План-конспект уроку на тему: "Павукоподібні"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із характерними ознаками представників Класу Павукоподібні, розкрити особливості їх будови та способів життя; установити риси пристосування цих організмів до середовища існування; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; логічно мислити, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок №___                                                                                                                                          7 клас Дата____________

Тема: Павукоподібні.                                                                                                                                Мета: ознайомити учнів із характерними ознаками представників Класу Павукоподібні, розкрити особливості їх будови та способів життя; установити риси пристосування цих організмів до середовища існування; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; логічно мислити, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.                                              Обладнання: підручник, зошит.                                                                                          Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

Виберіть одну правильну відповідь.                                                                                           1. Симетрія тіла у ракоподібних:                                                                                                А) Радіальна       Б) Двобічна           В) Однобічна

2. Вусики раків - це органи:                                                                                                         А) Нюху, дотику, рівноваги              Б) Слуху              В) Захвату здобичі

3. Основу скелета складає органічна речовина:                                                                                        А) Целюлоза        Б) Глікоген         В) Хітин

4. Скелет ракоподібних:                                                                                                                    А) Внутрішній целюлозний     Б) Зовнішній хітиновий       В) Внутрішній хітиновий

5. Органи дихання ракоподібних:                                                                                                  А) Зябра           Б) Трахеї                  В) Легені

6. Очі – органи зору Рака Річкового представлені:                                                           А) Світлочутливими клітинами     Б) Простими очима       В) Фасетковими очима

7.  Органи виділення у ракоподібних:                                                                                      А) Зелені залози    Б) Метанефридії      В) Нирки

8. Кровоносна система у Річкового рака:                                                                             А) Замкнена       Б) Відсутня           В) Незамкнена

9. Рідина, що циркулює у кровоносній системі ракоподібних  - це:                                            А) Кров     Б) Гемолімфа         В) Тканинна рідина

10. У річкового рака черевце вужче, ніж груди, у:  

А) Самців              Б) Самок                   В) Однакова ширина

11. До ряду Десятиногих ракоподібних відноситься:                                                               А) Мокриці        Б) Коропоїди       В) Омари

12. До ряду Рівноногих ракоподібних відноситься:                                                            А) Мокриці               Б) Дафнії       В) Краби

 

«Тестові завдання»

IІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

 

Відгадайте загадки:                                                                                                                 1. Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)                                                                                                    2. Висить сито, руками не вито. (Павутина.)                                                                                      3. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)                                                                       Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наука, яка вивчає цих тварин – Арахнологією.

Слово вчителя

ІV. Оголошення теми та мети уроку

 

Учитель разом з учнями визначають тему та завдання уроку.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

1. Особливості зовнішньої будови павукоподібних                                                    Розповідь учителя                                                                                                                    Клас Павукоподібнілат. Arachnida. - хижі безхребетні тварини, відносяться до типу членистоногі. За своєю будовою клас павукоподібні нагадують ракоподібних тварин, але все-таки відрізняються від них рядом ознак. Які утворилися через перехід павукоподібних тварин від водного до наземного способу життя. Павукоподібні це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів.                                     Основна їжа павукоподібних тварин - це комахи або рідка (напіврідка) їжа. Тіло павукоподібних складається з головогрудей і черевця. Головогруди вкриті щільною кутикулою і включають шість сегментів. Кінцівки першого сегмента - хеліцери - є органами захоплення і подрібнення їжі. У павуків на кінчиках хеліцер відкриваються протоки отруйних залоз. Кінцівки другого сегмента - педипальпи - виконують функцію утримання здобичі, беруть участь у перенесенні сперми в статеві шляхи самки, слугують органами дотику. Кінцівки наступних чотирьох сегментів - ноги - беруть участь у пересуванні, плетінні павутини (павуки), викопуванні нірок, утриманні яєчного кокона, здобичі. Вони мають нюхові та дотикові рецептори. На відміну від ракоподібних обидві антени у павуків редукуються.                                                                                                                       Черевце з'єднується з головогрудьми за допомогою сьомого сегмента, який не несе кінцівок. Кінцівки черевця, які несуть «зябра», перетворюються на «легені». Кінцівки десятого й одинадцятого сегментів утворюють у павуків павутинні бородавки. Характерною особливістю павукоподібних є тенденція до злиття члеників тіла, з утворенням головогрудей ї черевця. У більш примітивних (фаланги) обидва відділи ще зберігають сегментацію. Скорпіони мають сегментацію тільки на черевці, у павуків черевце вже не сегментоване, а кліщі втратили навіть поділ тіла на головогруди і черевце.                                               

Запитання до учнів:                                                                                                               — Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.                                       — Які ж очі у павукоподібних прості чи складні? (Обговорення відповідей учнів.) Учні приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, зовнішня будова:                                                                                                           1. Відділи тіла: головогруди, несегментоване черевце без черевних ніжок.                     2. На головогрудях  розташовані хеліцери, ногощупальця, 4 пари ходильних ніг з кігтиками.                                                                                                                             3. Вусики відсутні, 1-4 пари простих очей.                                                                          4. На черевці є павутинні бородавки.                                                                                    5. Хітиновий покрив вкритий воскоподібною речовиною.

  

 

Додатковий матеріал                                                                                                     • Павутина павука-хрестовика за хімічним складом близька до шовку шовкопрядів, від якого відрізняється малим вмістом речовини, що склеює,— серицину, розчиненого у воді. Основу павутинного шовку становить протеїн фіброїн, утворений складним комплексом альбумінів, аланіну та глютамінової кислоти. За фізичними властивостями павутина також близька до гусеничного шовку, але набагато еластичніша та надійніша. Навантаження розриву для павутини хрестовика становить від 40 до 261 кг на 1 мм2 перерізу нитки, у той час як для гусеничного шовку — тільки 33–43 кг на 1 мм2.                                                                           Завдання для учнів:                                                                                                               — Сформулюйте висновок про значення павутини.                                                            2. Особливості внутрішньої будови                                                                        Нервова система                                                                                                             Нервова система характеризується подальшою концентрацією нервових вузлів. У павуків у передньому відділі головогрудей виникає єдине скупчення нейронів - головогрудна нервова маса. З органів чуттів розвинені дотик (чутливі волоски на тілі та кінцівках) і нюх. Зір дуже слабкий, є декілька пар простих очок.                Травна система                                                                                                      Більшість павукоподібних - хижаки, пристосовані до живлення напіврідкою їжею. Травлення у багатьох павукоподібних відбувається в два етапи: 1) зовнішнє, 2) внутрішнє (кишкове). Спіймана здобич убивається отрутою, покриви жертви розриваються і всередину вводяться травні соки. Потім розріджений вміст жертви всмоктується. Для цього слугує забезпечена м'язами глотка, яка переходить у тонкий стравохід і далі, - у сисний шлунок. Вирости кишечника утворюють печінку, клітини якої виділяють травні ферменти.    

Дихальна система. Усі павукоподібні мають органи повітряного дихання. Навіть ті з павукоподібних, які вторинно переселилися у воду, дихають атмосферним повітрям. Дихальна система представлена "легенями" або трахеями. Ті й інші відкриваються назовні отворами - стигмами на боках члеників. У легеневих мішках розташовані численні листоподібні складки, в яких є кровоносні капіляри. Легені павукоподібних гомологічні зябрам ракоподібних. Трахеї - це система розгалужених трубочок, які підходять безпосередньо до всіх органів, де і здійснюється тканинний газообмін. «Легені» павукоподібних недосконалі, випаровують багато води, тому легеневі форми (деякі павуки, скорпіони) змушені жити в місцях, насичених вологою,- у підстилці тропічного лісу, ґрунті, норах. У вищих павуків виникають трахеї (за ступенем розвитку вони примітивніші за трахеї комах). Деякі павуки мають і «легені», і трахеї. Кліщі завдяки малим розмірам пристосувалися до поглинання кисню всією поверхнею тіла.                                                                  Кровоносна система. Кровоносна система найскладніша у скорпіонів і павуків, у яких дихання легеневе. У цих тварин кровоносна система подібна до ракоподібних. На спинному боці головогрудей розташоване серце, від якого відходять великі кровоносні судини. Простіша будова кровоносної системи у павукоподібних, які дихають трахеями. Найпростіша кровоносна система у кліщів: у них її може не бути зовсім або вона складається з мішкоподібного серця і пари остій (отворів).                                         Видільна система                                                                                                        Представлена мальпігієвими судинами - сліпими виростами кишечника. У їхніх клітинах накопичуються екскрети. Речовини, що виділяються, заздалегідь зневоднюються, щоб уникнути втрати води. У деяких примітивних павукоподібних як органи виділення збереглися рудименти метанефридіїв.                                                                                         

Статева система                                                                                                          Павукоподібні роздільностатеві. Запліднення в більшості випадків внутрішнє. Сперма виробляється в сім'яниках самців і доставляється в статеві шляхи самиці за допомогою педипальп, які утворюють копулятивний орган. Яйця містять багато жовтка, розвиток прямий. Виняток становлять кліщі, у яких є личинкова стадія.      

 Отже, особливості внутрішньої будови: 

1. Травлення зовнішнє, сисний шлунок, є печінка.

2. Черевний нервовий ланцюжок  зливається у підглоткову нервову масу.

3. Органи виділення - мальпігієві судини.

4. Запліднення зовнішньо - внутрішнє, розвиток прямий.

5. Серце розташоване в черевці.

6. Органи дихання - два легеневі мішки при основі черевця, трахеї.      

3. Різноманітність павукоподібних                                                                                     Павуки. Велика група, представники якої мають характерну будову. Розміри варіюють від часток мм. до 20 см. Усі представники – хижаки. Мають прямий розвиток. Відіграють досить важливу роль у біоценозах як регулятори кількості дрібних тварин. Представники: пвук-птахоїд, павук-сріблянка ( живе у воді), павук-хрестовик.                                                                                                                              Деякі павуки отруйні й становлять загрозу для людини. На території України з отруйних павуків мешкають тарантул і каракурт. Укуси людини цими представниками павукоподібних можуть призвести до смерті.                                     Кліщі. У представників кліщів головогруди і черевце повністю зливаються. У передній частині тіла розміщена голівка, що утворена хеліцерами й ногощупальцями. Розвиток непрямий.                                                                              Серед кліщів є хижаки, паразити й ґрунтоутворювачі. Види, які паразитують на людині, можуть викликати захворювання (дерматити, короста). Також більшість паразитичних кліщів здатні переносити захворювання ( енцефаліти, геморагічні лихоманки тощо). А кліщі, які паразитують на рослинах можуть завдавати значних утрат сільськогосподарських культур.                                                                                     Скорпіони. Черевце скорпіонів розділена на дві частини  - широку передню й вузьку задню. На останньому членику черевця розташовується отруйна залоза. Великі тропічні види своїм укусом можуть спричинити смерть. Види, що мешкають в Україні, не становлять небезпеки, хоча їхні укуси досить болючі.

Розповідь вчителя

VI. Узагальнення та систематизація знань

 

1. Вставити пропущені в тексті слова.

Дати характеристику класу Павукоподібні.

Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ (двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).

2. Дайте відповідь на запитання.                                                                                       1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?                                                      2. Які особливості процесу травлення павуків?                                                                                   3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.                                           4. Чим відрізняються між собою органи зору в ракоподібних і павукоподібних?

Сам./роб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

VII. Домашнє задання

 

Опрацювати §____, виконати завдання _______________

Для всього класу з коментарем

VIIІ. Підсумки уроку

 

Оцінити роботу учнів.                                                                                                             Що нового ви дізналися?                                                                                                        Що вам сподобалося на цьому уроці?                                                                                             Що вам було не зрозуміло?

Рефлексія

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радченко Світлана Андріївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
5164
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку