Тема: Специфіка жанрів у різних національних літературах. Розмаїття індивідуальних стилів митців
Завдання:
Щоб опанувати тему
- Скористайтеся наведеним нижче матеріалом
- Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=czN8fHxTlSI
Жанр — це різновид літературного (у широкому розумінні цього слова) твору, що має різне призначення й характеризується спрямованістю змісту, своєрідністю форми та будови тексту в композиційно-сюжетному плані, розміром та деякими іншими ознаками.
Індивідуальна своєрідність твору охоплює такі поняття, як національний колорит, стилістичні ресурси, синтаксис, емоційна забарвленість, мовні характеристики (лексика), ритм.
Виконайте письмово:
Порівняйте жанр новели та жанр роману
Критерії порівняння |
Новела |
Роман |
обсяг |
|
|
кількість дійових осіб, |
|
|
тематика |
|
|
коло проблем |
|
|
особливість сюжету |
|
|
наявність описів |
|
|
Будь-який текст належить до певного жанру, відповідно він характеризується сукупністю специфічних для цього жанру ознак. За словами літературознавця Е. Д. Хірша, жанр - правилами поведінки: визначаючи жанр, автор повідомляє нам ці правила, причому не тільки ті, за якими він пише, а й ті, за якими ми маємо читати. Для читача жанр є сигналом, який спрямовує читацьке сподівання ще до знайомства з твором.
Примітка: щоб побачити відповільзмініть колір виділення тексту
■ Стріла. («Робін Гуд», народна балада.)
■ Рукавичка. («Рукавичка», Ф. Шиллер, літературна балада.)
■ Лицарський щит із зображенням на ньому перевернутого дуба. («Айвенго», В. Скотт, історичний роман.)
■ Літак. («Останній дюйм» Дж. Олдрідж, оповідання.)
■ Жук золотавого кольору. («Золотий жук», Е. По, детективна повість.)
■ Гребінець і годинник на ланцюжку. («Дари волхвів», О. Генрі, новела.)
■ Дерев'яний кінь. («Троянський кінь», давньогрецький міф.)
■ Запалений факел. («Прометей закутий», Есхіл, трагедія.)
■ Пам'ятник людині. («До Мельпомени», Горацій, ода.)
■ Хлібина, шовкова тканина. («Пісня про хліб і шовк», Ду Фу, вірш.)
■ Троянда. («Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері, казка-притча.)
РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
2. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
Пригадайте особливості згаданих вище творів. Визначте спільне та відмінне в їхніх тематиці, жанрах і стилях.
Очікувані відповіді
Спільне: тематика, загальнолюдські проблеми й цінності, основні жанри, вічні образи, мандрівні сюжети та ін.
Відмінне: специфічні жанри — хайку, рубаї, билини, думи, газелі, танка та ін.; якщо в західноєвропейській культурі бароко XVII ст. домінували теми смерті та пов'язаних із нею образів (скелетів, черепів, ешафотів тощо), то для українського бароко типовішими виявилися сюжети військової слави, лицарських чеснот, святої пожертви, перемоги життя над смертю; в англійському романтизмі — теми розчарування, самотності героя, що є «громадянином світу» (Чайльд Гарольд Дж. Ґ. Н. Байрона, байронізм); в українському романтизмі — мотиви боротьби (національно- визвольної та проти соціальної несправедливості: П. О. Куліш «Чорна рада», ранній Т. Г. Шевченко «Гайдамаки» тощо).
УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ МАТЕРІАЛУ
Висновок:
Людські цінності однакові, а те, що відмінне, заслуговує на толерантне ставлення.
Обмін думками:
Які знання та вміння, опановані в попередніх класах, стали вам у пригоді сьогодні.
Використані джерела:
https://zarlit.com/lesson/9klas_3/4.htm
Зарубіжна література 9 клас - О. М. Ніколенко - ЛІТЕРАТУРНІ ЖАНРИ ТА СТИЛІ https://shkola.in.ua/2485-zarubizhna-literatura-9-klas-nikolenko-2022.html