План-конспект відкритого уроку з англійської мови у 9-му класі на тему "Відомі винахідники" (розділ "Наука і технічний процес")

Про матеріал
Урок: 6 (38) Дата: 30.01.19. Розділ: Тема 5. Наука і технічний прогрес. Клас: 9 – Є Тема: Відомі винахідники. Розвиток навичок аудіювання та читання. o Формування предметних компетентностей: вчити учнів спілкуватися про науку як важливий фактор людства; вчити називати галузі науки, висловлюватися про винахідників та їхні винаходи; ознайомити з хронологічними біографічними даними видатного вченого Ніколи Теслі; активізувати лексику по темі в мовленні та на письмі; формувати граматичні навички вживання Пасивного стану (минулий простий час); o Формування ключових компетентностей: «Екологічна безпека і сталий розвиток» формувати в учнів готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище та усвідомлювати відповідальність перед майбутніми поколіннями; «Громадянська відповідальність» формувати члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи через колективну діяльність (дослідницька робота, робота в парі та групі, проектна робота); «Здоров’я і безпека» формувати потребу дотримуватися здорового способу життя, активно долучатися до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища; «Підприємливість і фінансова грамотність» навчати учнів успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі. o Очікуванні результати: називати відомих вчених, їхні винаходи та відкриття; висловлюватися про винаходи та їх важливість для суспільства; розказувати про винахідника Н.Теслю та його винаходи, що змінили спосіб сучасного життя; складати хронологічну таблицю основних життєвих дат Н.Теслі; використовувати слова та словосполучення по темі в мовленні та на письмі; вживати активний та пасивний стан. By the end of the lesson you will be able:  to name famous inventors, inventions and discoveries;  to speak about the inventions and their importance for mankind;  to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live;  to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech;  to practice Passive Voice Past Simple Tense. Обладнання: - лексика по темі, лексичні завдання (HO 1), - інформація по темі “Inventions of Mankind”, - кросворд / A Crossword “Science / Mysterious Meteorology”, - тематична ілюстрація / A Rainbow Situation, - картки для гри «Утвори пару» / Cards, A Game / Make Pairs “Name and Surname”, - граматичні картки / Grammar Cards “Past Active / Passive Voice”, - шкала часу / A Time Scale Order “The Techno World”, text, ex. (HO 2), - текст / A Text “The Inventor of Modern Life”, exercises (HO 3), - тематичні стікери. ІКТ: магнітофон, лексика по темі (диск 39 “Science”), запис тексту для аудіювання “The Techno World”. Хід уроку I. Організаційний момент. Greeting 1. Привітання. 2. Бесіда з черговим. Theme and Aims 3. Запис дати та повідомлення теми і мети уроку.  Unit 5. Science and Techno Progress Lesson 6.FamousInventors and Their Inventions II. Основна частина уроку. Warm Up 1. Введення в іншомовну атмосферу.  Бесіда по темі. - What things do you use every day? - How do you think how old are they? - When and how did they appear? - Do you know the person by name?  Розгадування кросворду по темі. A Crossword «Science / Mysterious Meteorology».  Обговорення тематичної ілюстрації. A Rainbow Situation. - How are rainbows made, dad? - Rainbows are just to look at, not to understand. - A Crossword - A Rainbow Situation Phonetic Drill and Vocabulary Practice 2. Фонетична руханка та лексична зарядка по темі «Наука» (галузі науки, науковці, інструменти та обладнання, назви винаходів).  Listen and repeat (disc 39 // 9). Biology Geology Zoology Botany Physics Mathematics Genetics Chemistry Information Technology (IT) laboratory barometer telescope thermometer balance microscope sample slide sketch research institute experiments  Listen and translate.  Listen and translate the sentences (disc 39 // 8). Discuss.  Коментування граматичних правил та лексичних понять. research (v.) – досліджувати, вивчати research (n.) – дослідження, вивчення researcher (n.) – дослідник, науковий робітник research (adj.) assistant – науковий асистент, науковий помічник 1. I work as a research assistant in a laboratory. (part of speech – adj.) 2. We are doing some research for a medical institute. (- noun) 3. I use a dropper to put one or two drops of the liquid on the slide. (spelling – double “p”) (What other suffixes do you know to make the words on science? gy – geology, zoology, biology; ic – scientific, volcanic, cubic, organic; ist – geologist, chemist, pharmacist; ics – politics, mathematics, ful – powerful, peaceful, careful, harmful, helpful; al – original, functional, personal) 4. I can see everything much larger than in real life. (degrees of comparison – comparative) 5. The instruments we have in our laboratory are quite old. 6. We need new ones. (ones = instruments) 7. We can’t do anything about it. (нічого не можемо вдіяти) - What scientific instrument we have spoken about? - We have spoken about a microscope. - What other instruments do you know? - А telescope, a thermometer, a barometer … Phonetic Drill (НО 1) and Vocabulary Practice + disc 39 Check on HW 3. Перевірка домашнього завдання.  Виконання он-лайн вправ на тему «Відомі винахідники (імя+прізвище)», «Винахідник+винахід». - All of them are called the inventions of mankind. Generally speaking, an invention is a new product or process that solves a technical problem. This is different from a discovery, which is something that already existed but had not been found. - Consider, for example, the telescope and the mountains of the moon. The telescope is an invention that was created in 1608 when Hans Lipperhey, a Dutch eyeglass maker, combined two types of glasses at either end of a tube. It was only with the invention of the telescope that humans were able to look far enough into the sky to see the mountains of the moon. Galileo didn’t invent these mountains, he discovered them with the help of an invention. - Galileo Galilei was an Italian astronomer, physicist and engineer. Galileo has been called the "father of observational astronomy", the "father of modern physics", the "father of the scientific method", and the "father of modern science". - What other famous inventors and scientists do you know? Let us check. Work online and do the exercises. https://learningapps.org/display?v=pwkp8poi219 - Match the name and the surname of the famous person. - Well done! You know the names of famous inventors. https://learningapps.org/display?v=pyrpj7zx519 - Match the person and the invention. - Their works changed the way we live. We have to remember their names! Online exercises, A Game/ Make Pairs “Name and Surname” (cards) Listening / Pair Work 4. Робота в парах. Розвиток навичок аудіювання по темі «Твій техносвіт. Хронологічний порядок».  Читання тексту та встановлення хронологічного порядку винаходів. - Many inventions were invented thousand years ago so it can be difficult to know their exact origin. Sometimes scientists discover a model of an early invention and from this model they can accurately tell us how old it is and where it came from. In fact, we are forever discovering the history of ancient inventions. - The example of this is the pottery. For many years the archeologists believed that pottery was first invented in the Near East (Iran) 9,000 BC. However, the older pot from 10,000 BC was found in Japan. There is always a possibility that in the future archeologists will find even older ones somewhere else. In modern times, patents help us to determine when, where and by whom an invention was invented. - Technology makes our everyday life easy. Mobile phones, computers and cars are modern inventions but some inventions are thousand years old! - Read the article and put the inventions in order. the alarm clock the tooth-brush make-up breakfast cereal the daily newspaper cornflakes the battery the bicycle chewing gum * (робота з хронологічними даними, читання дат) A Time Scale Order “Techno World” (cards), Texts (HO 2) Writing / Grammar Practice 4. Розвиток навичок письма та граматичних навичок на тему «Past Active / Passive Voice».  Утворення речень за схемою (письмово). - Let’s practise in making up sentences about inventions. Mind your grammar. It is possible to use both Active and Passive Voices. Pay attention to the subject of the sentence. ¤ the low of universal gravitation ¤ Isaak Newton ¤ discover ¤ the prototypes of the helicopter, glider and military tanks ¤ Leonardo da Vinci ¤ design ¤ the first astronomical telescope ¤ Galileo Galilei ¤ construct ¤ the formula for the volume of a sphere ¤ Archimedes ¤ discover ¤ the theory of relativity ¤ Albert Einstein ¤ develop ¤ x-rays ¤ William Roentgen ¤ discover ¤ the analytic geometry ¤ Rene Descartes ¤ find ¤ the hydraulic press ¤ Blaise Pascal ¤ invent Grammar Exercise “Past Active / Passive Voice” (cards) Vocabulary Introduction/ Pre-Reading 5. Підготовка до читання. Введення лексики по тексту “The Inventor of Modern Life”.  Підготовка до сприйняття. Predicting / - Look at the photos. What do you think the text is about? - This is Nikola Tesla. He is called the inventor of modern life. His works with electricity and his inventions changed the way we live. But we don’t even remember his name.  Запис слів у словник. Введення лексики по тексту. to invent an invention an inventor Tesla’s inventions a forgotten inventor an engineer engineering an electricity electrical a light bulb / a bulb a success successful extraordinary in his mind to imagine Text “The Inventor of Modern Life” (HO 3) Reading 6. Формування навичок читання та перекладу. Робота із текстом “The Inventor of Modern Life”.  Сканування тексту. Scanning / Complete the sentences with information from paragraph 1 and 6 of the text. * (робота із хронологічними даними по даній біографії)  Самостійне читання тексту. Reading / Read the text and match paragraphs with the headings. Post-Reading, Speaking 7. Контроль розуміння змісту тексту “The Inventor of Modern Life”.  Виконання вправи на вибір правильного варіанту із ряду запропонованих. Multiple Choice / Circle the correct answer.  Обговорення тексту.  Складання хронологічної таблиці основних життєвих дат Ніколи Теслі. III. Заключна частина уроку. Summerising 1. Підсумок уроку. - Let’s sum up the activity of our today’s lesson. - What did we do? - What did we speak about? - Are you able to:  to name famous inventors, inventions and discoveries;  to speak about the inventions and their importance for mankind;  to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live;  to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech;  to practice Passive Voice Past Simple Tense. - What difficulties did you meet? - What was the easiest / the most interesting activity? - What would you like to know about at the next lesson? Homework 2. Запис та пояснення виконання домашнього завдання. Скласти хронологічну таблицю основних життєвих дат відомого винахідника (письм.); *Проект на тему «Еволюція розвитку винаходу». Summarizing of Pupils’ Act. 3 Підведення підсумків роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок.
Перегляд файлу

Урок:

6 (38)

 

Дата:

30.01.19.

Розділ:

Тема 5. Наука і технічний прогрес. 

 

Клас:

9 – Є

Тема:

Відомі винахідники.

Розвиток навичок аудіювання та читання.

 

  • Формування предметних компетентностей: вчити учнів спілкуватися про науку як важливий фактор людства; вчити називати галузі науки, висловлюватися про винахідників та їхні винаходи; ознайомити з хронологічними біографічними даними видатного вченого Ніколи Теслі; активізувати лексику по темі в мовленні та на письмі; формувати граматичні навички вживання Пасивного стану (минулий простий час);
  • Формування ключових компетентностей:

«Екологічна безпека і сталий розвиток» формувати в учнів готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище та усвідомлювати відповідальність перед майбутніми поколіннями;

«Громадянська відповідальність» формувати члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи через колективну діяльність (дослідницька робота, робота в парі та групі, проектна робота);

«Здоров’я і безпека» формувати потребу дотримуватися здорового способу життя, активно долучатися до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища;

«Підприємливість і фінансова грамотність» навчати учнів успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі.

  • Очікуванні результати: називати відомих вчених, їхні винаходи та відкриття; висловлюватися про винаходи та їх важливість для суспільства; розказувати про винахідника Н.Теслю та його винаходи, що змінили спосіб сучасного життя; складати хронологічну таблицю основних життєвих дат Н.Теслі; використовувати слова та словосполучення по темі в мовленні та на письмі; вживати активний та пасивний стан.

By the end of the lesson you will be able:

to name famous inventors, inventions and discoveries;

to speak about the inventions and their importance for mankind;

to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live;

to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech;

to practice Passive Voice Past Simple Tense.

Обладнання:

- лексика по темі, лексичні завдання (HO 1),

- інформація по темі Inventions of Mankind”,

- кросворд / A Crossword “Science / Mysterious Meteorology”,

- тематична ілюстрація / A Rainbow Situation,

- картки для гри «Утвори пару» / Cards, A Game / Make Pairs “Name and Surname”,

- граматичні картки / Grammar Cards “Past Active / Passive Voice”,

- шкала часу / A Time Scale Order “The Techno World”, text, ex. (HO 2),

- текст / A Text “The Inventor of Modern Life”, exercises (HO 3),

- тематичні стікери.

ІКТ:

магнітофон,

лексика по темі (диск 39 “Science”),

запис тексту для аудіювання The Techno World”.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Greeting

1. Привітання.

2. Бесіда з черговим.

 

 

Theme and Aims

3. Запис дати та повідомлення теми і мети уроку.

Unit 5. Science and Techno Progress

Lesson 6.FamousInventors and Their Inventions 

 

II. Основна частина уроку.

Warm Up

 

1. Введення в іншомовну атмосферу.

Бесіда по темі.

  • What things do you use every day?
  • How do you think how old are they?
  • When and how did they appear?
  • Do you know the person by name?

Розгадування кросворду по темі.

A Crossword «Science / Mysterious Meteorology».

https://scontent.fiev12-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/52822983_402625723830945_1327302158986510336_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent.fiev12-1.fna&oh=cee17521ede601e59bed0f9c42ffa474&oe=5CE8BEA9

Обговорення тематичної ілюстрації.

A Rainbow Situation.

https://scontent.fiev12-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/51069938_234895794054082_5012780764954099712_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fiev12-1.fna&oh=dbca8f0f110e2776c2f34a65b8c04c72&oe=5D253015

  • How are rainbows made, dad?
  • Rainbows are just to look at, not to understand.

 

 

 

 

 

 

- A Crossword

- A Rainbow Situation

Phonetic

Drill and Vocabulary Practice

2. Фонетична руханка та лексична зарядка по темі «Наука» (галузі науки, науковці, інструменти та обладнання, назви винаходів).

Listen and repeat (disc 39 // 9).

Biology

Geology

Zoology

Botany

Physics

Mathematics

Genetics

Chemistry

Information Technology (IT)

laboratory

barometer

telescope

thermometer

balance

microscope

sample

slide

sketch

research institute

experiments

Listen and translate.

Listen and translate the sentences (disc 39 // 8). Discuss.

Коментування граматичних правил та лексичних понять.

research (v.) – досліджувати, вивчати

research (n.) – дослідження, вивчення

researcher (n.) – дослідник, науковий робітник

research (adj.) assistant – науковий асистент, науковий помічник

  1. I work as a research assistant in a laboratory. (part of speech – adj.)
  2. We are doing some research for a medical institute. (- noun)
  3. I use a dropper to put one or two drops of the liquid on the slide. (spelling – double “p”)

     (What other suffixes do you know to make the words on science?

     gygeology, zoology, biology;

     ic scientific, volcanic, cubic, organic;

     istgeologist, chemist, pharmacist;

         ics politics, mathematics,

         ful powerful, peaceful, careful, harmful, helpful;

     al original, functional, personal)

  1. I can see everything much larger than in real life. (degrees of comparison – comparative)
  2. The instruments we have in our laboratory are quite old.
  3. We need new ones. (ones = instruments)
  4. We can’t do anything about it. (нічого не можемо вдіяти)

- What scientific instrument we have spoken about?

- We have spoken about a microscope.

- What other instruments do you know?

- А telescope, a thermometer, a barometer

Phonetic Drill (НО 1) and Vocabulary Practice

+ disc 39

Check on HW

3. Перевірка домашнього завдання.

Виконання он-лайн вправ на тему «Відомі винахідники (імя+прізвище)», «Винахідник+винахід».

  • All of them are called the inventions of mankind.

Generally speaking, an invention is a new product or process that solves a technical problem. This is different from a discovery, which is something that already existed but had not been found.

- Consider, for example, the telescope and the mountains of the moon. The telescope is an invention that was created in 1608 when Hans Lipperhey, a Dutch eyeglass maker, combined two types of glasses at either end of a tube. It was only with the invention of the telescope that humans were able to look far enough into the sky to see the mountains of the moon. Galileo didn’t invent these mountains, he discovered them with the help of an invention.

- Galileo Galilei was an Italian astronomer, physicist and engineer. Galileo has been called the "father of observational astronomy", the "father of modern physics", the "father of the scientific method", and the "father of modern science".

- What other famous inventors and scientists do you know? Let us check. Work online and do the exercises.

https://learningapps.org/display?v=pwkp8poi219 

- Match the name and the surname of the famous person.

- Well done! You know the names of famous inventors.

https://learningapps.org/display?v=pyrpj7zx519

- Match the person and the invention.

- Their works changed the way we live. We have to remember their names!

Online exercises,

A Game/ Make Pairs “Name and Surname” (cards)

 

Listening /

Pair Work

4. Робота в парах. Розвиток навичок аудіювання по темі «Твій техносвіт. Хронологічний порядок».

Читання тексту та встановлення хронологічного порядку винаходів.

- Many inventions were invented thousand years ago so it can be difficult to know their exact origin. Sometimes scientists discover a model of an early invention and from this model they can accurately tell us how old it is and where it came from. In fact, we are forever discovering the history of ancient inventions.

- The example of this is the pottery. For many years the archeologists believed that pottery was first invented in the Near East (Iran) 9,000 BC.

However, the older pot from 10,000 BC was found in Japan.

There is always a possibility that in the future archeologists will find even older ones somewhere else.

In modern times, patents help us to determine when, where and by whom an invention was invented.

- Technology makes our everyday life easy. Mobile phones, computers and cars are modern inventions but some inventions are thousand years old!

- Read the article and put the inventions in order.

https://scontent.fiev12-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/50943341_350714325515810_3107355052780552192_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent.fiev12-1.fna&oh=8a30d352500c3e8ec4584d57abbaba5d&oe=5CEDF841

 

the alarm clock

the tooth-brush

make-up

breakfast cereal

the daily newspaper

cornflakes

the battery

the bicycle

chewing gum

* (робота з хронологічними даними, читання дат)

A Time Scale Order “Techno World” (cards),

Texts

(HO 2)

Writing /

Grammar Practice

4. Розвиток навичок письма та граматичних навичок на тему «Past Active / Passive Voice».

Утворення речень за схемою (письмово).

- Let’s practise in making up sentences about inventions. Mind your grammar. It is possible to use both Active and Passive Voices. Pay attention to the subject of the sentence.

  • the low of universal gravitation
  • Isaak Newton
  • discover
  • the prototypes of the helicopter, glider and military tanks
  • Leonardo da Vinci
  • design
  • the first astronomical telescope
  • Galileo Galilei
  • construct
  • the formula for the volume of a sphere
  • Archimedes
  • discover
  • the theory of relativity
  • Albert Einstein
  • develop
  • x-rays
  • William Roentgen
  • discover
  • the analytic geometry
  • Rene Descartes
  • find
  • the hydraulic press
  • Blaise Pascal
  • invent

Grammar Exercise “Past Active / Passive Voice”

(cards)

Vocabulary Introduction/

Pre-Reading

5. Підготовка до читання. Введення лексики по тексту “The Inventor of Modern Life”.

Підготовка до сприйняття.

Predicting /

- Look at the photos.

  What do you think the text is about?

- This is Nikola Tesla. He is called the inventor of modern life. His works with electricity and his inventions changed the way we live. But we don’t even remember his name.

Запис слів у словник. Введення лексики по тексту.

to invent

an invention

an inventor

Tesla’s inventions

a forgotten inventor

an engineer

engineering

an electricity

electrical

a light bulb / a bulb

a success

successful

extraordinary

in his mind

to imagine

TextThe Inventor of Modern Life

(HO 3)

Reading

6. Формування навичок читання та перекладу. Робота із текстом “The Inventor of Modern Life”.

https://scontent.fiev12-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/52071523_385316888963759_6626699221317713920_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent.fiev12-1.fna&oh=e2a658e2d6b371ce334f015421cdef17&oe=5D249BF0

https://scontent.fiev12-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/52702589_244824993061244_5219967126864920576_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fiev12-1.fna&oh=933c9caed7052848fac4c5ef4907e074&oe=5CEBCF62

Сканування тексту.

Scanning / Complete the sentences with information from paragraph 1 and 6 of the text.

* (робота із хронологічними даними по даній біографії)

Самостійне читання тексту.

Reading / Read the text and match paragraphs with the headings.

 

Post-Reading,

Speaking

7. Контроль розуміння змісту тексту “The Inventor of Modern Life”.

Виконання вправи на вибір правильного варіанту із ряду запропонованих.

Multiple Choice / Circle the correct answer.

Обговорення тексту.

Складання хронологічної таблиці основних життєвих дат Ніколи Теслі.

 

III. Заключна частина уроку.

Summerising

1. Підсумок уроку.

- Let’s sum up the activity of our today’s lesson.

- What did we do?

- What did we speak about?

- Are you able to:

to name famous inventors, inventions and discoveries;

to speak about the inventions and their importance for mankind;

to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live;

to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech;

to practice Passive Voice Past Simple Tense.

  • What difficulties did you meet?
  • What was the easiest / the most interesting activity?
  • What would you like to know about at the next lesson?

 

Homework

2. Запис та пояснення виконання домашнього завдання.

Скласти хронологічну таблицю основних життєвих дат відомого винахідника (письм.);

*Проект на тему «Еволюція розвитку винаходу».

 

 

Summarizing of Pupils’ Act.

3 Підведення підсумків роботи учнів на уроці.

Виставлення оцінок.

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання) 9 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
20 лютого
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку