ТЕМА : ОРГАНИ КРОВООБІГУ, СЕРЦЕВО- СУДИННІ ЗАХВОРЮВАННЯ.
ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ КРОВОТЕЧАХ
Мета:
ХІД УРОКУ
І . Організація класу. Слайд 1
Сьогодні на уроці я БАЖАЮ ВАМ НА УРОЦІ БУТИ : Слайд 3
Чого я вам бажаю : УСПІХУ!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні у нас незвичайний урок, я запрошую вас заглянути у найпотаємніші куточки свого серця, і мого також, відшукати там чарівний острів сподівань, віднайти на цьому острові найкращі знання, прекрасні почуття , засіяти на острові зерна міцного здоров̕ я. Та не все так просто, шлях буде тернистий ,потрібно подолати на шляху певні перешкоди , та ці перешкоди допоможуть вам відшукати там «Рецепт довголіття» .
Запишіть у зошитах число і тему уроку. А як ви вважаєте чи знадобляться знання з цієї теми Вам у житті? А для чого?
Слайд 5
А)Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.
Слайд 6
Б) «Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.
І сьогодні, коли на сході України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально звучить цей вислів.
- У вас на столах конверти з сердечками. Сьогодні ми будемо керуватися розумом і даруватиму один одному серцечка. За кожну правильну відповідь – сердечко Валентина . У кінці уроку ми підіб’ємо підсумки.
- До якої системи органів належить серце? Зараз перевірило ваші знання з серцево- судинної системи.
КАХУТ: «Кровоносно- судинна система» ( останнє питання про пульс).
- Який пульс здорової людини ? ( 65/75 ударів за хвилину)
- А тиск дорослої людини ? ( 120/70-80 мм рт.ст.) ( 120 – тиск в аорті, 70- розслаблення шлуночків).
Слайд 7
Практична робота : Вимірювання тиску.
- Чи однакові показники ви отримали? Як ви вважаєте від чого вони залежать?
Слайд 8
- Про що говорять ці показники ? ( 0,8 = 0,1+0,3+0,4) ( це серцевий цикл)
- А що означає - 0,1 с ? (час систоли передсердя ),
- 0,3 с - (систола шлуночка)
- 0,4 с - (дістола - відпочинок серця )
- Якщо дивитися на ці цифри , то яку закономірність можна встановити ?
( систола-діастола-систола – діастола… Як між собою взаємодіють ці цифри ? ск.часу працює серце , ск. ж і відпочиває) .
Слайд 9
ЗАДАЧА :
Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при
кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові
перекачує ваше серце за 8 уроків?
Рішення
70 х45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.
3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачуєтьсяза 1 урок.
157,500 л х 8 уроків = 126, 000 л крові перекачуєтьсяза 8 уроків.
Слайд 10
- А чи може кров рухатися в зворотному напрямку ? Чому? ( перешкоджають клапани серця).
- А які ви знаєте ?( між передсердям та шлуночком – стулкові клапани, на межі правого шлуночка і легеневої артерії й лівого шлуночка та аорти – півмісяцеві ( кишенькові ) клапани.
Слайд 11
- А чи відомо вам чим шокував своїх сучасників у 16 столітті вчений – хірург та анатом - Андреас Везалій? В ті часи церква забороняла препарувати людей, бо вважалося , що це завадить їм воскреснути після Страшенного Суду. Всі препарували на тваринах. Одного разу Везалію вдалося отримати совсім свіжий труп людини, яка померла декілька хвили тому. Він негайно провів розтин і дістав серце, яке билося. Це викликало підозру і було винесено обвинувачення , що Везалій заразав живу людину. За д’явольські дії , його приговорили до покарання - спалення на багатті.
- Чи справедливо було засуджено Везалія? Чому серце билося? ( властивість автоматизму серця, деякий час після смерті б’ється).
- А які ви знаєте кровоносні судини ?
- Що таке артерії? ( судини, які несуть кров від серця до органів)
- А вени ? ( судини, які несуть кров до серця)
- Капіляри ? ( мікроскорічні судини, які сполучають артерії та вени)
Слайд 12
«Встановіть відповідність» - робота в парі.
- А які є кола кровообігу?
Слайд 13
Відеофрагмент « мале і велике кола кровообігу )
Слайд 14
″Логічний ланцюжок″ ( І і ІІ варіант - складають ланцюжки )
а) шлях Малого кола кровообігу:
правий шлуночок - легеневі артерії- капіляри- легеневі вени- ліве передсердя
б) «Велике коло кровообігу»
аорта – артерії-капіляри –верхні і нижні порожнисті вени – праве передсердя
Слайд 15
Самостійна робота - «Знайди помилку»
І в.
10) Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)
11)У ВІЛ – інфікованої людини спостерігається імунодефіцит (+)
ІІ в.
10)Інсульт – це процес зсідання крові (-)
11)Міокард – м’язова стінка серця (+)
12)Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Гра "Показуха"
Видатний американський кардіолог Пол Уайт свого часу сказав:"Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя – наслідок власних помилок ".
Кожні 15 хвилин на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.
Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить 55 % загального рівня.
За статистикою, смертність від серцево-судинних захворювань міцно посідає перше місце, на другомуонкозахворювання, на третьому -цукровий діабет.
Перед вами наступне завдання. Вам необхідно розділити окремо хвороби серця, артерій, вен і вказати їх особливості.( Дошка Ліна ).
Слайд 16
Рольова гра «У кабінеті лікаря».
Уявіть себе в ролі лікаря і за перерахованими симптомами встановіть діагноз ( мішечок з завданнями витягують по черзі).
Хворий 1. Обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)
Хворий 2. У цього хворого спостерігається порушення тонусу судин, у результаті чого порушився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)
Хворий 3. У цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, наслідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)
Хворий 4. У цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язаназ перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)
Хворий 5. При огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)
Висновок.Для попередження хвороб серця і судин необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.
Об’єднання в 3 групи
Слайд 17
Групова робота :
6 пелюсток – завдання. Ви знімаєте по 2 пелюстки, де містяться завдання для вас, обговорюєте і даєте відповіді.
Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).
Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).
Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).
Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).
Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).
Пелюстка 6. Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).
Слайд 18
Вправа «Трансплантація серця» (робота в групах)
Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вашій лікарні перебувають хворі, які потребують пересадки серця; усі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому з цих хворих ви пересадите серце?
( роздаю учням списки хворих у порядку зарахування до лікарні. Після обговорення в групах представник кожної доповідає про послідовність операцій (учням потрібно обґрунтувати критерії, за якими вони зробили свій вибір).
Слайд 19
Список хворих:
1. бізнесмен — 32 роки, може надати лікарні матеріальну допомогу;
2. дівчинка — 9 років, уражена дитячим церебральним паралічем;
3. жінка — 56 років, має 6 дітей;
4. чоловік — 33 роки, священнослужитель;
5. дівчина — 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;
6. чоловік — 42 роки, заступник міністра;
7. чоловік — 40 років, будівельник;
8. жінка — 35 років, визначний лікар-онколог;
9. підліток — 16 років, хворий на СНІД;
10. жінка — 30 років, учитель.
V І. Підведення підсумків
Слайд 20
Відомий американський учений Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.
Звук : Прислухайтесь.( запис роботи серця)
(До якої частини тіла не прикладеш руку скрізь почуєш серце - воно не тільки б’ється в кожному органі , але і вказує шлях кожному з них).
Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У вас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекати. Але іноді зупиніться.
У глибині вашого тіла б'ється серце.
Годинник,
заведений один раз на все життя. : Серцю працювати важко.
Не заважайте йому.
Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!
А нашим гостям –щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів. А всім нам-здоров’я!
Відмічення роботи учнів. Підбиття підсумків ( підрахунок сердечок).
Роздруковані завдання . Приклейте , будь ласка, свої сердечка до тих завдань , які були для вас найбільш кориснішими , знання , яких ви зможете використати у своєму житті.
Слайд 21
VІІ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)
Вдячність за роботу на уроці. Відмічення роботи учнів. Підбиття підсумків ( підрахунок сердечок).
″Логічний ланцюжок″ І в.
а) ……….……- легеневі артерії- ……………………..- ………………..…….- ліве передсердя
″Логічний ланцюжок″ ІІ в.
б) ……….. – артерії-………………… – ……………………………………………- – праве передсердя
Самостійна робота : «Знайди помилку»
І в.
10) Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку
11)У ВІЛ – інфікованої людини спостерігається імунодефіцит
ПІ учня ______________________
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Самостійна робота : «Знайди помилку»
ІІ в.
10)Інсульт – це процес зсідання крові (-)
11)Міокард – м’язова стінка серця (+)
12)Велике коло кровообігу починається в правому шлуночку (–)
ПІ учня ______________________
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хворий 1. Обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння.
Хворий 2. У цього хворого спостерігається порушення тонусу судин, у результаті чого порушився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози.
Хворий 3. У цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, наслідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок.
Хворий 4. У цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язаназ перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею.
Хворий 5. При огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск.
Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку .
Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут
Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес
Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно
У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір
Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється.
Вправа «Трансплантація серця»
Завдання: Уявіть собі, що ви всі лікарі-кардіохірурги. У вашій лікарні перебувають хворі, які потребують пересадки серця; усі вони не в тяжкому стані. І є тільки одне серце для пересадки. Кому з цих хворих ви пересадите серце?
Список хворих:
1. бізнесмен — 32 роки, може надати лікарні матеріальну допомогу;
2. дівчинка — 9 років, уражена дитячим церебральним паралічем;
3. жінка — 56 років, має 6 дітей;
4. чоловік — 33 роки, священнослужитель;
5. дівчина — 20 років, наркоманка, неодноразово вдавалась до спроби самогубства;
6. чоловік — 42 роки, заступник міністра;
7. чоловік — 40 років, будівельник;
8. жінка — 35 років, визначний лікар-онколог;
9. підліток — 16 років, хворий на СНІД;
10. жінка — 30 років, учитель.