КЗ «ДНЗ (ясла-садок) №215» КМР
«Сенсорний світ Монтессорі»
гурткова робота
в групі раннього віку № 1
«Ніколи не кладіть у ваші думки те,
чого не було у ваших руках.
Перед тим, як дати дитині
розумову роботу, необхідно дати їй
можливість попрацювати руками».
М. Монтессорі.
Пояснювальна записка.
Метод Монтессорі заснований на спостереженні за дитиною в природних умовах і прийняття його таким, який він є. Основний принцип Монтессорі-педагогіки - спонукати дитину до самовиховання, самонавчання, саморозвитку.
Сама Монтессорі називала свою педагогічну систему системою розвитку дитини в дидактично підготовленому середовищі.
Монтессорі вважає, що навчати - це означає:
• створити розвиваюче середовище;
• разом з дітьми виконувати кілька чітких і простих правил;
• не втручатися в процес без необхідності або прохання, а тільки спостерігати за дітьми.
Ось на цих основних пунктах і будується вся педагогіка Монтессорі. Все досить просто і життєво: дорослі встановлюють порядок, а дитина розвивається в рамках цього порядку, але тільки у своєму власному ритмі і темпі, відповідно до своїх індивідуальних потреб.
Звідси і основне положення Монтессорі-педагогіки: дати дитині можливість самонавчатися і саморозвиватися. Як це зробити? Монтессорі відповідає на це питання однозначно: створити навколо дитини таке розвиваюче середовище, щоб, потрапляючи в неї, він міг почати вчитися самостійно.
Як вважають фахівці, метод Монтессорі розвиває в дитині природну любов до навчання, інтерес до отримання нової інформації в тому обсязі, який він в змозі освоїти. Йому немає необхідності робити те, до чого він ще не готовий. А це дозволяє дитині уникнути перевантажень і не втратити інтерес до навчання в майбутньому.
Актуальність проблеми
В зв’язку з впровадженням в систему роботи дошкільного закладу Базового компонента дошкільної освіти ,який проголошує ідею формування конкретної дитини як носія особистісного досвіду та індивідуальності, перед нами ,педагогами, встала потреба знайти технологію ,яка б допомогла здійснити саморозвиток дитини з раннього віку. Оскільки, основний принцип документа – не вчити, а розвивати і виховувати закладене в дитині природою, допомагаючи їй пізнавати навколишній світ через те, що їй близьке, через гру. Тому свою увагу було направлено мною на вивчення методу М.Монтессорі, яка розглядає сенсорний розвиток як важливу складову частину і основу формування особистості.
Актуальність роботи за методом Монтессорі полягає в тому, щоб прискорити накопичення нових чуттєвих даних у дітей на основі використання сенсорних матеріалів ,якомога раніше розвивати їх мислительні механізми з подальшою підготовкою їх до повноцінного життя в навколишньому світі.
Мета роботи: виявити та обґрунтувати особливості сенсорного виховання дітей за методом М.Монтессорі, розкрити його значення у подальшому особистісному розвитку дитини. Сприяти сенсорному розвитку дітей раннього віку, оволодіння способами чуттєвого пізнання світу. Розвиток кругозору дитини, допитливості, мислення, логіки, світосприйняття, складання цілого предмета з окремих частин.
Вересень
Тиждень ь |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Миття рук» |
Вчити мити руки, запам’ятовувати послідовність дій. Тренувати пальці рук та зап’ястя. Розвивати координацію рухів, самостійність. |
Вода, мило, рушник |
2 |
«Розклади по порядку» |
Вчити сортувати предмети за кольором. Розвивати увагу, дрібну моторику. Виховувати впевненість. |
намистини (помпони двох кольорів),дві тарілочки |
3 |
«Як ходять по кімнаті, не зачіпаючи предмети» |
Розвивати орієнтування в просторі. Вчити діяти в обмеженому просторі не натикаючись на предмети, не заважаючи іншим, не штовхаючись. Закріплювати правила безпеки(рухатись не поспішаючи). Вправляти в позитивному досвіді загальнолюдських стосунків. Виховувати дружні взаємовідносини з однолітками, поважати правила безпеки. |
Меблі дитячої кімнати.
|
4 |
«Веселі прищіпки» |
Розвивати дрібну моторику трьох основних пальців руки (великого, вказівного й середнього). |
три кольорові стрічки , дерев'яні прищіпки відповідного кольору до стрічок |
Жовтень
Тиждень нь |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Була калюжа – і нема її»
|
Активізувати тактильне сприйняття й розрізнення предметів; розвивати дрібну моторику пальців рук; збагачувати сенсорний досвід дітей. |
Губка, дві тарілки – одна порожня, а інша заповнена водою, піднос. |
2 |
Кошик з овочами
|
Продовжувати прививати інтерес до маніпулювання природними об'єктами овочами, фруктами. Закріпити вміння впізнавати і називати овочі. Розвивати тактильні та зорові відчуття. Збагачувати словник дитини назвами овочів, фруктів. Вчити класифікувати їх. Виховувати допитливість, спостережливість. |
Кошик з овочами і фруктами, хустка, таці для овочів і фруктів.. |
3 |
«Відгадай, що ти з'їв» |
Розвивати витонченість смакових відчуттів. Збагачувати словник словами-ознаками (солодкий, кислий).Закріплювати знання дітей про овочі і фрукти. Розширювати знання дітей про їх користь для здоров'я. |
Таця зі шматочками фруктів, овочів, серветка |
4 |
«Як носять стілець» |
Вчити переносити стілець. Розвивати координацію, контроль рухів, рівновагу. Виховувати впевненість в своїх силах. |
Дитячий стілець зі спинкою. |
Листопад
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Пересипання ложкою» |
Вчити пересипати ложкою; розвивати дрібну моторику, точність, концентрацію, координацію рухів. |
2 посудини, крупа (гречана або рисова), ложка, таця. |
2 |
«Що шуршить»
|
Розвивати витонченість слуху. Вдосконалювати слухову інтуїцію. Адаптувати дитину до світу звуків. Розширювати словник дитини словами: шурчить, камінь, папір. Виховувати інтерес до світу звуків. |
Серветка паперова та з тканини, мішечок, камінці, папір з цукерок |
3 |
Дерев'яна пірамідка |
Розвивати гостроту зору, координацію рухів. Вчити порівнювати предмети за величиною, надати вміння розбирати потім збирати пірамідку .Добиватись концентрації уваги. Виховувати бажання гратись в розвиваючі ігри. |
Дерев'яні пірамідки |
4 |
«Збери те, що я назву» |
Навчити дитину виконувати співвідносні дії; формувати погодженість дій обох рук. |
2 глибокі тарілки, одна тарілка — порожня, в іншій — дрібні муляжі овочів (фруктів). |
Грудень
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Що ми одягаємо, а що взуваємо»
|
Закріплювати знання назв одягу і взуття. Продовжувати формувати уявлення дітей про те, що одяг надягають, а взуття взувають. Розвивати мислення, уваги, координацію рухів, дрібну моторику рук. Розширювати словник дітей. Виховувати охайність, взаємодопомогу. |
Предмети одягу та взуття |
2 |
Рамки та втулки |
Розвивати вміння концентрувати увагу, терпіння. Виробляти вміння впізнавати і розрізняти форму плоских фігур і їх розташування на площині. Виховувати самостійність. |
Рамки та втулки. |
3 |
«Дзвінка вода» |
Розвивати і збагачувати досвід взаємодії дитини з водою. Розширювати знання дітей про воду. Виховувати пізнавальний інтерес. |
Таця, стакани, вода, паличка і з шариком на кінці |
4 |
«Як сервірують стіл» |
Розвивати самостійність, акуратність. Вчити дотримуватись послідовності дій, концентрації уваги. Збагачувати словник дітей словами: сервірування столу, скатертина, виделка, ложка та ін. Виховувати емоційність, цікавість, впевненість в своїх діях. |
Скатертина, дві мілкі тарілки, дві глибокі тарілки, дві столові ложки, дві чайні ложки, чашка з блюдцем, паперові серветки, хлібниця. |
Січень
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
Солоне тісто |
Розвивати зосередженість, фантазію і уяву. Вдосконалювати окомір, тренувати в розвитку дрібної моторики рук. Засвоїти послідовність дій. Формувати самостійність. Виховувати інтерес до роботи з солоним тістом. |
Борошно, сіль, миска, мірна склянка, дошка, качалка, кулінарні формочки, трафарети губка, таця. |
2 |
« Прищіпки в кошику» |
Розвивати здатність до сенсомоторики, тренувати кінчики пальців правої і лівої руки. Сприяти розвитку мовленнєвих центрів в корі головного мозку. Вчити стискати і розтискати прищепки, знімати їх зі стінок кошика. Виховувати самостійність, старанність. |
Кошик, різнокольорові прищіпки. |
3 |
«Перекладання м’ячиків» |
Розвивати в дитини співвідносні дії; навчати її виконувати завдання, наслідуючи дорослого. |
2 глибокі тарілки (в одній із них - вода), ситечко з ручкою, губка. Опустити у воду 5-6 кульок (пластмасових, наприклад тенісних). |
4 |
«Вгадай об'єкт»
|
Розвивати концентрацію уваги, удосконалювати координацію рухів. Сприяти розвитку тактильної пам’яті. |
мішок, коробка, рушник, різні фігури і предмети, іграшки.. |
Лютий
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Візерунки» |
Розвивати вміння концентрувати увагу, терпіння, самостійність. Вчити створювати візерунок з дрібних деталей (паличок, кульок), збагачувати тактильний та сенсорний досвід дітей. |
Різнокольорові палички, кульки, круги. Тиха музика. |
2 |
«Пошук предметів в ємкості з піском» |
Розвивати тактильні відчуття. Сприяти розвитку сконцентрованості, уваги при пошуках сюрпризів, зацікавленості. Сприяти заспокійливої дії на психіку дитини. Виховувати охайність. |
Миска з піском, дрібні іграшки. |
3 |
«Ґудзики» |
Вчити розстібати та розстібати ґудзики. Розвивати моторику, координацію рухів. Виховання самостійності. |
Предмети з ґудзиками |
4 |
«Сортування горіхів, каштанів, жолудів» |
Розвивати стереогностичні почуття, дрібну мускулатуру рук. Вчити сприймати різницю в якості поверхні - шершавий, гладенький. Активізувати навички розумової діяльності. Виховувати інтерес до дій з природним матеріалом. |
Кошик з природним матеріалом.
|
Березень
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Як відкривати і закривати двері» |
Вчити відчиняти і зачиняти двері, познайомити з принципом дії замка. Розвивати координацію, контроль рухів. Виховувати самостійність. |
Двері, ручка дверей, замок з «язиком» |
2 |
«Мої та мамині речі» |
Закріпити знання про дитячі речі. Продовжувати формувати уявлення дітей про побутові прилади, які приводяться в дію електричним струмом (електропраска, електрочайник, електром’ясорубка, холодильник) та інструменти (ніж, ножиці, голка). Розвивати мислення, увагу, координацію рухів, дрібну моторику рук. Виховувати вміння слухати, безпеку в побуті. |
Картинки «Побутові речі», праски для кожного |
3 |
«Мильні пузирі» |
Розвивати зосередженість, точність рухів. Сприяти розвитку позитивних емоцій. Вчити дотримуватись правильної послідовності дії. Виховувати старанність, обережність. |
Мильна вода, трубочки, губка для витирання води, ємкості для видування пузирів. |
4 |
«Блискавка» |
Вчити застібати та розстібати замок «блискавку». Розвивати координацію рухів, моторику. Виховувати самостійність і незалежність. |
Предмети з застібкою «блискавкою» |
Квітень
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
Мішечок з геометричними тілами |
Розвивати сприйняття, концентрацію уваги, координацію рухів, мускульні відчуття. Знайомити дітей з геометричними тілами, їх ознаками. Виховувати бажання пізнавати нове. |
Куля, куб, мішечок. |
2 |
«Висока Башта» |
Розвивати дрібну моторику рук, гостроту зору, координацію рухів. Вчити порівнювати предмети за величиною, вміння впорядковувати предмети. Виховувати бажання гратись в розвиваючі ігри. |
Кубики різних розмірів. |
3 |
«Потоне - не потоне» |
Розвивати спостережливість, зосередженість, стимулювати бажання експериментувати. Поглиблювати знання дітей про властивості води та взаємодію її з іншими предметами. Виховувати пізнавальні якості. |
Миска з водою, дрібні предмети (камінець, намистинка, кубик, тканинка, губка, таця) |
4 |
«Переливання води з однієї посудин и в іншу»
|
Розвивати і збагачувати досвід взаємодії дитини з водою. Продовжувати прививати цікавість до спостереження за водою, поглиблювати знання про властивості води. Виховувати впевненість в своїх силах. |
Таця, 2 великих склянки, губка. |
Травень
Тиждень |
Тема |
Програмовий зміст |
Матеріал |
1 |
«Спіймай кульку» |
Розвиток практичних навичок роботи з водою (зачерпування, діставання предметів з води). |
Таця, велика тарілка з водою, кульки, ситечка, тарілочки |
2 |
« Шнурівки» |
Вчити дотримуватись правильної послідовності дій. Розвивати дрібну моторику пальців рук, концентрацію уваги. Виховувати самостійність. |
Різні види шнурівок |
3 |
«Клаптики» |
Розвивати тактильні відчуття. Сприяти розвитку сконцентрованості, уваги. Розширювати словник дитини тонкий, м'який, грубий. Виховувати зосередженість. |
Клаптики тканин:бархат, сатин, шовк, ситець та ін. |
4 |
«Шумові баночки»
|
Розвивати слухову пам'ять, увагу. Вдосконалювати слухову інтуїцію. Розширювати словник дитини. Виховувати інтерес дитини до світу звуків. |
Баночки пластмасові або металеві, з камінцями, з бусинками середньої величини, з дрібною квасолею, рисом та манною крупою. |