План-конспект уроку "Статеві клітини та запліднення"

Про матеріал
Розширений план-конспект уроку, який може бути використаний для вивчення нового матеріалу на уроці біології,а також при підготовці випускників для складання ЗНО
Перегляд файлу

Особливості будови статевих клітин. Запліднення

Мета уроку: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення.

Завдання уроку:

Навчально-освітні: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.

Розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація.

Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.

Тип уроку: комбінований.

План уроку:

Етап уроку

Час

1

Організаційний етап

1 хв.

2

Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

9 хв.

3

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

2 хв.

4

Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку

3 хв.

5

Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

16 хв.

6

Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі

3 хв.

7

Узагальнення і систематизація знань

7 хв.

8

Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок

3 хв.

9

Надання та пояснення домашнього завдання

1 хв.

Хід уроку:

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів:

1. Метод «Кулі, що розлетілися»:

На дошці написані речення з пропущеними словами, а справа за межею знаходяться різнокольорові кулі з відсутніми термінами. Учні виходять до дошки, знаходять потрібну кулю і прикріплюють її в пропущене місце.

Вставте в текст пропущені слова:

Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.

Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.

Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однією, чотирьох, двох, подвоєння, першого, двох, хроматид.

    2. «Біологічний диктант»

Виберіть ознаки, які характеризують

1 Мітоз

2 Мейоз

а. Після інтерфази клітина ділиться один раз

б. Після однієї інтерфази клітина ділиться двічі

в. У профазі першого поділу відбувається кон'югація хромосом

м Кон'югація хромосом в профазі не відбувається

д. Утворюються дві клітини з таким же числом хромосом, як і в материнській клітині

е. Утворюються чотири клітини з зменшеним вдвічі числом хромосом

 Код відповідей:

1 варіант а, г, д

2 варіант б, в, е

3. Метод «Термінологічна лото»

На дошці прикріплюються паперові картки з прихованими термінами. Учні витягають один з них і дають йому визначення.

1. Клітинний цикл

2. Мітоз.

3. Мейоз.

4. Профаза.

5. Метафаза.

6. Анафазе.

7. Телофаза.

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів:

Звідки беруться діти? Це нехитре питання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають правильно. І тут починаються вигадки ...

... Учитель дав учням завдання написати твір на тему: «Як з'являються на світ діти?». Дівчинка прийшла додому і запитала мати: «Мама, як ти з'явився на світ?» Мати відповіла «Мене знайшли в капусті». З цим питанням дівчинка звернулася до бабусі: «Мене принесла лелека», - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально…».

Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітини - яйцеклітина і сперматозоїд. Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. А таїнство зачаття привертало увагу багатьох. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н.е.) Вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову. Сьогодні на уроці ми з вами також дізнаємося всі таємниці статевих клітин.

- Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде?

- Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда?

Сьогодні на уроці ми відповімо на всі ці питання.

IV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку:

«Особливості будови статевих клітин. Запліднення».

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу:

План пояснення нового матеріалу:

  1. Будова яйцеклітини і сперматозоїда.

Чоловічі статеві клітини хребетних – сперматозоїди – зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст. Головка майже цілком складається з ядра,вкритого тонким шаром цитоплазми. Спереду на головці є гострий твердий горбик (акросома), який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину. До складу шийки входить цитоплазма, в якій є центріоль (складова частина клітинного центру), мітохондрії та АТФ як джерело енергії для забезпечення руху сперматозоїда. Хвіст сперматозоїда складається з тонких волокон, вкритих цитоплазматичним циліндром, - це орган руху.

 Жіночі статеві клітини хребетних (яйцеклітини)  нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму, наявність особливого поверхневого, чи кортикального, шару цитоплазми і спеціальних оболонок, що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну, вторинну і третинну оболонки.

    Процес утворення статевих клітин називають гетерогенезом Гамети утворюються у статевих залозах (сім’яниках і яєчниках у тварин).

(ВИВЕДЕННЯ СХЕМИ БУДОВИ СПЕРМАТОЗОЇДІВ ТА ЯЙЦЕКЛІТИН НА ЕКРАН)

(ВИВЕДЕННЯ НА ЕКРАН СХЕМИ ОВО- ТА СПЕРМАТОГЕНЕЗУ)

 

  1.               Запліднення. (Бесіда, розповідь вчителя, складання опорного конспекту).

Запліднення - процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин.

Типи запліднення:

 

  1. зовнішнє   внутрішнє

 Який тип запліднення характерний для людини?

(Внутрішнє)

(ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОМАТЕРІАЛУ «СТАТЕВЕ ЗАПЛІДНЕННЯ».)

Необхідно записувати основну інформацію в зошиті, так як після перегляду відео вам буде необхідно відповісти на деякі питання.

Під час статевого акту сперматозоїди рухаються в бік яйцеклітини.

Запліднення відбувається у верхній частині маткової труби після овуляції.

Згадайте:

 Як яйцеклітина потрапляє з яєчника до маткової труби?

Очікувана відповідь учнів:

Яйцеклітина потрапляє в маткову трубу завдяки скороченню війок клітин епітелію, які його вистилають, і скороченням м'язової оболонки маткової труби.

У процесі запліднення розрізняють два етапи:

 проникнення сперматозоїда через оболонки яйцеклітини;

 злиття ядер статевих клітин.

Згадайте:

 Як сперматозоїд проникає в яйцеклітину?

Очікувана відповідь учнів:

Перед проникненням сперматозоїд виділяє ферменти, які розщеплюють оболонки яйцеклітини.

Розповідь вчителя:

В яйцеклітину проникає головка сперматозоїда, а хвіст відкидається.

Після цього відбуваються фізико-хімічні зміни в поверхневому шарі цитоплазми яйцеклітини і утворюється непроникна оболонка запліднення. Тобто інші сперматозоїди в клітку потрапити не можуть. У заплідненої яйцеклітини відбувається злиття ядер і утворюється одноклітинний зародок - зигота з диплоїдним (подвійним) набором хромосом. Так настає вагітність.

Ембріональний розвиток тварин  Після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародок – зигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням. Під час дроблення перед синтетичний період інтерфази практично відсутній, тому клітини, що утворюються,  бластомери – мають деталі меншу кількість цитоплазми порівняно з яйцеклітиною.

   Період дроблення завершується формуванням бластули. У типовому випадку бластула складається із шару еластомерів, які оточують щільним кільцем порожнину – бластоцель.

  Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова система. Похідними ендодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову)  тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембріона називається органогенезом.

• Чим яйцеклітина відрізняється від сперматозоїда?

Складання опорного конспекту

Гамети

Функції

Особливості будови

1.Яйцеклітина

від 0,01 мм

до 23см.

1. Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами.

2. Зберігання генетичної інформації.

1. Великі і нерухомі.

2. Велике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.

3. Містять великий запас поживних речовин.

2. Сперматозоїд 70 мкм.

    1. Внесення генетичної інформації.

2. Стимуляція розвитку яйцеклітини.

1. Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик.

2. Невелике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.

3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку.

4. Немає запасу поживних речовин.

 

Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:

• нерухомістю;

• характерною більш-менш кулястою формою;

• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;

• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;

• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;

• значно меншою кількістю в організмі;

• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;

• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).

VI. Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі:

"Мозковий штурм"

- Доведіть, що будова статевих клітин відповідає їх функції.

VII. Узагальнення і систематизація знань:

«Закінчи речення»

• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).

• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).

• Форма яйцеклітини ... (куляста).

• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).

• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).

• Акросома виробляє ... (фермент).

• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).

• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).

• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).

• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).

• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).

• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).

• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).

• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).

• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).

VIII. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок:

IX. Надання та пояснення домашнього завдання:

1. Опрацювати §

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Арнаутова Юлія
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2021
Переглядів
1959
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку