План – конспект уроку з історії України. 10 клас
Тема: Ідеологізація національно-культурного життя радянської України.
Мета: показати учням, що культура розглядалася керівництвом держави як підгрунтя ідеології;
розвивати в учнів уміння аналізувати, зіставляти, висловлювати власні судження щодо розвитку культури в умовах тоталітарного режиму , працювати з додатковою літературою, брати участь в обговоренні питань, переконливо висловлювати власні судження;
виховувати у школярів кращі моральні якості, почуття власної гідності.
Тип уроку: урок засвоєння інформації.
Форма уроку: семінар.
Обладнання: портрети: О. Довженка, М.Хвильового, М.Грушевського, М.Зерова, Л.Курбаса, М.Бойчука та ін.
Хід уроку
І Організація навчальної діяльності.
ІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
ІІІ Вступне слово вчителя.
Епіграфом до уроку є слова відомого кінорежисера О.Довженка. наприкінці уроку ми повинні визначити, що для О.Довженка є боротьба, і що означає «животіння другорядного пасинка історії».
Краще загинути в бою, ніж конати в животінні другорядного пасинка історії.
О.Довженко
20-ті – 30-ті роки ХХ ст. сповнені значних подій, які суттєво змінили економічне, політичне, суспільне життя країни. Культура не стала виключенням. Тоталітарний режим з його ідеологізацією проник і у цю сферу. Про це нам допоможуть дізнатись учні, які заздалегідь готувались за даним планом (план мають учні на партах). По завершенні виступу рецензенти (група учнів визначена заздалегідь) мають оцінити його за планом (на дошці), а решта учнів готують питання для дискусії.
ІV Виступи учнів за планом, в ході яких відбувається обговорення, дискусія.
1.Охарактеризуйте ідеологічний вплив на культуру в 20-ті – 30-ті р.р.ХХст.
2.У чому ви вбачаєте обмеження у розвитку освіти на Україні?
3.Визначте роль комсомольської та піонерської організацій у школах.
4.З’ясуйте позитивні і негативні сторони розвитку вищої освіти.
5.Розкрийте внесок українських учених у розвиток наук.
6.У чому виявився згубний вплив сталінщини на розвиток науки?
7.Які обставини розподілили українських письменників і поетів на дві групи? Митці Розстріляного відродження й апологети соцреалізму.
8.Розкрийте сутність ідеологічного впливу на розвиток літератури і мистецтва в Україні.
9.Чим пояснюється особлива жорстокість державної влади щодо українських кобзарів і лірників?
10.Дайте оцінку моральному аспекту державної церковної політики.
11.Визначте протиріччя “культурної революції” 30-х років.
12.Охарактеризуйте морально-пстхологічний стан українського суспільства у 20-ті – 30-ті р.р.ХХст.
Після виступів школярі задають запитання доповідачам, учні-рецензенти дають аналіз висвітлення питань.
V Заключна частина.
Аналіз епіграфу уроку.
Цілеспрямована політика центрального керівництва сприяла русифікації України. У 1933 році було згорнуто політику коренізації. Поряд із позитивними зрушеннями в галузі освіти, які полягали у ліквідації неписьменності дорослого населення, запровадженню всеобучу шкільної освіти, ми бачимо надмірну ідеологізацію і русифікацію освіти на Україні. Ці ж чинники згубно впливали на розвиток української літератури та науки. Тож доля значної частини української інтелектуальної еліти виявилась трагічною.
VІ Рефлексія
Висловте свою думку, закінчивши речення.
я вже знаю …
я розумію, що…
я можу…
було цікаво дізнатися, що …
мене здивувало …
мені захотілося …
VІІ Підсумок уроку.
Аналіз проведеної роботи, виставленя оцінок.
VІІІ Домашнє завдання.
Опрацювати § 25, завдання 7 -10 ст. 173. (Підручник О.Пометун, Н.Гупан. Історія України, 2018)
Підготувати навчальний проект «Розстріляне відродження: доля духовно-культурного та літературно-мистецького покоління».