План-конспект з музичного мистецтва

Про матеріал
План конспект з музичного мистецтва 5 клас. Тема: Народні інструменти. Мета: Формувати предметну компетентність: ознайомити здобувачів освіти з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання.
Перегляд файлу

План-конспект  5 клас.

 

Тема.  Народні  інструменти.

 

Тип уроку:  формування компетентностей.

 

Мета:  Формування компетентності.

 

Формувати предметну компетентність: ознайомити здобувачів освіти з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання; розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їхнього звучання в оркестрі; ознайомити з творчістю Л. Колодуба М. Скорика, Є. Адамцевича на прикладах їхніх творів; розвивати вміння п’ятикласників виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів, розвивати вміння надавати характеристику засобами виразності музичних творів, порівнювати народні та професійні твори.

Формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою (розвивати уміння виконувати пісні українською мовою); формувати математичну компетентність (застосовувати вміння простих математичних обчислень); формувати компетентності в природничих науках (сприяти вихованню любові до природи); формувати інформативно-цифрову компетентність (розвивати уміння користуватися різними джерелами інформації); формувати соціальні та громадянські компетентності (виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів); формувати екологічну грамотність і здоровий спосіб життя (сприяти вихованню любові до Батьківщини, природи та толерантного ставлення до інших).

Очікувані результати:

Учень:

  •          розрізняє різні струнні, духові, ударні  та особливості їхнього звучання в оркестрі;
  •          уміє виконувати українські народні побутові пісні;
  •          розрізняє на слух звучання окремих народних інструментів;
  •          уміє порівнювати народні та професійні твори.

 

Хід уроку

  1. Привітання.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вступне слово вчителя.

 

Український  народ  здавна славився своєю пісенністю та музичністю. З давніх-давен українські майстри  створювали різноманітні музичні інструменти. Одним із таких інструментів була трембіта. Її називають “Гордість України”. Пропоную вам послухати легенду про цей музичний інструмент та його звучання.

(Відео-прослуховування)

  1. Перевірка домашнього завдання.

           Відповіді на запитання.

а) Що ви знаєте про варіації.

б) Яка історія написання народної пісні « Їхав козак за дунай»?

одну із варіацій до цієї пісні написав Л. Бетховен .

Що вам про нього відомо.

 

 

Музикування.

 

У вас на партах лежать народні інструменти, давайте за їх

допомогою зіграємо мелодію пісні»Їхав козак за дунай»

 

Отже , тема нашого сьогоднішнього уроку: « Народні інструменти».

Оціванювання на уроці буде відбуватись таким чином: за кожну правильну відповідь ви будете отримувати ось такі нотки(показатати). В кінці уроку  покладете свої нотки в щоденники і в залежності від їх кількості та отримаєте оцінки.

6-7 ноток-12балів;

5-11 балів

4-10 балів

3-9 балів

 

Мета нашого уроку- формування предметної та ключових компетентностей.

 

Бесіда про українські народні інструменти.

 

Музичні інструменти з’явилися у процесі трудової діяльності людини. Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу.

Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх із рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету та інших, рослин.

Струнні інструменти з’явилися значно пізніше — їх прообразом був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності як ударні та духові, а створювали їх для власного задоволення. У процесі економічного і культурного розвитку суспільства музичні інструменти вдосконалювали та створювали нові.

У часи Київської Русі на теренах України були поширені гуслі, дерев’яні труби, роги, бубни й різні свирілі, пищалі та сопілки. На Запорозькій Січі популярними інструментами стали литаври, барабани, козацькі сурми і труби.

У сучасній Україні народні інструменти входять до складу найрізноманітніших ансамблів та оркестрів.

 Музичний словничок

 Українські народні інструменти поділяються на три групи:

1) ударні: бубон, барабан, литаври, тарілки;

2) духові: сопілка, ріжок, сурма, трембіта, волинка;

3) струнні: бандура,кобза,басоля,гудок,цимбали.
 

Виконання творчого завдання: розгляньте малюнки на картках та спробуйте встановити відповідність між зображеними музичними інструментами та їхніми характерними ознаками.

Для виконання завдання необхідні пари карток:

  1. із зображенням інструментів: сопілка, бубон, басоля, бандура,цимбали, волинка

а) дерев’яний духовий інструмент з високим тембром;

б) ударний інструмент;

в) струнно-смичковий інструмент з низьким тембром;

г) струнно-ударний інструмент;

д) струнно-щипковий інструмент;

е) духовий інструмент з міхуром та декількома трубками.

 

 

Розповідь про особливості українських народних інструментів.

Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.

Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного поширення у середньовічній Європі-зокрема у  Шотландії . Він як духовий як ударний та струнний. Цей інструмент має унікальний звук та називають його три в одному.

Відео-перегляд.

 

Для прикладу прослухаємо гру сопілки, оркестра та ансамблю скрипалів, які виконують твори композиторів Л. Колодуба. Михайла Скорика та Євгена Адамцевича.

Музичне сприймання.

  • Л . Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло — сопілка)
  •  
  • М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура);

          Адамцевич «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних       українських інструментів).

 Аналіз музичних творів.

Учні характеризують композиторські твори такими властивостями як:

грайлива, лірична, патріотична, жорстока, весела, сумна,  задумлива,святкова, спокійна, енергійна, загадкова, ніжна, маршова, чітка, швидка,протяжна, ритмічна, урочиста, енергійна, танцювальна, сувора, стрімка протяжна.

 

Напередодні учні отримали випереджальні завдання і підготували їнформацію про композиторів  М.Колодуба. М.Скорика та Є.Адамцевича.

 

Відомості про композиторів

Мирослав Михайлович Скорик — композитор і музикознавець, народний артист України, художній керівник Київської опери (з 2011 p.). Автор кантат для хору, концертів, багатьох творів для симфонічного оркестру, фортепіано, музики до фільмів.

Лев Миколайович Колодуб — композитор, педагог, музичний громадський діяч, народний та заслужений артист України. Автор опер, оперет, 12 симфоній, концертів, камерних творів, хорів та інструментальних п’єс.

Євген Олександрович Адамцевич — сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор «Запорізького маршу».

 

Музична гра вгадай інструмент..

Гра вгадай музичний інструмент.

1.Баян  2.Сопілка 3. Бандура 4. Дзвіночки 5. Акордеон6. 6.Класична гітара 7. Сопілка 8. Труба 9. Фортепіано 10. Саксофон 11. Флейта12. Бубен13. Барабанна установка 14. Електрогітара.

Перегляд відео  Троїсти музики Житомирщини гурт «Чіп»

Фізкульт-хвилинка

 Вправа для розвитку  музичного  ритму »Долоньки «

Поспівка « До, ре, мі «

Виконання пісні. «їхав козак за Дунай».

 

Виконання пісні « Їхав козак за дунай» під народний інструмент баян

 Українська народна пісня «їхав козак за Дунай».

Виконання пісні під мінус.

Рефлексія.

Гру на музичних народних інструментах використовують сучасні музичні гурти. Як підсумок, прослухаємо український гурт « Онука « їх виступна Євробаченні , де звучать всі народні інструменти в сучасній в сучасній естрадній обробці.

Підсумок уроку:

  •          Що найбільше запам’яталось на сьогоднішньому уроці?
  •          На які три групи поділяють українські народні інструменти?
  •          Звучання яких інструментів вам найбільше подобається?
  •          Які інструменти серед українських народних звучали сьогодні на уроці?

 

 Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Які інструменти її виконують? Чи є серед них народні інструменти? Які?

Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам’ятали.

doc
Додав(-ла)
Шубан Микола
Додано
15 грудня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку