5 кл. Технології. Урок 18
Тема уроку: Застосування символів у декоративно-ужитковому мистецтві. Значення символів притаманних видам декоративно-ужиткового мистецтва .
Мета: узагальнити знання учнів про види декоративно-прикладного мистецтва; ознайомити із різноманітністю і значенням символів для оздоблення та маркування виробів; навчити використовувати символи для передачі інформації; заохочувати учнів до співпраці та обміну ідеями під час створення проєктних робіт; виховувати відповідальність, самодисципліну та повагу до спільного простору; розвивати мистецькі здібності, креативне мислення, творчий потенціал.
-
Очікуванні результати:
-
Розрізняють види декоративно-ужиткового мистецтва;
-
називають способи оздоблення та маркування виробів;
-
знають та дотримуються порядку виконання роботи ;
-
самостійно виконують роботу «Передача інформації символами»;
-
дотримуються правил безпеки та поведінки на уроках з «Технологій»
-
Хід уроку
-
організація класу. Створення позитивного психологічного клімату класу.
-
Вправа «Мікрофон».
-
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-
Чому важливо посміхатися?
-
Чому важливо мати на уроці гарний настрій?
-
Чи хотіли б ви бути на місці вчителя? Чому?
-
мотивація навчальної діяльності:
-
Повідомлення теми і мети та завдання на урок.
-
Актуалізація опорних знань:
-
Дай відповідь. Які види декоративно-прикладного мистецтва ти знаєш?
-
Поміркуй. Навіщо наносять символи на різноманітні вироби?
-
Відгадай. Який зміст зашифрований у даному рядку?
-
Згадай. Які ти знаєш марки автомобілів та який логотип вони мають? Намалюй у зошиті.
-
-
Гімнастика для очей. https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM
-
-
ВНМ (вивчення нового матеріалу)
-
Подача нового матеріалу з демонстрацією презентації https://www.youtube.com/watch?v=Nl7Mvq70tUs
-
-
Символ – це умовне позначення будь якого предмета, поняття, або явища , що використовується для передавання і збереження інформації. Будь який символ – це образ у якому присутній певний зміст.
-
Символіка – це сукупність символів , яку використовує та чи інша група осіб , організація, держава та ін. Наприклад : олімпійська символіка, державна символіка і т.д. Символіка – це умовне вираження ідей, понять. Почуттів, демонстрація зображень з різними символічними знаками.
-
Будь яке зображення в українських орнаментах має своє символічне значення. Найпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів,зброї був символ безкінечник.
-
Прообразом форм орнаменту завжди була природа. Знаки-символи, які зображували наші предки (вогонь, сонце, землю, воду і т.д.) були основними і поширювалися на всій території і не тільки України. Створилася універсальна міфологічна система єдина для багатьох народів світу. Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця символізує безкінечність і ритмічність руху води, життя. Пряма горизонтальна лінія означала землю. Це ознака повного спокою. Цими двома лініями зазвичай позначають земне життя, річки й озера – це свідоцтво схвильованості. Це один з найдавніших символів українського фолкльору. Вода в уявленні предків була матір’ю . Коло – це символ сонця. Він може зображуватися з променями, або без них, а також квіткою. Ромб та квадрат символізують Землю, вважаються знаками благополуччя та достатку. Ромб перехрещений з крапочками чи без – символ родючості, засіяного поля . Косий хрест – уособлення жіночого початку. Подвійний хрест, або восьми конечна зірка – символ поєднання двох початків , чоловічого й жіночого. Ладинець(коловорот) символізує любов, гармонію та щастя в сім’ї.
-
Найдивовижніший з усіх знаків символів це знак розгорнутої спіралі - символ зародження нового життя і вічного руху. Ще його називають кучері чи завитух. Птахи завжди символізували прихід весни, врожай та багатство. На думку наших предків пташка – це посланець Бога на землі, а тому втілює в собі цілісність і безсмертя душі.
-
Фізкульт хвилинка. Зараз зробимо зупинку. Проведем фізкульт хвилинку.
https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU
Розім’ялися? Зраділи? Ну, тоді далі полетіли..
-
Дерева з розлогими вітками означали родючість землі. Дуб – це символ сили, мужності, чоловічої сили та краси.
-
Одним з найцікавіших образів є дерево життя яке нагадує жіночу постать. Ця фігура символізувала богиню життя, оберігала все живе на землі. Її голову часто зображували у вигляді ромба, трикутника, кола обрамленого квітами.
-
Іноді рук у берегині було чотири, або шість, що нагадувало дерево тобто символізувало продовження життя. Особливо важливими для людини були тварини і рослини. Людина вважала їх символами здоров’я, урожаю і щастя. У будові всесвіту кожній рослині і тварині відводилося своє місце.
-
Будь яке зображення в українських орнаментах має своє символічне значення. Недарма кажуть « без верби і калини нема України». Верба та калина – це найулюбленіші рослини українського народу. З давніх давен в Україні шанували вербу. Часто її зображували схиленою над водою. Казали «де верба там і вода». І зараз гілочки верби освячені у вербну неділю перед Великоднем вважаються магічними. Існував звичай коли матері перед Великоднем жартівливо били по черзі своїх дітей промовляючи: «Не я б’ю, верба б’є. Через тиждень Великдень. Будь великий, як верба. А здоровий, як вода. А багатий, як Земля» . З верби здавна виготовляли різні музичні інструменти: кобзи, бандури, сопілки, а також меблі, ложки, човни.
-
Без калини також не можна уявити життя повноцінної української родини. У сиву давнину калину пов’язували з народженням всесвіту. Оскільки ягоди калини червоного кольору і схожі на кров то вона стала символом невмирущого роду . Тому вишиті дівочі сорочки і рушники рясно прикрашають її гронами. Кажуть, що в калині материна любов і мудрість. Кущ – це сама мати, а ягоди – це діти.
-
Дуб і калина – це мотиви, які найбільше зустрічаються на парубочих сорочках поєднуючи в собі символи сили та краси. Дуб вважали символом сили. Він уособлював в собі Перуна, Бога сонячної чоловічої енергії. Хлопці одягнені в вишиванку з вишитим листям дуба мали такий своєрідний оберіг.
-
Здавна на українських землях висівали мак бо вірили, що мак має чарівну силу , яка захистить від усілякого зла. Ця квітка несе пам’ять роду. Дівчата в чиїх родинах були загиблі з болем та сумом вишивали квітки маку на сорочках.
-
Солов’я та зозулю вишивають на дівочих рушниках. Цих пташок часто розміщували на гілках калини, що є символом продовження роду.
-
Павичі та лебеді – дуже важливі птахи яких вишивають на весільних рушниках тому що ці птахи символи щасливої родини.
-
Молодят символізують соколи, голуби та півні. Характерною рисою на весільних рушниках є розташування птахів: вони повернуті головами одне до одного.
-
Ластівка – символ доброї звістки.
-
Завдання:
А тепер любі діти для вас буде невеличке завдання. Переглянувши презентацію спробуйте у своєму зошиті зобразити зашифроване послання за допомогою кількох символів. Потім ви зможете показати його нам на дошці.
(виконання завдання)
Хто вже готовий розповісти нам яке послання і кому він підготував?Будь ласка…(учні по черзі відповідають)
Закріплення вивченого:
Отож ми сьогодні добре попрацювали. Давайте ще раз пригадаємо :
-
Яку тему ми сьогодні вивчали? Що нового ви пізнали?
-
Які символи ви сьогодні вивчили?
-
Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви запам’ятали?
-
Рефлексія. Вправа «сонце сподівань» Чи здійснилися ваші очікування про які ви говорили на початку уроку?
Що сподобалося, а що ні? Як би ви оцінили свою активність на уроці?
Якщо ви залишилися задоволені уроком то прикрипіть до нашого сонечка на дошці промінець з написом «світлий», а якщо ні то з написом «темний».
(учні виходять і приклеюють промінці)
Молодці. Свої оцінки за роботу та активність на уроці ви зможете подивитися в своїх електронних щоденниках. Завдання додому: Знати символи та їх зміст. Творче завдання для допитливих: керуючись відео https://www.youtube.com/watch?v=Nl7Mvq70tUs з допомогою дорослих спробуйте створити закодоване побажання з використанням символів . Посилання на відео продубльоване через QR-код. На цьому наш урок закінчено. Всім дякую. До побачення.