План-конспект уроку для 8 класу з теми "Види теплопередач"

Про матеріал
Тема: Види теплопередачі. Цілі уроку: ввести поняття: "теплопровідність", "конвекція", "випромінювання" , показати практичне значення знань про види теплопередачі продовжити формування умінь аналізувати, порівнювати й узагальнювати факти та явища, що вивчаються. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

 

Тема:Види теплопередачі.

 Цілі уроку: ввести поняття: "теплопровідність", "конвекція", "випромінювання" , показати практичне значення знань про види теплопередачі продовжити формування умінь аналізувати, порівнювати й  узагальнювати факти та явища, що вивчаються.

Обладнання: слайдопроектор, набір слайдів, саморобні таблиці спирт, колба, марганцівка,  термопара, міліамперметр, сірники свічка, манометр, теплоприймач, штатив

Тип уроку: комбінований

 

                                                                     Ход уроку

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Актуалізація опорних знань:

  1. Крос-опитування:

 Питання учням:

А)Які явища називають тепловими?

Б)Приклади теплових явищ  

В) Що є "головним персонажем" теплових явищ?(молекули!)

Г) Яка теорія пояснює природу теплових явищ?

Д) Хто створив МКТ?

Е)Які основні положення МКТ й їх підтвердження

Прийоми та методи відповіді:

  1.Всі тіла складаються з молекул (методом розповіді про розчинення речовин та іонного проектору)

 2. Усі молекули рухаються (технологія "Картинна галерея")

       a) Які явища зображені на малюнках? 

       б) Що таке дифузія (визначення, есе)? 

       в) Броунівський рух (визначення, порівняння).

 3. Усі молекули взаємодіють один з одним (приклади тяжіння та відштовхування молекул).

 

      Продовження крос-опитування.

Важливий факт!

- А як розміщуються молекули в тілах?

Експеримент 1.

Уподібнимося поведінці молекул та їх розташування. Уявимо це Уподібнимо це умоглядно на прикладі учнів на уроці фізкультури.

(4 учнів біля дошки демонструють команди: "смирно", "вільно", "розійдися").  

 

                       

         Робота з таблицею біля дошки.

 Питання:У яких агрегатних станах знакодяться речовини ?" Як розташовані  їх молекули?  ".

 

           Підіб'ємо підсумки домашнього завдання:

           Анкета для молекул:

1. Ім'я: молекули ("маленька маса").

2. Призначення: хранителька головної властивості речовини.

3. Вражаюча якість: неймовірно небагато.

4. Незвичайні властивості: однаковість (всі молекули одної речовини – однаков;ірізних речовин- різні)

5. Місце проживання: будь-яке тіло (тверде, рідке, газоподібне)

6. Поведінка: безладне, безперервне рух, характеризує температуру тіла.

 7. Ставлення один до одного: взаємодіють (притягуються або відштовхуються).           

 8. Розміщення: між молекулами є проміжки.

 9. Особливий вплив: від швидкості руху залежать температура і внутрішня енергія тіла

 

  Фізкультпауза (заряджання для очей).

 

  1. Вивчення нового матеріалу

1.Звертання до таблиці:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Повідомлення теми уроку та очікувані результати уроку. 

     Виклад нового матеріалу:

a) теплопровідність (таблиця, відеофрагмент);

б) конвекція (2 слайди);

в) випромінювання (досвід, діафрагмент).

     Зв’язок з астрономією:

1.Цікавий факт про Сонце(чому всі зірки видно вночі, а Сонце – вдень?)

2. Взаємозв'язок наук (про нанотехнології в біоніці).

                    Вчитель

   ХХ століття.  Бурхливий розвиток наук та пізнання явищ природи.  Кількість "чому?"  зменшується, але кількість "як?"  зростає.  У 50-х роках XX століття зусиллями математиків, фізиків та інженерів була створена наука кібернетика або "система управління машинами та механізмами". Проте коли до них підключилися біологи, народилася ще одна нова  наука-біоніка "Біон" по-грецьки "осередок життя". Головне в ній - вивчення таємниць живих  організмів та створення на їх основі приладів та механізмів. Зараз біоніка працює на рівні нанотехнологій.

 

 

Цікаво знати!

 Питання: "Чи можна бачити тепло?"

Повідомлення учнів: "Загадка третього ока змії" (Додаток 1).

Вчитель про унікальний феномен “третього ока” отруйних змій й створених приладах (термісторах тепловізорах).

 

Експеримент 2.

 Найпростішою моделлю термістора є термопара.

 Досвід з нагріванням місця спая 2 провідників дає можливість поспостерігати збільшення мілітоку за допомогою міліамперметра, що набув у створенні тепловізора,болометра

 

Займальні факти.

1. Людське тіло і температура (Додаток 1)

2. Атмосфера - "шуба" Землі. У Місяця "шуби" немає!

 

  1. Підсумки уроку.

                   Домашнє завдання: Вивчити §  51, ОК

                                                          Упр. 30 (№1-  3) СУ

                                                                        ( №4-6) ДУ

                                                          ЖЗЛ "Джоуль" ВУ

 

 IV. Закріплення нового матеріалу

 Чайна пауза (Додаток 2).

                                                                                                

 

 

                                                                                                                             Додаток 1

                                          Чи можна бачити тепло?

 

 Унікальний феномен "третього ока" отруйних змій.

 Було помічено, що гадюка, кобра та інші види отруйних змій навіть уночі нападають на жертву.  Вивчивши будову голови змії, вчені встановили, що на її морді є дуже маленький отвір – термолокатор.Він розташований трохи нижче очей. За його допомогою  змія може розрізняти  різницю температур  на одну тисячну частку градуса.  Цей орган у змій вчені назвали "третім оком".  Вчені та інженери, вивчивши принцип термолокації змій, створили прилади, подібні до природних, - термістори.  Найпростішою моделлю його  є термопара.Такі прилади  чутливі і дозволяють зафіксувати сигарету, що курить на відстані 0,5 км.  З використанням нанотехнологій на основі термістора було створено тепловізор.  Його з успіхом використовують у медицині, унікальний прилад промисловості.

 Так, у здорової людини обличчя світиться таким чином: ніс-синім,обличчя – зеленим,очі – червоним. У хворого на ГРВІ :все обличчя - червоне, ніс- сірий.   

Секрет піали.

  Створена на Сході піала може бути шедевром у сфері чайного посуду.  Розширена верхня частина - збільшує швидкість випаровування (тим самим чай остигає швидше, а звуження внизу зберігає тепло нижніх шарів).  А порцеляна через погану теплопровідність не обпалює руки і губи, п'є з неї.

 Про що "співає" чайник?

 Шотландський вчений Джозеф Блек писав, що у співі чайника чується "дует бульбашок нагрітого повітря та вібрації стінок самого чайника". 

 

Людське тіло та температура

В різних частинах людського тіла температура різна.У  пахвової області 36,8°С, ротової порожнини 37,2°С.  Температура 42 ° -43 ° смертельна для людини.  А як же людина витримує температуру в caуні?  Спрацьовує механізм захисту: відкриваються пори потових залоз, які починають активно виробляти піт;  випаровуючись піт - охолоджує тіло.

                                                                                                          

                                                                                                                            Додаток 2

                                                         Чайна пауза

                                                                                    Найбільша розкіш у світі –

                                                                                  це розкіш людського спілкування.

                                                                                                                                  Екзюпері

 Чайний ритуал допомагає людині знайти спокій та тишу у своїй душі, побачити несподіване у звичному, налаштуватися на одну хвилю з природою.  Якщо Вас запросили на чай, на чаювання, то це означає, що вас запросили до спілкування, до розмови.  Тож поговоримо з вами разом із чаєм "Бесіда". 

 

Питання для бесіди:

1. Які 2 теплові явища я використала для підготовки води для чаю?

2. Що відбувається при заварюванні чаю?  розчинення цукру?

3. Який вид посуду для чаю: металевий кухоль, тонка склянка або фарфорова чашка є зручним і безпечним?  Чому?

4. Що таке піала?  Чому жителі Сходу люблять пити чай із піали?

5. При закипанні чайник починає "співати".  Чому?

6. Як довго буде остигати чай?

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 1. Тепловий стан тіл.Температура та її вимірювання
Додано
5 січня 2022
Переглядів
383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку