Це матеріал може допомогти при вивченні теми "Графіка".
Мета уроку: Продовжувати ознайомлювати учнів з графікою та її видами; навчити розпізнавати та характеризувати букви та шрифти; надати початкові відомості про оформлювальну графіку; зацікавити учнів до творчого виконання та правильного композиційного вирішення малюнка.
КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема уроку: “Художній шрифт. Шрифтова композиція. Монограма”
Мета уроку: Продовжувати ознайомлювати учнів з графікою та її видами; навчити розпізнавати та характеризувати букви та шрифти; надати початкові відомості про оформлювальну графіку; зацікавити учнів до творчого виконання та правильного композиційного вирішення малюнка.
Розвивати у дітей комбінаторні здібності; образне, логічне, просторове мислення. Продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати, розвивати кмітливість, стимулювати розвиток допитливості.
Виховувати любов до мистецтва.
Мотивація навчальної діяльності: інтелектуальний розвиток особистості, набуття практичних навичок та умінь.
Очікувані результати: учні зможуть: створити власну композицію за зразками букв абетки Г. Нарбута; виявляти зміст форми, композиційні та виражальні закономірності та прийоми.
Тип уроку: комбінований (сприйняття мистецтва, робота в групах, практичне заняття).
Наочні матеріали: книжки з буквицями та абеткою, презентація «Абетка Г. Нарбута», зразки буквиць, слів-образів, букв-образів, монограм та літерів-ініціалів(на дошці), учнівські роботи попередніх років, музичні твори (фон).
Матеріали та інструменти для роботи на уроці: альбом або аркуш білого паперу формату А-4, олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери, фарби(за вибором учнів).
Вчитель.
Добрий день! Я прийшла до вас з дуже позитивним настроєм. Я прикріпляю на дошці смайлик “Радість” і бажаю всім вам гарного настрою, легкого засвоєння теми уроку.
Усміхніться, діти , один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того, щоб впоратися на уроці з завданням , будьте старанними і слухняними. А до нас ще обіцяли зайти в гості на урок одна дуже цікава пара. Вони залишили конверт, на якому написано “Відкрити після оголошення теми”. Виконую їх прохання, тема нашого уроку : “Художній шрифт. Шрифтова композиція. Монограма”. Відкриваю конверт, а в ньому лист: “ Доброго дня, любі п’ятикласники! До вас звертаємося ми, пані Фарба і пан Олівець! Відгадайте, будь ласка, наші загадки і тоді зрозумієте про що буде йти мова на уроці.”
Загадки
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
Нічого не прочитаєш. (Буква)
***
Чим закінчується літо,
А починається осінь? (Буквою О)
***
Є вона у слові “день”
Є вона у слові “пень”
Безголоса та м’яка
Дивна літера така. (М’який знак)
Вчитель.
Ви правильно здогадалися, що мова на уроці піде про графічне зображення та написання літер. А зараз я пропоную вам переглянути фрагмент фільму “Графіка. Виражальні можливості графіки.” , де героями є наші знайомі пан Олівець та пані Фарба.
( Перегляд фрагменту фільму )
Вчитель.
За допомогою друкарських машин в світі з’явилося багато друкованих книжок, малюнків.
Вперше друкована книга в Україні з’явилася у другій половині XVI століття, а до цього книги були рукописні.
Переписування книг – це була дуже клопітка, виснажлива робота. На одну книгу йшло дуже багато часу: і рік, і більше.
Старовинні книги майстри - каліграфи виписували спеціальними паличками або гусячим пером. Книжки прикрашали буквицею – початковою літерою першого слова. Багато видатних майстрів з перших літер свого імені й прізвища складали своєрідну композицію. Таку композицію називають монограмою Нею митці та художники позначають свої картини. Це є своєрідний підпис.
Вчитель демонструє монограми.
Кожна буква має свою неповторну форму, її можна написати по-різному.
З букв незвичної форми можна скласти слова – образи, вони можуть нагадувати коліщата якогось механізму, бувають “колючими”, або написання слів- образів викликають в уяві образи тварин. ( На дошці демонструються зразки ) Виконання шрифтів-це творча робота, яка вимагає від художника естетичного смаку, винахідливості, творчого підходу до справи. Шрифт-написання, накреслення літер.
Робота в групах. Кожна група отримує конверт з завданням і матеріал для створення літери Р,М,И (в конверті 10 різних прямокутників,10 трикутників різної форми,10 різних кружечків ).Діти на аркуші паперу клеять із фрагментів задану літеру .(Під час роботи звучить музика)Результат роботи :на дошці із зроблених літер діти складають слово МИР.
А зараз ми познайомимося з творчістю талановитого українського митця Георгія Нарбута.
Народився Георгій Іванович Нарбут 9 березня 1886 році на хуторі Нарбутівка , поблизу Глухова ( тепер Сумської області). Батько належав до давнього дворянського роду і був людиною освіченою.
Бажання малювати пробудилося у Георгія з раннього дитинства. А ще хлопець вирізував з обгорткового паперу різні силуети і наклеював їх на картон.
Він виконав п’ятнадцять аркушів до Української абетки .На основі шрифтів стародрукованих книг Нарбут створив новий шрифт , який згодом назвали “нарбутівським”.
Білі та чорні силуети, чіткі лінії, штрихування,-усі можливості графічної техніки вигадливо і зі смаком поєдналися в кожному з аркушів. Заголовні літери цілком своєрідні .Їх по дві: праворуч- гранично проста з чіткими обрисами і стрункими пропорціями, а ліворуч-грайлива, пишна, сплетена з рослинних мотивів. Георгій Нарбут був професором, очолював графічну майстерню в 1919 році став ректором Української академії мистецтв . Він помер у 1920 році від тифу, йому було 35 років . (Перегляд фільму про абетку Нарбута)
ФІЗПАУЗА.
Всі піднесли руки-раз!
Став на шпильки увесь клас.
Два – присісти,руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз і вниз
На сусіда подивись.
Будем дружньо присідати
Щоб ногам роботу дати .
Раз – піднялись.Два- присіли
Хай мужніє наше тіло,
Хто старався присідати
Може вже відпочивати. Творча робота .
Намалюйте букву-образ, літеру
ТВОРЧА РОБОТА. Створіть літеру-ініціал свого імені або монограму зі своїх ініціалів.
Для цього оберіть будь яку техніку ,якою ви володієте.
Основні рекомендації:
-літера повинна відразу впізнаватися та гарно прочитуватися
-зображення,якими ви прикрасите літеру,мусять щось символізувати,
-кольори можуть гармонійно поєднуватись чи контрастувати
Інструменти та матеріали:фарби,кольорові олівці фломастери,пензлі.
ПІДСУМОК ТВОРЧОЇ РОБОТИ.
На дошці виставка робіт .Діти презентують свої літери з віршами та загадками про букви.
Підбиття підсумків заняття.
-Що таке шрифт?
-Як ви вважаєте,ваш підпис або підпис учителя є шрифтовою композицією?