БЕСІДА ЗА СОКРАТОМ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
Тема : « Моральний ідеал
та його значення в житті людини : Обов’язок . Відповідальність . Совість .»
Сценарій підготувала :
Шапорова Юлія Володимирівна
Викладач української мови і літератури
Вищого професійного училища № 17
м. Генічеська Херсонської області
21.01.2020
Тема години спілкування : Моральний ідеал та його значення в житті людини : Обов’язок . Відповідальність . Совість .
Мета: виховувати почуття обов’язку, відповідального ставлення до себе і оточуючих; закріпити уявлення про моральні цінності людини; розвивати мислення , вміння аргументовано висловлювати свою думку; домагатись єдності моральної свідомості і поведінки .
Форма проведення: сократівська бесіда з елементами тренінгу .
Методи, прийоми : бесіда «Рондо» (для налаштування учнів на позитивне спілкування) , «Мозковий штурм», вправа «Займи позицію», тестування «Капітан? Рульовий? Пасажир?».
Обладнання:
Хід години спілкування
І. Вступ .
Керівник учнівського колективу . Багато століть тому відомий мислитель Сократ збирав своїх учнів, щоби разом обговорити різні проблеми. Говорили переважно учні, Сократ же ставив їм запитання і поєднував думки логічними зв'язками. Так великий учитель і філософ у ході бесіди вчив своїх учнів розмірковувати і висловлювати розумні і правдиві думки.
Сьогодні я пропоную вам стати учнями славетного мислителя Але перед тим, як розпочати нашу Сократівську бесіду, давайте визначимо її правила.
Правила бесіди за Сократом:
Не можу мовчати.
Поважаю співбесідника.
Платон мені друг, але істина дорожча.
Заговори, щоб я тебе почув.
Розпочнемо бесіду з розминки. Відповідати на запитання серйозно не обов'язково, відповіді можуть бути і жартівливі. Але участь у розминці мають взяти всі присутні.
Запитання до учнів:
Учитель ставить запитання. На кожне запитання учні відповідають по черзі.
Учні дають відповіді на запитання
ІІ. Основна частина .
Керівник учнівського колективу . Шановні учні, все це чекає вас у майбутньому, а зараз ви вступили у юнацьку пору, коли більшість людей починають задаватися питанням про сенс життя: «Для чого ми живемо?», «Якою повинна бути людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли самі себе поважати» і шукають свій ідеал.
Учні дають відповіді на запитання
Керівник учнівського колективу . Отже , виходить ,що життя вдалося , коли ти маєш машину, гарний і великий будинок, високооплачувану роботу, фізичну досконалість, коли ти красивий, багатий і успішний і саме до цього треба прагнути ?
А тепер згадайте своїх батьків , учителів , які з перших кроків життя повчають вас: ,,Так робити неможна. Це погано”, ,,Не роби людям зла”, ,,Будь добрим, чесним”.
Як бачите , говорити про ідеал людини можна під різними кутами зору. Та сьогодні я пропоную вам обговорити це питання з точки зору таких моральних цінностей, як обов’язок, відповідальність, совість. І визначити їх місце в нашому житті . Тож, тема нашої сократівської бесіди «Моральний ідеал та його значення в житті людини:Обов’язок .Відповідальність .Совість»
Одна із найважливіших рис громадянина, чи просто людини – почуття обов’язку . А це означає , що людина повинна відчувати і розуміти три речі: можна, не можна і треба . Пропоную перевірити ваше почуття обов’язку. Я зачитую твердження - ви даєте відповідь : ,,можна”, ,,не можна” чи ,,треба” і пояснюєте чому .
1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа .(Треба)
2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими . (Не можна)
3. Проявляти свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть, яка сама поважатиме себе й своїх товаришів. (Треба)
4. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів, сестер. Берегти рідних – найдорожче, що у вас . (Треба)
5. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому . (Можна або треба)
Учні дають відповіді на питання.
Керівник учнівського колективу .Дякую всім за відповіді . Усі ми різні, та кожен з нас прагне знайти свій сенс життя. Хтось робить це самостійно, хтось-перекладає відповідальність на інших, звинувачуючи їх у власних негараздах.Спробуйте за допомогою психологічного тесту перевірити ким є ви: капітаном, рульовим чи пасажиром на човні під назвою «Життя»
Завдання : Користуючись Додатком , дайте на запропоновані питання відповіді «Так», « Ні», « Не знаю», внесіть їх у третю колонку . До четвертої колонки ви внесете вартість кожної вашої відповіді у балах і підрахуєте їх суму і отримаєте результат .
Тестування , оцінювання результатів і підведення підсумків .
100 – 150 балів.
Ви – капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх 50 – 90 балів.
Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал до вірних рук. Гнучкість, розсудливість, чутливість завжди бувають вашими союзниками. Ви вмієте жити в добрі злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди з самим собою.
До 49 балів.
Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь труднощам, говорячи: так склалися обставини . У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, але тільки не себе.
Відповіді учнів .
Керівник учнівського колективу . Так, рівень нашої відповідальності може бути різний . Хто ж або що допомагає нам його контролювати ?
Уявіть ситуацію : ваше місце у переповненому автобусі біля вікна дуже зручне . Але раптом поруч з'являється літня людина . Як бути : зробити вигляд, що ти цього не помітив або все ж таки поступитися місцем ? Чому ви зробите саме так ?
Обговорення проблемної ситуації .
ІІІ. Заключна частина .
Керівник учнівського колективу . Із плином часу , під впливом історичних подій уявлення про обов’язок, відповідальність і совість змінювались . Незмінним залишається їх вплив на нас , бо ці почуття властиві тільки людині.
А на завершення попрошу вас оцінити свої враження від нашої бесіди ? Позначте відповідний смайл :
- було сумно і нецікаво ;
- захід сподобався ;
- я зацікавився і хотів би продовжити спілкування з цієї теми .
Дякую всім за активність . І бажаю не розгубитись у житті і знайти достойні життєві орієнтири . На все добре .
Використана література :
ДОДАТОК
Психологічний тест «Капітан? Рульовий? Пасажир?»
Питання |
№ |
Відповідь Так (+) Ні (-) Не знаю (?) |
Бали |
Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті. |
1. |
|
|
У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене. |
2. |
|
|
Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач. |
3. |
|
|
Іноді мені здається, що я народився (народилася) під ,,нещасливою зіркою”. |
4. |
|
|
Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі. |
5. |
|
|
Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я став (стала) таким (такою), як я. |
6. |
|
|
Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря. |
7. |
|
|
Я вважаю, що сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди. |
8. |
|
|
Вважаю, що будь-яку проблему можна розв’язати, я не дуже розумію тих, у кого постійно виникають якісь життєві труднощі. |
9. |
|
|
Я люблю допомагати людям тому, що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене. |
10. |
|
|
Коли трапляється конфлікт, то розміркову-ючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе. |
11. |
|
|
Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці. |
12. |
|
|
Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною, самостійною. |
13. |
|
|
Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо. |
14. |
|
|
Звичайно, я мирюся з ситуацію, вплинути на яку не здатний. |
15. |
|
|
Всього балів : |
|
Підрахунок результатів.
Відповідь ,,Так” на питання № 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 – 10 балів.
Відповідь ,,Ні” на питання № 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 – 10 балів.
Відповідь ,,Не знаю” на будь-яке питання – 5 балів.