План проекту "Українська народна вишивка"

Про матеріал
Людина живе в оточенні краси і різнобарвності, витонченості форм природи, уміє бачити красу в навколишньому світі і сама творить предмети краси. Народна творчість – це історична основа, на якій розвивалася і розвивається світова художня культура – одна з форм суспільної свідомості і суспільної діяльності.
Перегляд файлу

Картинки по запросу вишивка 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт проекту

Назва проекту

Українська вишивка

Керівник проекту

 

Навчальний заклад

 

Предмет

Навчання грамоти, образотворче мистецтво, трудове навчання

Віку учнів на який розрахований проект

6-7 років

Жанр проекту

Інформаційні матеріали та мультимедійна презентація

Тип проекту

Творчий проект

Проблема

Дослідити символіку української вишивки та її значення у житті сучасних українців

Вступ

Вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовних стремлінь, інтелекту українського народу. Численні орнаментальні зображення тварин, птахів, рослин, дерев, квітів, стверджують, що наші предки обожнювали їх, опоетизовавули природу не лише у фольклорі, а й декоративному мистецтві. Наприклад, рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо було своєрідними оберегами, що захищали людину від «злих» сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка), червоний – любов, жага, світло, боротьба, сорний – смуток, нещастя, горе, смерть, зелений – весна, буяння, оновлення життя тощо). Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого. Крім того, вишивання як національна традиція сприяло формуванню у дівчат і жінок терпіння, відчуття краси. Дівчина мала вишивати милому сорочку, хустину, весільні рушники. Вишитий своїми руками одяг був одним із головних показників працьовитості юнки. стійкості традицій дійшли через століття до наших часів. Звичайно, з часом майстерність вишивання вдосконалювалась. Народний досвід зберіг найтиповіші, найбільш доцільні, позначені високим мистецьким смаком зразки орнаменту, їх барвистість, вишивальні техніки [1].

Актуальність проекту

дослідити українську вишивку та показати її важливість і в сучасних умовах. Ознайомитися з сучасними галузями, де застосовують вишивку або її орнаментальність.

Спосіб вирішення проблеми

самостійна пошукова та аналітична робота дітей з учителем

Домінуючий вид діяльності

Інформаційно-дослідницький

Предметно-змістова галузь

Соціокультурна, комунікативна, загальнокультурна

Тривалість

Середньотривалий (7 днів)

Характер проекту за  кількістю учасників

колективний

Характер контактів

внутрішкільний

Мета проекту

  • вчити  збирати  інформацію щодо  теми проекту;
  • розвивати навички  презентування знайденої інформації різними формами реалізації та естетичний смак
  • спонукати дітей до творчої та пізнавальної активності
  • виховувати інтерес до українських звичаїв та традицій;
  • залучити до проектної діяльності батьків.

Задачі проекту

  • ознайомитися з українською вишивкою, з її різновидами;
  • дослідити різновиди української вишивки в різних регіонах;
  • учні навчаться планувати свій час;
  • навчаться створювати продукти проекту згідно критеріїв;
  • здобувати інформацію з різних джерел;
  • аналізувати, систематизувати та представляти отриману інформацію у заданому вигляді;
  • навчаться проводити цільовий або ефективний пошук в мережі Інтернет;
  • отримають досвід публічного виступу під час захисту проекту,
  • навчаться переносити наукові методи пізнання (аналіз, синтез, оцінювання), відпрацьовані під час роботи над проектом, на навчальну та суспільну діяльність;
  • учні набудуть навички давати творчу оцінку результатам проектної діяльності та власним навчальним досягненням

Очікувані результати:

- учні знають про українську вишивку, про звичаї та традиції, що з нею пов’язані;

- учні вміють виступати перед аудиторією,  ілюструвати дослідження і його результати;

- оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників.

 

 

  1. Підготовчий етап.

Учні визначають коло дослідницьких інтересів класу, обирають тему.

