План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №15 Індуктивність.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про сутність індуктивності та його застосування.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів :
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо що таке індуктивність.
4. Пояснення нової теми
Електромагнітна індукція
Фарадей та Генрі намагалися виконати зворотне перетворення магнітного поля в електричний струм. Це вдалося, коли від сталого у часі магнітного поля перейшли до змінного: за будь-якої зміни потокозчеплення \|/ (потоку, що проходить всередині контура L, у контурі виникає струм, який було названо індукційним. Залежно від того, збільшувалося у часі потокозчеплення (постійний магніт наближався до контура) чи зменшувалося (магніт віддалявся), струм змінював свій напрямок. Зрозуміло, що індукційний струм є наслідком дії ЕРС, яка наводиться в контурі внаслідок зміни потокозчеплення. Напрямки потокозчеплення ψ та ЕРС індукції чи струму мають бути такими самими, як у випадку, коли струм в контурі (чи соленоїді) спричиняв магнітне поле. Тобто вони пов'язані між собою правилом свердлика. На рис. 1, а додатний напрямок потоку магнітної індукції згори — вниз, тоді додатний напрямок ЕРС і струму — за годинниковою стрілкою.
ФІ
Рис. 1.
Досліди Фарадея з магнітом показали, що при введенні магніту в котушку з короткозамкненим проводом виникає сила, що протидіє введенню, при виведенні з котушки — сила, що протидіє виведенню. При введенні магніту, коли ΔФ/Δt > 0, струм індукції створює своє магнітне поле Ф1, що відштовхує поле магніту. Так буде, коли полюси магніту і магнітного поля Ф1 від струму індукції однакові (рис. 4.29, б).
При виведенні магніту, коли ΔФ/Δt < 0, маємо зворотну картину (рис. 4.29, в). Щоб ці умови задовольнялися, необхідно дотримуватися таких співвідношень:
І < 0, коли ΔФ/Δt > 0,
І > 0, коли ΔФ/Δt < 0,
І = 0, коли ΔФ/Δt = 0.
Ленц так визначив це співвідношення між ΔФ та І: Індукційний струм завжди має такий напрямок, при якому виникає протидія причинам, що його спричинили. Це характеризує інерційну властивість явища: воно намагається зменшити швидкість зміни потокозабезпечення, додаючи чи віднімаючи від зовнішнього потоку свій потік.
Пізніше Максвеллом було введене поняття вихрового електричного поля, що утворюється змінним магнітним. Це явище названо електромагнітною індукцією (за аналогією з електростатичною для кулонівських полів).
На відміну від електростатичного, вихрове поле непотенціальне. Воно характеризується ЕРС індукції еL як питомою роботою вихрового електричного поля вздовж замкненого шляху. Ця ЕРС дорівнює
еL =- ΔФ/Δt
де ΔФ та Δt мають досить малі значення. Якщо Δt прямує до нескінченно малого значення dt, то відповідно зменшується і ΔФ до dФ, а їх відношення дає миттєве значення ЕРС індукції:
еL =- Δψ/Δt
Коли соленоїд має w витків і всі вони пронизуються одним і тим са-
мим магнітним потоком Ф, то
де ψ — потокозчеплення.
Закон електромагнітної індукції у формулюванні Максвелла: ЕРС електромагнітної індукції в замкненому контурі дорівнює швидкості зміни магнітного потоку, що його пронизує, взятої з протилежним знаком.
Явище електромагнітної індукції широко використовується у генераторах постійної та синусоїдної напруги
Самоіндукція
Окремим випадком явища електромагнітної індукції є самоіндукція. Якщо котушку індуктивності, що має w витків, приєднаємо через перемикач до постійної напруги U, то струм і(t) в ній зростатиме, поступово наближаючись до свого усталеного значення I, яке за законом Ома дорівнюватиме: I = U / R
де R — активний опір проводу, з якого намотано обмотку котушки.
Поступовість зростання струму зумовлена появою ЕРС самоіндукції еL, що наводиться в котушці індуктивності внаслідок змінного у часі магнітного потоку за вже відомим законом. Цей потік Ф створюється струмом і(t) котушки. Струм і(t) являє собою алгебраїчну суму I та струму іL самоіндукції: іL = еL / R
Взаємоіндукція
Установку з двох послідовно з'єднаних котушок індуктивності і амперметра ввімкнено на синусоїдну напругу. Залежно від взаємного розташування котушок при одній і тій самій напрузі струм буде різним: (а) — найменший, коли котушки паралельні і струми в них мають
однаковий напрямок; (б) — середній — котушки взаємоперпендикулярні; (в) — найбільший — котушки паралельні, але струм в них напрямлено в різних напрямках.
Якщо котушки рознести у просторі на відстань набагато більшу за їх діаметр, то (незалежно від їх взаєморозташування) струм буде таким, як у випадку (б). Це вказує на те, що змінне у часі магнітне поле кожної з котушок впливає, згідно з явищем електромагнітної індукції, на сусідню і явища самоіндукції — само на себе. Взаємоіндукція — це явище наведення ЕРС у контурі під дією змінного магнітного поля, збудженого струмом в іншому контурі. ЕРС і струм, що виникають унаслідок цього процесу, називають ЕРС взаємоіндукції е12 чи е21 і струми І12 та Ї21. Залежно від напрямку ці ЕРС збільшують чи зменшують власні ЕРС самоіндукції і, як наслідок, змінюють значення струму в колі.
Ця властивість двох індуктивно пов'язаних котушок широко використовується в техніці радіозв'язку для налагодження частоти радіопередавача через зміну індуктивності в пристрої, що називають варіатором.
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням пояснити у дошки : явища індукції, самоіндукції, взаємоіндукції.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням :
- написати формули ЕРС індукції, самоіндукції.
- розрахувати данне ЕРС індукції та самоіндукції.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 91 – 97 у підручнику «Електротехніка з основами промислової електроніки» , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №15: Індуктивність.
Склав викладач: Р.В. Лакуста