ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: «Толерантність в нашому житті»
Кропивницький – 2020
Мета:
Завдання:
Форма проведення: етична бесіда
Обладнання і наочність: пачка серветок, плакат зі словом «толерантність», капелюх, картки з літерами зі слова «толерантність», різнокольорові маркери, стакан води, цукор, сіль, земля, перець.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу: інтернет-джерела.
Попередня підготовка: залучитися допомогою учнів у створенні плакату і карток, за необхідності.
Хід виховного заходу
І. Вступна частина
Людина щодня спілкується із різними людьми, які всі дуже різні одні можуть поділяти її думку, інші ні, хтось сприймає її доброзичливо, а хтось навпаки вороже. Давайте ж поглянемо як ставлення і думки інших людей впливають на нас і відповідно ж ваше ставлення до інших.
Вправа. «Психологічний стан людини»
Візьмемо склянку води і уявимо, що це людська душа. Вона чиста і прозора і здатна вбирати в себе як хороше, так і погане. Сіль – грубі, солоні слова; перець – гіркі, пекучі; грудка землі – неуважність, байдужість; цукор- теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки часу мине, поки все це осяде, забудеться? А варто лише потім легенько збовтати – і все це знову підніметься на поверхню. Все це – наші переживання. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І вже неважливо скільки разів ми попросимо вибачення – наслідки залишаться.
Отож сьогодні ми з вами поговоримо про те, як зробити так, щоб у наших відносинах було більше порозуміння, доброзичливості, терпимості.
ІІ. Основна частина
Вправа. «Ми всі різні…»
Тепер трохи пограємо з вами. У вас на столі лежить по серветці. Всі разом виконаємо таку послідовність дій:
Всі ми виконували однакові дії.
Або можна пограти в іншу гру
Зараз я пропоную вам трохи пограти. Я буду кидати вам м’яч, а ви будете називати свій улюблений колір (граємо).
Тож бачимо, що для багатьох з нас це різні кольори, як ви гадаєте це добре чи погано? (Ймовірні відповіді: так/ні). Поясніть чому ви так гадаєте? А чи заважають вам різні смаки товаришувати? Чи не робить ваша відмінність ваше спілкування іноді навіть цікавішим?
Хіба ж не круто, що ми всі різні і можемо товаришувати, допомагати один одному.
Сьогодні ви часто чуєте таке поняття як «толерантність», а як ви його розумієте?
(Ймовірні відповіді учнів: терпиме відношення до інших, повага до інших, відкидання нав’язаних стереотипів щодо інших людей і т.п.)
Одне з тлумачень звучить так (НАПИСАНО НА ДОШЦІ): толерантність – це особистісна риса людини, терпиме ставлення до чужої думки, релігії, поведінки, повага до гідності й прав інших людей; здатність поставити себе на місце іншої людини.
До речі, 1995 року зі рішенням ЮНЕСКО (Організа́ція Об'є́днаних На́цій з пита́нь осві́ти, нау́ки і культу́ри) був запроваджений Міжнародний день толерантності, який відзначається 16 листопада.
Вправа. «Цитати»
Зараз ми з вами познайомимося із висловами про толерантність. І вам необхідно в мікрогрупах обрати той вислів який вам найбільше імпонує. Потім обґрунтуєте свою позицію.
На групи розіб’ємося жеребкуванням.
Або
Вправа «Толерантність різними мовами»
Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному. Вам необхідно в мікрогрупах обрати той вислів який вам найбільше імпонує. Потім обґрунтуєте свою позицію.
На групи розіб’ємося жеребкуванням.
власних ідеї або думки;
можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;
співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;
Чудово, ми з вами розглянули поняття «толерантність» з різних сторін, з різними думками. Тепер давайте з’ясуємо з вами якими ж рисами наділена толерантна людина. Для цього ми дістанемо з капелюха картки, де буде написана літера зі слова «толерантість» (оскільки три літери «т», дві «н» зробимо їх різними кольорами) і таким чином розіб’ємось на мікрогрупки, кожна група повинна буде на свою літеру придумати рису характеру. (Педагог дає дітям капелюха, поки вони обговорюють риси, прикріплює на дошку заздалегідь зроблений плакат зі словом «толерантність»).
Ну, що ж, гадаю ви вже придумали риси. Ось тут лежить декілька маркерів давайте заповнимо наш плакат рисами толерантної людини.
Т – терплячий, товариський
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний
А – активний, акуратний, авторитетний
Н – надійний, найдорожчий
Т – тактовний
Н – ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий, співпереживаючий
Т – толерантний
Ь
Чудово, ми з вами виконали велику роботу (можемо сфотографувати наш плакат і викласти в мережу під хештегом #будьмотолерантні)
І тепер, маючи такі знання пропоную вам розглянути декілька ситуацій і з’ясувати чи толерантною була поведінка, якщо ні, то як би можна було вчинити.
Чи зустрічалися Ви із проявом нетолерантної поведінки між людьми? Наведіть приклади.
Наведіть приклади, коли Вас вразила чиясь толерантність.
Отож ми можемо зробити з вами висновок, що толерантність це не просто терпимість, це активна позиція людини. Не завжди варто бути просто терплячим до всього, що відбувається навколо вас, іноді варто закликати інших до толерантності і відстоювати свою позицію.
ІІІ. Заключна частина
Ми з вами провели чималу роботу та з’ясували що таке толерантність, яка людина є толерантною.
Як гадаєте чи є наш клас, школа – простором толерантності? Давайте попрацюємо в групах і ви запропонуєте ідеї, для того, щоб наше шкільне життя було більш толерантним і приємним.
Наприклад
Ваші пропозиції:
Всі ідеї ми напишемо на ватмані і повісимо біля дверей нашого кабінету, щоб кожен міг побачити правила толерантного життя .
На завершення я пропоную вам виконати ще одне маленьке приємне завдання. Сфотографуйте вашого сусіда по парті або сфотографуйтеся разом і в додатку Instagram (чи в будь-якому іншому) викладіть історію відмітивши його, та написавши декілька будь-яких привабливих рис вашого товариша.
Якщо склалося так, що використати додаток неможливо з тих чи інших причин, можна вдатися до іншого варіанту. На аркуші паперу обвести свою долоню і написати там своє ім’я, обмінятися з сусідом по парті. Кожен має написати на цій долонці (на пальцях) привабливі риси, а потім повернути товаришу.
І пам’ятаймо, що толерантними треба бути завжди, відмовившись від надокучливих стереотипів про інших.