1
Дата_______
6.33. Тема. Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску.
Мета: дати уявлення про атмосферний тиск, формувати знання про причини зміни атмосферного тиску, познайомити з будовою барометра, формувати знання про пояси з переважанням низького та високого тиску, розвивати логічне мислення, вміння працювати в команді, виховувати інтерес до спостережень за станом погоди.
Обладнання: барометр, склянки з водою, скляні трубки, папір, картки з завданнями, картки для оцінювання, мультимедійна презентація, кольорові картки з надрукованою та розрізаною на частини загадкою «Таке велике, що займає весь світ, таке мале, що поміщається в щілину»
Тип уроку: комбінований (з елементами квесту)
Підготовка: учні заздалегідь об’єднані у 2 команди.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Пояснення суті гри: «Сьогодні ми з вами продовжимо мандрувати повітряним океаном Землі. Продовжуватимемо розгадувати загадки нашої планети. Наш урок буде проходити у формі подорожі, змагання-квесту між 2 командами. Переможе та команда, яка першою виконає завдання, розкриє та розгадає загадку про один з основних об’єктів вивчення розділу «Атмосфера». Кожному з вас я роздаю картку успіхів, підпишіть її. Але перш ніж вирушити в дорогу, давайте перевіримо вашу готовність до подорожі»
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
«Знайди помилку»
1. Температура повітря в першу чергу залежить від кута падіння сонячних променів на земну поверхню.
2. Тривалість світлового дня не впливає на температуру повітря.
3. Графік добового ходу температур показує, що максимального значення температура досягає опівдні, а мінімального – опівночі.
4. Температура повітря не впливає на живі організми та процеси, що відбуваються в природі.
5. Щоб розрахувати середню добову температуру, потрібно скласти всі її показники, зареєстровані протягом доби, і поділити на два.
6. Найхолодніший місяць на Україні – січень, найтепліший – червень.
7. Дослідження вчених показують, що середня температура повітря на Землі за останні 100 років понизилась майже на 10С.
1) Обговорення. Виставлення балів учасникам команд. Відкриття частини загадки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Спостерігаючи, як ходять, бігають, стрибають люди, нікому не спаде на дуку, що на кожного з них тисне стовп повітря масою близько 10 т. Спробуйте уявити себе, весело підстрибучим із таким тягарем на плечах. Не виходить? Звідки ж узялася така маса повітря і чому ми не беремо її до уваги щохвилини? Про це ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Дослідна зупинка. Поняття «атмосферний тиск»
Пропоную обом командам виконати досліди, пояснивши їх.
Дослід 1. Налийте у склянку води, накрийте аркушем паперу і швидко переверніть на долоні. Заберіть руку – вода зі склянки не виливається. Поясніть, в чому причина.
Дослід 2. Візьміть скляну трубку й опустіть до склянки з водою. Щільно закрийте верхній отвір пальцем і підніміть трубку. Вода не виливається. Поясніть, в чому причина.
2). Показ дослідів. Обговорення. Виставлення балів учасникам команд. Відкриття частини загадки.
Отже, ми ще раз пересвідчились, що люди живуть на дні повітряного «океану» - атмосфери. Усі тіла й речовини, у тому числі й атмосферне повітря, мають вагу, хоча повітря дуже легке і навіть тривалий час вважалось невагомим, тобто без ваги, але потужність його шару обчислюються багатьма сотнями кілометрів. Наслідком цього і є атмосферний тиск повітря. На 1 см2 повітря тисне з силою дещо більшою 1 кг. (1033г)
Запис теми в зошити
2. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.
Атмосферний тиск є одним з показників погоди. Тривалий час люди не здогадувалися про його існування. Першим довів існування атмосферного тиску і виміряв його італійський вчений Еванджеліста Торрічеллі в середині 18 ст. для цього він використав запаяну з одного кінця скляну трубку завдовжки 1 м із нанесеними поділками. Трубку він наповнив ртуттю і перевернув її у миску з тією ж речовиною. При зміні тиску ртуть у трубці то піднімалася , то опускалася – цей прилад був названий ртутним барометром. За одиницю тиску прийняті міліметри ртутного стовпа ( мм рт.ст.)
Якщо атмосферний тиск збільшується – то буде ясно, якщо – зменшується – похмуро.
Зіпсований телефон. Сьогодні частіше використовують барометр-анероїд. Про його будову зараз ми дізнаємося наступним чином. Двом членам команди я дам прочитати текст про будову та принцип дії барометра, далі вони переказують (без тексту) наступному учаснику, і т. д. Останній учасник записує почуте. Виграє команда, в якої буде найточніший опис.
3). Виступи учасників команд. Обговорення. Виставлення балів учасникам команд. Відкриття частини загадки.
Демонстрація барометра-анероїда.
3. Розрахункова палата. Розв’язування задач на зміну атмосферного тиску з висотою. Практична робота № 4
Нормальним атмосферним тиском прийнято вважати тиск атмосферного повітря на рівні моря на широті 450 він дорівнює 760 мм рт. ст.. при підйомі на кожні 100 метрів тиск зменшується на 10 мм рт.ст.
Задача. Розрахувати нормальний атмосферний тиск для підвищення, на якому знаходиться наша школа – 350 м.
Малюнок, розв’язання та пояснення задачі на дошці.
1. Визначаємо різницю атмосферного тиску.
100м – 10 мм. рт. ст.
350м – х мм. рт. ст.
Х = 350х10:100=35 мм. рт. ст.
2. Визначаємо атмосферний тиск на висоті 350 м.
760 мм. рт. ст. - 35 мм. рт. ст.= 725 мм. рт. ст.
Відповідь: нормальний атмосферний тиск на висоті 350 м - 725 мм. рт. ст.
А тепер пропоную вам розв’язати задачі в ваших зошитах-практикумах (с. 26, задача 2, с. 27, задача 5). По одній для кожної команди.
4) Виступи учасників команд. Обговорення. Виставлення балів учасникам команд. Відкриття частини загадки.
4. Основні пояси атмосферного тиску на Землі.
Повітря змінює об’єм і масу залежно від температури. ( згадайте домашню кухню, коли мама готує їжу – внизу холодніше ніж під стелею). Незважаючи на постійні зміни тиску, на земній кулі утворились пояси, де протягом року переважає високий або низький тиск. На Землі утворюються три пояси з переважанням низького тиску: у районі екватору, помірних широтах, і чотири – із переважанням високого тиску. Як ви думаєте, чому?
Робота з малюнком у підручнику та презентацією.
5. Утворення вітру. Види вітрів.
Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він й руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Та хто ж це ?
Вітер – це горизонтальне переміщення повітряної маси з області високого тиску в область низького тиску. Напрямок та силу вітру можна вимірювати за допомогою флюгера (робота з малюнком 97, с. 125)
V. Фізкультхвилинка
Зверніть увагу! На протилежних стінах класної кімнати розміщені аркуші паперу з надписами назв вітрів, які ми будемо вивчати на наступних уроках і значеннями атмосферного тиску. Уявіть себе легенькими пір’їнками, сніжинками, і т. д. (хто ким бажає), що гуляють разом з вітром з області високого тиску – в область низького. Починаємо: я називаю назву вітру, а ви визначаєте його напрямок і рухаєтесь за ним.
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Гра «Вірю – не вірю».
Команди ставлять «+», або «-» на пелюстках ромашок, що передаються по колу. Кожен учасник по черзі робить помітки. Учасник заробляє бали для себе індивідуально, бали сумуються для команд.
1.Атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.
2. Вітер – це горизонтальне переміщення повітря з області низького тиску в область високого тиску.
3. Атмосферний тиск знижується з підняттям на 1 км на 10 мм рт. ст..
4. Чим більша різниця у атмосферному тиску між об’єктами, тим сильніший вітер.
5. Атмосферний тиск вимірюється за допомогою барометра.
6. Нормальним атмосферним тиском для всіх точок планети є 760 мм рт.ст.
7. Напрямок та сила вітру вимірюється за допомогою флюгера.
8. На 1 см2 повітря тисне з силою 15 т.
9. Нормальний атмосферний тиск на висоті 350 м - 725 мм. рт. ст.
5) Обговорення. Виставлення балів учасникам команд. Відкриття та відгадування загадки.
Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати текст параграфа 34, скласти 5 питань-чомучок до тексту. Скласти та розв’язати задачу на зміну атмосферного тиску з висотою; підготувати повідомлення про винахідників першої повітряної кулі.