План-конспект уроку на тему "Художній шрифт. Шрифтова композиція. Монограма"

Про матеріал

Це матеріал може допомогти при вивченні теми "Графіка".

Мета уроку: Продовжувати ознайомлювати учнів з графікою та її видами; навчити розпізнавати та характеризувати букви та шрифти; надати початкові відомості про оформлювальну графіку; зацікавити учнів до творчого виконання та правильного композиційного вирішення малюнка.

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ

Тема уроку:  “Художній шрифт. Шрифтова композиція. Монограма”

Мета уроку: Продовжувати ознайомлювати учнів з графікою та її видами; навчити розпізнавати та характеризувати букви та шрифти; надати початкові відомості про оформлювальну графіку; зацікавити учнів до творчого виконання та правильного композиційного вирішення малюнка.

Розвивати у дітей комбінаторні здібності; образне, логічне, просторове мислення. Продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати, розвивати кмітливість, стимулювати розвиток допитливості.

 Виховувати любов до мистецтва.

Мотивація навчальної діяльності: інтелектуальний розвиток особистості, набуття практичних навичок та умінь.

Очікувані результати: учні зможуть: створити власну композицію за зразками букв абетки Г. Нарбута; виявляти зміст форми, композиційні та виражальні закономірності та прийоми.

Тип уроку: комбінований (сприйняття мистецтва, робота в групах, практичне заняття).

Наочні матеріали: книжки з буквицями та абеткою, презентація «Абетка Г. Нарбута», зразки буквиць, слів-образів, букв-образів, монограм та літерів-ініціалів(на дошці), учнівські роботи попередніх років, музичні твори (фон).

Матеріали та інструменти для роботи на уроці:  альбом або аркуш білого паперу формату А-4, олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери, фарби(за вибором учнів).

Вчитель.

Добрий день! Я прийшла до вас з дуже позитивним настроєм. Я прикріпляю на дошці смайлик “Радість” і бажаю всім вам гарного настрою, легкого засвоєння теми уроку.

     Усміхніться, діти , один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того, щоб впоратися на уроці з завданням , будьте старанними і слухняними. А до нас ще обіцяли зайти в гості на урок одна дуже цікава пара. Вони залишили конверт, на якому написано   “Відкрити після оголошення теми”. Виконую їх прохання, тема нашого уроку : “Художній шрифт. Шрифтова композиція. Монограма”. Відкриваю конверт, а в ньому лист: “ Доброго дня, любі п’ятикласники! До вас звертаємося ми, пані Фарба і пан  Олівець! Відгадайте, будь ласка, наші загадки і тоді зрозумієте про що буде йти мова на уроці.”

Загадки

Коли хочеш ти читати,

То мене повинен знати.

А коли мене не знаєш,

Нічого не прочитаєш.     (Буква)

 

 

***

Чим закінчується літо,

А починається осінь?    (Буквою О)

***

Є вона у слові “день”

Є вона у слові “пень”

 Безголоса та м’яка

Дивна літера така.      (М’який знак)

 

Вчитель.

Ви правильно здогадалися, що мова на уроці піде про графічне зображення та написання літер. А зараз я пропоную вам переглянути фрагмент фільму “Графіка. Виражальні можливості графіки.” , де героями є наші знайомі пан Олівець та пані Фарба.

( Перегляд фрагменту фільму )

Вчитель.

За допомогою друкарських машин в світі з’явилося багато друкованих книжок, малюнків.

Вперше друкована книга в Україні з’явилася у другій половині XVI століття, а до цього книги були рукописні.

Переписування книг – це була дуже клопітка, виснажлива робота. На одну книгу йшло дуже багато часу: і рік, і більше.

Старовинні книги майстри - каліграфи виписували спеціальними паличками або гусячим пером. Книжки прикрашали буквицею – початковою літерою першого слова. Багато видатних майстрів з перших літер свого імені й прізвища складали своєрідну композицію. Таку композицію називають монограмою Нею митці та художники позначають свої картини. Це є своєрідний підпис.

Вчитель демонструє монограми.

Кожна буква має свою неповторну форму, її можна написати по-різному.

З букв незвичної форми можна скласти слова – образи, вони можуть нагадувати коліщата якогось механізму, бувають “колючими”, або  написання слів- образів викликають в уяві образи тварин.              ( На дошці демонструються зразки )  Виконання шрифтів-це творча робота, яка вимагає від художника естетичного смаку, винахідливості, творчого підходу до справи. Шрифт-написання, накреслення літер.                                                                                     

 Робота в групах.   Кожна група отримує конверт з завданням і матеріал для створення літери Р,М,И (в конверті 10 різних прямокутників,10 трикутників різної форми,10 різних кружечків ).Діти на аркуші паперу клеять із фрагментів задану літеру .(Під час роботи звучить музика)Результат роботи :на дошці із зроблених літер діти складають слово МИР.

 А зараз ми познайомимося з творчістю  талановитого українського митця Георгія Нарбута.

Народився Георгій Іванович Нарбут 9 березня 1886 році на хуторі Нарбутівка , поблизу Глухова ( тепер Сумської області). Батько належав  до давнього дворянського роду і був людиною освіченою.

Бажання малювати пробудилося у Георгія з раннього дитинства. А ще хлопець вирізував з обгорткового паперу різні силуети і наклеював їх на картон.                                                                            

Він виконав п’ятнадцять аркушів до Української абетки .На основі  шрифтів стародрукованих книг Нарбут створив новий шрифт , який згодом назвали “нарбутівським”.

Білі та чорні силуети, чіткі лінії, штрихування,-усі можливості графічної техніки вигадливо і зі смаком поєдналися в кожному з аркушів. Заголовні літери цілком своєрідні .Їх по дві: праворуч- гранично проста з чіткими обрисами і стрункими пропорціями, а ліворуч-грайлива, пишна, сплетена з рослинних мотивів.    Георгій  Нарбут був професором,                        очолював графічну майстерню в 1919 році став ректором Української академії мистецтв . Він помер у 1920 році від тифу, йому було 35 років . (Перегляд фільму про абетку Нарбута)

    ФІЗПАУЗА.

Всі піднесли руки-раз!

Став на шпильки увесь клас.

Два – присісти,руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз і вниз 

На сусіда подивись.

Будем дружньо присідати

Щоб ногам роботу дати  .

Раз – піднялись.Два- присіли

Хай мужніє наше тіло,

Хто старався присідати

 Може вже відпочивати.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Творча робота .

Намалюйте букву-образ, літеру

ТВОРЧА РОБОТА. Створіть літеру-ініціал свого імені або монограму зі своїх ініціалів.

Для цього оберіть будь яку техніку ,якою ви володієте.

Основні рекомендації:

-літера повинна відразу впізнаватися та гарно прочитуватися

-зображення,якими ви прикрасите літеру,мусять щось символізувати,

-кольори можуть гармонійно поєднуватись чи контрастувати

Інструменти та матеріали:фарби,кольорові олівці фломастери,пензлі.

ПІДСУМОК ТВОРЧОЇ РОБОТИ.

На дошці виставка робіт .Діти презентують свої літери з віршами та загадками про букви.

Підбиття підсумків заняття.

-Що таке шрифт?

-Як ви вважаєте,ваш підпис або підпис учителя є шрифтовою композицією?

 

docx
Додано
7 березня 2018
Переглядів
3010
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку