Тема: Вода як розчинник. Розчин і його характеристика (масова частка розчиненої речовини).
Цілі уроку: розвивати знання учнів про властивості води як розчинника, про розчини,
формувати вміння ставити експерименти для підтвердження гіпотез, формувати навички використання математичного апарату для опису природного явища,
формувати вміння розв'язувати розрахункові задачі з використанням поняття "масова частка розчиненої речовини" ,
формувати знання про використання розчинів в природі, техніці, житті людини ,
формувати хімічну компетентность через реалізацію наскрізних змістових ліній: здоров’я і безпека, екологічна безпека і сталий розвиток.
Обладнання: презентація до уроку, терези електронні, стакани, вода, кухонна сіль, термометр.
Очікувані результати: учні закріплюють знання про властивості води, формують уявлення про розчини, математичну характеристику складу речовини, застосування розчинів,
формують вміння ставити експерименти для підтвердження гіпотез, формують навички використання математичного апарату для опису природного явища.
Базові поняття: речовина, суміш, фізичні та хімічні явища,иасова частка елемента, відносна молекулярна маса.
Тип уроку: комбінований урок з елементами steam - уроку
Методи навчання: словесні – бесіда, практичні – виконання вправ, репродукивні, частково-пошукові, експериментальні, творчі.
Структура уроку
І. Організаційний етап………………………………………………………2 хв.
ІІ. Постановка цілей уроку, оголошення завдань уроку ……………….2
ІІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація знань …………… . . ...6 хв..
ІV. Формування нових знань (бесіда)………………………………………10 хв
V. Формування знань розв’язуванням задачі-досліду………………….. ...12.
VІ. Рефлексія……………………………………………………………. .. . 7 хв.
VІІ. Домашнє завдання………………………………………………………3 хв.
VІІІ. Підбиття підсумків……………………………………………………….3 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Постановка цілей уроку, оголошення завдань уроку.
«Якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо входьте у воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі,
то розв’язуйте їх»
Д. Пойа
ІІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання:
Перевірка домашного завдання:
t кип. = 100°С
t пл . = 0°С
ρ (H2O) = 1г/см3
висока теплоємкість
високий поверхневий натяг.
Вода існує на Землі у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому та газоподібному. Вода текуча, прозора, без смаку, без запаху, без кольору
Повторно опрацьовуємо питання за презентацією.
IV. Бесіда Формування нових знань.
Учитель :Існує ще одна унікальна властивість води – розчинність.
Вода як розчинник має непересічне значення. На поверхні речовин, занурених у воду, міжатомні й міжмолекулярні сили притягання слабшають у 80 разів під впливом її молекул. Саме цим пояснюють здатність води бути універсальним розчинником. Водні розчини цукру, солі, лимонної
Учитель :Вода в морях, океана, що входить до складу крові, лімфи, міститься в рослинах чиста речовина чи суміш?
- суміш.
Ці суміші називаються розчинами.
Учитель :Де ми зустрічаємось з розчинами?, наскільки важливі вони для живих організмів, господарства?
З розчинами, розчиненням речовин у воді ми постійно зустрічаємося в природі та побуті.
Для живлення рослин необхідно, щоб поживні речовини ґрунту були розчинені у воді.
У морській воді розчинені у великій кількості солі, тому вона на смак солоно-гірка.
Розчинами є малярні фарби, парфуми, багато ліків, напої .
Приготування їжі, прання білизни, миття посуд передбачає приготування розчинів.
Розчини використовуються в харчовій промисловості, в фармакології, у виготовленні різних хімічних матеріалів, хімічних волокон.
Водні розчини необхідні для підживлення рослин, для боротьби з шкідниками.
Учитель :Тобто в розчинах містяться солі та інші розчинні речовини (компоненти).
Учитель Воду називають розчинником, а іншу речовину розчину – розчиненою речовиною.
У розчині частинки розчиненої речовини рівномірно розподіляються між молекулами води.
Учитель :Розчини можуть складатися тільки з двох ?... з двох чи більше розчинених речовин.
Учитель :Які речовини розчиняються у воді?
- тверді (цукор, кухонна сіль, різні розчинні солі)
- рідини (спирт, кислота оцтова та інш.)
- газоподібні речовини (вуглекислий газ в мінеральних водах, в газованих напоях).
Учитель :
Розчинення процес фізичний чи хімічний ?Давайте з’ясуємо це питання розв’язавши практичну задачу, а при цьому уважно проводити спостереження та аналізувати їх.
V. Формування знань розв’язуванням практичної задачі-досліду:
Учитель :Пропонується задача – дослід:
Обладнання: терези електронні, стакани, кухонна сіль, термометр.
Інструктаж:
Відважуємо сіль, обнуливши, тару, відважуємо воду, обнуливши, тару)
Працювати охайно, висипати сіль невеликими порціями, перемішуючи розчин скляною паличкою, до однорідності.
Учні намагаються приготувати розчин, виміряти температуру.
Отже висновок: При розчиненні кухонної солі змінюється температура. Процес хімічний.
Учитель: А чи можна приготувати розчини з іншою масою кухонної солі ( 10г, 30г, 50 г) ?
Учитель: Висновок :..
Змінний склад характерний для суміші.
Розчинення процес фізичний , а розчин це суміш.
Учитель В природі досить часто процеси відбуваються значно складніші і ми знаємо вже, що чистих речовин в природі дуже мало.
Учитель :Отже робимо висновок…
Розчинення - фізико-хімічний процес.
Розчин - це складна система, що складається з розчиненої речовини та розчинника.
Підказка …за аналогією з характеристикою складу речовини:
W (E)= m(E)/Mr(реч)
Учні пропонують формулу.
W(р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
А з чого складається розчин? Розчиненої речовини та води , отже,
m(р-ну)= m(р.р.)+m(H2O)
Дивовижно! Ви створили формулу для обрахунку математичної характеристики складу розчину.
Задача
Дано : Розв'язання:
m(H2O)=100г W(р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну) 1. Обчислюємо массу розчину:
m(NaCl) = 100г m(р-ну)= m(р.р.)+m(H2O) m(р-ну)= m(NaCl)+m(H2O)=
= 100г + 100г = 200г
W (NaCl)-? 2. Обчислюємо масову
кухонної солі в розчині:
W(NaCl)= m (NaCl) / m(р-ну)
= 100г/200г = 0, 5 (50%)
Відповідь: W(NaCl)= 0, 5 (50%)
VІ. Подводимо підсумки:
-найбільший поверхневий натяг,
- високу теплоємкість
- тверді (цукор, кухонна сіль, різні розчинні солі)
- рідини (спирт, кислота оцтова та інш.)
- газоподібні речовни
W(р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §23,з 2,3 стор.156-157.
VІII.Підсумки уроку.
Сьогодні ми повторили з вами деякі особливі властивості води і ознайомились зі ще однією унікальністю дивовижної речовини здатністю розчиняти велику кількість речовин.
Розчини мають унікальні властивості.
Ви визначили, що це процесс фізико-хімічний.
І ви самостійно змогли створити формулу для математичного опису складу речовини.
Я вас вітаю.
Стівен Хокінг говорив «наука та дослідницька діяльність приносять більше задоволення ніж заробляння грошей».
Бажаю, щоб Ви відчили це задоволення, а в майбутньому ваша робота приносила Вам і задоволення і фінансове забезпечення.
Оцінки.