуд)
5. Купили кругленьке, думали новеньке, а воно все в дірках, труситься в руках (сито).
«Кравці, модельєри»
1. Як готують тканину до розкроювання? (попрасувати, видалити …)
2. З якого боку і чим знімають мірки? (с правої сторони фігури людини, сантиметровою стрічкою).
3. Які мірки знімають повністю, а записують в половинному розмірі? (мірки ширини - пів обхватів стегон,талії).
4. Нашитий узор чи орнамент на тканину (аплікація).
5. Коротка куртка по англійському «піжакет», російською - …(піджак).
ІІ- ведучий. Ми переконались у тому, що потрібно багато знати, щоб бути майстрами свого діла.
І- ведучий. Проте кваліфікований фахівець повинен володіти усіма необхідними знаннями для якісного виконання своєї роботи. Тож давайте перевіримо, чи достатньо знань учасників нашого конкурсу для оволодіння професією. Оголошується третій конкурс – вікторина.
ІІІ конкурс. „Вікторина”. Обом командам по черзі ставлять питання, які стосуються даних професій. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Команда „Кухарі, кондитери ”
Команда „Кравці, модельєри”
1. Металевий папір який використовують для приготування страв (Фольга)
2. Як називається особлива шпилька з широкою шляпкою для прикріплення паперу? (Кнопка).
3. Як називається пристрій для перемішування і і збивання продуктів (Міксер).
4. Як називається схематичнее зображення моделі? (Ескіз)
5. Що означають написи на боковій частині дошки? (Для обробки яких продуктів вона призначена)
6. Як називається лінійка для накреслення кривих ліній? (Лекало).
7. Кухонний інвентар - …. (посуда)
8. Як називається процес розробки проекту і виготовлення зразка моделі
виробу? (Моделювання).
9. Назва морозива виготовленого в місті Пломб’єр ….(пломбір).
10. Найбільша ягода завезена Христофором Колумбом( гарбуз).
11. Довгий живописний халат (кімоно).
12. Чим витягали горшки із печі? (рогачами).
13. Увесь світ одягає, а сама гола (голка).
14. Найсолодший майстер? (кондитер)
15.Перетворювач тканини в одяг? (Швея)
16.Як називають професіонала, який піде з вами в магазин і за ваші гроші купить вам те, що завжди хотів купити собі?(Стиліст)