Конспект уроку з курсу «Пізнаємо природу» за темою «Ознайомлення з простими механізмами»
Мета уроку: ознайомити учнів з прикладами простих механізмів, принципом їх дії, прикладами застосування простих механізмів. Продовжити формувати історичний погляд на розвиток техніки. Сприяти розвитку логіки та творчого мислення учнів, пам'яті та уваги, пізнавального інтересу та спостережливості. Сприяти формуванню уявлення про єдність природних дисциплін та прикладне значення вивченого.
Очікування: наприкінці уроку учні мають уявлення про використання простих механізмів, пропонують варіанти вирішення ситуаційних задач та самостійно оцінюють результати уроку на задовільному рівні та вище.
Обладнання: презентація та підручник «Пізнаємо природу» Тетяна Коршевнюк.
Хід уроку
Тривалість уроку 45 хвилин
Привітання. Дітям пропонується пригадати правила проведення уроків.
Очікувані сформовані правила:
Актуалізація опорних знань. Учні відповідають на низку питаь:
Постановка проблеми. На слайді зображені стародавні високі споруди з тяжких матеріалів. Проблемне питання: «Як люди у давнину будували такі споруди? Адже не було кранів та будівельних машин.»
Очікувані відповіді: щось допомагало людям будувати такі споруди у ті часи.
Загальний висновок: щоб виконати тяжку роботу, яка значно перевищує людські можливості людство навчилося користуватися простими механізмами.
Формування завдань уроку.
Очікувані результати:
Гімнастика для очей. (2 хв)
Тисячоліття тому назад люди виконували всі види роботи за допомогою сили своїх м'язів. З часом вони винайшли різні прості механізми, щоб полегшити свою працю. Прості механізми — це трудівники зі «стажем роботи» понад 30 століть, проте вони анітрохи не «постаріли», адже зустрічаються на заводах і будівельних майданчиках, у транспортних засобах і побутових приладах. Прості механізми - пристрої, призначені для зміни сили. Різновиди простих механізмів: важіль, блок, похила площина, клин, коловорот, гвинт.
Уже давно відомо, що важке тіло підняти значно легше, якщо просунути під нього міцний стрижень — дошку, лом. У цьому випадку дошка або лом відіграють роль простого механізму — важеля. Важіль — це тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої осі — осі обертання. Повністю зрозумів і зумів сформулювати принцип дії цього простого механізму Архімед. Йому належить крилатий вираз "Дайте меті точку опори, і я переверну Землю". Важіль виготовлено з палиці (дошки, жердини) й опори. У колодязному журавлі опорою є високий стовп, у гойдалці — кріплення до землі. Для підняття вантажу за допомогою важеля потрібно, щоб відстань від опори до вантажу була меншою, ніж до того, хто його піднімає. Завдяки такій конструкції на вантаж діють з більшою силою і легко піднімають його
Блок — це простий механізм, що має форму колеса із жолобом по ободу, через який перекинуто мотузку. Щоб підняти вантаж на певну висоту, використовують блок. Це колесо із заглибиною для мотузки чи ланцюга. Його прикріплюють, як зображено на колажі. До використання цього пристрою вдаються будівельники для підйому матеріалів чи конструкцій.
Для полегшення підйому тіл використовують похилу площину. Цей простий механізм конструюють із дерев’яних дощок або листів з іншого міцного матеріалу. їх розміщують похило. Похила площина є в автомобільному евакуаторі, транспортному літаку
Вправа на релаксацію «Деригент» 2 хв
Спілкування з учнями.
Як прості механізми використовували жителі стародавнього Єгипту при будівництві? Очікувані відповіді: важіль, блок, похила площа.
Як саме використовували прості механізми у давньому Єгипті? Очікувана відповідь: всі ці прості механізми допомагали підіймати та переносити тяжкі будівельні матеріали.
За слайдами. Необхідно поєднати ситуацію із засобом, який би міг допомогти вирішити цю проблему та назвати, який саме простий механізм ми використаємо у цьому випадку.
Монетка під диваном – ключка- важіль.
Підняти фортепіано на другий поверх – фанера – похила площина.
Набрати воду у колодязі – палка та мотузка – важіль.
Дістати цвях з дошки – молоток – важіль.
Пропонується поставити реакцію у Zoom в залежності від настрою та емоцій у результаті нашого уроку.
Оголошення домашнього завдання.
Початковий рівень: читати стор. 73-77, підготуватися до виконання дослідження.
Достатній рівень: читати стор. 73-77, підготуватися до виконання дослідження. Стор. 77 завдання 3 виконати письмово.
читати стор. 73-77, підготуватися до виконання дослідження.
Високий рівень: виконати міні-проєкт за такими етапами: