КОНСПЕКТ УРОКУ " Чому вода - найдивовижніша рідина на Землі"

Про матеріал

Опис методичного матеріалу:

Пропоную розробку уроку на тему: "Чому вода - найдивовижніша рідина на Землі." до предмета "Пізнаємо природу" 5 клас НУШ за програмою Біди Д.Д. та ін. Урок складено відповідно до матеріалу в підручнику. Підійде й для дистанційного навчання. Містить завдання різного рівня та різної складності.

Перегляд файлу

Навчальний посібник для 5 класу Пізнаємо природу Біда Д. та ін.

Тема уроку: Чому вода - найдивовижніша рідина на Землі.

1.Мета уроку: 

формування природничих, інформаційно-цифрових компетентностей, екологічної грамотності та здорового способу життя через уявлення про роль води в природі та відпрацювання навичок роботи з онлайн  платформами для дистанційного навчання.

2.СТВОРЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО ЗВОРОТНЬОГО ЗВ’ЯЗКУ:

І. Організаційний момент.

Відобразити свій настрій (смайлики) Яким би кольором ви його позначили? 

Оберіть смайлик з тим кольором, який вам більше до вподоби

 

- Давайте пригадаємо, що таке природа?

            - На які групи вона поділяється?

Повітря,земля і вода-це природа,

Природа - це я, і ти - це природа.

Пустелі і гори, моря і ліси -

І ми тільки частка цієї краси!

♦ Назвіть умови існування життя на планеті Земля.

♦ Уявіть, що ви несподівано потрапили на острів, на якому відсутнє населення. Що перш за все шукають у такій ситуації? (Воду)

♦ Чому це так важливо? Скільки людина може прожити без води?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розгадування та обговорення загадок.

— Відома з віку рідина,  Усяк її вживає, Буває маркою вона, Сніжинкою буває, Бува, як скло, Крихка, тверда — Звичайна, підкажіть,... (вода).

— Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)

— Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)

— Ніжна зірка сніжно-біла на рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)

— Я  вода і на воді плаваю. (Лід)

— Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)

—Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода... )

 - А давайте подумаємо і скажемо одним словом: це все... (Вода)

Якщо поглянути на фізичний глобус, то не важко помітити, що серед кольорів на ньому переважає блакитний, — це вода (3/4 поверхні земної кулі припадає на води океанів, морів, озер, рік). Вода є скрізь: у складі живих істот, у повітрі, під землею. Гігантські накопичення води знаходяться на полюсах — Північному та Південному. Тема нашого уроку:Чому вода - найдивовижніша рідина на Землі.

3.АКТИВНЕ ПІЗНАННЯ:

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Складання «асоціативного куща»  Які уявлення у вас викликає слово «вода»?

Колодязь          озеро          море

                      Дощ                                                                  рідина

                     Річка                     ВОДА                           прання

                     Посуд                                                                хмара

                                   Пара               лід           океан

https://youtu.be/RmErh04ndGs       відео підказки про воду

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь:  де на Землі знаходиться вода, у яких станах і які властивості має вода – рідина, будемо застосовувати знання отримані на попередніх уроках про речовини, їх фізичні властивості про причини відмінностей між агрегатними станами речовин, явищами природи; дізнаємося про значення води для рослин, тварин і людини. А також  з`ясуємо що таке колообіг води в природі. Проведемо дослід.

Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. Кількість її на планеті зазначено на слайді.

Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що ми і не мислимо своє існування без неї. Воду справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, що з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, мешкали у воді.

 Дослід 1.

  • У кожного на парті є склянка з водою. Спробуйте її перелити в пусту склянку. Що ви побачили?

Дослід 2.

  • А зараз ми з вами спробуємо дізнатися, чи має вода форму. Я наллю води на стіл. Що з нею сталося? Чи має вода форму? А тепер візьму різні за формою посудини: склянку, вазу, колбу. І наллю в кожну з них воду. Що ви помітили? Спробуйте зробити висновок.

Дослід 3.

  • У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? Що ви можете сказати?

Дослід 4.

  • Подивіться, чи має вода колір. Отже, …..

Дослід 5.

– Визначте, чи має вода запах. ( Правила визначення запаху)

Демонстрування 1 . Кипіння та пароутворення. Під час нагрівання води до певної температури (100 °С) вона випаровується. (Праска)

Висновок. Молекули води піднімаються угору й стають газом у складі повітря.

Демонстрування 2. Конденсація. Наповнити банку кубиками льоду. Поставити її у тепле місце. Через кілька хвилин на зовнішньому боці банки утворяться краплини води. Звідки вони з’явилися?

Висновок. У теплому повітрі міститься багато молекул води. Коли тепле повітря торкається чогось холодного, ці молекули знову збираються у великі краплі, які ми й бачимо на посуді. Це явище називається конденсацією.

Демонстрування 3. Узяти дві однакові колби, наповнити їх однаковою кількістю води (рівень води намітити кольоровою стрічкою). Щільно закрити колби пробкою. Одну колбу опустити у гарячу воду, іншу — в холодну. Порівняти, як змінився рівень води у колбах.

Висновок. Вода збільшує обсяг при підвищенні температури та зменшує при пониженні (до певного рівня).

Демонстрування 4. Тверднення води. 

Висновок. Вода збільшує обсяг при замерзанні.

Результати спостережень фіксуються до таблиці

 

Номер демонстрування, досліду

Висновок

 

 

Відеодослід 6.

https://youtu.be/I1kBDbBw3qY

  • Як зародилося життя на Землі?
  • Чому живі істоти водойм не замерзають разом з водою?
  • Будова води, з чого вона складається?

– А чи має вода смак? Чи можна порівняти воду із водопровідного крана з водою із джерела чи криниці? Вода з джерела видається смачнішою. В чому ж причина? Справа втому, що смак має лише чиста вода. А чи є така у природі? Немає, адже протікаючи в надрах Землі чи на її поверхні, вода розчиняє різні речовини.

– То від чого залежить смак води?

Словникова робота: (записуємо в зошит – словник) Вода — прозора, безбарвна рідина, яка знаходиться в річках, озерах, морях, океанах, і в чистому вигляді не має запаху та смаку.

Скільки води на Землі? Застосування води.

– Глобус – це об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Подивіться на нього. Ви побачите різні кольори на глобусі. Це – кольорове позначення суші і води.

– Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою», Космонавти розповідають, що з космосу нашу Землю доцільніше було б назвати Океанією.

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

У медицині вода – розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, “транспортний засіб”. Підвищення рівня медичного обслуговування та зростання народонаселення планети Земля природним чином веде до зростання водоспоживання на медичні цілі.

У сільському господарстві вода – “транспортний засіб” поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Обсяги води, які витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці, не поступаються обсягами, використовуваним промисловістю.

У побуті вода – засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, “транспортний засіб”, що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Вода миє всіх людей, машини, дороги. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою навіть у регіонах планети, де дуже багато води.

Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків – нічого не зробити без води!

А чи знаєте ви, що води, необхідної для всього живого не так вже й багато, і люди всіх країн дуже схвильовані тим, що не скрізь її вдосталь. Від цього страждає багато країн і гине їх населення. 

– Хоч ви і маленькі, але й ви можете щось корисне зробити у цій справі. Я пропоную вам намалювати плакат «Бережи воду» або скласти і оформити поради по збереженню води в (побутових) домашніх умовах.

Як зберегти воду?

Уявіть собі такий випадок – ви не помітили технічні негаразди або через неуважність щільно не закрили кран, і водичка по крапельці стала капати. За деякий час її витече чимало.

 Дидактична гра «Подорож з краплинками води» 

«Кругообіг води в природі»

https://youtu.be/U1-XhrKVdnU  

Казка про колообіг води. Пригоди Крапельки Юлії та Капітошки.

– Послухайте розповідь про пригоди, що сталися з краплинками води, і допоможіть пояснити, чому вони відбулися.

У синьому морі плескалися краплинки води. Пригріло ясне Сонечко, і краплинки випірнули на поверхню погрітися. Але раптом вони стали легкими-легкими і піднялися вгору.

– Що сталося з краплинками?

Краплинкам сподобалося бути легкими і літати. Вони піднімались все вище і вище. Та раптом їм стало холодно, і вони знову стали важкими.

– Чому краплинки стали важкими? На що вони перетворилися? Краплинки знову стали рідиною, а деякі – кристаликами льоду, бо при охолодженні водяна пара переходить у рідкий або твердий стан.

З краплинок і кристаликів льоду високо над Землею утворились хмари. Та тісно було на хмарках краплинкам. Вони наштовхнулись на кристалики льоду і примерзли до них. Кристалик до кристалика – і утворились А що утворилось, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте загадку:

Хто на місці не сидить,

А несеться і летить,

Жваво у танку кружляє,

Наших діток звеселяє?

Звісно, це такі пушинки —

Білі зимові… (Сніжинки)

Утворились сніжинки, які вже не могли залишатись на хмарі, бо стали важкими, і впали на Землю. Узимку сніжинки долітають до Землі, і випадає сніг.

А чи можуть влітку сніжинки долітати до Землі? Чому? А кристалики льоду?

З дощем чи снігом повернулися назад і наші краплинки. Але на цьому їхня подорож  і пригоди не закінчилися. Вигляне Сонечко, і вони знову помандрують.

– Отже, вода у природі постійно рухається, мандрує. З поверхні Землі у повітря, а звідти назад на Землю. Переміщення води у природі і перехід її з одного стану в інший називається кругообігом води.

https://youtu.be/HhHoSIxduRg

  • щоб вода зробила повний кругообіг і повернулася потрібно:  до Океану – 2600 років, у ріки та озера – 3 роки 3 місяці,у ґрунтові води – 10 місяців.

Словникова робота: записуємо в зошит – словник. Велике і мале кола кругообігу води.

Екологічна хвилинка. Перегляд фрагментів за посиланнями:

Забруднення вод світового океану

https://www.youtube.com/watch?v=0dsruaUGaFA

11 цікавих фактів про воду

https://www.youtube.com/watch?v=Y_7pzk9vXeA

 

Прийом «Ти мені – я тобі» Скласти одне питання для товариша по парті. Обговорення відповідей.

4.КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ:

оцінювання за участю учнів; проекти, творчі роботи, дослідні роботи, тести; (онлайн-вправа, модель колообігу води, плакати, казка про воду. ) 

Що потрібно було зробити в цьому

завданні?

Яка була мета, що потрібно було отримати?

Чи вдалося отримати очікуваний результат?

Ти виконав / виконала повністю правильно

чи із незначною помилкою (якою, у чому)?

Ти виконав / виконала повністю самостійно

чи з невеликою допомогою (хто допомагав,

у чому)?

значимість навчання; розвиваюче оцінювання; позитивне оцінювання; оцінювання

розуміння, інтерпретації, аналізу, синтезу; оцінювання навичок і умінь; оцінювання процесу;

чіткі і прозорі критерії оцінювання; співробітництво, співтворчість.

5.РЕФЛЕКСІЯ:

( початок уроку: Відобразити свій настрій (смайлики) Яким би кольором ви його позначили? )

Фізкультхвилинка „Австралійський дощ”

- Чи знаєте ви, який австралійський дощ?

Піднімається вітер. (Потираємо руки)

Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями)

Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах)

Злива перетворилася на бурю. (Топаємо)

Ось буря стихає. (Плескаємо долонями )

Стихає злива. (Плескаємо долонями по стегнах)

Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями)

Шумить тільки вітер. (Потираємо долонями)

Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

 VІ. Підсумок уроку. «Рюкзак.»

                                                                                       

Що нового і цікавого ви дізнались на уроці? Які знання візьмете в «дорогу»?

Про що ви розкажете своїм друзям з того, що вивчили на уроці?

Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Який емоційний стан переважав під час уроку? Яким би кольором ви його позначили?

6.КОРЕГУВАННЯ:

Формування в учнів рис справжніх господарів країни.

Прогнозовані освітні результати учнів за темою уроку: 

вдосконалення знань про воду, її властивостях та роль в природі та житті людини;

вміння працювати з онлайн платформою

Learningapps;

формування в учнів рис справжніх господарів країни, вміння слухати і чути, отримання навичок роботи у команді;

розвиток самостійності, пізнавальної активності, формування власного світовідчуття.

Поетапні завдання уроку як кроки діяльності учня:

Результати спостережень фіксуються до таблиці

 

Номер демонстрування, досліду

Висновок

 

 

Словникова робота: (записуємо в зошит – словник) Вода — прозора, безбарвна рідина, яка знаходиться в річках, озерах, морях, океанах, і в чистому вигляді не має запаху та смаку.

Словникова робота: записуємо в зошит – словник. Велике і мале кола кругообігу води.

Прийом «Ти мені – я тобі» Скласти одне питання для товариша по парті. Обговорення відповідей.

V. Релаксація. Закріплення вивченого матеріалу.

1.      Наведіть приклади використання води людиною та дайте оцінку вчинкам людей.

вправа:  Як економно використовувати воду вдома?

https://learningapps.org/2055465

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати текст посібника ст. 47 -51

2.Модель колообігу води у природі.(ст.50)(посібник)

3.Скласти і запропонувати правила раціонального використовування води.

4.Скласти кросворд, ребус.

5.Намалювати плакат «Бережи воду» або скласти і оформити поради по збереженню води в домашніх умовах.

6.Написати казку про пригоди води.

 

docx
Додано
25 вересня 2022
Переглядів
1408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку