ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ ДЛЯ 8 КЛАСУ
Виховний захід на тему «Даруймо добро»
17 лютого – Всесвітній День доброти
Тема: «Даруймо добро»
Мета:
Ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості;
формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;
виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Завдання:
Форма проведення: етична бесіда
Цільова аудиторія: 8 клас
Обладнання та наочність: ілюстрації , тексти віршів, оповідань і казок, комп’ютер, квітки.
Попередня підготовка: пошук інформації; планування, ознайомлення із методиками викладання.
Використані джерела: .
Хід заходу
Для краси народжується квітка,
Для родин народжується рід,
Для польоту – лебідь і лебідка,
А людина для добра і щастя
І. Вступна частина.
Учитель:
Я також довго думала над цим питанням і дійшла до висновку, що людина повинна постійно удосконалювати себе на протязі життя.
Роздуми учнів, висловлювання вчитель записує у вигляді квітки-схеми на дошці)
- співчуття
- милосердя
- добре ставлення
- людяність
- взаємодопомога
- розуміння
- щирість
- щедрість
- підтримка ін..
Доброта – це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спіткати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей.
Але, на жаль, не всі люди хочуть творити добро для інших, живучи зі своїми неправильними принципами. А ще інколи доводиться чути, що в наш час доброта не в моді. Але це не так. Добрі й співчутливі люди завжди потрібні.
ІІ. Основна частина.
Учитель. Сьогодні 17 лютого у всьому світі відзначають День спонтанного прояву доброти (Random Acts of Kindness Day). Вперше його запровадили в американському місті Денвері ще 1995-го, проте з кожним роком це свято набуває все більшої популярності та заохочує всіх робити спонтанні добрі справи.
У більшості культур вважається, що доброта — це акт виявлення турботи про інших, близьких та незнайомих людей без очікування на те ж саме у відповідь. Проте піклуючись про інших, ми зокрема піклуємося й про себе.
Тема нашої сьогоднішньої виховної години— «Даруймо добро». Ми часто чуємо ці слова: доброта, сердечність, людяність, милосердя. Сьогодні ми порушимо проблеми милосердя, доброти, чуйності, співпереживання, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді. Цілком природнім і закономірним вважається допомогти знедоленому, нещасному, поділитись шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого, заступитися за беззахисного. Кожен із вас, хто сидить у цьому класі, вже думає про своє подальше життя, про своє майбутнє. Кожен хоче жити добре, красиво. Але не потрібно забувати в той же час про свою душу. Дбаючи про матеріальне, не забувати про духовні цінності.
Добрі слова і вчинки спрямовані на порозуміння між людьми, взаємодопомогу, підтримку одне одного. Вони породжують радість, задоволення, повагу, любов між людьми.
Учні отримують для обговорення у групах (рядах) прислів’я і аналізують, яку мораль несе кожне із них .
1. Від доброго слова і лід розмерзає.
2. Добре слово краще, ніж готові гроші.
3. Добрі вісті не лежать на місці.
4. Все добре переймай, а зла уникай.
5. Не одежа красить людину, а добрі діла.
6. До доброї криниці стежка утоптана.
7. Хто людям добра бажає, той і собі має.
8. Доброму добра пам’ять.
Для роботи у трьох групах подаються букви, з яких учням потрібно скласти слово та пояснити його значення.
І – чуйність (турботливе уважне ставлення до людей)
ІІ – гуманізм (любов до ближнього, добре ставлення до людей)
ІІІ – щирість (відкритість душі, чесне ставлення до людей)
Ролі: бабуся, контролер, два зловмисники, пасажири.
Сюжет. Старенька бабуся їде в трамваї, вона щойно отримала невеличку пенсію і підраховує по дорозі, скільки потрібно заплатити за електроенергію, водопостачання та інші комунальні послуги. Гроші також підуть на злиденний харч, який не дасть померти з голоду. Проте на ліки грошей уже не вистачає. У цей час двоє зловмисників витягують у неї гаманець. Це помітив контролер. Він підходить і просить показати квитки. Звичайно, квитків у них немає, але за них вступається бабуся: їй шкода дітей, і вона ладна за них заплатити…
Учитель :Я пропоную учасникам гри придумати закінчення. (Перед початком гри треба пояснити суть рольової гри, у якій учасники уявляють себе на місці тих людей, про яких йдеться в навчальній ситуації, мотивують свою поведінку і обгрунтовують її доцільність. Проведення рольової гри обов’язково включає визначення теми і мети заняття. )
Перед вами аркуш з видрукуваними словами з наказу молодим людям, який написав Василь Сухомлинський. Я хочу, щоб ви не просто ознайомились із цим наказом, а щоб взяли його в життя: як пам'ятку. (учні по черзі читають рядки з наказу).
Діти діляться для роботи на групах. Кожна команда обирає конверт із завданням, де пропонується знайти вихід із певної проблемної ситуації.
1. Старенька бабуся просить вас сходити в аптеку за ліками, а на вас чекають друзі…
2. У клас весняним ранком залетіла бджілка. Вона не може вилетіти на волю…
3. Мишко захворів і його довго немає у школі…
4. Ви поспішаєте до школи, але назустріч іде старенька бабуся, яка несе важкі сумки…
Після обговорення команда висловлює думки щодо вирішення життєвих ситуацій. Інші групи слухають, доповнюють, пропонують своє вирішення проблеми.
ІІІ. Заключна частина.
1. Чи можна примусити людину бути доброю?
2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?
5. Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?
6. Чи легко бути добрим?
7. Чи можна доброту порівняти iз сонцем?
8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
— Порахуйте, яких вiдповiдей у вас виявилося бiльше: «так» чи «ні».
Якщо більше вiдповiдей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарiвнi лiки, здатна вилікувати вiд суму, скрути, безпорадкостi. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ.
Вправа «Мікрофон».
Поспішайте творити добро, вчіться співчувати. Не намагайтеся комусь зробити зло, причинити біль, тому що за це рано чи пізно будете покарані. Пам’ятайте! Як ви ставитеся до цього світу, таким боком і до вас світ повернеться.
Якщо ви зростете добрими людьми, то буде і вам всюди добре. Коли будете робити зло, то і до вас світ повернеться жорстокістю і злом. Не забувайте про це ніколи. Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.