План-конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу
розроблено згідно з оновленою програмою «Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» (керівник авторського колективу – О. М. Ніколенко)
За підручником «Зарубіжна література. 9 клас»
авторів В. В. Паращич, Г. Є. Фефілової
Автор: Фефілова Галина Євгенівна, учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель вищої категорії, учитель-методист, керівник міського методичного об’єднаннявчителів зарубіжної літератури м. Куп’янська Харківської області
Урок № 4. Джонатан Свіфт — майстер алегорії, співець людини нового часу — Просвітництва
Мета (формувати компетентності): предметні (розуміння основних художніх напрямів розвитку літератури й мистецтва Просвітництва, їхніх ознаків, представників; поняття про ключові ідеї Просвітництва, уміння виявляти їх у прочитаних творах; культуру зв’язного усного мовлення; мислення);ключові (уміння вчитися: ставлення перед собою мети й системної праці для її реалізації критичне мислення; комунікативні: розуміння ролі ініціативи в суспільстві;навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою; загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності, прагнення до гуманістичних ідеалів, світогляд).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: просвітницький реалізм, роман, алегорія, памфлет, сатира.
Обладнання: підручник «Зарубіжна література» (авт. В. В. Паращич, Г. Є Фефілова), епіграф до уроку, інфографіка, таблиця, роздатковий та ілюстративний матеріал.
Перебіг уроку
Я пишу не заради слави. Єдина моя мета – благо суспільства.
Дж. Свіфт
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (фронтально): слухання кількох творчих робіт (завдання рубрик «Проаналізуйте», «Створіть» - с. 24).
2. «Занурення» в тему уроку: евристична бесіда за запитаннями підручника (с. 24).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
1. Слово вчителя. Творчість Джонатана Свіфта — важливий етап у розвитку англійського просвітницького реалізму XVIII століття. З творчістю Свіфта пов'язана сатирична традиція англійської літератури, яка набула подальшого розвитку у творах багатьох поколінь письменників. Як майстер сміху у різних формах його вияву — від нищівного сарказму до ущипливої іронії — Свіфт посів чільне місце у світовій літературі.
ІII. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя. Основним джерелом відомостей про родину Свіфта і
його ранні роки є «Автобіографічний фрагмент». Родина Свіфта мала кілька цікавих літературних зв’язків. Його бабуся, Елізабет (Драйден) Свіфт, була племінницею Еразмуса Драйдена, діда поета Джона Драйдена. Тітка цієї самої бабусі, Кетрін Драйден, була двоюрідною сестроюдружини Волтера Релі. Його прапрабабуся, Маргарет Свіфт, була сестрою Френсіса Годвіна, автора книги «Людина на Місяці», яка почасти вплинула на сюжет «Мандрів Гуллівера».
2. Виробляємо загальнокультурні компетентності: повідомлення вчителя з опорою на фото-презентацію «Путівник країною письменника».
Собор св. Патріка в Дубліні, Ірландія |
Батьківщина Джонатана Свіфта — Ірландія — держава в північно-західній Європі на території о. Ірландія, що був поділений 1921 року. З півдня, заходу й півночі омивають води Атлантичного океану, а на сході її відділяє від Великобританії Ірландське море. Країна має високі показники в системі освіти, дотриманні політичних свобод і громадянських прав, свободи преси та економічної свободи. Є членом Європейського Союзу, Організації економічного співробітництва і розвитку та Організації Об’єднаних Націй. Столиця — Дублін. В Ірландії діє посольство України, в Україні є ірландське почесне консульство.
Ірландія — батьківщина багатьох відомих письменників — Джеймса Джойса («Улліс»), Томаса Майна Ріда («Вершник без голови»), Клава Стейплза Льюїса («Хроніки Нарнії»), Родді Дойла, Сесилії Агерн, Енн Енрайт і, звичайно ж, Джонатана Свіфта й ін.
3. Виробляємо літературну та інформаційну компетентності:
А) Слуханняповідомлень за індивідуальним домашнім завданням («Літературних візитівок» про життя і творчість Дж. Свіфта).
Б) Огляд інфографіки с додатковим завданням.
Завдання. Розгляньте інфографіку (підручник, с. 25). Спираючись на неї, зробіть усну стислу презентацію про життя та творчість Дж. Свіфта.
В) Заповніть у зошитах таблицю «Джонатан Свіфт: яким я його уявляю».
Зовнішність |
Характер |
Діяльність |
Ідеали |
……….. |
……………. |
…………….. |
………. |
4. Колективна робота зі статтею підручникапрожиття і творчість Дж. Свіфта(с. 26 – 29): визначення ключових тверджень статті, їх коментар вчителем.
5. Виробляємо літературну компетентність: бесіда за запитаннями підручника (прийом «Мікрофон») – с. 29.
IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
1. Виробляємо загальнокультурні компетентності: постановка та розв’язання проблемних питань (робота в групах)
2. Колективна робота з рубриками підручника «Запам’ятайте», «Усвідомте», «Проаналізуйте» (усно) – с. 24.
3. Заключне слово вчителя. Талантом Свіфта захоплювалися, але ще більше боялись його. Боялись не тільки вороги, а й друзі. Манера його поводження серед «великих цього світу» виходила з наміру показати їм, що людина з розумом і здібностями, хоч і без титулів, маєтностей та становища, має право на пошану до себе. Більше того, така людина безперечно вища й значніша, аніж усі ті титуловані особи, що правлять народами.
Значення творчості Свіфта велике не лише для англійської, а й для всієї європейської літератури. Він — з тих мислителів, які прагнуть поставити широкі філософські питання людського існування, людської природи, життєвого призначення людини, сенсу її буття, саморозкриття особистості.
V. Домашнє завдання
1. Виробляємо компетентність «Ініціативність і підприємливість»: виконати (усно) завдання рубрики «Створіть» – с. 30.