Мета: поглибити знання учнів про свято Великодня; продовжувати ознайомлення другокласників з мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами; навчити дітей вирізати прості витинанки; закріплювати навички роботи з ножицями, папером; удосконалювати вміння витинати отвори різної форми; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ.
Обладнання: двосторонній кольоровий папір, білий аркуш паперу формату А4, ножиці, клей, олівець, пензлик, серветка для рук, ілюстрації із зображенням писанок, зразки витинанок.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Тема.Українська писанка. Техніка витинанка
Клас:2
Мета: поглибити знання учнів про свято Великодня; продовжувати ознайомлення другокласників з мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами; навчити дітей вирізати прості витинанки; закріплювати навички роботи з ножицями, папером; удосконалювати вміння витинати отвори різної форми; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ.
Обладнання: двосторонній кольоровий папір, білий аркуш паперу формату А4, ножиці, клей, олівець, пензлик, серветка для рук, ілюстрації із зображенням писанок, зразки витинанок.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
— Яке свято українці нещодавно відсвяткували?
— Які головні атрибути цього свята?
— Що зазвичай зображують на пасхальних крашанках??
— Які є види пасхальних яєць?
ІІ . Повідомлення теми та мети уроку
1. Відгадування ребусів.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про Великодні свята та виготовимо писанок до цього свята у техніці витинанки.
2. Бесіда з учнями.
— Що ви пам’ятаєте про свято Великодня? (Відповіді дітей.)
— Тиждень перед Великоднем називають Білим, або Чистим. У ці дні в господарстві все чистять, білять хату, розмальовують, прикрашають. Найважливіший день — четвер. Його називають Страсним, або Чистим. У суботу печуть паску — великий, гарно випечений хліб, який символізує вічність людського
Невід’ємною частиною Великоднього стола є писанка. З писанок розпочинався Великодній сніданок у кожній українській оселі.
Назва «писанка» походить від слова «писати».
Писанка — яйце, поверхня якого покрита різнокольоровим розписом з допомогою воску та барвників.
Ще існують мальованки, крапанки, крашанки, дряпанки (демонстрація).
Мальованка — яйце, розмальоване фарбами, аквареллю, гуашшю за допомогою пензлика.
Крапанка — на поверхню яйця наносять крапочки воску, а після занурюють його у фарбу.
Крашанка — яйце, пофарбоване в один колір.
Дряпанка — на поверхні яйця, пофарбованого в темний колір, голкою або іншим гострим предметом видряпується візерунок, орнамент.
Кожен колір у писарстві має символічне значення:
• червоний — радість, любов, вогонь небесний;
• жовтий, оранжевий — достигле зерно, врожай, тепло, світло, надія на
краще життя, місяць і зорі;
• зелений — колір весни, пробудження природи, багатство рослинного та
тваринного світу, надія на майбутній урожай;
• блакитний — небо, повітря, вода, сила і здоров’я, здоровий дух;
• коричневий — земля, щедрість, урожай;
• білий — чистота і світлість людської душі;
• чорний — нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світІ.
3. Розповідь учителя
— А чи знаєте ви, що існує музей писанки?
Єдиний у світі музей писанки знаходиться у Коломиї. Його називають Восьмим чудом України. Це найбільше у світі кольорове яйце — заввишки 13 і в діаметрі 10 м — стало візиткою Коломиї і приваблює відвідувачів з усіх країн.
Фізкультхвилинка
ІІІ. Демонстрування та аналіз зразка
(Повторення техніки безпеки)
Інструктаж учителя
— Розгорніть робочі альбоми на с. 61 і розгляньте порядок виконання витинанки-писанки.
• Складіть аркуш паперу навпіл.
• Домалюйте половину яйця до лінії згину (або скористуйтеся шаблоном).
• Виберіть та позначте половину симетричного візерунка.
• Виріжте витинанку. Розгорніть.
• Наклейте витинанку на кольоровий картон або папір.
IV. Практична робота учнів
- Учні самостійно за допомогою зразків створюють українську писанку технікою витинанка
Фізкультхвилинка
Раз, два, три, чотири, п’ять!
Час настав відпочивать.
Руки — вгору, руки — вниз,
В різні боки покрутись.
А тепер — всі руки в боки
І, як жабки, скоки-скоки!
Раз — присіли,
Два — всі встали.
Знову жабки поскакали!
Раз, два, три, чотири, п’ять!
Знову треба працювати!
VІ. Підсумок уроку. Виставка та оцінювання робіт
— Чому був присвячений наш урок?
— З яким настроєм ви працювали?
— Як ще називають Великдень?
— Як називають тиждень перед святом?
— Що є обов’язковим атрибутом цього свята?
— Як вітаються цього дня?
— Які види писанок ви знаєте?
— Як писанка вшановується українцями?
— Ось які прислів’я склали люди про Великдень.
VІІ . Прибирання робочих місць