План-конспект уроку трудового навчання 5 клас
ТЕМА УРОКУ: Технологія ажурного випилювання лобзиком
1. Теоретичні відомості: Прийоми випилювання. Способи випилювання. Пилочка лобзика. Підготовка лобзика до роботи. Стіл-підставка (струбцина). Ручний лобзик.
2. Практична робота: Ознайомлення з основним способами підготовки лобзика до роботи. Виконання нескладних елементів ажурного випилювання. Випилювання деталей до виробу «Ялинкова прикраса».
МЕТА УРОКУ:
1. Навчальна: Забезпечити засвоєння знань про прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання. Забезпечити формування умінь готувати лобзик до роботи, виконувати нескладні елементи ажурного випилювання. Сприяти формуванню і розвитку знань, умінь і навичок випилювати лобзиком застосовуючи різні способи та прийоми.
2. Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, охайність та інші якості сучасного працівника.
3. Розвивальна: Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, точність і координацію рухів рук); сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів.
4. Профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народне господарство і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.
ОБ’ЄКТИ ПРАЦІ: «Ялинкова прикраса».
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:
ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ
обладнання (верстаки, машини тощо): ПК, мультимедійний проектор, екран.
інструменти, прилади, пристрої: лобзик, пилочки, стіл-підставка (струбцина), лінійка, олівець, шило, коловорот, свердла, матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька.
матеріали: фанера.
ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ: прийоми випилювання, способи кріплення пилочки лобзика.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: Розповідь, демонстрація, бесіда.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ:
СЛОВНИКОВА РОБОТА:
Лобзик – це інструмент, який призначений для криволінійного пиляння матеріалів.
Пилочка лобзика – це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.
Тип УРОКУ: Комбінований.
ПЛАН УРОКУ
IV. Вивчення нового матеріалу ________________________________25 хв.
V. Закріплення нового матеріалу _______________________________5 хв.
VI. Практична робота
VI.1.Вступний інструктаж _____________________________________2 хв.
VI.2.Самостійна практична робота учнів та інструктаж вчителя _____45хв.
VI.3.Заключний інструктаж ____________________________________2 хв.
VII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговим
VIII. Підведення вчителем підсумків заняття _____________________1 хв.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 1хв.:
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 4 хв.:
Усне фронтальне опитування учнів по матеріалу минулого уроку (тема: «Інструменти та пристосування для ажурного випилювання. Вимоги до конструкційних матеріалів та їх особливості»).
Кросворд для учнів
По горизонталі:
1. Як називається елемент в шиповому з’єднанні, що має виступ на краю фанери?
2. Найпростіший механізм для свердління отворів в деревині.
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
5 |
||||||||||||
1 |
|
|
6 |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
7 |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
10 |
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
3. Як називаються тонкі листи деревини для створення фанери? 7. Як називається отвір для шипа посередині деталі? 9. Яке випилювання лобзиком належить до прорізного різьблення, що виконують на тонких дощечках, фанері?
|
4В |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
У |
5С |
||||||||||||
1Ш |
И |
П |
6Ф |
|
|||||||||
К |
|
І |
А |
|
|
||||||||
О |
Р |
7Г |
Н |
І |
З |
Д |
О |
||||||
|
А |
|
Е |
|
|
||||||||
2К |
О |
Л |
О |
8В |
О |
Р |
О |
Т |
|
|
|
||
Ь |
|
И |
|
А |
|
|
|||||||
3Ш |
П |
10О |
Н |
П |
|
||||||||
|
|
Р |
Е |
И |
|
||||||||
Н |
|
Л |
|
||||||||||
О |
Ю |
|
|
||||||||||
|
М |
В |
|
|
|
||||||||
Е |
9А |
Ж |
У |
Р |
Н |
Е |
|||||||
Н |
|
Н |
|
|
|
||||||||
Т |
Н |
|
|||||||||||
А |
Я |
||||||||||||
Л |
|
||||||||||||
Ь |
|
||||||||||||
Н |
|||||||||||||
А |
|||||||||||||
По вертикалі: 4. Виріз на краю фанери, у який вставляють шип. 5. Яке свердло має центр та зубці для підрізування волокон деревини? 6. Як називається матеріал, що утворюється за допомогою склеювання непарної кількості листів лущеного шпону? 8. Систематичні заняття цим ремеслом сприяють розвитку творчих здібностей, та розвиває в дітей художній смак, точність рухів, акуратність. 10. Композиція, яка спрощена в поєднанні елементів в одне ціле.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів 5 хв.:
Розповідь. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати технологію ажурного випилювання і для того, щоб пригадати попередні заняття переглянемо відеофільм.
Запишіть тему заняття: «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання».
мал1. Будова лобзика
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 25 хв.:
Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація слайду). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранчиковими гайками.
Під запис. Пилочка лобзика —це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Розповідь. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація слайду). Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тонкої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.
Щоб підготувати лобзик до роботи,
беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація малюнку). Пилочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані назовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною (демонстрація слайду).
Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.
Працюючи лобзиком, треба додержувати таких правил: мал3. Столик-підставка
Робоча поза під
час пиляння лобзиком
Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній. Виконання отвору шилом
Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація слайду). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 4 хв.:
Тестові завдання
1. Що таке лобзик?
а) пристосування для пиляння матеріалу по кривих лініях;
б) вид пилки для поділу заготовок на частини;
в) пристосування для закріплення заготовок з фанери.
2. З яких основних частин складається лобзик?
а) рамка, ніжка, затискний гвинт;
б) каркас, ручка, натяжна гвинт;
в) рамка, ручка, верхній і нижній затискний гвинт.
3. Яке пристосування застосовується при випилюванні лобзиком?
а) стусло;
б) столик для випилювання;
в) рейсмус;
г) ексцентриковий затиск.
4. Який інструмент застосовується для зачистки виробів, випиляних лобзиком?
а) надфіль;
б) рашпіль;
в) напилок;
г) ерунок.
5. Як нахилені зуби пилки лобзика?
а) від ручки;
б) не мають нахилу;
в) до ручки.
Відповіді: 1 - а, 2 - в. 3 - б, 4 - а, 5 - в.
VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА:
VІ.1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ 2 хв.:
Озвучую тему практичної роботи: «Випилювання виробу «Ялинкові прикраси».
Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:
Для виконання даної роботи Вам потрібен лобзик, пилочка; матеріал фанера.
В нас в майстерні є 20 лобзиків, тому Ви будете працювати по одному. Чергові допомагають роздати інструменти і матеріал.
При роботі з лобзиком потрібно дотримуватись правил безпечної праці.
Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати практичну роботу.
Чергові видають учням набір інструментів, матеріал і учні приступають до виконання роботи.
VІ. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ІНСТРУКТАЖ ВЧИТЕЛЯ 45 хв.:
А. Самостійна робота учнів.
На пиляння нескладних елементів учням відводиться 15 хв., а для другого завдання учні виділяють 30 хв.
Б. Інструктаж вчителя:
2) Слідкую за постійним дотриманням учнями прийомів безпечної праці під час виконання завдання.
3) Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.
VІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ 2 хв.:
VІІ. ПРИБИРАННЯ УЧНЯМИ СВОЇХ РОБОЧИХ МІСЦЬ. ПРИБЕРАННЯ ПРИМІЩЕННЯ МАЙСТЕРНІ ЧЕРГОВИМИ УЧНЯМИ.
VІІІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: 1 хв.:
1