2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

План-конспект етичної бесіди на тему: "Толерантність в нашому житті"

Про матеріал
План-конспект етичної бесіди ілюструє важливість толерантності в нашому житті. Дана бесіда буде доречною для проведення її в школі дітям.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «Толерантність в нашому житті»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2020


Мета:

  • Пізнавальна: стимулювати осмислення учнями поняття толерантності, осмислення життєвих ситуацій щодо толерантної поведінки в суспільстві, визначити значення толерантності в житті людей;
  • Виховна: формувати ціннісне ставлення до інших та до самого себе;
  • Розвиваюча:  уміння критично ставитися до себе та інших, аргументовано висловлювати свої думку, міркувати, сприймати аргументи інших, всебічно аналізувати ситуації щодо толерантної поведінки.

Завдання:

  • Поглибити розуміння сутності морально-етичних понять, а саме: «толерантність» «терпимість», «повага до прав інших» та уявлення про толерантну поведінку.
  • Розвивати почуття поваги до людської  гідності, визнання різноманітності, прийняття права людей на свої погляди, традиції, цінності, культуру та способи самовираження, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, способів прояву людської індивідуальності.
  • Формування переконання, що толерантність є запорукою конструктивної взаємодії між людьми в нашому різноманітному світі, переконаності у необхідності толерантного ставлення до інших.
  • Формувати готовність до толерантної поведінки, проявляти терпимість до чужих думок, вірувань, традицій, способів самовираження
  • Сформувати прагнення до самовиховання в себе ціннісного ставлення до самого себе та інших.

Форма проведення: етична бесіда

Обладнання і наочність: пачка серветок, плакат зі словом «толерантність», капелюх, картки з літерами зі слова «толерантність», різнокольорові маркери, стакан води, цукор, сіль, земля, перець.

Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу: інтернет-джерела.

Попередня підготовка: залучитися допомогою учнів у створенні плакату і карток, за необхідності.

Хід виховного заходу

І. Вступна частина

 

Людина щодня спілкується із різними людьми, які всі дуже різні одні можуть поділяти її думку, інші ні, хтось сприймає її доброзичливо, а хтось навпаки вороже. Давайте ж поглянемо як ставлення і думки інших людей впливають на нас і відповідно ж ваше ставлення до інших.

Вправа. «Психологічний стан людини»

 Візьмемо склянку води і уявимо, що це людська душа. Вона чиста і прозора і здатна вбирати в себе як хороше, так і погане. Сіль – грубі, солоні слова; перець – гіркі, пекучі; грудка землі – неуважність, байдужість; цукор- теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки часу мине, поки все це осяде, забудеться? А варто лише потім легенько збовтати – і все це знову підніметься на поверхню. Все це – наші переживання. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І вже неважливо скільки разів ми попросимо вибачення – наслідки залишаться.

  • Вас колись ображали?
  • Що ви відчувати в той момент?

 

 Отож сьогодні ми з вами поговоримо про те, як зробити так, щоб у наших відносинах було більше порозуміння, доброзичливості, терпимості. 

 

ІІ. Основна частина

Вправа. «Ми всі різні…»

Тепер трохи пограємо з вами. У вас на столі лежить по серветці. Всі разом виконаємо таку послідовність дій:

  • Складіть серветку навпіл
  • Відірвіть верхній правий кут
  • Знову складіть навпіл
  • Відірвіть правий верхній кут
  • Розгорніть серветку і покажіть іншим

 

Всі ми виконували однакові дії.

  • Чи однакові вийшли візерунки? (Ні).
  • То що ж, хтось виконував неправильно? (ні)
  • Тоді чому ми отримали різні візерунки? (Хтось відривав більший шматочок, хтось менший).
  • Тож які висновки ми можемо зробити? (Що всі ми з вами різні й треба сприймати кожного таким, який він є).

 

Або можна пограти в іншу гру

Зараз я пропоную вам трохи пограти. Я буду кидати вам м’яч, а ви будете називати свій улюблений колір (граємо).

 Тож бачимо, що для багатьох з нас це різні кольори, як ви гадаєте це добре чи погано? (Ймовірні відповіді: так/ні). Поясніть чому ви так гадаєте? А чи заважають вам різні смаки товаришувати? Чи не робить ваша відмінність ваше спілкування іноді навіть цікавішим?

 Хіба ж не круто, що ми всі різні і можемо товаришувати, допомагати один одному.

 Сьогодні ви часто чуєте таке поняття як «толерантність», а як ви його розумієте?

(Ймовірні відповіді учнів: терпиме відношення до інших, повага до інших, відкидання нав’язаних стереотипів щодо інших людей і т.п.)

