План-конспект уроку. 1 клас. Тема "Запитання до природи: Із чого виготовляють папір?"

Про матеріал

План - конспект уроку містить інноваційні методи навчання, а також, до нього додається мультимедійна презентація. І таку "суху" тему можна представити цікаво!

Перегляд файлу

Клас.  1

Тема. Запитання до природи. Із чого виготовляють папір?

Мета. Надати учням інформацію про історію виникнення та процес виготовлення паперу; ознайомити з різними його видами. Учити проводити досліди, розвивати вміння аналізувати, спостерігати, дотримуватись інструкцій учителя. Виховувати бережливе ставлення до зошитів, книг.

 

Л-ра. Підручник Т.Г. Гільберг, Т.В.

 

Перебіг уроку:

  1. Організація класу
    1.          Привітання веселих пальчиків

Бажаю (доторкніться великими пальцями)

Тобі            (доторкніться вказівними пальчиками)

Гарного настрою (доторкніться середніми)

Наполегливості    (доторкніться безіменними)

Та успіхів  (мізинцями)

Доброго ранку (доторкніться всією долонею)

  1.          Перевірка готовності до уроку
  •    Перевіримо чи всі учні готові до нашого сьогоднішнього уроку. У вас на парті повинні бути: пенал, камінець, кора, листочок .
    1.          Гігієнічні вимоги

Сідайте всі рівнесенько, покладіть ручки на парти та будьте уважними.

 

  1. Фенологічні спостереження
    1.          Вправа «Погода»
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні опади?

 

  1. Актуалізація опорних знань
    1.          Бесіда
  • Пригадайте, що таке довкілля.
  • Чи всі предмети, які нас оточують, створені природою?
  • Із чого людина створює рукотворні об’єкти?
    1.          Гра «Знайди у класі»

Назвати,  які предмети у класі створені людиною

.

  1. Мотивація навчальної діяльності
    1.          Створення проблемної ситуації

(зображено 5 предметів виготовлених із дерева (лінійка, дерев’яна ложка, матрьошка, стіл) і зошит)

  • Що зображено? Уважно подивіться на всі ці зображення. А з якого матеріалу все це виготовлене? (з дерева) Скажіть, що зайве? Чому? А зошит?
  1. Повідомлення теми та мети

Сьогодні на уроці ми поставимо питання до природи і дізнаємося: з чого ж виготовляють папір, про історію виникнення паперу та його значення.  Тема нашого уроку так і звучить: Запитання до природи. Із чого виготовляють папір?

 

  1. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
    1.          Дослідницький практикум. Розповідь з елементами бесіди за слайдами

— Важко уявити життя без паперу. Та був час, коли не тільки слова «папір», а й матеріалу такого не було. А на чому ж писали тоді люди? Вам цікаво? Давайте тоді дізнаємося.

— Першим матеріалом для письма був камінь. Стародавні люди робили невеликі малюнки на скелях, вуглиною, або висікались гострим предметом.

 

 

Дослід 1.

— Спробуйте на камінь нанести букву чи малювати сонечко олівцем. А тепер фломастером. А тепер уявіть, що відбувалося з такими записами після дощу. Чи могли вони довго зберігатися?  (Учні змочують камінець водою, витирають серветкою, роблять висновки.)

 

— З часом люди стали писати на глиняних табличках. Доки глиняна сторінка була сирою, на неї наносили гострою паличкою писемні знаки. Потім таку «сторінку» сушили їх на сонці, як вона висихала обпалювали на гарячому вогні. Уявіть, якби ваш підручник складався з таких сторінок. Поміркуйте, чим він був не зручний. (Ці плитки були важкими, їх виготовлення займало багато часу).

 

— Намагалися люди писати і на корі дерева.

 

Дослід 2.

  • У вас на партах є шматочки кори, яку ми обідрали зі старого пенька. Спробуйте на ньому щось намалювати. Поміркуйте, чи зручно було писати на такому матеріалі? А зберігати його? А скільки потрібно було знищити дерев?

 

— Потім винайшли матеріал для письма — пергамент. Телячі, овечі шкури мочили, вишкрібали, вибілювали у вапні, сушили, а потім розтягували і били калаталом, щоб отримати гладку рівну поверхню для письма. Далі розрізали на сторінки, зшивали і писали в цій книжці тексти. Для виготовлення однієї такої книжки потрібно було забити кілька десятків телят. Чому ж і такі книжки не дійшли до наших часів? (Такие книги были очень тяжелыми и неудобными для транспортировки)

 

  •              Стародавні єгиптяни почали виготовляти папір з болотяної рослини заввишки 5 метрів, яка називалась папірус. Виготовлення папірусу було дуже складною справою. Рослину треба було розрізати на тонкі смужки, які кілька разів висушували на сонці й замочували у воді, потім відбивали молотком, і клали під прес. Готову книгу з папірусу не складали, а згортали у сувій. Сувій – перший вид книги.

 

— Згодом з'явився білий, гладкий, зручний і дешевший папір. Першими папір винайшли китайці. Вони виготовляв папір із внутрішньої волокнистої частини кори бамбуку та шовковиці. А вже із Китаю мистецтво робити папір поширилося по всьому світу. Папір уже почали виготовляти не вручну, а за допомогою верстатів, які дозволяли робити довгі та дуже тонкі аркуші паперу.

 

Дослід 3.

— Візьміть клаптик звичайного білого паперу і розірвіть його спочатку вздовж, а потім упоперек. Що ви побачили на місці розриву (тонесенькі, як волосина, волокна)? Це говорить про те, що папір складається з найдрібніших частинок целюлози — складової рослин. Наш папір виготовляється зараз із деревини.

— Спробуйте, чи зручно писати на папері ручкою, олівцем. Пригадайте, чим іще можна писати на папері (фарбами, фломастерами, восковою крейдою). Чи можна розрізати папір ножицями, а склеїти аркуші. Чи зручно носити зошити і підручники з паперу в портфелі?

 

  1.    Демонстрація зразків різних видів паперу

— Роздивіться зразки різних видів паперу. Для чого вони служать? Де використовуються?

— Зверніть увагу на картон. Він виготовляється не з первинної сировини, а вторинним способом, тобто після переробки макулатури. Це дозволяє зберегти багато дерев.

            Фіз. хвилинка «Дерева»

  1.          Перегляд відео «Як виготовляють папір»

Як же виготовляють зараз папір? Ми з вами подивимося відео та дізнаємося!

  1.          Гра «Що за чим?»

Давайте разом за допомогою картинок розкажемо, як же виготовляють папір.

С Папір виготовляють на…паперовій фабриці.

Основною сировиною для виробництва паперу є ... целюлоза.

Целюлозу одержують із лісових порід: в основному з ... ялини, сосни і берези ... але використовують також евкаліпт, тополю, каштан та інші дерева.

С На фабриці машини здирають з дерев .... кору .. і що роблять? подрібнюють на тріски.

С Очищену і розварену деревину фільтрують і промивають, щоб очистити від домішок.

На цьому етапі виробництва оброблювана маса, що складається з деревних волокон і води, називається паперовою сировиною.

С Після цього папір фарбують в змішувачі, куди додають барвники. Так, добавки каоліну роблять папір білим і непрозорим.

Паперова маса, перетворена в кашку, потрапляє в папероробну машину. 

С Спочатку кашка виливається на сітку папероробної машини. Ця сітка натягнута на два вала і весь час обертається, переносячи паперову кашку вперед, таким чином утворюючи так звану рулонну стрічку.

С Сира паперова стрічка проходить через цілий ряд валиків. Одні валики віджимають воду, інші, обігріваються зсередини паром, висушують її, треті полірують, тобто роблять бум агу чистою.

Наприкінці сіткового ділянки ще сире паперове полотно переміщається в секцію пресування, яку також називають "мокрим пресуванням". Там паперове полотно механічно зневоднюється і ще більше ущільнюється.

С Нарешті рівна біла стрічка виходить з машини і намотується на величезний рулон.

Потім ці рулони відправляють в друкарні або ріжуть на листи.

 

Так, від машини до машини, дерево перетворюється на білий і чистий папір.

 

    Отже скажіть: чи легко отримати папір? Як потрібно ставитися до наших зошитів, підручників, адже все це — зрубані дерева? Щоб виростити доросле дерево, потрібно не менше ніж 60 років.

 

  1. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
    1.          Робота в малих групах. Складання «ланцюжка»

У конвертах лежить набір карток та стрілочки. У кожного на парті є клей та чистий аркуш. Вам потрібно скласти ланцюжок: як із дерева утворити зошит? Ка приклеїти картки на чистий аркуш.

Дерево —► деревина —► папір —► зошит

 

  1.          Розв'язування логічних завдань «Що зайве? Чому?»

 

http://www.subject.com.ua/lesson/nature/1klas/1klas.files/image018.jpg

http://www.subject.com.ua/lesson/nature/1klas/1klas.files/image019.jpg

     Кленовий лист, дубовий лист, березовий лист, аркуш паперу.

     Шафа, стіл, виделка, книга.

     Автомобіль, ножиці, ніж, олівець.

     Олівець, книга, блокнот, зошит.

 

8.Підсумок уроку

Подивіться на смайлик. Що він …Він хоче щоб ви пригадали, про що йшла мова на уроці. Доповніть речення.

 

- Для виготовлення різних речей людина використовує, здебільшого, наявні в природі матеріали. Але їх запас небезмежний. Тому людина повинна дбайливо ставитися до природних багатств.

 

docx
Додав(-ла)
Борзик Олена
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
3032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку