КАРТОТЕКА
дослідів та
експериментів
для дітей раннього віку
ТЕМА «СОНЦЕ»
сонця на небі за певними орієнтирами (будинки, дерева
тощо) і накреслити крейдою тінь від котрогось з них.
Повторити опівдні та ввечері.
сонця та кількістю його тепла.
Матеріал: ліхтарик.
Умови: затемнене приміщення.
Хід досліду: Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20-30 секунд, потім спрямувати світло вертикально до руки. 3апитати дитину, коли було більш тепло.
Зміст і обладнання: роздати дітям різнокольорові скельця і поспостерігати через них, як змінюється навколишній світ.
ТЕМА «ДЗЕРКАЛО»
1. Тема і мета: "Що знаходиться в дзеркалі"
Зміст і обладнання: дитина дивиться в дзеркало, а
вихователь запитує у нього, що знаходиться в дзеркалі
справа, зліва, вгорі і що він бачить внизу дзеркала?
2. Тема і мета: "Сонячні зайчики" - навчити дітей грати з
сонячними зайчиками.
Матеріал: дзеркало
Хід: винести в сонячний день на ділянку дзеркало і навчити дітей, як пускати сонячного зайчика. Організувати гри з сонячним зайчиком.
ТЕМА «ІГРИ З ТІННЮ»
1. Тема і мета: "Тінь" - познайомити з властивістю
сонячного світла.
Хід: розповісти дітям, як виникає тінь, поспостерігати
за рухом тіні.
2. Тема і мета: гра "Угадай, що це?"
Зміст і обладнання: вихователь показує дітям, як за допомогою рук можна отримати різні фігури. Діти вгадують, що зображує вихователь, і повторюють його фігури, потім придумують свої.
3. Тема і мета: "Театр тіней"
Зміст і обладнання: вихователь показує дітям персонажів казки, а діти озвучують героїв.
Зміст і обладнання: вихователь показує предмет, а діти по тіні дізнаються, що це.
ТЕМА «ВІТЕР»
1. Мета: познайомити дітей з рухом повітря.
Зміст і обладнання:
1)взяти аркуш паперу і помахати у дітей перед обличчям.
Ви відчули холодок - це вітер. Є така іграшка - паперова млин,
яку вітер призведе в рух, коли ви будете бігти. Роздати дітям ці іграшки і поспостерігати, як млини закрутилися.
2)Увімкніть вентилятор і дайте дітям відчути рух повітря – це вітер. Вплив вітру на оточуючі предмети можна бачити.
2. Мета: гри з султанчік.
Зміст і обладнання: у вітряну погоду дати дітям пограти з султанчік, а можна помахати ними і з'явиться вітерець.
3. Тема і мета: "Іграшка - вертушка" - познайомити дітей з властивістю вітру - приводити в рух легкі предмети.
Зміст і обладнання: зробити з дітьми іграшки - вертушки і показати, як їх приводити в рух за допомогою вітру.
4. Тема і мета: "Вітер по морю гуляє"
Зміст і обладнання: навчити дітей робити кораблики і з шкаралупи волоського горіха і відправляти їх в плавання за допомогою вітру.
5. Тема і мета: "Вітер і насіння"
Зміст і обладнання: на ділянці розглянути з дітьми крилатки клена та ясена. Чому насіння мають таку форму? Запропонувати покласти насіння на долоню і подути на них. Що з ними відбувається?
6. Тема і мета: "Вітряки"
Зміст і обладнання: Показати дітям картину вітряка, розпитати, чи знають вони, для чого потрібні млини? Розповісти, як люди використовують вітер для своїх потреб. Виготовити спільно з дітьми макет вітряка.
7. Тема та мета: "Опудало"
Зміст і обладнання: вихователь розповідає, як він побачив у сусідів на дачі лякало, на якому висіли легкі банки і стрічки. Як ви думаєте, для чого висять на пугалом ці предмети? Потім пропонує поекспериментувати з такими предметами на вулиці, коли дме вітер.
8. Мета: познайомити з повітрям.
Хід: 1)Запропонувати дітям з силою втягнути повітря, склавши в трубочку губи. Струмінь повітря утворює звук і відчувається на губах. Ми відчуваємо повітря, хоча і не бачимо його.
2)Сухий камінець опустіть у склянку з водою. На поверхні води з’являються бульбашки, наповнені повітрям. Їх можна бачити і під водою.
3)Вкиньте у банку з водою грудочку землі. З неї також почнуть виходити бульбашки повітря. Це вода проникає між часточками грунту і витискає його на поверхню. Надайте дитині можливість самостійно проекспериментувати з різними матеріалами: грудочкою цукру, гумкою, крейдою тощо.
9. Мета: повітря має різну температуру.
Хід: Піднесіть долоньку до ротика і носика, і подихайте. Що відчуваєте? (Тепло.) А якщо вийти на вулицю взимку, яким буде повітря? (Холодним.) А влітку яке повітря? (Жарке.)
10. Тема: «Ракета з кульки»
Матеріал:довгий і круглий повітряні кульки, невеликий пластиковий стаканчик, Нитка, ножиці.