  •    Визначення тематики та завдань проекту.
  •    Створення робочих груп, розподіл обов’язків, завдань.
  •    Визначення джерел інформації, способу її збору й аналізу.
  •    Формування уявлень про бажані результати, визначення форми звіту.
  1. Планування.

Учні систематизують свої знання про українську вишивку.

  •    Встановлення строків виконання
  •    Збір інформації про вишивку.
  1. Дослідження.

Діти проводять дослідницьку роботу: працюють у бібліотеках, вивчають джерела з Інтернету, збирають усні інтерв’ю. Групова та самостійна робота проводиться під керівництвом вчителя.

  • Пошук та аналіз інформації
  • Практична робота
  1. Завершальний етап.

Діти обговорюють і планують презентацію своїх досліджень.

  • Усний звіт із демонстрацією матеріалів
  • Виставка проектних матеріалів.
  1. Захист проекту

Учні презентують свої дослідження, виконують різноманітні завдання по даній темі.

 

Список використаних джерел

  1. Габрук Любов Григорівна. Вишиваю хрестиком. https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/589
  2. Оксана Караванська «Вишиванка» https://mala.storinka.org/оксана-караванська-вишиванка-уривок-з-книги-стильна-книжка-для-панянки.html
  3.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: сформувати поняття «вишивка», «вишиванка», вміння вибирати

візерунки, розміщувати вишивку, вибирати кольори відповідно українських

традицій;

закріпити вміння розпізнавати і застосовувати графічне зображення вишивки;

розвивати навики роботи в групах, вміння аналізувати свою роботу,

аргументувати свій вибір, пізнавальну активність;

виховувати повагу до українських традицій, старанність.

Після уроку учні зможуть:

  •     впізнавати і називати види української вишивки;
  •     пояснювати поняття вишивка;
  •     виділяти основні ознаки вишивки;
  •     вибирати візерунки для оздоблення сорочки, кольори згідно традицій;
  •     розміщувати візерунки на ескізі;
  •     пояснювати свій вибір;
  •     взаємодіяти в групах;
  •     демонструвати вміння здійснювати взаємооцінювання та самооцінювання.

Ключові поняття: вишивка, знаки-символи, етнографічні регіони.

Об’єкти практичної діяльності: ескіз української сорочки.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Форма проведення: навчальний проект, урок-мандрівка

Обладнання: проектор, комп’ютер, презентація виконана в Pоwer Point,  виставка

вишитих виробів, рушник, сорочка, вишиті і графічні зразки швів, зразки візерунків, ілюстративні та роздаткові матеріали.

 

Хід уроку

І. Організація класу, рефлексія настрою і емоційного стану

Доброго ранку, рідний наш дім!

Доброго ранку, діткам усім!

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, садочку прекрасний!

Вправо – вліво поверніться,

Одне одному всміхніться.

Рефлексія настрою і емоційного стану.

– Скажіть, будь-ласка,  з яким настроєм ви прийшли на урок?

– Виберіть відповідний смайлик.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

– Коли хочуть сказати про велику кількість чогось кажуть «багато, як зірок на небі».

– Можливо, тому в перекладі з  грецької мови «вишивка» – це космос.

– Чи дійсно можна порівняти ці поняття «вишивка» і «космос»,  ми поговоримо трішки пізніше, коли більше дізнаємось про вишивку.

 

ІV. Оголошення теми і очікуваних результатів

Тема нашого проекту: Українська народна вишивка.

Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівну країну вишивки.

Під час подорожі ви дізнаєтесь:

  •     Що таке вишивка?
  •     Яке призначення вишивки?
  •     Які символи є в українській вишивці?

Навчитесь:

  •     підбирати візерунки;
  •     розміщувати їх на своєму виробі;
  •     підбирати колір вишивки.

Ми будемо подорожувати на чарівному вишиваному  килимі! Слайд 2

Девізом нашої подорожі будуть слова українського поета М. Рильського:

«У щастя людського два рівних є крила:

Троянди і виноград – красиве і корисне» Слайд 3

Ось так виглядає на карті наша країна і маршрут подорожі Слайд 4.

Кожну зупинку представляє група учнів, що готувала матеріали.

1-а зупинка – «Виставкова»

Вишивка – це величезна частина української культури. З давніх - давен українці оздоблювали вишивкою:

– одяг жіночий, чоловічий (слайд 5). Тут представлені сорочки, сукні, кафтани.

– головні убори (слайд 6). Тут представлені хустки та жіночий очіпок.

– предмети побуту: рушники, скатертини, фіранки, серветки, доріжки (слайд 7).

І тепер, напевне,  в кожній оселі знайдеться хоч одна річ, вишита з любов’ю маминими, бабусиними чи  вашими руками.

У нас є власна виставка вишивок, зроблених руками наших учнів, їх батьків та бабусь, є серед них і мої вишивки.

Перегляд відеоматеріалів. слайд 8

2-а зупинка – «Магічна» слайд 9

Придивіться у візерунки вишиванок. Як у калейдоскопі міняються вони від виробу до виробу. У кожному з них як в магічному листі зашифровані таємничі знаки наших прабабусь. Слайд 10

Наші предки вірили що вишивка, оберігає людину від хвороби і біди, недоброго ока чи злих духів, дарує щастя. Найважливішими для кожного українця є рушники і вишивана сорочка. Чому? Послухайте легенду.

Легенда про вишивку

Давно був час, коли люди на землі почали вмирати від хвороби, якої ніхто не знав. Втікали люди з сіл у ліси. Та й за ними йшла хвороба, не жаліла ні старих, ні малих. Люди були в розпачі.

- Що робити? Як врятуватися самим і врятувати дітей від хвороби?

Та ніхто не знав, що відповісти.

Аж ось невідомо звідки прийшла в село бабця старенька і сказала:

- Беріть білі святкові сорочки і маленькими хрестиками шийте на них зілля, що росте на нашій матінці-землі і дає нам здоров’я – мак, калину, мальву, ромашки, васильки і барвінок. Та шийте кругом – на рукавах, на грудях, на шиї. І носіть щодня, і будете здорові. Бо передасть вам те зілля здоров’я і силу – від землі, красу і вдачу – від квітів.

Послухали люди стареньку…

З того часу відійшла хвороба за ліси і за моря і ніхто більше про неї не чув. А люди пам’ятають слова старенької і ходять у вишиванках. Носять цю красу і донині…

Робота з вишитими сорочками в які одягнуті діти

- Які зображення, символи, геометричні фігури ви бачите?

- Пряма горизонтальна лінія – означає землю, горизонтальна хвиляста – воду, трикутник – гори, круг – сонце.

У рослинному орнаменті завжди вишивали довге тонке стебло – щоб життя було довгим і щасливим; на стеблі – квіточки і листочки – це діточки і мамина любов.  Різняться вишиванки також і кольорам: червоний колір – це любов мами до дитини, зелений – колір молодості і краси, життя і здоров’я, чорний – колір землі і смутку, блакитний – колір неба і води.

3-я зупинка – «Літературна» 

Робота з Хрестоматією.

Прочитати твір Оксани Караванської «Вишивка»

Робота з мультимедійною презентацією. слайди 11-17

Робота в зошитах

  •     Щоб узагальнити свої уявлення про вишивку, складемо сенкан (японський вірш) про вишивку. Слайд 18

Алгоритм написання сенкану

1 рядок – Вишивка(тема, одне слово - іменник),

2 рядок – 2 прикметника,

3 рядок – 3 дієслова,

4 рядок –фраза, що виявляє ставлення автора до теми (4 слова),

5 рядок –асоціація до теми (1 слово - іменник).

Послухаємо український вірш про вишивку :

Поетична хвилинка

- Діти, які ви знаєте вірші про вишиванки?

Вічна пісня барв і кольорів,

Неповторна музика натхнення,

Шепіт трав і шелест яворів

І дзвінкі турботи сьогодення.

Хрестиком покладена в рядки,

Поспліталась, блиснула веселкою.

Дух народу в колір заплете,

Проросте і піснею і цвітом.

А над світом, гляньте, а над світом

Українська вишивка цвіте!

Сорочку берегли, як зіницю ока. Адже вона була на просто одягом, а деяким містичним і магічним предметом, оберегом, який охороняв людину від бід і негараздів. Прилучення до сорочки починалося з раннього дитинства. Першу сорочку шили з тканини, яку подарували хрещені батьки під час обряду хрещення. В подальшому житті сорочка супроводжувала людину протягом всього життєвого шляху і була невід’ємною частиною обрядів, життєвих подій.

Робота з прикметами слайд 19

Існує велика кількість прикмет стосовно вишивання сорочок.

Однією з важливих прикмет є прикмета про вибір орнаменту. Його ні в якому разі не можна було повторювати, щоб не перейняти чужу долю. Як мати рідненька – то й сорочка біленька.

Як не вміє дівка прясти, шити, вишивати – буде вік свій дівувати.

Рукав -  як писанка, а личко -  як маків цвіт.

Вміє шити - вишивати,  і гарних пісень співати.

Якщо дощ намочив одягнену перший раз сорочку – на багатство.

4-а зупинка – «Музична» 

Про вишивку складено багато пісень. Особливо багато пісень про рушник, вишиту сорочку, про маму чи дівчину, які з великою любов’ю працювали над виробом. Пропонуємо вашій увазі прослухати музичні твори про вишивку.

Прослуховування музичних творів.

5-а зупинка – «Етнографічна»

Етнографія – наука, що вивчає побутові і культурні особливості різних народів, проблеми їх походження та розселення, культурно-історичні взаємовідносини між ними.

 – Саме етнографія вивчає візерунки, техніку вишиванок, кольори вишивок. Ми провели дослідження і відібрала візерунки для вишивання сорочки.

Слайд 20

Робота з регіональними вишивками

Вишиванок на Україні величезна кількість. Кожне село, місто мали свої традиції в підборі кольорів, візерунків, технік вишивання.

Робота з картою.

– Наша карта незвичайна її виготовлено з регіональних вишивок, що характерні для тієї чи іншої місцевості.

Гра-пазл «Регіональні вишивки»

Розрізати карту по областям і запропонувати учням її скласти, одночасно визначаючи за картою України, яка це область.

6-а зупинка – «Творча» 

Дидактична гра: «Одягни дівчинку – українку, хлопчика – українця».

http://dnz20-uzgorod.ucoz.ua/zanjatija/sonesko/2014/IMGP8475.jpg

Творче завдання.

Створи орнамент вишивки на сорочці.

Ви вже багато дізналися про вишивку та її символіку, тому можете спробувати створити орнамент на сорочці.

V. Формування умінь та навичок

7-а  зупинка – «Кінцева» слайд 21

 Підсумок уроку.  Ось і закінчилась наша подорож по чарівній країні вишиванок.

  •     Як змінився ваш настрій?
  •     Давайте перевіримо чи виконали ми завдання подорожі (очікувані результати).

Сучасна вишиванка встановлює зв'язок з попередніми поколіннями. Справжня українська  колоритна барвиста сорочка, виготовлена з льону та вишита вручну, оздоблена національним орнаментом та виконана різними техніками вишивання втілює всю родючість української землі та щедрість і гостинність українського народу.

Одягайте частіше білу сорочку вдома і відчувайте, як вона дає вам  снаги і здоров’я, краси і ніжності.

 

VІ. Рефлексія

Анкета для самоаналізу:      

  1. На уроці я працював
  2. Своєю роботою на уроці я
  3. Урок мені здався
  4. За урок я
  5. Мій настрій
  6. Матеріал уроку мені був
  •     активно / пасивно
  •     задоволений / не задоволений
  •     коротким / довгим
  •     не втомився / утомився
  •     став кращим / став  гіршим
  •     зрозумілий / не зрозумілий
  •     корисний / некорисним
  •     легким/ важким

 

VІІ. Мотивація і виставлення оцінок за урок

 

 

1

 

docx
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
4034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку