Сценарій години спілкування "Моральний ідеал та його значення в житті людини Обов’язок . Відповідальність . Совість ."

Про матеріал
БЕСІДА ЗА СОКРАТОМ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ з теми "Моральний ідеал та його значення в житті людини Обов’язок . Відповідальність . Совість ." Мета: виховувати почуття обов’язку, відповідального ставлення до себе і оточуючих; закріпити уявлення про моральні цінності людини; розвивати мислення , вміння аргументовано висловлювати свою думку; домагатись єдності моральної свідомості і поведінки .
Перегляд файлу

 

 

 

БЕСІДА ЗА СОКРАТОМ  З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ

 

 Тема : « Моральний ідеал

та його значення в житті людини : Обов’язок . Відповідальність . Совість .»

 

 

Сценарій підготувала :

Шапорова Юлія Володимирівна

Викладач української мови і літератури

Вищого професійного училища № 17

м. Генічеська Херсонської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.01.2020

Тема години спілкування : Моральний ідеал та його значення в житті людини : Обов’язок . Відповідальність . Совість .


Мета: виховувати почуття обов’язку, відповідального ставлення до себе і оточуючих; закріпити уявлення про моральні цінності людини; розвивати мислення , вміння аргументовано висловлювати свою думку; домагатись єдності моральної свідомості і поведінки .

Форма проведення: сократівська бесіда з елементами тренінгу .

Методи, прийоми : бесіда «Рондо» (для налаштування учнів на позитивне спілкування) , «Мозковий штурм», вправа «Займи позицію», тестування «Капітан? Рульовий? Пасажир?».
Обладнання:

Хід години спілкування

І. Вступ .

Керівник учнівського колективу . Багато століть тому відомий мислитель Сократ збирав своїх учнів, щоби разом обговорити різні проблеми. Говорили переважно учні, Сократ же ставив їм запитання і поєднував думки логічними зв'язками. Так великий учитель і філософ у ході бесіди вчив своїх учнів розмірковувати і висловлювати розумні і правдиві думки.

Сьогодні я пропоную вам стати учнями славетного мислителя  Але перед тим, як розпочати  нашу Сократівську бесіду, давайте визначимо її правила.

Правила  бесіди за Сократом:

Не можу мовчати.

Поважаю співбесідника.

Платон мені друг, але істина дорожча.

Заговори, щоб я тебе почув.

  1. Бесіда «Рондо».

 

Розпочнемо бесіду з розминки. Відповідати на запитання серйозно не обов'язково, відповіді можуть бути і жартівливі. Але участь у розминці мають взяти всі присутні.

Запитання до учнів:

Учитель ставить запитання. На кожне запитання учні відповідають по черзі.

  • Який у тебе зараз настрій?
  • З якими людьми тобі приємніше спілкуватись?
  • Як ти гадаєш, чим будеш займатися, наприклад, через п'ять (десять) років?

Учні дають відповіді на запитання

ІІ. Основна частина .

Керівник учнівського колективу . Шановні учні, все це чекає вас у майбутньому, а зараз ви вступили у юнацьку пору, коли більшість людей починають задаватися питанням про сенс життя: «Для чого ми живемо?», «Якою повинна бути людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли самі себе поважати» і шукають свій ідеал.

  1.  «Мозковий штурм»
  •     Скажіть, а як ви розумієте слова « ідеальний», «ідеал» (Орієнтовні відповіді учнів :достойний наслідування ; взірець досконалості, довершення, приклад)
  • Хто є вашим ідеалом? На кого ви хотіли б бути схожі? Чому?

Учні дають відповіді на запитання

Керівник учнівського колективу . Отже , виходить ,що життя вдалося , коли ти маєш машину, гарний  і великий будинок, високооплачувану роботу, фізичну досконалість, коли ти красивий, багатий і успішний і саме до цього  треба прагнути ?

   А тепер згадайте своїх батьків , учителів , які з перших кроків  життя повчають вас: ,,Так робити неможна. Це погано”, ,,Не роби людям зла”, ,,Будь добрим, чесним”.

  •     Що ж таким чином вони намагаються виховати в вас ? Які моральні якості , цінності?(Орієнтовні відповіді учнів: доброта, милосердя, чесність, порядність, гуманне ставлення до оточуючих

Як бачите , говорити про ідеал людини можна під різними кутами зору. Та сьогодні я пропоную вам обговорити це питання з точки зору таких моральних цінностей, як  обов’язок, відповідальність, совість. І визначити їх місце в нашому житті . Тож, тема нашої сократівської бесіди «Моральний ідеал та його значення в житті людини:Обов’язок .Відповідальність .Совість»

Одна із найважливіших рис громадянина, чи просто людини – почуття обов’язку . А це означає , що людина повинна відчувати і розуміти три речі: можна, не можна і треба . Пропоную перевірити ваше почуття обов’язку. Я зачитую твердження - ви даєте відповідь : ,,можна”, ,,не можна” чи ,,треба” і пояснюєте чому .

  1. Вправа «Займи позицію».

1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа .(Треба)

2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими . (Не можна)

3. Проявляти свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть, яка сама поважатиме себе й своїх товаришів.  (Треба)

4. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів, сестер. Берегти рідних – найдорожче, що у вас . (Треба)

5. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому . (Можна або треба)

 

  1. Бесіда . .
  • Які обов’язки виконує людина впродовж свого життя?
  • Які обов’язки маєте ви як учні ?
  •     При виконанні своїх обов’язків людина має бути відповідальною. За що відповідальна  будь-яка людина ?
  • У чому полягає відповідальність учня ?
  • Яку відповідальність несе слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, водій транспортних засобів категорії «С» ?
  • Перед ким відповідає людина? (перед батьками, суспільством, державою , перед самими собою)

Учні дають відповіді на питання.


Керівник учнівського колективу .Дякую всім за відповіді . Усі ми різні, та кожен з нас прагне знайти свій сенс життя. Хтось робить це самостійно, хтось-перекладає відповідальність на інших, звинувачуючи їх у власних негараздах.Спробуйте за допомогою психологічного тесту перевірити ким є ви: капітаном, рульовим чи пасажиром на човні під назвою «Життя»
Завдання : Користуючись Додатком , дайте на запропоновані питання відповіді «Так», « Ні», « Не знаю», внесіть їх у третю колонку . До четвертої колонки ви внесете вартість кожної вашої відповіді у балах і підрахуєте їх суму і отримаєте результат .

 

  1. Психологічний тест «Капітан? Рульовий? Пасажир?»

Тестування , оцінювання результатів і підведення підсумків .

100 – 150 балів.
Ви – капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх 50 – 90 балів.
Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал до вірних рук. Гнучкість, розсудливість, чутливість завжди бувають вашими союзниками. Ви вмієте жити в добрі злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди з самим собою.
До 49 балів.
Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь труднощам, говорячи: так склалися обставини . У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, але тільки не себе.

 

  • Який висновок ви можете зробити за результатами  свого тестування ?

Відповіді учнів .

  1. Проблемна ситуація

Керівник учнівського колективу . Так, рівень нашої відповідальності може бути різний .  Хто ж або що допомагає нам його контролювати ?

Уявіть ситуацію : ваше місце у переповненому автобусі біля вікна дуже зручне . Але раптом поруч з'являється літня людина . Як бути : зробити вигляд, що ти цього не помітив або все ж таки поступитися місцем ? Чому ви зробите саме так ?

Обговорення проблемної ситуації .

  1. Бесіда .
  • Яку роль  виконує совість у нашому житті? (Орієнтовна відповідь учнів : не дозволяє бути байдужими до проблем оточуючих нас людей і навіть до проблем всієї держави ; допомагає людині контролювати виконання своїх обов’язків перед суспільством і самим собою)

 

ІІІ. Заключна частина .

Керівник учнівського колективу . Із плином часу , під впливом історичних подій уявлення про обов’язок, відповідальність і совість змінювались . Незмінним залишається їх вплив на нас , бо ці почуття властиві  тільки людині.

  • Для чого нам потрібно виконувати обов’язки, бути відповідальними і прислухатися до своєї совісті ? (Орієнтовна відповідь учнів :щоб бути людиною) .

А на завершення попрошу вас оцінити свої враження  від нашої бесіди ? Позначте відповідний смайл :             

 -  було сумно і нецікаво ;

-  захід сподобався ;

 -  я зацікавився і хотів би продовжити спілкування з цієї теми .

Дякую всім за активність  . І бажаю не розгубитись у житті і знайти достойні життєві орієнтири . На все добре .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література :

  1. Бойко Марина Володимирівна , Година спілкування  9 клас. Сократівська бесіда з елементами тренінгу "Справа твого життя".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Психологічний тест «Капітан? Рульовий? Пасажир?»

 

Питання

 

Відповідь

Так (+)

 Ні (-)

 Не знаю (?)

 

Бали

Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.

1.

 

 

У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.

2.

 

 

Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.

3.

 

 

Іноді мені здається, що я народився (народилася) під ,,нещасливою зіркою”.

4.

 

 

Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі.

5.

 

 

Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я став (стала) таким (такою), як я.

6.

 

 

Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.

7.

 

 

Я вважаю, що сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.

8.

 

 

Вважаю, що будь-яку проблему можна розв’язати, я не дуже розумію тих, у кого постійно виникають якісь життєві труднощі.

9.

 

 

Я люблю допомагати людям тому, що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.

10.

 

 

Коли трапляється конфлікт, то розміркову-ючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе.

11.

 

 

Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.

12.

 

 

Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною, самостійною.

13.

 

 

Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.

14.

 

 

Звичайно, я мирюся з ситуацію, вплинути на яку не здатний.

15.

 

 

Всього балів :

 

Підрахунок результатів.
Відповідь ,,Так” на питання 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 – 10 балів.
Відповідь ,,Ні” на питання  2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 – 10 балів.
Відповідь ,,Не знаю” на будь-яке питання – 5 балів.

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
1252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку