Тема: Сила. Види сил
Мета уроку:
Тип уроку: формування нових знань.
Методи роботи: пояснення вчителя з елементами бесіди, демонстрації, робота в зошиті, робота в групах, досліди, робота з підручником, гра-змагання.
Обладнання: динамометр демонстраційний та лабораторний, силомір ручний, барометр – анероїд, важки по 100 г, посудина з водою; портрети І. Ньютона, Б. Паскаля, таблиця досліду Е. Торрічеллі.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання та перевірка присутності учні.
ІІ. Вступ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель повідомляє тему та мету уроку.
«Сила є – розуму не треба.»
Народна мудрість
Чи справді народна мудрість вірна? Розглянемо кілька прикладів із життя видатних людей.
Одного разу Ньютон – учень переміг у змаганнях зі стрибків у довжину, бо вибрав момент, коли сила вітру йому допомогла.
Найкращій бомбардир південно – іспанської збірної Дієго Марадонна носить на лівій нозі червону пов’язку. Це означає, що м’яч після удару може, вбити воротаря або зламати штангу.
Легендарний екстрасенс Урія Гіпс змушує кульку для піні – понгу зависати в повітрі і при цьому ні на що, крім повітря не опиратися. Сам Урія говорить, що робить це силою думки.
У навколишньому світі ми спостерігаємо різні впливи (дію) одних тіл на інші. Цю дію можна порівнювати, а отже – вимірювати.
ІІІ. Сприйняття нових знань
1. Означення сили. Прилад для вимірювання сили
Що таке сила? Наведіть приклади прояву сил.
Висновок: отже, сила – це міра дії на тіло інших тіл.
Розповідь вчителя:
Сила позначається літерою F і вимірюється у ньютонах (Н), на честь видатного англійського вченого Ісаака Ньютона (1643 – 1727) , який відкрив закон всесвітнього тяжіння.
Розповідь вчителя про прояви сили тяжіння.
За 1Н можна взяти силу, яку потрібно прикласти, щоб підняти із Землі тіло масою 100г=0,1кг.
З проявами дії різних сил ми зустрічаємося не тільки в повсякденному житті, а навіть в казках.
Якось у дрімучому лісі (може, Шервудському, а, може, в Карпатах), на березі річки (чи то Темзи, чи Прута), задумали благородний англійський розбійник Робін Гуд та Іван Богатир силами помірятися. Робін Гуд підняв аж три валуни, але не зміг підняти чотири. Іван Богатир також підняв три валуни, а чотири - не зміг.
- Чи значить це, що сили Робіна Гуда та Івана Богатиря однакові?
- Як можна з’ясувати. Хто ж з них сильніший?
Вирішили тоді вони лук порозтягувати. Хто сильніше лук розтягне, той і переміг.
Узявся Робін Гуд за лук тугий, наклав на нього стрілу, натягнув тятиву – вістря стріли на три вершки змістилося.
Узявся за той самий лук Іван Богатир – вістря стріли змістилося на три вершки з четвертиною.
На цьому змагання і закінчилося. Чому? Чим більше розтягнувся лук, тим більша сила була прикладена.
На основі цієї властивості створений прилад для вимірювання сили – динамометр. Для вимірювання сили м’язів використовують динамометр, який називають силоміром.
Демонстрація 1: динамометр та вимірювання сили пружності.
Під час демонстрації вчитель звертає увагу учнів на те, як збільшується розтяг пружини динамометра при збільшені навантаження і на те, що на кожні 100гр сила збільшується на 1Н.
Демонстрація 2:силомір.
Учням пропонується поміряти силу своїх м’язів за допомогою силоміру. Проводиться змагання силачів. Нагородження переможців.
2. Види сил. Вимірювання сил
Розповідь вчителя.
У довкіллі можна спостерігати прояви різних сил. Яких саме ми зараз дізнаємося.
Демонстрація 3:падіння тіл.
Пояснення земного тяжіння та знайомство з силою тяжіння. З дією земного тяжіння пов’язано виникнення сили з якою тіло тисне на опору або розтягує підвіс. Ця сила називається - вага тіла. Не плутайте це поняття з масою тіла.
Демонстрація 4: вимірювання ваги за допомогою динамометра.
Ми виміряли вагу тіла в повітрі, а що буде відбуватися з вагою цього ж тіла у воді. Ви звертали увагу на те, що у воді значно легше піднімати тіла ніж у повітрі. З’ясуємо чому це відбувається.
Демонстрація 5: дія виштовхувальної сили на занурене в рідину тіло.
Показання динамометра стали меншими, тому що на тіло діє виштовхувальна сила з боку рідини, що призводить до зменшення його ваги.
Під час руху тіла по поверхні іншого завжди виникає сила тертя.
Демонстрація 6: рух тіла по похилій площині.
У повсякденному житті ми часто зустрічаємося з силою тиску. Сидячі за партою ви тиснете на стілець, а стілець тисне на вас. Це приклади прояву сили тиску.
Демонстрація 7: прогину металевої лінійки під дією вантажу.
Вчитель пояснює залежність сили тиску від площі поверхні. Вчитель звертає увагу учнів на те, що сила тиску і тиск це різні поняття. Тиск – це величина, що характеризує дію сили тиску на одиницю площі поверхні. Одиницю тиску називають паскалем (Па) на честь французького вченого Блеза Паскаля (1623-1662). За одиницю тиску беруть такий тиск, який чинить сила 1Н на площу 1кв.м.
Землю оточує повітряна оболонка, тому земна поверхня і тіла, що перебувають на ній, зазнають тиск всієї товщі повітря. Цей тиск називають атмосферним. Його вимірюють в паскалях або міліметрах ртутного стовпчика за допомогою барометра.
Демонстрація 8: барометра – анероїда.
3. Сили в природі
Розповідь вчителя:
1) Конкретні приклади дії сили тяжіння в природі;
2) Як рослини, тварини та людина використовують сили тертя;
3) Для чого потрібна сила пружності;
4) Як людина використовує сили, що виникають у природі.
IV. Первинне усвідомлення вивченого матеріалу
Разом з учнями вчитель виділяє основні терміни. Учні називають поняття з якими вони познайомилися на уроці. Вчитель записує їх на дошці. Учні записують їх в словник термінів.
Терміни:
1. Сила –
2. Види сил: сила пружності –
3. Вимірювання сили: динамометр, силомір.
4. Тиск -
5. Атмосферний тиск –
6. Барометр –
V. Підсумок уроку
Вчитель підводить підсумки роботи на уроці
VI. Рефлексія.
VIІ. Хвилинка поезії.
Послухайте вірші.
О силе тяжести
“Земля притягивает тело
К себе, как мать своё дитя.
Всё, что над нею полетело,
Она вернёт к себе шутя.
Конечно, мощная ракета
Умчать космический корабль
К планетам может, нет секрета,
Но не умчится дирижабль.
Не нужен блеск соображенья,
Чтоб знать – на крыше, в гараже,
Повсюду сила притяженья
В любой момент равна mg.”
Щоб відбувалося ….
Зима – це радість, лижі, сміх,
Це ковзанка, це гірки, сніг.
Фортеці, сніжки - це розваги!
В зими свої є переваги.
Але дорога, безперечно,
Узимку дуже небезпечна,
А те, що слизько, — всім на втіху!
Та водієві не до сміху!
Дорога, як каток, блищить,
Машину враз не зупинить!
В зимовий час, та що й казати,
Дорогу треба посипати!
Усе робити до пуття.
Щоб відбувалося... (тертя).
VIIІ. Поміркуй і відповідай
1.Чому не розв'язуються шнурки на черевиках?
2. Яку природу мають сили взаємодії між Землею та Сонцем?
3. З якою метою гімнасти перед виступом натирають долоні рук спеціальною речовиною тальком?
4. Чому важко утримати в руках живу рибу?
5. У яку погоду тротуари посипають піском? Для чого це роблять?
IX. Домашнє завдання: Написати твір «Сили в природі»