Тема Загальна характеристика молюсків
Мета: почати формувати знання учнів про тип Молюски; дати загальну характеристику представникам; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови тіла молюсків на прикладі Черевоногих; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення, інтерес до біології; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.
Матеріали та обладнання: таблиця «Молюски», малюнки, фото молюсків, черепашки молюсків;
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Організаційний етап
Актуалізація опорних знань
Кожному учню роздаються картки ігрового поля з надрукованими числами. Вчитель дістає з мішечку діжечку з числом та називає його вголос, учні уважно слідкують. Той у кого є таке число у картці каже «стоп», вчитель задає йому питання під цим номером. Якщо учень відповідає вірно – закриває це число фішкою з зображенням смайлика, якщо невірно – закриває число фішкою з зображенням зеленої жабки. Потім рахується кількість вірних та невірних відповідей.
Питання для гри «Лото»
2.Які особливості зовнішньої будови характерні для ракоподібних?
3.Як пересуваються ракоподібні?
4.Чи можна дізнатися скільки років раку?
5Якщо ви зустріли рака довжиною 15 см, що це може означати?
6.Чому тип Членистоногі набув такої назви?
7.Комарі, метелики, колорадський жук відносяться до класу …
8.Назвіть комах які завдають шкоду людині. В чому вона полягає?
9.На які відділи поділяється тіло членистоногих?
10.Чи є линяння у комах та павуків?
11. Омари, краби, лангусти відносяться до класу…
12. За способом живлення всі павуки…
13. .Чим відрізняється розвиток з повним і неповним перетворенням?
14. Які ракоподібні використовуються в їжу людиною? Які класи
Вікторина
file:///C:/Users/Hottrader/Desktop/молюски.gif
Мотивація навчальної діяльності
У морі і на суходолі молюсків бачимо доволі.
Планети мешканцями здавна були,
Про деяких кажуть, ніби розумні вони.
Тож потрібно їх нам краще пізнати
І тему “Молюски” активно вивчати
Вивчення нового матеріалу
https://www.youtube.com/watch?v=CEL1Ui1OrO8 перегляд відео
Асоціативний кущ
Для початку висловлюють свої асоціації щодо поняття «молюски». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Складання опорної схеми
Класифікація молюсків
Середовище проживання молюсків
За способами живлення молюски бувають:
- рослиноїдні
- хижаки
- фільтратори
Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт. Характерна особливість молюсків — наявність черепашки. Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія. Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині знаходяться зябра, а також у неї відкриваються отвори органів виділення та анальний отвір.
Нога, як правило, розвинена добре і служить органом пересування. У багатьох черевоногих молюсків задня частина ноги має рогову кришечку, яка щільно закриває устя, коли молюск ховається в черепашку У наземних форм захистом від несприятливих умов середовища (посухи, холоду) служить затягування отвору черепашки плівкою слизу, який твердне на повітрі. Органами дихання в прісноводних і наземних видів є легені.
Наземні молюски мають на голові дві пари щупалець (органи дотику); на кінцях однієї з них розташовані очі (виноградний слимак). У прісноводних форм очі знаходяться біля основи єдиної пари щупалець. Їжа черевоногих надзвичайно різноманітна: планктон, водяні та наземні рослини, черви, ракоподібні, інші молюски..
Проблемне запитання
Які пристосування є в череврногих молюсків для полегшеного пересування
( рясний слиз, що виділяється шкірними залозами ноги, полегшує плавне ковзання)
Цікавинки про молюсків
Лабораторне дослідження N2 9 С. 211 підручника)
Тема. Будова мушлі черевоногих та двостулкових молюсків.
Мета: дослідити особливості будови мушлі молюсків різних класів.
Обладнання: мушлі молюсків: беззубки, ставковика, виноградного слимака тощо.
Хід дослідження
Значення молюсків
Добування перлів
Найбільша морська перлина Перлина Пуерто масою 34 кг знайдена у 2006 році біля Філіпін
Декорування речей
Гроші і прикраси з каурі
Виготовлення гудзиків
Будівельний матеріал
Узагальнення і систематизація знань
Домашнє завдання
Вивч. Пар. 14.с. 56
Підготувати повідомлення про головоногих молюсків