План-конспект уроку "Принципи біологічної систематики і різноманітності покритонасінних"

Про матеріал
Мета: сформувати у учнів поняття про сучасну класифікацію рослинних організмів, ознайомити з основними одиницями систематики і правила присвоєння назв організмам, дати поняття про вид як основну найнижчу одиницю класифікації і принципи складання системи рослин; виховувати дбайливе ставлення до природи, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.
Перегляд файлу

Тема: “Принципи біологічної систематики і різноманітності покритонасінних”

Мета: сформувати у учнів поняття про сучасну класифікацію рослинних організмів, ознайомити з основними одиницями систематики і правила присвоєння назв організмам, дати поняття про вид як основну найнижчу одиницю класифікації і принципи складання системи рослин; виховувати дбайливе ставлення до природи, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.

Завдання:

  •                 продовжувати формувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
  •                 розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення;
  •                 розвивати вміння самостійності, а також досліджувати, висувати гіпотези, аналізувати;
  •                 розвивати вміння самостійність; формувати науковий світогляд,.

Тип уроку: комбінований.

Базові поняття та терміни: вид, рід, родина, порядок, клас, відділ.

Методи і методичні прийоми: словесний – бесіда, розповідь – пояснення, повідомлення, опис, виклад інформації, метод ,,Бесіда”, вправа ,,Асоціативний кущ”; наочний – ілюстрація, демонстрація; практичний: вправа ,,Класифікація”.

Література: Біологія : підруч. для 6 кл. закладів загальної середньої освіти / І. Ю. Костіков та ін. — Вид. 2-ге, доопр. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2020. — 240 с. : іл.

 

Структура уроку

  1.                      Організаційний момент (1 хв).
  2.                      Перевірка домашнього завдання (3 хв)
  3.                      Мотивація навчальної діяльності (3 хв).
  4.                      Актуалізація теоретичних знань (3 хв)
  5.                      Вивчення нового матеріалу (28 хв).
  6.                      Закріплення матеріалу (3 хв).
  7.                      Підсумок уроку (2 хв).
  8.                      Домашнє завдання (2 хв).

Хід уроку

  1.                      Організаційний етап.

Привітання учнів, побажання хорошого настрою. Перевірка присутніх.

  1.                      Перевірка домашнього завдання.

Бесіда

  1.               Чи відрізняється коренева система однодольних та дводольних рослин. Відповідь обґрунтуйте.
  2.               Як розміщені провідні пучки у дводольних рослин?
  3.               У яких рослин на місці серцевини велика повітряна порожнина? З чим пов’язане її утворення?
  1.                      Мотивація навчальної діяльності.

Гляньте навколо. Людину оточує справжній зелений океан різноманітних рослин, який є важливою невід’ємною складовою частиною біосфери Землі. Він відіграє важливу роль у житті як людини, так і всієї природи. Без перебільшення можна сказати, що без зелених рослин життя на нашій планеті в такій формі, в якій воно існує, було б неможливе. Саме зелені рослини постачають життєдайний кисень, годуючи все живе, будучи джерелом органічної речовини. Разом із тим вони є важливою складовою частиною екологічного середовища, без якого неможливе нормальне, повноцінне життя всього живого, в тому числі і людства.

Як розібратися в цьому дивовижному біорозмаїтті? Як встановити лад та порядок серед 500 тисяч видів, що входять до складу царства Рослини? На всі ці запитання може дати відповідь особлива наука – систематика.

  1.                      Актуалізація теоретичних знань.

Вправа “Асоціативний кущ”

Напишіть, на які два класи поділяються покритонасінні. Наведіть кілька прикладів цих класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                      Вивчення нового матеріалу.

Рослини надзвичайно різноманітні. Різноманітність живих організмів вивчає особлива наука — біологічна систематика, а розділ систематики, присвячений різноманітності рослин, називається систематикою рослин. Біологічна систематика – це наука про різноманітність живих організмів.

У 1735 році Карл Лінней уперше відобразив знання про різноманітність організмів у формі класифікації, у якій види розподілені у підпорядковані одна одній групи. Кожному рівню такої класифікації він дав свою назву. У сучасній систематиці рослин усталено такі основні рівні класифікації:

  •                   царство;
  •                   відділ;
  •                   клас;
  •                   порядок;
  •                   родина;
  •                   рід;
  •                   вид.

Учені встановлюють групи видів у біологічній системі за сукупністю всіх ознак рослини. Покритонасінні є одним із відділів царства рослин. У цьому відділі виділяють два класи — дводольні та однодольні.

До основних родин дводольних покритонасінних належать жовтецеві, серед яких багато отруйних і лікарських рослин, а також бур’янів. Серед родини розові багато декоративних, лікарських рослин, плодово-ягідних культур та бур’янів. Бобові загальновідомі як сільськогосподарські культури з високим вмістом білків у насінинах. Багато овочевих і технічних культур серед хрестоцвітих. Відома всім картопля належить до пасльонових. Але слід пам’ятати, що в цій родині багато отруйних видів. Найбільша родина дводольних — складноцвіті; вона отримала свою назву за суцвіття-кошики, які ззовні нагадують квітки.

Навіть огляд невеликої частки груп дводольних рослин свідчить про їхню надзвичайну різноманітність і велике значення для людини.

До найпоширеніших родин однодольних належать лілійні з типовою для класу квіткою і підземними запасальними органами — цибулинами. Найбільша родина однодольних та усіх покритонасінних — орхідні. Вони поширені не лише у тропічних країнах, а й у нас; серед них багато рідкісних видів. У тропіках людина широко використовує пальми.

До злаків належать і основні зернові культури світу, і багато кормових трав, і чимало бур’янів.

  1.                      Закріплення матеріалу.

Учитель разом з учнями розглядає приклад класифікації ми розглянемо на пшениці твердій.

Місце пшениці твердої у системі організмів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

длорп

  1.                      Підсумок уроку.

Учні з допомогою вчителя формулюють такі висновки:

  1.               Біологічна систематика вивчає різноманітність організмів класифікує їх за сукупністю усіх ознак;
  2.               Основними рівнями класифікації рослин є царство, відділ, клас, порядок, родина, рід і вид;
  3.               Дводольні і однодольні є класами відділу покритонасінних, який належить до царства рослин;
  4.               Представники родин покритонасінних є джерелом сировини для промисловості, основою сільськогосподарського виробництва та джерелом продуктів харчування, лікарської сировини. Але серед них багато отруйних рослин і бур’янів.
  1.                      Домашнє завдання.
  1.               Початковий та середній рівні – опрацювати § 43 підручника та підготуватися до практичної роботи.
  2.               Достатній рівень - опрацювати § 43 підручника та заповнити схему “Положення шипшини собачої у системі рослинних організмів” на с. 182. Підготуватися до практичної роботи.
  3.               Високий рівень - опрацювати § 43 підручника, відповісти на контрольні запитання в кінці параграфа та заповнити схему “Положення шипшини собачої у системі рослинних організмів” на с. 182. Підготуватися до практичної роботи.

 

docx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
1288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку