Тема: “Принципи біологічної систематики і різноманітності покритонасінних”
Мета: сформувати у учнів поняття про сучасну класифікацію рослинних організмів, ознайомити з основними одиницями систематики і правила присвоєння назв організмам, дати поняття про вид як основну найнижчу одиницю класифікації і принципи складання системи рослин; виховувати дбайливе ставлення до природи, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.
Завдання:
Тип уроку: комбінований.
Базові поняття та терміни: вид, рід, родина, порядок, клас, відділ.
Методи і методичні прийоми: словесний – бесіда, розповідь – пояснення, повідомлення, опис, виклад інформації, метод ,,Бесіда”, вправа ,,Асоціативний кущ”; наочний – ілюстрація, демонстрація; практичний: вправа ,,Класифікація”.
Література: Біологія : підруч. для 6 кл. закладів загальної середньої освіти / І. Ю. Костіков та ін. — Вид. 2-ге, доопр. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2020. — 240 с. : іл.
Структура уроку
Хід уроку
Привітання учнів, побажання хорошого настрою. Перевірка присутніх.
Бесіда
Гляньте навколо. Людину оточує справжній зелений океан різноманітних рослин, який є важливою невід’ємною складовою частиною біосфери Землі. Він відіграє важливу роль у житті як людини, так і всієї природи. Без перебільшення можна сказати, що без зелених рослин життя на нашій планеті в такій формі, в якій воно існує, було б неможливе. Саме зелені рослини постачають життєдайний кисень, годуючи все живе, будучи джерелом органічної речовини. Разом із тим вони є важливою складовою частиною екологічного середовища, без якого неможливе нормальне, повноцінне життя всього живого, в тому числі і людства.
Як розібратися в цьому дивовижному біорозмаїтті? Як встановити лад та порядок серед 500 тисяч видів, що входять до складу царства Рослини? На всі ці запитання може дати відповідь особлива наука – систематика.
Вправа “Асоціативний кущ”
Напишіть, на які два класи поділяються покритонасінні. Наведіть кілька прикладів цих класів.
Рослини надзвичайно різноманітні. Різноманітність живих організмів вивчає особлива наука — біологічна систематика, а розділ систематики, присвячений різноманітності рослин, називається систематикою рослин. Біологічна систематика – це наука про різноманітність живих організмів.
У 1735 році Карл Лінней уперше відобразив знання про різноманітність організмів у формі класифікації, у якій види розподілені у підпорядковані одна одній групи. Кожному рівню такої класифікації він дав свою назву. У сучасній систематиці рослин усталено такі основні рівні класифікації:
Учені встановлюють групи видів у біологічній системі за сукупністю всіх ознак рослини. Покритонасінні є одним із відділів царства рослин. У цьому відділі виділяють два класи — дводольні та однодольні.
До основних родин дводольних покритонасінних належать жовтецеві, серед яких багато отруйних і лікарських рослин, а також бур’янів. Серед родини розові багато декоративних, лікарських рослин, плодово-ягідних культур та бур’янів. Бобові загальновідомі як сільськогосподарські культури з високим вмістом білків у насінинах. Багато овочевих і технічних культур серед хрестоцвітих. Відома всім картопля належить до пасльонових. Але слід пам’ятати, що в цій родині багато отруйних видів. Найбільша родина дводольних — складноцвіті; вона отримала свою назву за суцвіття-кошики, які ззовні нагадують квітки.
Навіть огляд невеликої частки груп дводольних рослин свідчить про їхню надзвичайну різноманітність і велике значення для людини.
До найпоширеніших родин однодольних належать лілійні з типовою для класу квіткою і підземними запасальними органами — цибулинами. Найбільша родина однодольних та усіх покритонасінних — орхідні. Вони поширені не лише у тропічних країнах, а й у нас; серед них багато рідкісних видів. У тропіках людина широко використовує пальми.
До злаків належать і основні зернові культури світу, і багато кормових трав, і чимало бур’янів.
Учитель разом з учнями розглядає приклад класифікації ми розглянемо на пшениці твердій.
Місце пшениці твердої у системі організмів
длорп
Учні з допомогою вчителя формулюють такі висновки: