Урок "ОРГАНИ КРОВООБІГУ, СЕРЦЕВО- СУДИННІ ЗАХВОРЮВАННЯ. ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ КРОВОТЕЧАХ"

Про матеріал
урок узагальнення і систематизації знань з теми "ОРГАНИ КРОВООБІГУ. СЕРЦЕВО- СУДИННІ ЗАХВОРЮВАННЯ. ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ КРОВОТЕЧАХ" для 8 класу
Перегляд файлу

ТЕМА : ОРГАНИ КРОВООБІГУ, СЕРЦЕВО- СУДИННІ ЗАХВОРЮВАННЯ.           

                ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ КРОВОТЕЧАХ

Мета:

  • систематизувати, узагальнити засвоєння знань по темі  «Органи кровообігу: серце і судини»; продовжити формування умінь і навичок застосовувати здобуті знання,  правильно формувати монологічні відповіді на поставлені запитання, порівнювати ; продовжити формування навичок роботи з схемами, тестовими завданнями ;
  • розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та механізми в живому організмі, уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення;
  • виховувати свідоме і дбайливе ставлення до свого здоров’я.

ХІД УРОКУ

І . Організація класу. Слайд 1

  1. Хвилинка настрою.   Слайд 2
  • Послухайте,  як б’ється ваше серце і створіть у парі з своїм сусідом сердечко. Наше серце б’ється не тільки для себе , а і для інших.
  1. Побажання на урок. 

Сьогодні на уроці я БАЖАЮ ВАМ НА УРОЦІ БУТИ : Слайд 3

  • УВАЖНИМИ;
  • СПРИТНИМИ;
  • ПРАЦЬОВИТИМИ;
  • ІНІЦІАТИВНИМИ;
  • ХОРОБРИМИ
  • УМІЛИМИ!

Чого я вам бажаю : УСПІХУ!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вправа « Чарівна скринька»    Слайд 4
  • У  мене в руках скринька з певним предметом. Цей предмет зустрічається у вашому житті щодня . Щоб відгадати що це , ви повинні задавати мені запитання, але відповіді від мене будуть тільки «Так» чи «Ні». У Вас 1 хвилина.
  • А як ви вважаєте чому саме годинник я принесла на урок? Як зв’язати його з темами , які ми вивчаємо?
  • Працює як годинник !  Так говорять про наш організм. А якщо говорити про органи , то з яким його можна співвіднести? До якої системи органів належить серце? ( серцево- судинної системи). Ми з вами вивчили кров ,  серце, судини , кола кровообігу, захворювання серцево- судинної системи. А яке питання ми ще з вами не розглянули?  Правильно. Молодці!           

 - Сьогодні у нас  незвичайний урок,  я запрошую вас заглянути у найпотаємніші куточки свого серця, і мого також, відшукати там  чарівний острів сподівань, віднайти на цьому острові найкращі знання, прекрасні почуття , засіяти на острові зерна міцного здоров̕ я. Та не все так просто, шлях буде тернистий ,потрібно подолати на шляху певні перешкоди , та ці перешкоди допоможуть вам відшукати там «Рецепт довголіття» .

  • Так,  як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку.

 

Запишіть у зошитах число і тему уроку. А як ви вважаєте  чи знадобляться    знання  з  цієї  теми  Вам у житті? А для чого? 

 

  • Індивідуальні завдання – 2 учні – нетбуки « Пазли».
  • Прочитати вислови і пояснити як ви їх розумієте.

 

  1. «Асоціативний кущ» (Mentimeter) – всі останні учні.
  • А які асоціації викликає у вас слово СЕРЦЕ ? (Mentimeter)
  • Як бачите кожен з вас розуміє це слово по - різному.

 

  1. Перевірка індивідуальних завдань.
  • Прочитати вислови і пояснити як ви їх розумієте.

 

Слайд 5

А)Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.

  • Г. Сковорода.

Слайд 6

Б)   «Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.

І сьогодні, коли на сході України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально звучить цей вислів.

      

  •   Римські імператори приймали ванни з крові, щоб омолодити свій організм.

 

       -   У  вас на столах конверти з сердечками. Сьогодні  ми будемо керуватися  розумом і даруватиму   один одному серцечка. За кожну правильну відповідь – сердечко Валентина . У кінці уроку ми підіб’ємо підсумки.

- До якої системи органів належить серце? Зараз перевірило ваші знання з серцево- судинної  системи.

КАХУТ: «Кровоносно- судинна система»  ( останнє питання про пульс).

- Який пульс здорової людини  ? ( 65/75  ударів за хвилину)

- А тиск дорослої людини ? ( 120/70-80 мм рт.ст.) ( 120 – тиск в аорті, 70- розслаблення шлуночків).

 

Слайд 7

Практична робота : Вимірювання тиску.

- Чи однакові показники ви отримали? Як ви вважаєте від чого вони залежать?

Слайд 8

- Про що говорять ці  показники ? ( 0,8 = 0,1+0,3+0,4) ( це серцевий цикл)

- А що означає  - 0,1 с ? (час систоли передсердя ),

- 0,3 с - (систола шлуночка)

- 0,4 с - (дістола - відпочинок серця )

- Якщо дивитися на ці цифри , то яку закономірність можна встановити ?

( систола-діастола-систола – діастола… Як між собою взаємодіють ці цифри ? ск.часу працює серце , ск. ж і відпочиває) .

  • Як ви вважаєте , а що означає це число? 6480
  • Із кожним скороченням серце дорослої людиниу стані спокою викидає у велике та мале кола близько 60 мілілітрів крові (у дітей ця цифра за  добу 270 × 24 = 6480 літрів крові, або близько 170 мільйонів літрів крові за 70 років, за допомогою 100 000 скорочень і розслаблень протягом однієї тільки доби, або 2,5 мільярда протягом життя.

 

Слайд 9

ЗАДАЧА :

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при

кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові

перекачує ваше серце за 8 уроків?

Рішення

70 х45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачуєтьсяза 1 урок.

157,500 л х 8 уроків = 126, 000 л крові перекачуєтьсяза 8 уроків.

 

Слайд 10

- А чи може кров рухатися в зворотному напрямку ? Чому? ( перешкоджають клапани серця).

- А які ви знаєте ?( між передсердям та шлуночком – стулкові клапани, на межі правого шлуночка і легеневої артерії й лівого шлуночка та аорти – півмісяцеві              ( кишенькові ) клапани.

Слайд 11

- А чи відомо вам  чим шокував своїх сучасників у  16 столітті вчений – хірург та анатом - Андреас Везалій? В ті часи церква забороняла препарувати людей, бо вважалося , що це завадить їм воскреснути після Страшенного Суду. Всі препарували на тваринах. Одного разу Везалію вдалося отримати совсім свіжий труп людини, яка померла декілька хвили тому. Він негайно провів розтин і дістав серце, яке билося. Це викликало підозру і  було винесено обвинувачення , що Везалій заразав живу людину.  За д’явольські дії , його приговорили до покарання -  спалення на багатті.

- Чи справедливо було засуджено Везалія? Чому серце билося? (  властивість автоматизму серця, деякий час після смерті б’ється). 

 

- А які ви знаєте кровоносні судини ?

- Що таке артерії? ( судини, які несуть кров від серця до органів)

- А вени ? ( судини, які несуть кров до серця)

- Капіляри ? ( мікроскорічні судини, які сполучають артерії та вени)

 

Слайд 12

 «Встановіть відповідність» - робота в  парі.

 

- А які є кола кровообігу?

 

Слайд 13

 Відеофрагмент « мале і велике кола кровообігу )

Слайд 14

     ″Логічний ланцюжок″ ( І і ІІ варіант - складають ланцюжки )

а) шлях Малого кола кровообігу:

 правий    шлуночок  - легеневі артерії- капіляри- легеневі вени- ліве передсердя  

б) «Велике коло кровообігу»

аорта – артерії-капіляри –верхні і нижні порожнисті вени – праве передсердя

 

Слайд 15

 Самостійна робота - «Знайди помилку»

І в.

  1. Артерії несуть кров від серця.(+)
  2. В капілярах  завжди артеріальна кров (–)
  3. Гемоглобін входить до складу лейкоцитів (–)
  4. Інсульт  – це процес зсідання крові (-)
  5. Людям з І групою крові можна вливати кров ІІІ і ІV груп (–)
  6. У малому колі кровообігу кров із венозної перетворюється на артеріальну (+)
  7. Велике коло кровообігу починається з лівого шлуночку (+)
  8. В артеріях найнижчий тиск крові (–)
  9. Міокард – м’язова стінка серця (+)

10) Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)

       11)У ВІЛ – інфікованої людини спостерігається імунодефіцит (+)

  1. При гіпертонії тиск артеріальний тиск - знижений (–)

 

ІІ в.

  1. У малому колі кровообігу кров із венозної перетворюється на артеріальну (+)
  2. Людям з ІІ групою крові можна вливати кров ІІІ і ІV груп (–)
  3. В артеріях найнижчий тиск крові (–)
  4. При гіпертонії тиск артеріальний тиск - знижений (–)
  5. В капілярах завжди артеріальна кров (–)
  6. У людини хворої на СНІД  спостерігається імунодефіцит (+)
  7. Артерії несуть кров від серця.(+)
  8. Гемоглобін входить до складу лейкоцитів (–)
  9. Велике коло кровообігу починається з лівого  шлуночка (+)

10)Інсульт – це процес зсідання крові (-)

           11)Міокард – м’язова стінка серця (+)

12)Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

-

-

-

-

+

+

-

+

-

+

-

   

Гра "Показуха"

Видатний американський кардіолог Пол Уайт свого часу сказав:"Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя – наслідок власних помилок ".

Кожні 15 хвилин  на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.

Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить 55 % загального рівня.

За статистикою, смертність від серцево-судинних захворювань міцно посідає перше місце, на другому­онкозахворювання, на третьому -цукровий діабет.

  • А які ж існують найпоширеніші хвороби серцево- судинної системи ?

Перед вами наступне завдання. Вам необхідно розділити окремо хвороби серця, артерій, вен і вказати їх особливості.( Дошка Ліна ).

Слайд 16

Рольова гра «У  кабінеті  лікаря».

Уявіть себе в ролі  лікаря і за перерахованими симптомами встановіть діагноз ( мішечок з завданнями витягують по черзі).

Хворий 1. Обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до змен­шення постачання його клітин киснем та поживни­ми речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)

Хворий 2. У цього хворого спостерігаєть­ся порушення тонусу судин, у результаті чого пору­шився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)

Хворий 3. У цього хворого спостерігаєть­ся гостре порушення мозкового кровообігу, на­слідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується кровови­ливами в мозок. (Інсульт.)

Хворий 4. У цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язаназ перевантаженням, негативними емоціями та на­пруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)

Хворий 5. При огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і непов­ноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)

  • А що ж потрібно робити чи не робити , щоб попередити захворювання . Як підтримати серце, щоб воно було здорове. Давайте подивимося,  що нам рекомендують наші однокласники.  «Що робити , щоб не просити у серця пробачення» - випереджуюче завдання.

 

  • Так який висновок можна зробити?

Висновок.Для попередження хвороб серця і су­дин необхідні достатні фізичні навантаження, до­тримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.

 

  • Інколи  бувають ситуації , коли потрібна допомога іншим людям .

 

Об’єднання в 3 групи

 

Слайд 17

Групова робота   :

  1. « Квітка»

6 пелюсток – завдання. Ви знімаєте по 2  пелюстки, де містяться завдання для вас, обговорюєте і даєте відповіді.

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).

Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).

Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).

Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).

Пелюстка 6. Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).

 

Слайд 18

Вправа «Трансплантація серця»  (робота в групах)

Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вашій лікарні перебувають хворі, які потребують пересадки серця; усі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому з цих хворих ви пересадите серце?

( роздаю учням списки хворих у порядку зарахування до лікарні. Після обговорення в групах представник кожної доповідає про послідовність операцій (учням потрібно обґрунтувати критерії, за якими вони зробили свій вибір).

Слайд 19

Список хворих:

1. бізнесмен — 32 роки, може надати лікарні матеріальну допомогу;

2. дівчинка — 9 років, уражена дитячим церебральним паралічем;

3. жінка — 56 років, має 6 дітей;

4. чоловік — 33 роки, священнослужитель;

5. дівчина — 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;

6. чоловік — 42 роки, заступник міністра;

7. чоловік — 40 років, будівельник;

8. жінка — 35 років, визначний лікар-онколог;

9. підліток — 16 років, хворий на СНІД;

10. жінка — 30 років, учитель.

 

V І. Підведення підсумків

Слайд 20

Відомий американський учений Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.

 

Звук :   Прислухайтесь.( запис  роботи серця)

(До якої частини тіла не прикладеш руку скрізь почуєш серце - воно не тільки б’ється в кожному органі , але і вказує шлях кожному з них).

Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У вас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекати. Але іноді зупиніться.

У глибині вашого тіла б'ється серце.

Годинник,

 заведений один раз на все життя. : Серцю працювати важко.

Не заважайте йому.

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

А нашим гостям –щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів. А всім нам-здоров’я!

Відмічення роботи учнів. Підбиття підсумків ( підрахунок сердечок).

 

Роздруковані завдання . Приклейте , будь ласка, свої сердечка до тих завдань , які були для вас  найбільш кориснішими , знання , яких ви зможете використати у своєму житті. 

 

Слайд 21

VІІ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)

  1. Скласти кросворд по темі «Кровообіг.Лімфообіг» ( середній, достатній рівень)
  2. Тестові завдання після теми – письмово

 

Вдячність за роботу на уроці. Відмічення роботи учнів. Підбиття підсумків ( підрахунок сердечок).


 

″Логічний ланцюжок″ І в.

а)  ……….……-  легеневі артерії- ……………………..- ………………..…….- ліве передсердя  

″Логічний ланцюжок″ ІІ в.

б)  ……….. – артерії-………………… – ……………………………………………- – праве передсердя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Самостійна робота : «Знайди помилку»

І в.

  1. Артерії несуть кров від серця.
  2. В капілярах  завжди артеріальна кров
  3. Гемоглобін входить до складу лейкоцитів
  4. Інсульт  – це процес зсідання крові
  5. Людям з І групою крові можна вливати кров ІІІ і ІV груп
  6. У малому колі кровообігу кров із венозної перетворюється на артеріальну
  7. Велике коло кровообігу починається з лівого шлуночку
  8. В артеріях найнижчий тиск крові
  9. Міокард – м’язова стінка серця

     10) Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку

     11)У ВІЛ – інфікованої людини спостерігається імунодефіцит

  1. При гіпертонії тиск артеріальний тиск - знижений

 

ПІ учня ______________________

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота : «Знайди помилку»

ІІ в.

  1. У малому колі кровообігу кров із венозної перетворюється на артеріальну (+)
  2. Людям з ІІ групою крові можна вливати кров ІІІ і ІV груп (–)
  3. В артеріях найнижчий тиск крові (–)
  4. При гіпертонії тиск артеріальний тиск - знижений (–)
  5. В капілярах завжди артеріальна кров (–)
  6. У людини хворої на СНІД  спостерігається імунодефіцит (+)
  7. Артерії несуть кров від серця.(+)
  8. Гемоглобін входить до складу лейкоцитів (–)
  9. Велике коло кровообігу починається з лівого  шлуночка (+)

10)Інсульт – це процес зсідання крові (-)

           11)Міокард – м’язова стінка серця (+)

12)Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)

 

ПІ учня ______________________

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Хворий 1. Обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до змен­шення постачання його клітин киснем та поживни­ми речовинами і часткового їх змертвіння.

 

 

 

Хворий 2. У цього хворого спостерігаєть­ся порушення тонусу судин, у результаті чого пору­шився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози.

 

 

 

 

Хворий 3. У цього хворого спостерігаєть­ся гостре порушення мозкового кровообігу, на­слідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується кровови­ливами в мозок.

 

 

 

 

Хворий 4. У цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язаназ перевантаженням, негативними емоціями та на­пруженою розумовою працею.

 

 

Хворий 5. При огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і непов­ноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск.

 

Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку .

 

 

 

Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут

 

 

 

Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес

 

 

 

Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно

 

 

 

У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір

 

 

 

 

Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється.

 

 

 

Вправа «Трансплантація серця»

Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вашій лікарні перебувають хворі, які потребують пересадки серця; усі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому з цих хворих ви пересадите серце?

Список хворих:

1. бізнесмен — 32 роки, може надати лікарні матеріальну допомогу;

2. дівчинка — 9 років, уражена дитячим церебральним паралічем;

3. жінка — 56 років, має 6 дітей;

4. чоловік — 33 роки, священнослужитель;

5. дівчина — 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;

6. чоловік — 42 роки, заступник міністра;

7. чоловік — 40 років, будівельник;

8. жінка — 35 років, визначний лікар-онколог;

9. підліток — 16 років, хворий на СНІД;

10. жінка — 30 років, учитель.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку