Урок розроблено за підручником І. Грущинської. Урок побудовано на компетентнісних засадах, містить компетентнісно зоорієнтовані задачі. До даного уроку додається презентація.
1
Використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною
Ключові компетентності
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загально мовленнєві вміння і навички:
- міркує взаємопов’язаними судженнями;
загально пізнавальні вміння:
- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння:
- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- називає зображені на ілюстрації джерела енергії.
Середній рівень:
- розпізнає відновлювальні та не відновлювальні джерела енергії;
- наводить приклади використання енергії Сонця, вітру та рухомої
води людиною;
- пояснює за ілюстраціями використання енергії Сонця, вітру та рухомої
води людиною.
Достатній рівень:
- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах
про використання енергії корисних копалин, Сонця, вітру та рухомої води людиною;
- відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною, переваги та недоліки джерел енергії;
- виконує завдання з метою перевірки вивченого.
Високий рівень:
- визначає переваги та недоліки джерел енергії;
- складає розповідь про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною;
- презентує власну розповідь;
- висловлює оцінні судження про свою роботу та роботу однокласників на уроці.
Обладнання: підручник «Природознавство 3 клас» Грущинська І. М., робочий зошит В. А. Тетьоркіна, ноутбук, проектор, презентація в PowerPoint, відео сюжети.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Психогімнастика
Ви розумні ( ми розумні)
Ви щасливі (ми щасливі)
У вас все вийде (у нас все вийде)
Я вас люблю (і ми вас любимо).
Наш девіз: Тепло своїх долонь я друзям віддаю,
Урок новий цікавий я з радістю почну. СЛАЙД 1
3. Повторення правил роботи на уроці:
ІІ Синоптична хвилина
ІІІ Перевірка домашнього завдання
Час |
Мої дії |
Назва електорприладу |
На що витрачається енергія |
7. 00 - 8. 00 |
|
|
|
8.00 - 14. 00 |
|
|
|
14. 00 - 18. 00 |
|
|
|
18. 00 - 21. 00 |
|
|
|
21. 00 - 22. 00 |
|
|
|
Ми так усі звикли до сучасних благ цивілізації, що не задумуємось інколи про те, як можна жити без них. У житті трапляється всяке. Уявіть собі, що вам довелось заночувати в лісі після грози. Сірники у вас замокли, запальничка загубилась. Їсти і погрітись усім необхідно. Як добути вогонь?
Скористайтесь підказками журналу «Колосок».
|
|
|
|
|
|
Учні за 2 хв записують якнайбільше слів, пов’язаних із словом «енергія». Діти зачитують слова і викреслюють спільні. У кого будуть слова, яких немає ні у кого, - той виграє.
1. Є в природі дивина: пісна, без смаку вона,
Запаху не має теж, її в руки не візьмеш.
Коли чиста, то прозора, за що її люблять зорі.
Ще вона пливе і ллється, часом – на камінь дереться,
Як немає – все всихає, звір і птаха помирає. (Вода)
2. Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
3. Що літає, крил не має, але крила підіймає.
Сильним часом він бував й на шляху все зруйнував.
Та буває і тихенький, помічник для нас гарненький.(Вітер)
4.Грію взимку я будови,
З мене паливо чудове,
Я потрібне для тепла,
З мене зроблені, до речі,
І такі корисні речі,
Як пластмаси, гума, фарба,
Ліки, спирт, бензин, смола.
Чи впізнали ви мене? Я — …(вугілля кам’яне).
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має,
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі,
З неї роблять, любий друже,
Гас, бензин, машинне масло,
Фарбу, гуму і пластмаси.
(Нафта)
Слайд 5
Встановіть відповідність між назвами джерел енергії та їх видами.
СЛАЙД 6
Відновлювальні (невичерпні) |
Не відновлювальні (вичерпні) |
|
|
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІV. Фізкультпауза
V. Вивчення нового матеріалу
У кожного учня на столі лежить конверт із завданням для самостійного опрацювання матеріалу підручника за варіантами.
1 варіант енергія корисних копалин
Прочитати 2 абзац статті на ст.70, визначити переваги і недоліки використання корисних копалин, як джерела енергії.
2 варіант енергія Сонця
Прочитати 2 частину статті ст. 70, визначити які пристрої здатні працювати за рахунок енергії сонця.
3 варіант енергія вітру
Прочитати текст ст. 73, розповісти про використання енергії вітру.
4 варіант енергія води
Прочитати 2 абзац статті ст.. 74, пояснити, як можна використати енергію води.
Після опрацювання матеріалу підручника учні підходять до столів із своєю емблемою і обмінюються думками. Один з учнів виступає.
Вчитель доповнює відповіді.
Колективно заповнюємо таблицю «Джерела енергії».
Сонце |
Вітер |
Вода |
Корисні копалини |
||||
Доступна |
Недоступна вночі і в негоду |
Доступна |
Великий рівень шуму |
Доступна |
Затоплює великі території |
Доступні |
Забруднюють середовище |
Невичерпна |
Займає велику територію |
Невичерпна |
Недоступна у тиху погоду |
Невичерпна |
Знищує родючі ґрунти |
Легкі у використанні |
Вичерпуються швидко |
Екологічно чиста |
Неможливо використати повсюди |
Екологічно чиста |
Неможна використати скрізь |
Екологічно чиста |
Неможна використати скрізь |
|
Невідновні |
1 група Прочитайте текст
Сьогодні в світі основними джерелами енергії виступають корисні копалини: вугілля, нафта і природний газ. Їх використовують для обігріву житла та інших будівель, для руху транспортних засобів: автомобілів, тракторів, суден, тепловозів, літаків, отримують енергію.
Енергія корисних копалин є невідновлювальним джерелом енергії. Тобто на Землі обмежена кількість всіх цих видів палива. І спалювати їх лише для одержання енергії економічно не вигідно, бо з них ще виготовляють тисячі цінних речовин і матеріалів, зокрема гуму, пластмаси, пральні порошки, лінолеум, штучну шкіру. З цієї причини учені працюють постійно над пошуком інших джерел енергії, кількість яких може відновлюватися.
Джерела енергії, що мають властивість відновлюватися, є більш чистими, вони не чинять на оточуюче середовище такого згубного впливу, як викопне паливо. До альтернативних джерел енергії відносять: сонячну енергію, енергію води та вітер.
Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії корисних копалин, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю.
Представте виконану роботу.
Де використовується енергія |
Переваги енергії |
Недоліки енергії |
|
|
|
2 група Прочитайте текст
ВІДЕО Сонце є найпотужнішим джерелом енергії. Її широкому споживанню перешкоджають необхідність у великих територіях, де треба розмістити сонячні колектори, та значні коливання кількості сонячного світла. В основному існують два способи використання цього джерела електроенергії. Перший — побудувати сонячні котельні. Вода в них кип’ятиться та потім випаровується за допомогою сонячної енергії, що спрямовується дзеркалами, а пара приводить у дію турбіни. Сонячні котельні потребують великих площ, наприклад, одна електростанція складається з 852 котелень, кожна з яких має діаметр 100 м.
Другий спосіб полягає у використанні панелей з елементами, що перетворюють сонячну енергію одразу на електричну. Ці панелі не забруднюють довкілля, але являють собою серйозну екологічну проблему, коли стають відходами. Сонячні панелі можна пристосувати до індивідуальних потреб, що робить їх надзвичайно придатними для використання у господарстві. За допомогою сонячних батарей можна накопичувати сонячне тепло і використовувати його для обігріву житлових будинків та інших будівель. Сонячну енергію можна використовувати всюди: у калькуляторах і автомобілях, водонагрівачах, фонтанах, будівлях, на електростанціях і супутниках. Від Сонця залежать усі джерела енергії: енергія вітру, води, вугілля, нафти і природного газу. Саме тому в багатьох країнах світу, і в Україні також, споруджують сонячні електростанції.
Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною сонячної енергії, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.
Де використовується енергія |
Переваги енергії |
Недоліки енергії |
|
|
|
3 група Прочитайте текст
ВІДЕО Енергія вітру використовується з давніх часів у вітряках та на кораблях. Так,у Давньому Єгипті вітрові двигуни застосовували для підйому води і розмелювання зерна. Вітряки з крилами - вітрилами з тканини першими почали споруджувати давні перси. Пройшло більш як п’ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.
Там, де дмуть постійно вітри, встановлюють споруди, що нагадують зовні вітряні млини. Їх дуже багато в країнах Західної Європи і використовують частіше в невеликих господарствах, підприємствах. Вітрові електростанції не забруднюють повітря хімікатами, але вони дуже шумні. Але у вітру є істотні недоліки. Вітер непередбачуваний, бо часто змінює напрямок. Іноді затихає навіть у найбільш вітряних районах земної кулі, а іноді досягає такої сили, що ламає вітряки.
Вітрові генератори доцільно розміщувати в місцях, де постійно дмуть вітри: на узбережжях морів, великих озер і водосховищ, в степах, передгір’ях та у гірських районах. В Україні перспективними для вітрової енергетики районами є Карпатські та Кримські гори.
Енергія вітру вічно поновлювана й невичерпна поки гріє Сонце, бо вітер утворюється на Землі в результаті нерівномірного нагрівання її поверхні Сонцем.
Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії вітру, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.
Де використовується енергія |
Переваги енергії |
Недоліки енергії |
|
|
|
4 група Прочитайте текст
Здавна також використовували енергію падаючої води. Такі ж самі млини приводили в рух силою води. Якщо лити воду на лопаті колеса, воно обертатиметься і набуватиме енергії руху. Її можна використовувати для отримання електрики. Енергія води, що падає, обертаючи водяне колесо, служила для розмелювання зерна, розпилювання деревини і виробництва тканин. У Єгипті, Китаї, Індії водяні колеса піднімали воду на поля.
За таким принципом працюють турбіни греблі на гідроелектростанції (ГЕС) У перекладі з грецької гідро – вода. Вода, що падає з висоти штучної загати - греблі - змушує рухатися механізми, які на гідроелектростанціях виробляють електричну енергію. Гідроелектростанції споруджують на повноводних річках, проте їх в Україні не так багато.
Таке джерело енергії не забруднює повітря, а от природі завдає шкоди. Це тому, що невід'ємною частиною гідроелектростанції є штучна водойма - водосховище, будівництво якого потребує затоплення великих територій. Унаслідок цього під водою опиняються родючі ґрунти. Механізми таких станцій частково знищують мешканців водойм, а гребля перекриває шлях рибі до нерестилищ.
ВІДЕО Першу в Україні гідроелектростанцію - Дніпрогес - збудовано на Дніпрі в районі Запоріжжя. Нині води Дніпра віддають людям свою енергію ще на 5 гідроелектростанціях. Є гідроелектростанції й на інших річках.
Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії води, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.
Де використовується енергія |
Переваги енергії |
Недоліки енергії |
|
|
|
ІV Закріплення вивченого
Тестування Виконайте перевірне завдання, обравши правильні твердження.
1.Невичерпним джерелом енергії є…
□ Вітер □ Нафта □ Природний газ
2. Вичерпним джерелом енергії є…
□ Сонце □ Вода □ Вугілля
□ Теплову □ Світлову □ Руху
□ Теплову □ Світлову □ Руху
□ вичерпної □ невичерпної
□ може зникати у хмарні дні □ безкоштовна
□ не забруднює навколишнього середовища □ недоступна вночі
□ електричну □ світлову
□ Сонця □ вітру
- Обміняйтесь картками і перевіримо наші роботи. Додайте собі ще бали.
- А тепер скажіть, чи отримали ви той бал, який ви очікували на початку уроку?
Складання сенкану до слова «ЕНЕРГІЯ»
Енергія
Могутня, вічна,
Зігріває, годує, допомагає,
Життя .
VІІ Рефлексія
VІІІ Домашнє завдання - аукціон.
Результати дослідження зафіксуйте в таблиці. Підготуйте розповідь за результатами досліджень.
Так |
Ні |
1. |
Ми заклеюємо вікна з настанням холодів |
|
|
2. |
Ми закриваємо на ніч вікна шторами |
|
|
3. |
Ми вимикаємо подачу тепла на ніч |
|
|
4. |
У нас нема протягів |
|
|
5. |
Ми щільно закриваємо двері |
|
|
6. |
Ми звільняємо простір біля радіаторів (конвекторів) |
|
|
7. |
Ми встановлюємо захисні екрани за батареями |
|
|
8. |
Ми утеплюємо балкони |
|
|
9. |
У моїй квартирі на батареях є вентиль аби зробити тепліше/холодніше |
|
|
10. |
У нас нові вікна |
|
|
11. |
У моїй квартирі є зовнішнє утеплення будинку |
|
|
12. |
У нас завжди тепло |
|
|