Тема: Місце земноводних у екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних
Мета: навчальна: розширити знання учнів про клас Земноводні, формувати в учнів знання про різноманітність земноводних, дати стислу характеристику рядам і окремим видам тварин, розкрити значення амфібій у природі та житті людини, розповісти про охорону земноводних, ознайомити з видами, занесеними до Червоної книги України.
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, спостерігати, робити висновки, вміння працювати у колективі, групах.
Виховна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, ціннісне ставлення особистості до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: за типом уроку
Місце в навчальній темі: поточний
Методи: Інформаційно-рецептивний: мовний (розповідь, бесіда), наочний (демонстрація таблиць та малюнків з даної теми), робота з підручником.
Обладнання: підручник Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г.Шатровський Біологія 8 клас, таблиці, дидактичні картки
Хід роботи:
І. Організація класу
Привітання учнів і вчителя
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. На минулих уроках ми з вами говорили про характеристику Земноводних. Щоб перейти до теми сьогоднішнього уроку, давайте повторимо вивчене.
Я вам пропоную ознаки дидактичні картки, а Ви виконуєте завдання
Завдання 1.
1. Шкіра земноводних гола, має багато залоз.(Так)
2. Між пальцями передніх кінцівок є плавальні перетинки. (Ні)
3. Земноводні мають лише 1 шийний хребець. (Так)
4. У ротовій порожнині є зуби. (Ні)
5. Травна система закінчується клоакою. (Так)
6. Органами дихання дорослої жаби є зябра. (Ні)
7. Пуголовок дихає зябрами. (Так)
8. У дорослої жаби одне коло кровообігу. (Ні)
9. Жаби — теплокровні істоти.(Ні)
10.Головний мозок жаби складається із п'яти відділів. (Так)
Завдання 2.
Знайдіть відповідність
1. |
2. |
3. |
||||||||||||||||||||
4. |
5. |
6. |
||||||||||||||||||||
А. Саламандра плямиста |
Б. Кільчаста черв'яга |
В. Тритон гребінчастий |
||||||||||||||||||||
Г. Австралійська зелена деревинна жаба |
Д. Рибозмій |
Е. Ропуха звичайна |
||||||||||||||||||||
Відповідь: 1 Г; 2 А; 3 Б; 4 В; 5 Д; 6 Е. Завдання 3.. Знайдіть відповідність. «Ставкова жаба»
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо нам такі тварини? Земноводні. Хто ж вони насправді? Скільки їх на Землі і в Україні? Де вони поширені? Де живуть? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають для людини і в біогеоценозах? На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Місце земноводних у екосистемах та значення їх в житті людини.
2. Охорона Земноводних
1. Земноводні — об'єкт для лабораторних досліджень учених, студентів — біологів і медиків, завдяки яким зроблено чимало відкриттів. Шкіра жаб виділяє отрути, які необхідні для захисту від хижаків та деяких мікроорганізмів. Доторкання людини до слизу шкірного покриву жаби — кокоа з тропічних лісів Колумбії може коштувати їй життя. Отрути цієї жаби досить для отруєння 50-ти стріл. Серед безхвостих, поширених в Україні, особливо отруйні кумки. Потрапивши на тіло людини, їхня отрута викликає пекучий біль. У наш час особливий інтерес учених привернено до отрут, здатних знижувати кров'яний тиск людини, розширювати судини, збуджувати дихання і кровообіг, згубно діяти на гельмінтів і прискорювати загоєння ран.
З допомогою амфібій вивчають генетичний апарат клітини, питання регенерації органів, сумісності тканин.
У народній медицині використовують сушену ікру гостромордої жаби для лікування рожистого запалення обличчя. В оболонках ікри цієї жаби є особлива речовина — ранидин, що згубно діє на найпростіших. З отрути ропух виготовляють ліки, що впливають на роботу серця і органів дихання.
Земноводні відіграють велику роль у природі, входячи у різні ланцюги живлення. Вони знищують багато різних шкідників рослин. Особливо корисні ропухи, які часто селяться на городах і поїдають тут слизнів. Поїдають вони і переносників різних захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів. Земноводними харчуються деякі промислові тварини.
Деякі види земноводних людина сама споживає у їжу. Існують жаб'ячі ферми, де розводять цих тварин. Вони є продуктом міжнародної торгівлі.
Жаби є чудовими синоптиками. Вони реагують на зміни температури, тиску і вологості повітря. Є безліч прикмет, коли за поведінкою жаб визначають погоду. За першим кумканням жаб визначають, скільки днів іще триватимуть заморозки. Озерні жаби вилазять на берег - буде дощ. Жаби кумкають ввечері - буде погода. Жаби сидять у воді - дощу не буде. Закумкала жаба - можна сіяти кукурудзу.
2. Земноводні заслуговують на охорону навіть у тому разі, якщо вони завдають деякої шкоди людині (у ставкових господарствах вони іноді живляться мальками риб). В Україні існують відповідні закони, але люди часто не усвідомлюють потребу охорони цих надзвичайно цікавих тварин. На жаль, здебільшого у людей існує відраза до цих беззахисних тварин.
Міжнародна спілка охорони природи до Червоної книги занесла 33 види амфібій. До Червоної книги України занесено 5 видів земноводних, а саме: тритон карпатський, тритон альпійський, плямиста саламандра, ропуха очеретяна і жаба прудка. Всі вони мають обмежене поширення. Тритони і саламандра поширені тільки у Карпатах, ропуха очеретяна у Львівській, Волинській і Рівненських областях, а жаба прудка — у передгір'ях Закарпаття. Міжнародною спілкою охорони природи занесено до Червоної книги 33 види амфібій, що становить 2 % світової фауни.
У Швейцарії під час розмноження жаб у місцях їх масової міграції на шосе ставлять дорожні знаки із зображенням жаби.
А в Угорщині споруджено для їх міграцій спеціальні тунелі. “Увічнення” жаб пов’язане із численними дослідами, що на них проводились. Перший пам’ятник споруджено в Паризькому університеті в ХІХ ст. за настійного вимогою французького природознавця колода Бернарда. Другий пам’ятник споруджено в Токіо студентами медиками.
Випереджаюче завдання
Цікаві факти про земноводних
В Україні поширені 5 видів хвостатих амфібій, які належать до родини саламандрових, а саме: 4 види тритонів (звичайний, гребінчастий, карпатський і гірський), і плямиста саламандра.
В Україні зареєстровано 12 видів безхвостих земноводних, які належать до 5 родин: круглоязикових ( жовточерева і червоночерева джерелянки), часничниць (звичайна часничниця), ропух (сіра, зелена та очеретяна ропухи), квакш (звичайна квакша) і справжніх жаб (озерна, ставкова, гостроморда, трав'яна і прудка жаби).
Амфібії ростуть протягом усього життя. Щоправда, темп їх росту з віком зменшується. Що старшою стає тварина, то повільніше вона росте.
У Франції щорічно з'їдають близько 800 тонн зелених жаб (ставкових та озерних), у Швейцарії — близько 300 тонн.
Чимало отруйних жаб дуже яскраві і красиві. Але це загальне правило має винятки. На Мадагаскарі живе цікава істота, відома місцевим жителям як жаба-помідор. Все її тіло, голова і ноги яскраво-червоні, а черевце- біле. Ці жаби неотруйні. Їх слиз небезпечний тільки для мікроорганізмів.
Найбільша жаба Північної Америки - жаба-бик буває завдовжки до 200 мм. Вона видає сильний, схожий на ревіння бугая, чутний за 2-3 км, звук.
Найбільшою у світі є жаба-голіаф із Камеруну (Африка) завдовжки 25 см. Найбільшою ропухою є мешканка Центральної і Південної Америки ропуха-ага, яка буває завдовжки понад 25 см. Найбільшою в Україні є озерна жаба- завдовжки до 17 см.
Метод “ Займи позицію”
Учням пропонується проблемне питання: “Чи потрібно охороняти земноводних?”
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Як люди використовують жаб?
Яке значення земноводних?
Які види Земноводних віднесені до Червоної книги України?
VІ. Підбиття підсумків
Я хочу, щоб ви усвідомили, що навіть маленьку непривабливу жабку потрібно охороняти, оскільки вона є єднальною ланкою між усіма організмами на планеті Земля. Пробудження екологічної думки — означає усвідомити, що в природі все доцільно та відносно, тому толерантне ставлення до живих істот — запорука їх виживання та збереження.VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Прочитати параграф № 38. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа. Зібрати народні прикмети про Земноводних.