План-конспект уроку 8 клас. Алгоритми та програми. Комп’ютерні програми і мови програмування.

Про матеріал
План-конспект 8 класу. На тему Алгоритми та програми. Комп’ютерні програми і мови програмування.
Перегляд файлу

8 клас                                                                                    Макаренко Є.

Тема: Алгоритми та програми. Комп’ютерні програми і мови програмування.

Мета: Ознайомитись з поняттям комп’ютерної програми та мови програмування, навчитись писати прості програми на мові Python/

Розвинути логічне мислення, алгоритмічне мислення, увагу, пам’ять, вміння аналізувати та узагальнювати інформацію.

Виховати інтерес до програмування, прагнення до самостійного вивчення нових знань.

Тип уроку: Комбінований (Вивчення нового матеріалу, виконання практичних завдань).

Обладнання: Комп’ютери з доступом в інтернет, підручник 8 клас «Інформатика» Й.Я.Ривкінд, презентація.

Хід уроку:

І. Організаційний етап. (2 хв.)

        Привітання учнів, перевірка присутності.

ІІ. Актуалізація опорних знань. 

        Що таке алгоритм?

        Що таке система команд виконавця алгоритму?

        У чому полягає формальність виконання алгоритму виконавцем?

        Що таке комп’ютерна програма?

        Яку мову програмування ви вивчали в попередніх класах?

        Пригадайте кілька команд цієї мови програмування.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

-         У сучасному світі комп’ютери та програмне забезпечення відіграють важливу роль у всіх сферах життя. Знання комп’ютерних програм та мов програмування відкривають перед людьми безліч можливостей.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з використанням підручника (Підручник Інформатики 8 клас Ривкінд).

Комп’ютерна програма – це алгоритм, записаний спеціальною мовою та призначений для виконання комп’ютером. У процесі своєї роботи програма може опрацьовувати дані.

Дані, які потрапляють до програми від певних пристроїв (наприклад, з клавіатури або від датчика температури), або від іншої програми (наприклад, від табличного процесора), або з іншого джерела (наприклад, з текстового файлу), називаються вхідними (початковими) даними. Деякі програми працюють без вхідних даних.

Мова, яка використовується для запису комп’ютерних програм, називається мовою програмування.

За останні 70 років створено приблизно 3000 різних мов програмування. Деякі з них уже вийшли з користування, для деяких постійно з’являються нові версії, які зручніші для складання програм. Постійно створюються нові мови програмування.

Деякі мови програмування є універсальними і використовуються для складання програм для розв’язування задач з різних галузей науки, техніки, виробництва, сфери побуту та ін. Деякі мови програмування є спеціальними і створені для складання програм для розв’язування специфічного кола задач.

У 2020 році найбільше програм створювалося мовами програмування Java, JavaScript, C# (C Sharp), PHP, Python, C++.

Деякі програми працюють без вхідних даних. Під час виконання програми утворюються та опрацьовуються й інші дані, які називають проміжними даними. Якщо метою виконання програми є отримання певних даних, то ці дані називають вихідними (результуючими) даними. Мова, яка використовується для запису комп’ютерних програм, називається мовою програмування.

Кожна мова програмування має такі складові:

     Алфавіт – множина символів, з яких можна утворювати слова і речення цієї мови;

          Словник – набір слів, які використовуються в цій мові;

        Синтаксис – правила складання і запису мовних конструкцій: несловникових слів і речень;

        Семантика – установлене однозначне тлумачення мовних конструкцій і правил їх виконання.

У 8-му і 9-му класах ви будете вивчати мову програмування Python (англ. Python – пітон). Ця мова має широке застосування в різних сферах: для навчання учнів і студентів основних принципів програмування, наукових розрахунків, графічної візуалізації даних, опрацювання тривимірних зображень, адміністрування мереж та операційних систем, розширення можливостей готових програм, створення власних додатків тощо.

Середовище розробки проєктів IDLE складається з:

  • текстового редактора для введення та редагування тексту проєкту;
  • інтерпретатора для перекладу команд з мови програмування Python на
  • мову команд, які може виконати процесор комп’ютера;
  • засобів налагодження проєкту для пошуку в ньому помилок;
  • довідкової системи та інших компонентів.

Це середовище розробки надає можливість використовувати велику бібліотеку модулів – готових фрагментів програмного коду, які можуть бути приєднані до нових проєктів, що спрощує та пришвидшує їх створення.

Створити нове вікно для введення тексту проєкту можна командою File > NewFile. Після цього відкривається вікно текстового редактора. Ім’я вікна Untitled (англ. untitled – без назви) буде замінено на ім’я файлу, у якому текст проєкту збережеться на носії після виконання команди File  Save. У вікні збереження файлу потрібно вибрати папку для зберігання та ввести ім’я файлу. Файл зберігається з розширенням імені py. Під час повторного збереження раніше створеного проєкту ім’я файлу вводити не потрібно.

Команди, уведені у вікні текстового редактора, не будуть одразу виконуватися, а натискання клавіші Enter переводитиме курсор на новий рядок, де можна вводити наступну команду.

Для виконання проєкту потрібно зберегти файл на носії, після чого виконати команду Run > Run Module або натиснути клавішу F5.

Після запуску проєкту на виконання розпочинає свою роботу програма-інтерпретатор.

Інтерпретатор (англ. interpreter – перекладач) – комп’ютерна програма,що здійснює пооператорне (покомандне) перетворення в машинний код і виконання команд програми, яку записано деякою мовою програмування.

У мові Python для створення проєкту з вікном потрібно приєднати до проєкту модуль tkinter, використовуючи команду from tkinter import *. Команда створення вікна з іменем root є такою: root = Tk().

Для змінення напису в рядку заголовка вікна з іменем root потрібно виконати команду root.title(‘<текст>’). Змінення розмірів і положення вікна виконує команда root.geometry(‘<рядок параметрів>’). Для змінення кольору фону вікна потрібно вказати назву кольору в команді root[‘bg’]=‘<колір>’.

V. Фізкультхвилинка.

Провести фізкультхвилинку за даним покликанням:

https://www.youtube.com/watch?v=3suQb7il4kM

VI. Практична робота.

1. Написати програму на мові Python для розв'язання задачі: знайти суму чисел від 1 до 10.

Розв’язок:

 

VII. Підведення підсумків. Оцінювання роботи учнів.

  1. Узагальнення вивченого на уроці.
  2. Відповіді на запитання учнів.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати підручник: Підручник Інформатики Ривкінд 8 клас. Розділ 6, стр.148 – 204.
  2. Підготувати повідомлення про одну з мов програмування.
docx
Додано
18 травня
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку