План конспект інтегрованого уроку "Механічний рух. Матеріальна точка.Траєкторія.Шлях. Переміщення."

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку, в якому представлено поєднання точної науки з гуманітарною: фізика з англійською мовою.
Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\круг.png

Інтегрований урок - проект

з  фізики та англійської мови

у 7 класі

Картинки по запросу малюнок глобусТема: « Механічний рух. Матеріальна точка.Траєкторія.Шлях. Переміщення».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Підготувала:

                                                    вчитель фізики

                                         Запорізького

навчально-виховного

                                      комплексу № 63

Діброва  Юлія  Віталіївна

 

 

 

 

2019-2020 н.р.

 

ТЕМА  УРОКУ:  Механічний рух. Матеріальна точка.Траєкторія.Шлях. Переміщення.

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: сформувати поняття механічного руху, системи відліку; логічне та абстрактне мислення, формувати наукову картину світу, засвоїти поняття траєкторія, шлях, переміщення.Навчитися розвязувати задачі на визначення виду траєкторії, довжини шляху та переміщення фізичного тіла ( матеріальної точки).

Розвиваюча: розвивати допитливість,привернути увагу до значимості знання англійської мови, ;  виступати перед класом з підготовленою інформацією,  вміння робити висновки; 

Виховна: виховувати повагу до вчених, наукові припущення яких значно випереджували свій час, виховувати інтерес до вивчення  англійської мови та фізики.

Очікувані результати уроку

Після цього уроку учні:

  • Зможуть вільно оперувати поняттями кінематики;
  • Набудуть навичок зображення траєкторії руху;
  • Зможуть за даною траєкторією виначати шлях та переміщення тіл;
  • Запамятають слова – коло, радіус, лінійка, олівець та ін. на англійській мові.
  • Познайомляться з коротким екскурсом в біографію видатного англійського вченого, основоположника розділу фізики –механіки  – Ісака Ньютона;
  • Закріплять знання з математики, щодо радіус кола, діаметр кола, довжина кола.

Обладнання: картки з заготовленими колами різного діаметра, глобус, відео з прикладами різних механічних рухів, мішені для рефлексії, ІКТ, дрібні фігурки тіл з дитячих ласощів «  Кinder  surprise», лінійка, олівець, ручка, -учнівські.

Вид проекту: навчальний.

Вид уроку: урок вивчення нового матеріалу

За формою проведення: урок-проект .

За предметною галуззю: міжпредметний.

За кількістю учасників: груповий.

За характером контактів: серед дітей одного віку, (для учнів 7 – го класу)

 

 

 

 

Епіграф до уроку : 

"I do not know how the world perceives me, but to myself I am only a boy playing on the seashore, who is entertained by finding pebbles more occasionally than others, or a beautiful seashell, while the great ocean of truth spreads before me unexplored. "

( переклад : "Не знаю, як мене сприймає світ, але сам собі я здаюся тільки хлопчиком, що грає на морському березі, який розважається тим, що час від часу відшукує камінчик більш строкатий, ніж інші, або красиву мушлю, в той час як великий океан істини розстеляється переді мною недослідженим".)

 

( сер Ісаак  Ньютон - англійський фізик, математик, механік і астроном, один з творців класичної фізики. Автор фундаментальної праці «Математичні початки натуральної філософії », в якому він виклав закон всесвітнього тяжіння і три закони механіки, які стали основою класичної механіки. Розробив диференціальне та інтегральне числення, теорію кольору, заклав основи сучасної фізичної оптики, створив багато інших математичних  та фізичних  теорії).

 

План уроку

І Організаційний момент

  1. Емоційне налаштування
  2. Очікування  -  кольорові капелюхи
  3.  Актуалізація опорних знань

 Дайте означення механічного руху. Наведіть приклади.

  Що таке тіло відліку?

  Як задають систему координат?

  Які фізичні об’єкти утворюють систему відліку?

  У яких випадках тіло, що рухається,можна розглядати як матеріальну точку?

  Як ви розумієте вираз «механічний рух є відносним»?

 

                 II. Вивчення нового матеріалу

1. Дізнаємося про траєкторію руху

Траєкторія руху — це уявна лінія, яку описує в просторі точка, що рухається.

Зазвичай ми не бачимо траєкторії руху тіл, проте інколи бувають винятки. Так, у безхмарну погоду високо в небі можна побачити білий слід, який залишає літак під час свого руху*. За цим слідом можна дізнатися про траєкторію руху літака.

Як ви вважаєте, траєкторії руху яких тіл можна відновити за слідами, зображеними на рис. 7.2? Поміркуйте, в яких випадках траєкторію руху «заготовлюють» заздалегідь.

Форма траєкторії може бути різною: пряма, коло, дуга, ламана тощо.

За формою траєкторії рух тіл поділяють на прямолінійний і криволінійний.

Форма траєкторії руху тіла залежить від того, відносно якої системи відліку розглядають рух.

Наведемо приклад. У хлопчика, який їде в автобусі, впало з рук яблуко (рис. 7.4). Для дівчинки, яка сидить навпроти, траєкторія руху яблука — короткий відрізок прямої.

У цьому випадку система відліку, відносно якої розглядають рух яблука, пов’язана із салоном автобуса. Але весь час, поки яблуко падало, воно «їхало» разом з автобусом, тому для людини, що стоїть на узбіччі дороги, траєкторія руху яблука зовсім інша. Система відліку в такому разі пов’язана з дорогою.

Конспектуємо;

траєкторія

             

 

 

 

                      А                                                                   А  

 

S = Ɩ

 

 В      А                           В                          S Ɩ                         В

 Сьогодні ми будемо користуватися такими англійськими словами:                                                                                                                       

Line- лінія, straight line – пряма лінія,curve line – крива лінія, circle - коло, radius - радіус, diameter - діаметр, the ruler - лінійка, calculator - калькулятор, a simple pencil – простий олівець, rubber - затирачка.

2.  З’ясовуємо, чим шлях відрізняється від переміщення

Повернемося на початок параграфа (див. рис. 7.1). Щоб знайти шлях, який подолав кінець олівця, рисуючи криву лінію, необхідно виміряти довжину цієї лінії, тобто знайти довжину траєкторії (рис. 7.5).

Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії.

Шлях позначають символом Ɩ(ель). Одиниця шляху в СІ — метр: [Ɩ] = м.

Використовують також частинні та кратні одиниці шляху, наприклад міліметр (1 мм = 0,001 м), сантиметр ( 1 см = 0,01 м), кілометр (1 км = 1000 м).

Шлях, який подолало тіло, буде різним відносно різних систем відліку. Згадаємо про яблуко в автобусі (див. рис. 7.4): для пасажирів яблуко подолало шлях близько півметра, а для людини на узбіччі дороги — декілька метрів.

Звернемося знову до рис. 7.1 і з’єднаємо точки А і В відрізком прямої зі стрілкою (рис. 7.6). У такий спосіб отримаємо напрямлений відрізок, який покаже, в якому напрямку та на яку відстань перемістився кінець олівця.

  А         

                     S

                                       Ɩ          curve line 

 

 

                                                                                  В

Напрямлений відрізок прямої, який з’єднує початкове та кінцеве положення тіла, називають переміщенням.

Переміщення позначають символом  - s (ес).

Стрілка над символом фізичної величини показує, що переміщення — це векторна фізична величина*. Щоб правильно задати переміщення, необхідно зазначити не тільки його значення (модуль), але й напрямок.

Модуль переміщення, тобто відстань, на яку перемістилося тіло в певному напрямку, також позначають символом s , але без стрілки.

Одиниця переміщення в СІ така сама, як і одиниця шляху, — метр:  [s] = м.

У загальному випадку переміщення не збігається з траєкторією руху тіла (рис. 7.7, а, б), тому шлях, подоланий тілом, зазвичай більший за модуль переміщення. Шлях і модуль переміщення виявляються рівними тільки в тому випадку, коли тіло рухається вздовж прямої в незмінному напрямку (рис. 7.7, в).

 

3. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

1. Дайте означення траєкторії руху.

2. Дайте означення шляху.

3. Назвіть одиницю шляху в СІ.

4. Чому, знаючи тільки шлях, не можна визначити кінцеве положення тіла?

5. Дайте означення переміщення.

6. Як переміщення позначають на кресленнях?

7. У якому випадку модуль переміщення дорівнює подоланому шляху?

8. Чи залежать траєкторія руху тіла, шлях і переміщення від вибору системи відліку? Наведіть приклади.

Розвязування задач:

Задача 1. У початковий момент часу тіло перебувало в точці А з координата ми х0 = 4 м, у0 = –3 м. Через певний інтервал часу тіло перемістилося в точку B з координатами х = –4 м, у = 3 м. Накресліть у зошиті систему координат, зазначте точки А і B, побудуйте вектор переміщення та визначте його модуль. Чи можна, використавши дані задачі, визначити шлях, подоланий тілом?                                                                    У,м

 

for example:   construct a                4                

coordinate plane                т.В               

 Дано:

Точка А (х0 = 4м ; у0 = - 3м )                                   -4      -2   2          2        4

Точка В ( х0 = -4м ; у0 = 3м)                                                                                      х,м

S - ?

                                                                                              -2                 S =Ɩ                                      

                                                                                                                   .   т.А

 Відповідь:      S = 8 см = 0.08м                                                             -4

 

Задача 2. Мотоцикліст, рухаючись ареною цирку, проїжджає коло радіуса 13 м за 8 с. Визначте шлях і модуль переміщення мотоцикліста:а) за 4 с руху; б) за 8 с руху.

for example: Take the ruler pencils, draw a circle:

Дано:

R=13 м      1)                 За 8 с мотоцикліст проїде все коло,

t1= 8 с                R

t2= 4 с                                   а отже весь шлях – це довжина кола

__________                       Ɩ1=2ПR = 2*3,14*13= 81,64 (м),а

 Ɩ1 - ? S1 -?                     переміщення S1=0м.

Ɩ2 - ? S2 - ?  2) За 4 с мотоцикліст проїде пів кола, а отже

Ɩ 2= 2 ПR/2R = 3,14*13= 40,82(м), а переміщення в такому                    випадку – діаметр кола S2 =2*R= 2*13= 26(м)

                            R

        RR                                               

Відповідь ; Ɩ1 = 81,64(м), S1=0м; Ɩ2 =40,82(м),  S2 = 26(м).

 

Практичний тренінг:

ВАРІАНТ

ЗАВДАННЯ

  ВАРІАНТ - 1

ВАРІАНТ - 2

ВАРІАНТ - 3

ВАРІАНТ - 4

УМОВА

Описує все коло за  t = 6 с

R =

Описує чверть кола за t = 1,5 с

R =

Описує півкола за t = 3 с

R =

Описує коло два рази за

t = 12 с

R =

ЗНАЙТИ ШЛЯХ

Ɩ - ?

Ɩ - ?

Ɩ - ?

Ɩ - ?

ЗНАЙТИ ПЕРЕМІЩЕННЯ

S - ?

S - ?

S - ?

S - ?

(( Кожен учень отримує заготовлену модель кола з радусом, який потрібно виміряти лінійкою в сантиметрах, потім перевести в метри й записати в умову. Також разом з колом учень отримає фігурку з кіндер сюрприза, котрою й буде описуватися коло, півкола, чверть кола і т. д., на колі дитина обирає початкову точку (for example т. А ) та кінцеву точку (for example т. В ) -  це потрібно для наочності при розвязуванні практичної задачі.Практична задача оформляється на окремому аркуші й вкінці уроку здається вчителю на перевірку.))

IIІ. Підсумок уроку.

Рефлексія

В низу аркуша із завданням  розміщено мішень яка містить чотири сектори кожен з яких підписано фразами: «мені все було зрозумілим, я справився з завданням»,   « Зрозумів теорію, але повністю завдання не виконав», « мені взагалі нічого не зрозуміло, я навіть не намагався виконувати практичне завдання», «мені все зрозуміло було й цікаво, я виконав практичне завдання й дізнався багато нових слів англійською мовою, котрі на звичних уроках анг.мови не розглядаються».

   Кожен учень, на своїй, мішені ставить «жирну» крапочку  в обраний сектор. Аркуш із завданням та рефлексією здається вчителю на перевірку.

 

Зразок мішені:

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\eafff24bd5f982afdb96589efd423cf0.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 8. Матеріальна точка. Траєкторія руху
Додано
19 січня 2021
Переглядів
962
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку