Урок: |
6 (38)
|
Дата: |
30.01.19. |
||
Розділ: |
Тема 5. Наука і технічний прогрес.
|
Клас: |
9 – Є |
||
Тема: |
Відомі винахідники. Розвиток навичок аудіювання та читання.
|
||||
«Екологічна безпека і сталий розвиток» формувати в учнів готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище та усвідомлювати відповідальність перед майбутніми поколіннями; «Громадянська відповідальність» формувати члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи через колективну діяльність (дослідницька робота, робота в парі та групі, проектна робота); «Здоров’я і безпека» формувати потребу дотримуватися здорового способу життя, активно долучатися до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища; «Підприємливість і фінансова грамотність» навчати учнів успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі.
By the end of the lesson you will be able: to name famous inventors, inventions and discoveries; to speak about the inventions and their importance for mankind; to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live; to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech; to practice Passive Voice Past Simple Tense. |
|||||
Обладнання: |
- лексика по темі, лексичні завдання (HO 1), - інформація по темі “Inventions of Mankind”, - кросворд / A Crossword “Science / Mysterious Meteorology”, - тематична ілюстрація / A Rainbow Situation, - картки для гри «Утвори пару» / Cards, A Game / Make Pairs “Name and Surname”, - граматичні картки / Grammar Cards “Past Active / Passive Voice”, - шкала часу / A Time Scale Order “The Techno World”, text, ex. (HO 2), - текст / A Text “The Inventor of Modern Life”, exercises (HO 3), - тематичні стікери. |
||||
ІКТ: |
магнітофон, лексика по темі (диск 39 “Science”), запис тексту для аудіювання “The Techno World”. |
||||
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Greeting |
1. Привітання. 2. Бесіда з черговим. |
|
||
Theme and Aims |
3. Запис дати та повідомлення теми і мети уроку.
|
|
II. Основна частина уроку.
Warm Up
|
1. Введення в іншомовну атмосферу. Бесіда по темі.
Розгадування кросворду по темі. A Crossword «Science / Mysterious Meteorology».
Обговорення тематичної ілюстрації. A Rainbow Situation.
|
- A Crossword - A Rainbow Situation |
|||||||||
Phonetic Drill and Vocabulary Practice |
2. Фонетична руханка та лексична зарядка по темі «Наука» (галузі науки, науковці, інструменти та обладнання, назви винаходів). Listen and repeat (disc 39 // 9).
Listen and translate. Listen and translate the sentences (disc 39 // 8). Discuss. Коментування граматичних правил та лексичних понять.
(What other suffixes do you know to make the words on science? gy – geology, zoology, biology; ic – scientific, volcanic, cubic, organic; ist – geologist, chemist, pharmacist; ics – politics, mathematics, ful – powerful, peaceful, careful, harmful, helpful; al – original, functional, personal)
- What scientific instrument we have spoken about? - We have spoken about a microscope. - What other instruments do you know? - А telescope, a thermometer, a barometer … |
Phonetic Drill (НО 1) and Vocabulary Practice + disc 39 |
|||||||||
Check on HW |
3. Перевірка домашнього завдання. Виконання он-лайн вправ на тему «Відомі винахідники (імя+прізвище)», «Винахідник+винахід».
Generally speaking, an invention is a new product or process that solves a technical problem. This is different from a discovery, which is something that already existed but had not been found. - Consider, for example, the telescope and the mountains of the moon. The telescope is an invention that was created in 1608 when Hans Lipperhey, a Dutch eyeglass maker, combined two types of glasses at either end of a tube. It was only with the invention of the telescope that humans were able to look far enough into the sky to see the mountains of the moon. Galileo didn’t invent these mountains, he discovered them with the help of an invention. - Galileo Galilei was an Italian astronomer, physicist and engineer. Galileo has been called the "father of observational astronomy", the "father of modern physics", the "father of the scientific method", and the "father of modern science". - What other famous inventors and scientists do you know? Let us check. Work online and do the exercises. https://learningapps.org/display?v=pwkp8poi219 - Match the name and the surname of the famous person. - Well done! You know the names of famous inventors. https://learningapps.org/display?v=pyrpj7zx519 - Match the person and the invention. - Their works changed the way we live. We have to remember their names! |
Online exercises, A Game/ Make Pairs “Name and Surname” (cards)
|
|||||||||
Listening / Pair Work |
4. Робота в парах. Розвиток навичок аудіювання по темі «Твій техносвіт. Хронологічний порядок». Читання тексту та встановлення хронологічного порядку винаходів. - Many inventions were invented thousand years ago so it can be difficult to know their exact origin. Sometimes scientists discover a model of an early invention and from this model they can accurately tell us how old it is and where it came from. In fact, we are forever discovering the history of ancient inventions. - The example of this is the pottery. For many years the archeologists believed that pottery was first invented in the Near East (Iran) 9,000 BC. However, the older pot from 10,000 BC was found in Japan. There is always a possibility that in the future archeologists will find even older ones somewhere else. In modern times, patents help us to determine when, where and by whom an invention was invented. - Technology makes our everyday life easy. Mobile phones, computers and cars are modern inventions but some inventions are thousand years old! - Read the article and put the inventions in order.
* (робота з хронологічними даними, читання дат) |
A Time Scale Order “Techno World” (cards), Texts (HO 2) |
|||||||||
Writing / Grammar Practice |
4. Розвиток навичок письма та граматичних навичок на тему «Past Active / Passive Voice». Утворення речень за схемою (письмово). - Let’s practise in making up sentences about inventions. Mind your grammar. It is possible to use both Active and Passive Voices. Pay attention to the subject of the sentence.
|
Grammar Exercise “Past Active / Passive Voice” (cards) |
|||||||||
Vocabulary Introduction/ Pre-Reading |
5. Підготовка до читання. Введення лексики по тексту “The Inventor of Modern Life”. Підготовка до сприйняття. Predicting / - Look at the photos. What do you think the text is about? - This is Nikola Tesla. He is called the inventor of modern life. His works with electricity and his inventions changed the way we live. But we don’t even remember his name. Запис слів у словник. Введення лексики по тексту. to invent an invention an inventor Tesla’s inventions a forgotten inventor an engineer engineering an electricity electrical a light bulb / a bulb a success successful extraordinary in his mind to imagine |
Text “The Inventor of Modern Life” (HO 3) |
|||||||||
Reading |
6. Формування навичок читання та перекладу. Робота із текстом “The Inventor of Modern Life”.
Сканування тексту. Scanning / Complete the sentences with information from paragraph 1 and 6 of the text. * (робота із хронологічними даними по даній біографії) Самостійне читання тексту. Reading / Read the text and match paragraphs with the headings. |
|
|||||||||
Post-Reading, Speaking |
7. Контроль розуміння змісту тексту “The Inventor of Modern Life”. Виконання вправи на вибір правильного варіанту із ряду запропонованих. Multiple Choice / Circle the correct answer. Обговорення тексту. Складання хронологічної таблиці основних життєвих дат Ніколи Теслі. |
|
III. Заключна частина уроку.
Summerising |
1. Підсумок уроку. - Let’s sum up the activity of our today’s lesson. - What did we do? - What did we speak about? - Are you able to: to name famous inventors, inventions and discoveries; to speak about the inventions and their importance for mankind; to tell about the inventor of modern life Nikola Tesla and his inventions that changed the way we live; to use the words and word-combinations on the topic in writing and in speech; to practice Passive Voice Past Simple Tense.
|
|
Homework |
2. Запис та пояснення виконання домашнього завдання. Скласти хронологічну таблицю основних життєвих дат відомого винахідника (письм.); *Проект на тему «Еволюція розвитку винаходу». |
|
Summarizing of Pupils’ Act. |
3 Підведення підсумків роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок. |
|