 Одне з тлумачень звучить так (НАПИСАНО НА ДОШЦІ): толерантність – це особистісна риса людини, терпиме ставлення до чужої думки, релігії, поведінки, повага до гідності й прав інших людей; здатність поставити себе на місце іншої людини.

 До речі, 1995 року зі рішенням ЮНЕСКО (Організа́ція Об'є́днаних На́цій з пита́нь осві́ти, нау́ки і культу́ри) був запроваджений Міжнародний день толерантності, який відзначається 16 листопада.

 Вправа. «Цитати»

Зараз ми з вами познайомимося із висловами про толерантність. І вам необхідно в мікрогрупах обрати той вислів який вам найбільше імпонує. Потім обґрунтуєте свою позицію.

На групи розіб’ємося жеребкуванням.

  • Хоч я не поділяю вашої думки, але я ладен померти за те, щоб ви мали можливість її висловити. (Вольтер, французький просвітитель ХVІ ст)
  • Толерантність передбачає компроміс, але не безпринципність.(А.-М.Тьєс, французький науковець)
  • Терпимість - це складна доброчесність, для деяких людей навіть героїзм, тому що наш перший порив і навіть подальший є ненавистю до кожного, хто не так мислить, як ми. (Ж. Лемерт, французький критик кінця ХІХ ст.)
  •  Терпимість - це мистецтво жити в світі несхожих на тебе людей та ідей. (А.Г. Асмолов)
  •  Щоб навчитись терпіння треба практикуватись стільки ж, як при грі на скрипці. (Дж. Рьоскін)
  • Терпіння – це скарб на все життя. (Японське прислів’я)
  • Будьте терпимими до чужих думок, тому що ще не відомо, хто помиляється.(Л. Карпенко)

 

Або

Вправа «Толерантність різними мовами»

Визначення слова толерантність різними мовами  земної кулі звучить по-різному. Вам необхідно в мікрогрупах обрати той вислів який вам найбільше імпонує. Потім обґрунтуєте свою позицію.

На групи розіб’ємося жеребкуванням.

 

  • в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх

власних ідеї або думки; 

  • у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші

можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

  • у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим; 
  • у  китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ; 
  • в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя,

співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;

  • в українській  мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).

 

  • А що на вашу думку об’єднує всі ці визначення? (добре відношення до інших, чи то терпиме, чи то великодушне, чи то прийняття інших)

 

Чудово, ми з вами розглянули поняття «толерантність» з різних сторін, з різними думками. Тепер давайте з’ясуємо з вами якими ж рисами наділена толерантна людина. Для цього ми дістанемо з капелюха картки, де буде написана літера зі слова «толерантість» (оскільки три літери «т», дві «н» зробимо їх різними кольорами) і таким чином розіб’ємось на мікрогрупки, кожна група повинна буде на свою літеру придумати рису характеру. (Педагог дає дітям капелюха, поки вони обговорюють риси, прикріплює на дошку заздалегідь зроблений плакат зі словом «толерантність»).

 Ну, що ж, гадаю ви вже придумали риси. Ось тут лежить декілька маркерів давайте заповнимо наш плакат рисами толерантної людини.

Т – терплячий, товариський

О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні

Е – енергійний, елегантний

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний

А – активний, акуратний, авторитетний

Н – надійний, найдорожчий

Т – тактовний

Н – ніжний, незалежний

І – інтелігентний, ідейний

С – співчутливий, співпереживаючий

Т – толерантний

Ь

 Чудово, ми з вами виконали велику роботу (можемо сфотографувати наш плакат і викласти в мережу під хештегом #будьмотолерантні)

І  тепер, маючи такі знання пропоную вам розглянути декілька ситуацій і з’ясувати чи толерантною була поведінка, якщо ні, то як би можна було вчинити.

  1. В класі була дівчинка з мусульманської родини, вона завжди одягалася відповідно до традицій мусульманського народу.Однокласники постійно кепкували з неї, що вона дивно одягається.
  • Чи толерантними були однокласники до дівчинки?
  • Чому діти так чинять? (хтось має комплекси і намагається самоствердитися за рахунок цієї дівчинки; хтось занадто самовпевнений)
  • Якою має бути толерантна поведінка? (не треба акцентувати увагу на такому, а пізнати саму людину, можливо з нею дуже цікаво)
  1. Учні 6 класу після занять вирішили пограти у м’яч на спортивному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли учні 5 класу.Згідно правил гри на полі, хто прийшов першим, той і грає.Однак шестикласники почали заважати грі п’ятикласників, внаслідок чого зчинилася бійка.

 

  • Чи правильною була поведінка хлопців? (ні)
  • Чому хлопці вчинили бійку? (вони були нетерплячими)
  • Як можна було б вирішити конфлікт без бійки? (грати по черзі; влаштувати гру клас на клас)
  1. У дитячому оздоровчому таборі проходила зміна для дітей-інвалідів «Повір у себе!». Поруч, у цьому ж таборі, відбувалися заняття школи для обдарованих дітей. Одну з «обдарованих» дівчаток батьки забрали з табору, висуваючи претензії керівництву табору за те, що дівчинка одержала психологічну травму, оскільки щодня бачила хворих дітей. Вони вимагали покарати винних, які не вжили заходів для того, щоб захистити групи дітей одну від іншої, і навіть не повідомили батьків про таке «небезпечне» сусідство.
    • Чи праві були батьки дівчинки? (ні)
    • Як вчинили б толерантні люди?
  2. В одному зі старших класів школи, де навчаються представники різних національностей, склалася конфліктна ситуація: побилися хлопчики. Причиною стало відмова одного брати участь у заході який присвячений національному святу іншого народу, заявивши «Для мене це не свято».
    • Чи правий був хлопчик вчинивши бійку? (ні) Обґрунтуйте думку.
    • Чи варто когось засуджувати через його національність? (ні)
    • Як можна було б врегулювати конфлікт? (показати хлопчику «агресору», що інший хлопчик є не гіршим і може стати чудовим другом)
  3. Двоє хлопчиків постійно вживають ненормативну лексику в спілкуванні, бувало й таке, що це переходило всі межі, коли вони так відповідали молодій вчительці. Клас в свою чергу на це ніяк не реагував, вважаючи, що це круто.
    • Чи була поведінка класу толерантною? (ні) Обґрунтуйте свою думку.
    • Як би ви вчинили, як би ваші однокласники так поводилися? (зробили б їм зауваження і пояснили, що так чинити негарно)
  4. В класі є невелика група розбишак, які постійно всіх закликають до порушень правил поведінки. То говорять, що можна прогуляти урок, то пропонують розмалювати стіну в коридорі. Хтось просто ігнорує це, а хтось йде разом з ними «чудити». Одного разу так вони розмалювали стіну і тоді «влетіло» всьому класу, але однокласники й далі терпляче ставилися до такої їх поведінки.
    • Чи правильно чинить клас, коли слухає/ігнорує такі заклики? (ні)
    • А чи є терпимість толерантною поведінкою в даній ситуації? (ні)

 

Чи зустрічалися Ви із проявом нетолерантної поведінки між людьми? Наведіть приклади.

Наведіть приклади, коли Вас вразила чиясь толерантність.

Отож ми можемо зробити з вами висновок, що толерантність це не просто терпимість, це активна позиція людини. Не завжди варто бути просто терплячим до всього, що відбувається навколо вас, іноді варто закликати інших до толерантності і відстоювати свою позицію.

 

ІІІ. Заключна частина

 Ми з вами провели чималу роботу та з’ясували що таке толерантність, яка людина є толерантною.

Як гадаєте чи є наш клас, школа – простором толерантності? Давайте попрацюємо в групах і ви запропонуєте ідеї, для того, щоб наше шкільне життя було більш толерантним і приємним.

Наприклад

Ваші пропозиції:

  1. Умій слухати інших.
  2. Будь завжди уважним до інших.
  3. Будь терпимим у конфлікті, вмій аргументувати свою позицію.
  4. Не ображай свого співрозмовника.
  5. Дотримуйся правил поведінки, поважаючи всіх, хто оточує тебе.
  6. Будь взамоввічливим.

Всі ідеї ми напишемо на ватмані і повісимо біля дверей нашого кабінету, щоб кожен міг побачити правила толерантного життя .

На завершення я пропоную вам виконати ще одне маленьке приємне завдання. Сфотографуйте вашого сусіда по парті або сфотографуйтеся разом і в додатку Instagram (чи в будь-якому іншому) викладіть історію відмітивши його, та написавши декілька будь-яких привабливих рис вашого товариша.

Якщо склалося так, що використати додаток неможливо з тих чи інших причин, можна вдатися до іншого варіанту. На аркуші паперу обвести свою долоню і написати там своє ім’я, обмінятися з сусідом по парті. Кожен має написати на цій долонці (на пальцях) привабливі риси, а потім повернути товаришу.

І пам’ятаймо, що толерантними треба бути завжди, відмовившись від надокучливих стереотипів про інших.

 

 

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
1086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку