План-конспект уроку технологій у 5кл.НУШ. " Застосування символів у декоративно-ужитковому мистецтві. Значення символів, притаманних видам декоративно-ужиткового мистецтва "

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з технологій у 5 класі НУШ "Застосування символів у декоративно-ужитковому мистецтві. Значення символів, притаманних видам декоративно-ужиткового мистецтва " з елементарним муоьтимедійним забезпеченням(ноутбук)
Перегляд файлу

5 кл. Технології. Урок 18

Тема уроку: Застосування символів у декоративно-ужитковому мистецтві. Значення символів притаманних видам декоративно-ужиткового мистецтва .

Мета: узагальнити знання учнів про види декоративно-прикладного мистецтва; ознайомити із різноманітністю і значенням символів для оздоблення та маркування виробів; навчити використовувати символи для передачі інформації; заохочувати учнів до співпраці та обміну ідеями під час створення проєктних робіт; виховувати відповідальність, самодисципліну та повагу до спільного простору; розвивати  мистецькі здібності, креативне мислення, творчий потенціал.

  • Очікуванні результати:
  •  Розрізняють види декоративно-ужиткового мистецтва;
  • називають способи оздоблення та маркування  виробів;
  • знають та дотримуються порядку виконання роботи ;
  • самостійно виконують  роботу «Передача інформації  символами»;
  • дотримуються правил безпеки та поведінки на уроках з «Технологій»
  • Хід уроку
  • організація класу. Створення позитивного психологічного клімату класу.
  • Вправа «Мікрофон».
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Чому важливо посміхатися?
  • Чому важливо мати на уроці гарний настрій?
  • Чи хотіли б ви бути на місці вчителя? Чому?
  • мотивація навчальної діяльності:
  • Повідомлення теми і мети та завдання на урок.
  • Актуалізація опорних знань:
  • Дай відповідь. Які види декоративно-прикладного мистецтва ти знаєш?
  • Поміркуй. Навіщо наносять символи на різноманітні вироби?
  • Відгадай. Який зміст зашифрований у даному рядку?
  • Згадай.  Які ти знаєш марки автомобілів та який логотип вони мають? Намалюй у зошиті.
  •  
  • Гімнастика для очей. https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM
  •                                                                                                                         
  • ВНМ (вивчення нового матеріалу)
  • Подача нового матеріалу  з демонстрацією презентації https://www.youtube.com/watch?v=Nl7Mvq70tUs
  •  
  • Символ – це умовне позначення будь якого предмета, поняття, або явища , що використовується для передавання і збереження інформації. Будь який символ – це образ у якому присутній певний зміст.
  •  Символіка – це сукупність символів , яку використовує та чи інша група осіб , організація, держава та ін.  Наприклад : олімпійська символіка, державна символіка і т.д. Символіка – це умовне вираження ідей, понять. Почуттів, демонстрація зображень з різними символічними знаками.
  • Будь яке зображення в українських орнаментах має своє символічне значення. Найпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів,зброї був символ безкінечник.
  • Прообразом форм орнаменту завжди була природа.  Знаки-символи, які зображували наші предки (вогонь, сонце, землю, воду і т.д.) були основними і поширювалися на всій території і не тільки  України. Створилася універсальна міфологічна система єдина для багатьох народів світу. Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця символізує безкінечність і ритмічність руху води, життя. Пряма горизонтальна лінія означала землю. Це ознака повного спокою. Цими двома лініями зазвичай  позначають земне життя, річки й озера – це свідоцтво схвильованості. Це один з найдавніших символів українського фолкльору. Вода в уявленні предків була матір’ю . Коло – це символ сонця. Він може зображуватися з променями, або без них, а також квіткою. Ромб та квадрат символізують Землю, вважаються знаками благополуччя та достатку. Ромб перехрещений з крапочками чи без – символ родючості, засіяного поля . Косий хрест – уособлення жіночого початку. Подвійний хрест, або восьми конечна зірка – символ поєднання двох початків , чоловічого й жіночого. Ладинець(коловорот) символізує любов, гармонію та щастя в сім’ї.
  • Найдивовижніший з усіх знаків символів це знак розгорнутої спіралі - символ зародження нового життя і вічного руху.  Ще його називають кучері чи завитух.  Птахи завжди символізували прихід весни, врожай та багатство. На думку наших предків пташка – це посланець Бога на землі, а тому втілює в собі цілісність і безсмертя душі.

 

  • Фізкульт хвилинка. Зараз зробимо зупинку. Проведем фізкульт хвилинку.

 

https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU

Розім’ялися? Зраділи? Ну, тоді  далі полетіли..

 

  • Дерева з розлогими вітками означали родючість землі. Дуб – це символ сили, мужності, чоловічої сили та краси.
  • Одним з найцікавіших образів є дерево життя яке нагадує жіночу постать. Ця фігура символізувала богиню життя, оберігала все живе на землі. Її голову часто зображували у вигляді ромба, трикутника, кола обрамленого квітами.
  •  Іноді рук у берегині було чотири, або шість, що нагадувало дерево тобто символізувало продовження життя. Особливо важливими для людини були тварини і рослини. Людина вважала їх символами здоров’я, урожаю і щастя. У будові всесвіту кожній рослині і тварині відводилося своє місце.
  • Будь яке зображення в українських орнаментах має своє символічне значення. Недарма кажуть  « без верби і калини нема України». Верба та калина – це найулюбленіші рослини українського народу. З давніх давен в Україні шанували вербу. Часто її зображували схиленою над водою. Казали «де верба там і вода». І зараз гілочки верби освячені у вербну неділю перед  Великоднем вважаються магічними. Існував звичай коли матері перед Великоднем жартівливо били по черзі своїх дітей промовляючи: «Не я б’ю, верба б’є. Через тиждень Великдень. Будь великий, як верба. А здоровий, як вода. А багатий, як Земля» .  З верби здавна виготовляли різні музичні інструменти: кобзи, бандури, сопілки, а також меблі, ложки, човни.
  • Без калини також не можна уявити життя повноцінної української родини. У сиву давнину  калину пов’язували з народженням всесвіту. Оскільки ягоди калини червоного кольору і схожі на кров  то вона стала символом невмирущого роду . Тому вишиті дівочі сорочки і рушники рясно прикрашають її гронами. Кажуть, що в калині материна любов і мудрість. Кущ – це сама мати, а ягоди – це діти.
  • Дуб і калина – це мотиви, які найбільше зустрічаються на парубочих сорочках поєднуючи в собі символи сили та краси. Дуб вважали символом сили. Він уособлював в собі  Перуна, Бога сонячної чоловічої енергії. Хлопці одягнені в вишиванку з вишитим листям дуба мали такий своєрідний оберіг.
  •   Здавна на українських землях висівали мак бо вірили, що мак має чарівну силу , яка захистить від усілякого зла. Ця квітка несе пам’ять роду. Дівчата в чиїх родинах були загиблі з болем та сумом вишивали квітки маку на сорочках.
  • Солов’я та зозулю вишивають на дівочих рушниках. Цих пташок часто розміщували на гілках калини, що є символом продовження роду.
  • Павичі та лебеді – дуже важливі птахи яких вишивають на весільних рушниках тому що ці птахи символи щасливої родини.
  •  Молодят символізують соколи, голуби та півні. Характерною рисою на весільних рушниках є розташування птахів: вони повернуті головами одне до одного. 
  • Ластівка – символ доброї звістки.
  • Завдання:

А тепер любі діти для вас буде невеличке завдання. Переглянувши презентацію спробуйте у своєму зошиті зобразити зашифроване послання за допомогою кількох символів. Потім ви зможете показати його нам на дошці.

(виконання завдання)

Хто вже готовий розповісти нам яке послання і кому він підготував?Будь ласка…(учні по черзі відповідають)

Закріплення вивченого:

Отож ми сьогодні добре попрацювали. Давайте ще раз пригадаємо :

  1. Яку тему ми сьогодні вивчали? Що нового ви пізнали?
  2. Які символи ви сьогодні вивчили?
  3. Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви запам’ятали?
  4.  

 

Рефлексія. Вправа «сонце сподівань»                                                                                             Чи здійснилися ваші очікування про які ви говорили на початку уроку?

Що сподобалося, а що ні? Як би ви оцінили свою активність на уроці?

Якщо  ви залишилися  задоволені уроком то прикрипіть  до нашого сонечка на дошці  промінець з написом «світлий», а якщо ні то з написом «темний».

(учні виходять і приклеюють промінці)

Молодці. Свої оцінки  за роботу та активність на уроці ви зможете подивитися в своїх  електронних щоденниках. Завдання додому: Знати символи та їх зміст.  Творче завдання для допитливих: керуючись відео   https://www.youtube.com/watch?v=Nl7Mvq70tUs  з допомогою дорослих  спробуйте створити закодоване побажання з використанням символів . Посилання на відео продубльоване  через QR-код. На цьому наш урок закінчено. Всім дякую. До побачення.

C:\Users\user\Downloads\символи 5кл..jpeg

docx
Додано
4 листопада
Переглядів
255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку