План конспект Молюски 7 клас

Про матеріал
Учні мають змогу більше дізнатися про будову молюсків .їхню будову та значення
Перегляд файлу

 Тема Загальна характеристика молюсків

 Мета: почати формувати знання учнів про тип Молюски; дати загальну характеристику представникам; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови тіла молюсків на прикладі Черевоногих; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення, інтерес до біології; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.

Матеріали та обладнання: таблиця «Молюски», малюнки, фото молюсків,  черепашки молюсків;

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Організаційний етап

 Актуалізація опорних знань

Кожному учню роздаються картки ігрового поля з надрукованими числами. Вчитель дістає з мішечку діжечку з числом та називає його вголос, учні уважно слідкують. Той у кого є таке число у картці каже «стоп», вчитель задає йому питання під цим номером. Якщо учень відповідає вірно – закриває це число фішкою з зображенням смайлика, якщо невірно – закриває число фішкою з зображенням зеленої жабки. Потім рахується кількість вірних та невірних відповідей.

Питання для гри «Лото»

  1. Які особливості зовнішньої будови характерні для павукоподібних?

2.Які особливості зовнішньої будови характерні для ракоподібних?

3.Як пересуваються ракоподібні?

4.Чи можна дізнатися скільки років раку?

5Якщо ви зустріли рака довжиною 15 см, що це може означати?

6.Чому тип Членистоногі набув такої назви?

7.Комарі, метелики, колорадський жук відносяться до класу …

8.Назвіть комах які завдають шкоду людині. В чому вона полягає?

9.На які відділи поділяється тіло членистоногих?

10.Чи є линяння у комах та павуків?

11. Омари, краби, лангусти відносяться до класу…

12. За способом живлення всі павуки…

13. .Чим відрізняється розвиток з повним і неповним перетворенням?

14. Які ракоподібні використовуються в їжу людиною? Які класи

Вікторина

  1. Яке є перетворення у комах?
  2. Яке перетворення називається повним?
  3. Яке перетворення називається неповним?
  4. Які частини тіла мають комахи?
  5. Які частини тіла мають павуки
  6. Чи мають комахи крила?
  7. Назвіть типи ніг у комах
  8. Скільки пар  кінцівок  мають комахи
  9. Назвіть середовища існування комах

 

 

file:///C:/Users/Hottrader/Desktop/молюски.gif

 

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

У морі і на суходолі молюсків бачимо доволі.

             Планети мешканцями здавна були,

             Про деяких кажуть, ніби розумні вони.

             Тож потрібно їх нам краще пізнати

             І тему “Молюски” активно вивчати

 

Вивчення нового матеріалу

https://www.youtube.com/watch?v=CEL1Ui1OrO8 перегляд відео

 

 

Асоціативний кущ

Для початку висловлюють свої асоціації щодо поняття «молюски». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

  • мають черепашку,
  • тверді, м’які,
  • слизькі,
  • різнокольорові,
  •  повільно рухаються,
  • водяні, наземні тощо.

Складання опорної схеми

Класифікація молюсків

  • Клас Черевоногі( мають голову, ногу, тулуб)
  • КЛАС Двостулкові( черепашка має 2 стулки)
  • Клас Головоногі(є голова, тулуб, щупальця)

Середовище проживання молюсків

  • Моря
  • Прісні водойми
  • суходіл

 

 За способами живлення молюски бувають:

- рослиноїдні

- хижаки

- фільтратори

Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт. Характерна особливість молюсків — наявність черепашки. Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія. Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині знаходяться зябра, а також у неї відкриваються отвори органів виділення та анальний отвір.

Нога, як правило, розвинена добре і служить органом пересування. У багатьох черевоногих молюсків задня частина ноги має рогову кришечку, яка щільно закриває устя, коли молюск ховається в черепашку У наземних форм захистом від несприятливих умов середовища (посухи, холоду) служить затягування отвору черепашки плівкою слизу, який твердне на повітрі. Органами дихання в прісноводних і наземних видів є легені.

Наземні молюски мають на голові дві пари щупалець (органи дотику); на кінцях однієї з них розташовані очі (виноградний слимак). У прісноводних форм очі знаходяться біля основи єдиної пари щупалець. Їжа черевоногих надзвичайно різноманітна: планктон, водяні та наземні рослини, черви, ракоподібні, інші молюски..

Проблемне запитання

Які пристосування є в череврногих молюсків для полегшеного пересування

( рясний слиз, що виділяється шкірними залозами ноги, полегшує плавне ковзання)

Цікавинки про молюсків

  •                                                       Найбільшим молюском, якого коли-небудь виловлювали, став представник безхребетних,який важив 340 кілограм і був спійманий на берегах Японії.
  •                                                                За один сезон устриця може відкласти близько мільйона яєць. Але тільки декілька з них зможуть стати дорослими молюсками.
  •                                                                Найбільшим у світі двостулковим молюском є тридакна гігантська . Діаметр її раковини може досягати двох метрів , а вага 250 кілограмів. Мешкає цей гігант в тропічних водах і може спокійно селитися на глибинах до ста метрів. Також широко поширена серед любителів акваріумів. Останнім часом тридакну практично винищили , однак залишається надія , що це диво природи виживе на глибинах, де її важче дістати.
  •                                                                Найбільший у світі молюск- велитенський кальмар якого звуть Architeuthis dux, завдовжки 18 метрів. Виловили цього представника безхребетних в 1880 році в Новій Зеландії. Перші згадки про них датовані 1555 роком. Кальмарів у той час називали і спрутами , і морськими зміями , і взагалі люди довгий час відмовлялися вірити в їх існування .
  •                                                                Біля берегів Ісландії знайдено саму  довгоживучу істоту на Землі. Нею виявився молюск. Вчені підрахували кількість кілець на його раковині і з’ясували, що вік істоти складає 405-410 років. В устриці, молюска класу черевоногих, близько 25 000 зyбів.
  •                                                                У прибережних водах Куби мешкає молюск, який, якщо його потривожити, починає світитися короткими імпульсами.
  •                                                                Хижі молюски-конуси під час полювання вистрілюють в жертву отруйним гарпуном. Деякі з них можуть навіть вбити людину.
  •                                                                Найбільші сухопутні черевоногі молюски досягають 40 см в довжину, а важать вони до 1 кг.

 

 

Лабораторне дослідження N2 9 С. 211 підручника)

Тема. Будова мушлі черевоногих та двостулкових молюсків.

Мета: дослідити особливості будови мушлі молюсків різних класів.

Обладнання: мушлі молюсків: беззубки, ставковика, виноградного слимака тощо.

Хід дослідження

  1.  Розгляньте мушлі черевоногих молюсків. Знайдіть основні частини мушлі: устя, завитки, верхівку.
  2. — Розгляньте внутрішню поверхню мушлі й визначте її колір.
  3. — Чому мушлі ззовні і всередині мають різний колір?
  4. 2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків. Знайдіть передній (притуплений) та задній (загострений) кінці мушлі.

 

Значення молюсків

 Добування перлів

Найбільша морська перлина Перлина Пуерто масою 34 кг знайдена у 2006 році біля Філіпін

 Декорування речей

 Гроші і прикраси з каурі

 Виготовлення гудзиків

 Будівельний матеріал

Узагальнення і систематизація знань

  1. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою….. ( мантією)
  2. Тіло черевоногих молюсків укрите ( черепашкою)
  3. Молюски живуть ( солоних і прісних водоймах
  4. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена  ( Мантійна порожнина)
  5. Розмножуються молюски способом ( статевим)
  6. Тіло черевоногих молюсків складається з відділів ( голова, нога,тулуб)
  7. Тіло двостулкових молюсків складається ( з двох стулок)

Домашнє завдання

 Вивч. Пар. 14.с. 56

 

Підготувати повідомлення про головоногих молюсків

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку