Створення малої скульптурної форми «лялька» у традиціях подільської народної іграшки з глини. Детальний опис ліплення ляльки та ілюстрування кожного етапу. Історична передумова походження керамічного промислу на Поділлі.
Мета: виховна: формувати духовні і моральні загальнолюдські цінності засобами декоративно-прикладного мистецтва: зацікавленість до культурних традицій етнічного регіону, інтерес до народної іграшки;
освітня: формувати національну свідомість дітей; закріплювати уміння і навички при засвоєнні основних технічних прийомів та способів ліплення глиняної іграшки, створення малої скульптурної форми «лялька» у традиціях подільської народної іграшки;
художньо-творча: сприяти розвитку творчої уяви, фантазії, мислення; естетичних смаків дітей, дрібної моторики м’язів руки;
Тип заняття: комбіноване
Обладнання та матеріали:
для керівника: глина, вода, пензлі, підкладна дошка, стеки, вологі серветки, ємність для води, штампи для відтиску.
для дітей: глина, вода, пензлі, підкладна дошка, стеки, вологі серветки, ємність для води, штампи для відтиску.
Очікуваний результат: дитячі вироби з глини, дрібна скульптурна пластика, «лялька», «пані», «кума», характерна для Поділля.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Пояснення нового матеріалу і практична діяльність
1. Організаційний момент
Перевірка готовності гуртківців до заняття, організація робочих місць.
3. Повідомлення теми і мети заняття
- Сьогодні на занятті ми продовжуємо пізнавати світ народної іграшки Поділля, зокрема, керамічної, тобто, створеної з глини, яку ми з вами замінимо соленим тістом. Ми створюватимемо «ляльку», яку після висушування будемо розписувати у традиціях колориту народного костюм подільського регіону.
4. Розповідь керівника
Сьогодні зазирнемо у часи, коли на території сучасної України з племен різних культур, серед яких і трипільська, утворювалась держава Київська Русь. Створювались міста, селища. Виникали етнічні регіони Наддніпрянщина, Полісся, Буковина, Слобожанщина, Полтава, Поділля, Закарпаття та інші. Розвивалось ремесло, тобто люди виготовляли щось власноруч для себе і на продаж. Про станки чи працю машин ще мова не велась. Серед таких народних ремесел, як ткацтво, килимарство, вишивка, писанкарство, на Поділлі та в інших регіонах побутувало гончарство – ремесло, де майстри-гончарі з глини створювали різноманітний посуд (миски, макітри, гладущики, близнята тощо) та іграшки. Дехто займався виготовленням речей побуту, а хтось ліпив забавки дітям – коників, пташок, «ляльки» з глини, що залишилася після ліплення посуду. Потім вироби висушували, обпалювали та розписували кольоровими лаками – ангобами, які теж створювали самі.
Звертаю вашу увагу на центри створення подільської забавлянки та їх авторів – справжніх народних умільців Іграшкою та анімалістичною скульптурою у Бубнівці наприкінці ХІХ- початку ХХ ст. займався Семен Гончар, а також на початку ХХ ст. і до кінця 1930-х років тут діяли брати Яків і Яким Герасименки. Відома майстриня з Бубнівки Ф.І.Міщенко сьогодні продовжує традиції своєї місцевості, створюючи іграшки. Її коники, вершники, птахи-свищики на низеньких підставках теплого червоного кольору глини вкриті прозорою поливою. Розпис виконаний білим, жовтим, золотавим, темно-сірим, темно-зеленим ангобами. За формою вони округлі, сповнені поважності, а деякі – веселі, задирливі.
В Адамівці іграшки робив відомий гончар Яків Бацуца (1859-1933). Його іграшки визначаються оригінальністю форм, розпису та сюжету. Чудові свищики робив відомий гончар-скульптор Іван Тарасович Гончар (1888-1944) із села Крищенці Вінницької області. Його твори виконані з реалістичною точністю характеристик персонажів. Іграшки з м. Бар більш витончені, ніж з інших осередків Поділля, вони точніше передають характер тварини, навіть її повадки. Скульптурки з Бара мають переважно білий колір поверхні. Своєрідністю позначений декоративний розпис скульптур – різноколірні стрічки, круги, крапки, ялинки, різноманітні мотиви рослинного та геометричного плану, що перегукуються з первинними елементами оздоблення давньої кераміки. В іграшках з Бара, що зображають людей, детально виліплена лише верхня половина тулуба, а нижня частина робиться завжди однаково – у вигляді пустотілого конуса.
Для селища Смотрич Хмельницької області характерні свої художньо стильові особливості. Керамічні іграшки та посуд мають тонко виконаний і графічно виразний яскравий декоративний розпис. Тут діяли такі майстри: Тимофій Небесний (1861-1933), Дмитро Небесний (1899-1980), Карпо Білоокий (1888-1974), Микола Ляско (1906) Роман Червоняк (1865-1932). Тло керамічних виробів вкрите білою поливою, вони розписані яскравим рослинним орнаментом коричневого, зеленого, жовтого та білого кольорів.
Отже, розглянувши деякі осередки гончарного промислу Поділля, можемо визначити характерні для цього регіону елементи орнаменту, кольорове вирішення тла іграшки та візерунків. Глиняні іграшки у формі жіночих статуеток, «ляльки», «куми», «баришні», «наречені», свищики у формі коників, баранців, пташок, тощо та інші антропоморфні та зооморфні фігурки мали переважно білий, червоний, теракотовий, блідо-жовтий кольори поверхні. Візерунки наносяться жовтими, зеленими, коричневими відтінками та білим і чорним кольором. Основні орнаментальні мотиви: геометричний складається з крапочок, прямих, хвилястих ліній, ламаних, рисочок; «вилогу» (мотиву із симетричних S- подібних дуг); рослинний – квіти, листя, сосонки, ялинки.
5. Практична діяльність гуртківців
а) Ліплення ляльки
Фігурку ляльки ліпимо конструктивним способом
Перед вами знаходиться деревяна дощечка на якії розташована глина яка вже попередньо розділена на сім частин. Стаканчик з водою, пензель який буде виконувати також роль стека, дерев’яна шпажка, та спеціальний штамп на деревяній ніжці який ми будемо використовувати для оздоблення виробу, вологі серветки для зволожування рук та особистої гігієни.
ІІ Обговорення творчих робіт гуртківців
1.Фронтальне опитування
- Які осередки створення керамічної іграшки ви запам’ятали?
- Як ви гадаєте, для чого створюються іграшки?
- Назвіть прізвища майстрів народної іграшки, які працювали на Поділлі?
- Чому, на вашу думку, іграшку називають народною?
- Перелічіть етапи виконання ляльки?
- Яка кольорова гама властива подільській народній іграшці?
2. Підсумок заняття
Відзначення роботи дітей під час заняття. На підкладних дошках діти виставляють виготовлені глиняні іграшки, готуючи їх до висушування.