Хід: Відріжте ножицями дно у стаканчика. Візьміть довгу кульку, надуйте. Вставте кульку в стаканчик. Притримуйте отвір кульки, щоб повітря не вийшов завчасно. Тепер помістіть круглий кульку всередину стаканчика і надійти його. Він повинен щільно затиснути хвостик довгого кульки. Акуратно зав'яжіть на бантик отвір круглого кульки. Виходьте на вулицю, на відкритий простір. Прицілюється конструкцією вгору. Розв'язуйте бантик на круглому кульці.
У чому суть досвіду: Своя власна двоступенева ракета - це не мрія хлопчаки? Як тільки герметичність кульки порушиться, повітря вирветься назовні. Ракета буде рухатися в протилежну від вихідного повітря сторону - це принцип реактивної тяги. Коли закінчиться повітря в круглому кульці, відкриється отвір в довгому кульці і ракета продовжить свій рух.
ТЕМА «ВОДА»
Зміст і обладнання: вихователь приносить в групу велику чашку, наливає
в неї воду і пропонує дітям помацати її. Потім він каже, що в воді добре
плавають рибки, качечки, і пропонує дітям опустити ці іграшки в воду,
подути, щоб з'явилися хвилі, і качечки з рибками попливли.
забруднена).
Матеріал : три склянки з водою різної температури, дві прозорі банки з
чистою та забрудненою водою (вкинути грудочку землі).
Хід: Розглянути з дітьми три однакові склянки з водою. Запитати: чи однакова вода в них? (Так, зовні однакова). Запропонувати по черзі відчути на дотик. З'ясувати, яка температура води у склянках, як використовують різну воду.Розглянути дві банки з водою. Запитати: чим вони відрізняються? Показати дітям, що крізь забруднену воду погано видно предмети. Підкреслити, що чиста вода прозора, не має ні запаху, ні кольору.
Зміст і обладнання: вихователь робить дітям паперові кораблики, а потім запускають їх в калюжі. Якщо це відбувається в групі, то в таз з водою пускають плаваючі і металеві іграшки, потім спостерігають, що з ними відбувається.
Зміст і обладнання: дітям роздають тенісні кульки і показують, що з ними відбувається, якщо їх кидати в воду.
Зміст і обладнання: кожна дитина отримує пластиковий стакан і трубочку для коктейлю. Вихователь показує, як отримати буруни в склянці.
Зміст і обладнання: кожній дитині дається різнобарвна губка. Вихователь закріплює знання дітей про колір на губах, потім показує, як можна збирати воду зі столу в таз за допомогою губки.
Зміст і обладнання: вихователь роздає дітям рибок і пропонує опустити їх в чашку, щоб рибки поплавали. Потім показує дітям, як треба ловити рибок сачком, примовляючи: "Ловись, рибко, велика й маленька". Повторює 4 - 5 разів, потім роздає дітям сачки і пропонує їм самостійно ловити рибок.
Зміст і обладнання: це спостереження робиться тоді, коли діти миють руки. Кожен раз вихователь уточнює, що вода чиста, прозора і ллється з крана для того, щоб діти могли чисто помити руки. При цьому вихователь промовляє потішки про воду
Зміст і обладнання: вихователь кидає в чашку, наповнену наполовину водою, кулька і показує, як його виловити черпаком. Повторює свої дії кілька разів. Потім роздає дітям чашки з водою, пропонує кинути в них кульки і самостійно виловити їх черпачком. Дітям треба нагадати, що робити це потрібно акуратно, щоб не розбризкати воду.
Зміст і обладнання: вихователь з дітьми спостерігає, як помічник вихователя миє посуд, потім питає, яка вода у неї в раковині. Помічник розповідає, як тепла вода їй допомагає робити посуд чистою. Потім вихователь наливає в чашку теплої води і показує, як треба мити посуд для ляльок. Потім доручає це дітям. нагадує, що робити це треба акуратно.
Зміст і обладнання: у вихователя кілька баночок з прозорою водою і кришечок з різнобарвною гуашшю. за допомогою піпетки в баночки по черзі крапають розведена гуаш, і діти спостерігають як вода змінює забарвлення - перетворюється з прозорою в різнокольорову. Вихователь кидає в забарвлену воду маленький предмет і його не видно. Робиться висновок, що пофарбована вода не прозора.
Зміст і обладнання: отриману різнокольорову воду беруть на прогулянку і виливають у форми. В кінці прогулянки вихователь показує дітям, які різнокольорові крижинки вийшли з води.
Матеріал: поліетиленова плівка або пакет, лопатка, чашка, камінчики, свіжа зелена трава, сонячна погода.
Хід: Нарвіть пучок соковитої зеленої трави. Викопайте ямку в землі, глибиною в дві чашки, шириною не ширше пакета. Покладіть траву в ямку. У центр поставте чашку. Накрийте ямку плівкою і по краях покладіть камінчики, щоб щільно притиснути плівку до землі. У центр плівки, над чашкою, покладіть невеликий камінчик, щоб плівка трохи просунулася всередину. Тепер зачекайте кілька годин.
Висновок: Де взяти воду, якщо поруч немає її джерела? Коли ви приберете плівку, в чашці виявите прозору воду. Трава складається з води більш ніж на 60%. Коли сонячні промені нагрівають її, то випарюють воду. Пар, піднімається вгору, де його затримує поліетиленова плівка. На ній він конденсується, перетворюючись в крапельки води. Волога скочується до середини, де плівка втиснула усередину і капає в чашку. Цей корисний досвід може допомогти туристу в складній ситуації, коли немає поблизу води.
ТЕМА «МИЛЬНІ БУЛЬБАШКИ»
Зміст і обладнання: в таз наливають теплу воду, потім
додають шампунь. Збиваючи руками воду, отримують піну.
У такій воді можна купати ляльку.
видування мильних бульбашок.
Зміст і обладнання: вихователь бере баночку з мильним
розчином і паличку для видування мильних бульбашок.
Показує дітям, як потрібно дути, щоб вийшли бульбашки. Потім, видуває бульбашки, а діти їх ловлять.
Матеріал: Розчин для мильних бульбашок, соломинка, холодильник, зима.
Хід: Баночку з розчином мильних бульбашок поставте в морозилку на кілька хвилин. Мильний розчин не повинен замерзнути! А лише охолодитися. Вийдіть на вулицю і через соломинку, акуратно видуйте велика мильна бульбашка.
В чому суть: Як буде вести себе мильна бульбашка на морозі? Мильна бульбашка швидко, на ваших очах, перетворитися в крижану кулю. Це відбудеться тому, що в мильному розчині міститься вода, вона на морозі перетворюється на лід. А відбувається це так швидко через тонких стінок мильної бульбашки. Красиве видовище! До речі, якщо акуратно видути міхур на сніг або лід, то замерзати він почне з точки їх зіткнення.
ТЕМА «СНІГ»
покришками, наповнені водою однакової температури.
Умови: зима, морозна днина.
Хід досліду: Виставити одну банку з водою на відкритій місцині,
а другу присипати снігом. За годину порівняти воду в обох банках.
Висновок: сніг зберігає тепло.
складається з сніжинок.
Зміст і обладнання: розглянути з дітьми, як падає сніг. Він
складається з білосніжних красивих сніжинок. Якщо сніжинку взяти в теплі руки, вона перетвориться в крапельку води. Сніг ліпиться, з нього можна за допомогою лопатки побудувати гірку, і потім з гірки на санчатах покатати ляльку.
Зміст і обладнання: на прогулянці набрати з дітьми чашку або тазик снігу і принести в групу. Потім поспостерігати, що відбувається зі снігом. Опустити в воду білий папір і розглянути, що тала вода каламутна, тому сніг їсти не можна, він брудний. Але талу воду люблять кімнатні рослини. Полити цією водою рослини.
Зміст і обладнання: вихователь вчить дітей, як отримати чіткі сліди на снігу. Взявши дитини за руки, робить відбиток його фігури на рівному снігу. Показує, як отримати зі снігу різні фігури.
Зміст і обладнання: за допомогою дитячих лопаток вихователь і діти роблять гірку зі снігу для ляльки, потім поливають її водою і спостерігають до кінця прогулянки, що відбувається з гіркою. Потім катають ляльку з крижаної гірки.
Зміст і обладнання: вихователь ліпить зі снігу колобок і пропонує дітям зліпити такий же. Потім показує, як з маленьких колобків можна побудувати великий будинок, який називається сніжної фортецею.
Зміст і обладнання: розглянути на прогулянці сліди дітей і вихователя, птахів і тварин.
Зміст і обладнання: на прогулянці вихователь робить разом з дітьми фігурки зі снігу: сніговики, черепашки, колобки, сніговий містечко з маленьких грудок снігу. Помічник вихователя виносить теплу підфарбовану воду в бризкалками, і діти розфарбовують водою фігурки зі снігу.
Матеріал: лупа, сніг.
Хід: розглянути сніжинки через лупу.
Матеріал: сито, сніг, лід, вода.
Хід: покласти в сито воду, сніг або лід. Чи можна перенести воду в ситі? Чому? Чому можна носити в ситі сніг і лід?
ТЕМА «ЛІД»
Мета: продовжувати розширювати знання про деякі властивості води (від замерзання вона перетворюється на лід; він холодний, слизький; від нагрівання перетворюється на воду); розвивати спостережливість, допитливість. Спостереження бажано проводити в різну погоду, а також обрати такі місця на спорудах на території дитячого садка, де льодяні бурульки бувають по-різному освітлені протягом дня. Для повноти уявлень про лід доцільно залити ковзанку, наповнити посуд водою і добитися утворення льоду в різних формах і різного кольору.
Матеріал: кухонна сіль, кольорову крейду, мороз, сніг і лід на вулиці.
Хід: Змішайте сіль з товченим кольоровою крейдою. Відправляйтеся на вулицю і знайдіть замерзлу калюжу. Рясно посипте крижану поверхню кольоровий сіллю. Зачекайте 10 хвилин і спостерігайте як крупинки солі роз'їдають лід, утворюючи в ньому кольорові тунелі.
У чому суть досвіду для дитини. Питання: Чому не замерзає солона вода, а суха сіль плавить лід? При з'єднанні льоду (замерзлої води) і солі, виходить суміш яка має температуру замерзання нижче, ніж чиста вода. Отже, лід починає танути. Процес танення буде тривати до тих пір, поки концентрація солі НЕ ослабне від кількості талої води.
Матеріал: Маленька ялинка на вулиці, пластикові пляшки, вода, барвники, шило.
Хід: У кришках від пластикових пляшок, Зробіть невеликі отвори, за допомогою шила (попросіть батьків). У пляшки налийте воду і додайте барвники, перемішайте. Виходьте на вулицю і йдіть до ялинки, яку хочете прикрасити різнокольоровими бурульками. Вирощувати бурульки потрібно кілька днів. Акуратно полийте гілочку ялинку кольоровою водою, потім іншу гілку водою іншого кольору. Через пару годин, повтори процедуру, а потім ще раз через 2-3 години. Вже на наступний день ти побачиш красиві бурульки, що звисають з гілок дерева.
У чому суть досвіду: А ви знаєте, що бурулька - це сталактит. І утворюються вони поступово, крапелька за крапелькою. Мороз заморожує воду і наступна крапля, застигає на попередній - виростає бурулька.
ТЕМА «ҐРУНТ»
мокрої та сухої – і стиснути кулаки.
Висновок: волога земля м'яка, зліплюється в грудку, з неї можна витиснути воду. Суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.
ТЕМА «ПІСОК»
вологий – з вологого піску можна ліпити, пісок стає вологим, якщо його
полити, після дощу, вранці від роси; розвивати допитливість, 6ажання
пізнавати взаємозалежності у стані речей під час їх взаємодії.
Ще задовго до того, як дітей цілеспрямовано ознайомлять з
властивостями піску, вони пізнають їх самостійно (або під
керівництвом педагога) у другій групі раннього віку та у першій
молодшій під час ігор з піском на груповому майданчику чи
в груповій кімнаті. Однак ці уявлення мають стихійний, неусвідомлений характер. У процесі спостережень у другій молодшій та середній групах пояснення властивостей піску супроводяться діями вихователя і дітей, спрямованими на перехід піску з одного стану в інший. Спостереження варто проводити за різної погоди під час прогулянки дітей на свіжому повітрі.
Хід досліду: Кожній дитині запропонувати взяти трішки сухого піску, покласти на долоні й розтерти. Чому розтирається пісок? 3 чого він складається? Якого розміру oкpeмі піщинки? Якого кольору? Чи скріплюються вони у грудку?
Хід досліду: Взяти трішки сухого піску й з висоти піднятої руки висипати його на дощечку для ліплення. Що сталося з піском? Чому? Чому на майданчику пісок розсипався по всій ділянці? Сухий пісок – сипкий.
Хід досліду: Кожен насипає гірку піску на дощечку і змочує водою. Пісок ліпиться? Чому? А глина? Висновки діти ро6лять самостійно. Для закріплення та погли6лення знань дітей доцільно використовувати кадри діафільму «Про глину і пісок».
Зміст і обладнання: у дітей різноманітні формочки, відерця і совочки. Вихователь пропонує зліпити пиріжки різної форми.
Зміст і обладнання: вихователь пропонує спекти пиріжки з сухого піску. Що відбувається? Пропонує взяти пісок в руки і розсипати його цівкою. Потім роздає дітям кульочки з діркою і пропонує сипати з них пісок, можна малювати цівкою піску.
Зміст і обладнання: приготувати гуаш, розведену водою, і світлий пісок. Показати дітям, що можна фарбувати не тільки папір, але і пісок.
Зміст і обладнання: Вих-ль ставить млин в порожню миску, совочком сипле пісок на лопаті.
Зміст і обладнання: вихователь показує дітям, як насипати совочком зволожений пісок у відерце. Пісок тут же можна висипати. Можна носити пісок по ділянці, потім висипати в пісочницю чи запропонувати дітям перенести на сусідню ділянку.
Зміст і обладнання: вихователь бере совочок і копає їм зволожений пісок. Потім дає дітям по совочки і пропонує копати пісок, насипати його в купки, рити канавки, розгладжувати нерівності на піску. Все це відбувається під безпосереднім керівництвом вихователя.
Зміст і обладнання: вихователь бере дерев'яну паличку і ставить її в зволожений пісок, потім дерев'яним молоточком вбиває її в пісок. Потім дає кожній дитині палички і пропонує побудувати огорожу.
Зміст і обладнання: вихователь роздає дітям совочки і пропонує копати пісок. Потім роздає дітям формочки і пропонує спекти калачів тих ляльки. показує дітям, як це зробити: зачерпує вологий пісок совком і накладає його в формочку, кладе на дошку або бордюр пісочниці, притримуючи формочку рукою, стукає по формочке совочком, потім знімає форму. пиріжок готовий. Показує дітям це дію 4-5 разів, потім пропонує зробити пиріжок самостійно.
Зміст і обладнання: вихователь ставить млин в порожню мисочку, совочком сипле сухий пісок на лопаті млини і спостерігає з дітьми, що відбувається з піском. Потім пропонує взяти сухий пісок в руку і зліпити коржик. Що відбувається? Потім пропонує зробити з сухого піску пиріжок для ляльки - він розсипається.
Матеріал: відерця і формочки для піску, сода, оцет, пульверизатор (пляшечку з діркою в кришці), кольорову крейду.
Хід: В пляшечку пульверизатора налийте оцет. Розімніть в різних відерцях кольорову крейду. Додайте в кожне відро однакову кількість соди. Далі насипайте в відра пісок. Його має бути в 2-3 рази більше ніж суміші соди і крейди. Перемішайте. Вийшов кольоровий пісок. Побудуйте що-небудь за допомогою фігур для піску. Далі найцікавіше. Бризкати з пульверизатора на піщані фігури і побачиш, як їх буде обволікати великий кольоровий піною.
У чому суть експерименту: Відбувається реакція нейтралізації соди і оцту, з виділенням вуглекислого газу. Він то і утворює безліч бульбашок, які красиво підфарбовані крейдою.
ТЕМА «КАМІНЧИКИ»
1. Мета: познайомити дітей з камінчиками.
Зміст і обладнання: розглянути, якого вони кольору, які на дотик.
Постукати про камінчик, слухати видаваний звук. Визначити на
дотик твердий він або м'який. З камінчиків можна побудувати огорожу.
2. Мета: плавають або тонуть?
Зміст і обладнання: налити в таз воду і опустити кілька предметів серед них і камінчики. Плавають чи камінці? А який колір у сухих і мокрих камінчиків?
3. Мета: шумелки.
Зміст і обладнання: покласти камінчики в дерев'яну коробку і потрясти її, потім в банку від кави і теж потрясти. Послухати, який звук видають камінчики.
ТЕМА «ЯВИЩА ПРИРОДИ»
призма.
Умови: літо, сонячна днина.
Хід досліду: Спрямувати високо вгору дрібні розсіяні
струмені води. Сонячне проміння, проходячи крізь
краплі води, утворює веселку. Таке саме явище можна
побачити біля водограю. На шляху сонячних променів,
спрямованих у вікно, поставити тригранну скляну призму.
На протилежній стіні з'явиться смугаста "зебра".
ТЕМА «РОСЛИНИ»
з цибулинами у банках.
Висновок: для росту рослин необхідна вода.
Матеріал: Фольга, ножиці, скотч, рослина з широким листям, літо.
Хід: Виберіть на вулиці рослина з зеленим листям. З фольги виріжте будь-яку фігуру, розміром трохи менше зеленого листа. Прикладіть фольгу до листка на рослині, закріпивши її скотчем. Через 3-4 дні, коли ви видалите фольгу з листка, побачите жовтий відбиток у формі фігурки. Чому ж жовтіють листя?
Висновок: Листя зелені, за рахунок особливої речовини, яке називається хлорофіл. Як ви знаєте, рослини мають важливе призначення, вони переробляють вуглекислий газ в кисень - це фотосинтез. Для цього процесу потрібно речовина хлорофіл і сонячне світло. Приклавши фольгу, ми позбавляємо частина листка впливу сонячних променів і перериваємо процес фотосинтезу. Рослина в'яне - жовтіє.
ТЕМА «ТВАРИНИ»
Хід: Розкласти перед кішкою (чи іншою твариною) закриті пакетики
з рибою, м'ясом, печивом, морквою. Спостерігати, до якого з них вона
підійде. Пошепки покликати тварину. Спостерігати за її діями.
ТЕМА «Я І ПРИРОДА»
Хід досліду:
ТЕМА «ПАПІР»
Мета: Ознайомити дітей з різним папером і деякими його
властивостями.
Матеріал: кольоровий папір, картон, серветки, оксамитовий
папір, крепбумага, лупа, персонаж Буратіно.
Хід: Буратіно приносить в групу коробку з листочками
різного паперу.
- Подивіться, які у мене чарівні красиві папірці. Їх можна помацати, подивитися
на них через лупу. Який папір за кольором, на дотик?
Д / гра «Покажи правильно»: підніміть папір червоного кольору, синього і т.д.
- У мене є смужка паперу, я спробую зав'язати з нього бантик. Що трапилося з стрічкою? (Вона порвалася). Значить, папір рветься, якщо папір потягнути.
- Спробуйте порвати різну папір. (Тонкий рветься легко, картон товще).
- З шматочків кольорового паперу можна зробити аплікацію.
Висновок: папір буває різний, він рветься.
Мета: Ознайомити дітей з властивістю: папір рветься, непрозорий.
Матеріал: папір різної щільності, олівці, фломастери.
Хід: вихователь: «Діти, вам сподобалося грати з папером на минулому занятті? Буратіно залишив нам коробку з різними листочками. Давайте ще подивимося. »
Досвід 1.Вихователь пропонує подивитися папір різної щільності.
- Можна через папір що-небудь побачити? Подивіться.
Висновок: через щільний папір нічого не видно.
Досвід 2. - А що можна робити з папером. (Малювати)
- Перевіримо. Пропонуються дітям альбомні аркуші паперу, фломастери, кольорові олівці.
Самостійна - творча робота дітей.
Висновок: на щільному папері можна малювати
Дослід 3. «Мнемо і розгладжуємо»
А ще папір можна м'яти, зімніть її, у нас вийшов колобок, а тепер розгладьте.
Висновок: папір можна м'яти і розгладжувати, щільний папір непрозорий, на ньому можна малювати.
Мета: Ознайомити дітей з властивістю паперу намокати.
Матеріал: кораблики з паперу, серветки, ємність з водою.
Хід: Сумний Буратіно розповідає історію:
- Діти, мені подарували паперові кораблики і я вирішив їх запустити в струмок. Перший кораблик плив по струмочку, але раптом став тонути і зовсім пропав у воді. Я запустив другий кораблик, і він потонув. Залишився останній, і я прийшов до вас показати. Подивіться. (Діти переконуються, що кораблик зроблений з паперу)
Буратіно пропонує запустити кораблик в ємність з водою. Діти спостерігають, дмуть на кораблик.
- Що сталося з корабликом? (Папір стала мокрою і кораблик потонув)
- Спробуйте поекспериментувати з паперовими стрічками. Діти опускають у воду різну папір.
- Який папір намокнув і потонув швидше? (Серветка)
- Дістаньте папір з води. (Вона порвалася)
- Діти, що можна зробити, щоб наш Буратіно не засмучувався? (Подарувати іграшковий кораблик або зробити самим)
Висновок: папір намокає у воді, тоне і рветься.
Зміст і обладнання: діти рвуть на дрібні шматочки різнокольорову папір і роблять з неї аплікацію.
Зміст і обладнання: вихователь вчить дітей робити з паперу грудочки, а потім з них колективну аплікацію.
Зміст і обладнання: дітям роздають ножиці і половинку альбомного листа, потім показують, як отримати смужку за допомогою ножиць. Вирізані смужки можна використовувати, щоб дізнатися, чи є на вулиці вітер.
ТЕМА «ТКАНИНА»
Мета: Ознайомити дітей з тканиною різної фактури, активізація словника.
Матеріал: шматочки тканини різної фактури
Хід: вихователь пропонує дітям розглянути, помацати шматочки різної
тканини.
Які вони на дотик? (М'яка, пухнаста, гладка, тепла, товста, тонка і т.д.)
Дидактична гра «Знайди пару». Де ви бачили таку тканину? Для чого вона
потрібна? (Тонка для літнього одягу, щільна для зимового одягу)
Висновок: тканина може бути різною
Мета: Ознайомити дітей з властивостями тканини (тканину мнеться).
Матеріал: шматочки тканини різної фактури
Хід: вихователь пропонує дітям поекспериментувати з тканиною (складають, згортають, мнуть). Що сталося з тканиною? Яка вона стала?
Висновок: якщо тканина стискати в руках, вона мнеться.
Мета: Ознайомити дітей з властивостями тканини (намокає).
Матеріал: шматочки тканини, ємність з водою.
Хід: діти опускають клаптики в ємність з водою, виробляють різні маніпуляції з тканиною в воді. - Розгляньте клаптики, що з ними сталося?
Висновок: якщо тканина опустити в воду, вона намокне.
Зміст і обладнання: дітям роздані шматочки тканини, і вихователь на своїй серветці показує, що тканина складається з ниточок, витягає кілька, потім пропонує дітям зробити те ж саме.
Зміст і обладнання: у вихователя і дітей білі або однотонні не яскраві серветки. А ляльці потрібно зробити красиву серветку в горошок. Горошинки вони можуть намалювати фарбою, і вихователь показує, як це зробити.
ТЕМА «МАГНІТ»
1. Мета: познайомити дітей з магнітом і його властивістю притягання
металевих предметів.
Зміст і обладнання: вихователь бере магніт і підносить його до різних
іграшок, діти спостерігають за його діями. Потім дає дітям спробувати, як магніт притягує металеві предмети. Вихователь показує, як за допомогою магніту можна зібрати дрібні металеві предмети. Не забувайте про техніку безпеки!
Матеріал: склянка, кубик дерев’яний, скріпка, магніт.
Хід: Взяти склянку з водою.
2. Покласти в нього дерев'яний кубик і канцелярські скріпки.
3. Підставити магніт до стінки склянки: магніт притягує тільки металеві предмети, навіть через скло і воду.
ТЕМА «ПРИРОДНІ ТА НЕПРИРОДНІ МАТЕРІАЛИ»
Мета: Дати дітям уявлення про властивості деяких овочів і фруктів фарбувати папір, тканину і руки. Розвивати уміння позначати дію словом, розрізняти і правильно називати фрукти і овочі.
Матеріал: Кошик з муляжами овочів і фруктів, шматочки овочів (буряк, картопля, морква) і фруктів (вишня, яблуко), зубочистки, аркуші білого паперу, тканина.
Хід: вихователь вносить в групу кошик з овочами і фруктами. «Я зібрала на городі урожай. Скажіть, що мені тепер з ним робити?» (Їсти, готувати компоти, суп, варення).
Вихователь пропонує зварити суп і варення.
Питання: «Що ми візьмемо для супу? (Буряк, цибуля, картопля). Возьміте в руки шматочки буряка. Які вони кольором? На дотик? (Тверді, червоні). Що залишається від них на руках? (Руки стають червоні)».
Ігрові дії: «Давайте перевіримо, що ще може забарвлювати буряк. Прикладіть шматочок на аркуш паперу. Що сталося? (Залишився слід). Що буде на шматочку тканини? (Залишається цятка). Якою буде суп з буряка? (Червоним) Буряк може забарвлювати предмети».
Аналогічні дії провести з цибулею та картоплею.
Питання: «Чи залишаються сліди від моркви і картоплі? Чому? (Вони не можуть фарбувати предмети)
Вихователь пропонує зварити компот. «З чого можна зварити компот? Давайте перевіримо, які фрукти залишають сліди».
Ігрові дії з шматочками яблука і вишні.
Питання: «Що відбувається, коли ми стискаємо яблуко в руці, торкаємося до тканини, докладаємо яблуко до паперу? (Яблуко не залишає слідів, не фарбує предмети). Чи залишає сліди вишня? (Так). Які? Де? (На руці, тканини, паперу).
Діти пригощають Кузю супом і компотом.
Висновок: буряк і вишня можуть фарбувати предмети.
Мета: Показати дітям, де утворюється насіння рослин; їх відмінність один від одного за розміром, формою, забарвленням, видаваним звуках в баночках; допомогти опанувати способами збору насіння. Активізувати мова дітей словами «насіння, легкий, важкий, розлітаються, ховаються», розвивати слухове сприйняття. Виховувати гуманне ставлення до об'єктів природи.
Матеріал: Шишки, каштани, насіння берези, залізні баночки з кришками, піднос.
Хід: вихователь вносить в групу кошик з шишками. «Діти, на якому дереві ростуть шишки? (На ледве). Як ви думаєте, навіщо ялинці потрібні шишки? (В них дозрівають насіння).
Вихователь роздає дітям шишки і показує, як з них дістати насіння. «Треба обережно постукати шишкою по столу, з шишки будуть вилітати насіння»
Питання: «Де ховалися насіння? (Під лусочками). Який величини насіння ялини? Легкі вони або важкі? Для чого дереву потрібні насіння? (З насіння виростають нові дерева)».
Вихователь виставляє перед дітьми піднос з насінням і просить знайти насіння берези. Питання: «Заховані чи насіння берези? (Немає). Де вони знаходяться? (Насіння берези притиснуті один до одного, утворюють сережку). Давайте на них поду. Що трапиться? (Насіння розсиплються). Чому вони розсипалися? (Насіння дозріли, вони легкі).
Вихователь пропонує вибрати найбільші насіння. «Це каштани. Кожне насіння заховано в окремому будиночку. На що схожий цей будиночок? (На їжачка). Давайте на них поду. Чи можна здути насіння каштана? Чому? (Вони важкі). Якої форми насіння? Які вони на дотик? (Круглі, тверді). Покатайте їх по столу.
Ігрове завдання «Зробимо брязкальце» -діти поміщають кожен вид насіння в окрему баночку і слухають, як вона дзвенить.
Питання: «Яка баночка сама гучна? Чому? (Баночка з каштанами галаслива, тому що каштани найбільші і важкі). Чому я не чую звуків в баночці з насінням ялини? (Вони маленькі, легені). Який звук у баночки з насінням берези? (Не голосний).
Висновок: У кожної рослини для насіння свій «будиночок».
Мета: Ознайомити дітей з про властивостями крейди (тверда, але може кришитися, залишає сліди на різних предметах, може забарвлювати пісок, сирою не малює). Розвивати уміння позначати дії словами, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між предметами. Виховувати доброзичливе ставлення дітей один до одного.
Матеріал: Крейда, дошка для малювання, ємкості з водою і порожня, шматочки тканини, темний папір, ложка столова.
Хід: Вихователь: «Діти, де ми малюємо олівцями і фломастерами? (на папері). Чим можна малювати на асфальті? (Крейдою). Давайте розповімо, як вона виглядає і якими чарівними властивостями вона володіє».
Ігрові дії: «Покатайте шматочок крейди між долоньками. Що ви помітите на долоньках? (Сліди від крейди). Де ще крейда може залишити свій слід? (На асфальті, дошці). Спробуйте помалювати крейдою на дошці, шматочках тканини, на темному папері. Малює крейда? (Так)».
Вихователь пропонує вмочити кінчик крейди в воду і що-небудь намалювати на дошці: «Як ви думаєте, чи буде зараз малювати крейда? Чому? (Сирою крейда не малює). Яка крейда залишає сліди? (Сухий).
Ігрове завдання: «Спробуйте зім'яти крейду в руці. Чи виходить це у вас? (Ні). Чому? (Крейда тверда).
Мета: сприяти розширенню знань дітей про властивості предметів, зроблених з гуми, пластмаси, дерева, скла, заліза; закріпити поняття у дітей «тоне - не тоне», активізувати мова і збагачувати словниковий запас у дітей, розвивати навички взаємодії з однолітками в процесі спільної діяльності.
Матеріал: велика чаша з водою на столі, набір іграшок і предметів з гуми, пластмаси, дерева, металу, кульки і м'ячі з цих матеріалів, «чудова коробка», 2 великі коробки синього і червоного кольору, велика лялька.
Хід: До групи входить плаче лялька Таня.
- Чому ти плачеш, Таня?
Лялька: - Пішла грати на галявину впустила в річку м'ячик, а-а-а, він потоне.
- Не плач, Таня, послухай краще вірш. (Читає вірш А. Барто «М'ячик» з дітьми.)
- Діти, а як ви думаєте, наші м'ячики теж не тонуть? Давайте дізнаємося. (У вихователя в руках кошик з маленькими м'ячами і кульками.)
Діти опускають маленькі м'ячики, зроблені з гуми і пластмаси, а так само дерев'яні кульки в воду (велика чаша з водою стоїть на столі), спостерігають за ними і приходять до висновку, що ці кульки і м'ячі не тонуть, так як вони дерев'яні, пластмасові, гумові. Кулі та м'ячі дістають з води, витирають насухо і складають в кошик.
- Таня, а з чого зроблений твій м'ячик?
Таня: з гуми, він гумовий.
- Діти, потоне Танін м'ячик? Ми попросимо дорослих, вони дістануть твій м'ячик.
Д / і «Тонет- не тоне». (Вихователь тримає в руках червону коробку.)
Вихователь: - Що це? (Коробка.) А що в ній лежить?
Діти дістають з коробки предмети, розглядаю їх і проводять досліди «тоне - не тоне». Ті предмети, які тонуть (скляні, металеві) складають в синю коробку, а ті, які не тонуть (дерев'яні, пластмасові, гумові) - в червону.
Висновок: гумові, дерев'яні, пластмасові предмети не тонуть, а скляні, металеві тонуть.
Мета. Ознайомити з рухом тіла по похилій і по прямій. Розвивати спостережливість, кмітливість.
Матеріал: жолобок, кулька-колобок, аркуш паперу, олівці (на кожну дитину).
Хід: Згадайте казку про Колобка. У кожного з вас є кулька-колобок. Подивіться, який він гарний.
Перший експеримент. «Кулька-колобок котиться по прямій доріжці і милується природою» (діти підштовхують колобка, він рухається вперед по інерції, поступово зменшує швидкість, зупиняється).
Другий експеримент. «Кулька-колобок котився, котився, виявився на вершині гори (одну сторону желобка підняти) і покотився так швидко, що у нього закрутилася голова» (діти скачують кульку з гірки, він котиться з більшою швидкістю, ніж по прямій).
- Як ви думаєте, з якої доріжці кульці-колобку більше сподобалося кататися?
Третій експеримент: У нашого колобка є один Кубик. Він теж хоче покататися на гірці. Давайте його покатаємо. Чому він не котиться?
Висновок: котяться круглі предмети; чим вище гірка, тим швидше котиться колобок- кулька.
Мета. Дати поняття, що легкі предмети не тільки плавають, а й можуть «вистрибувати» з води; розвивати кмітливість, увагу, спостережливість.
Матеріал: Ванночка з водою, маленький гумовий м'ячик, серветка.
Хід: Пограємо з м'ячиком в хованки?
Перший експеримент. Пом'яти м'ячик в долонях (він пружний, легкий, гумовий), опустити в ванночку з водою. Що відбувається з м'ячиком? Чому він не тоне? (М'яч плаває: він гумовий)
Другий експеримент. Діти занурюють м'ячик на дно ванночки, трохи притримують його рукою і різко відпускають. Що сталося з ним? (М'ячик вискакує на поверхню води.)
Висновок: гумовий м'ячик не тоне, він легкий; вода виштовхує легкі предмети на поверхню.
ТЕМА «ЗДОРОВ’Я»
Мета: довести, що на шкірі є багато зморшок, складок, куди пограпляють пил, бруд, мікроби.
Обладнання: кольоровий олівець.
Хід. Розглянути складочки, лінії на руках. На долоні, по лінії згину, намалювати лінію. Зігнути руку, пальці вперед, намальована лінія зникає.
Пояснити, що так і мікроби, і бруд, потрапляючи в складочки шкіри, стають невидимими.
Мета: продемонструвати, наскільки якіснішим стає миття із застосуванням мила.
Обладнання: дві посудини з водою, дві губки, два м'ячі, мило, мильниця.
Хід. Один м'яч помити тільки водою, другий — водою з милом.
Перевірити воду, зливши її у дві прозорі посудини. Де вода брудніша,
там м'ячик чистіший.
Хід. Дослід проводиться аналогічно до попереднього, але ше додасться
зафарбовування води.