Сучасній школі сьогодні потрібний учитель, який міг би оновлювати, удосконавлювати зміст своєї діяльності. Впоратися з цим завданням можна тільки за умови добре організованої і спланованої роботи, так як в системі роботи семінару-практикуму одним з провідних напрямів його діяльності є підвищення педагогічної майстерності вчителя без відриву від основного місця роботи. Удосконалення професійної майстерності вчителя є одночасно й серйозним поштовхом до самоосвіти, умовою його успішної, творчої праці.
Учасники нашого семінару-практикуму працюють над проблемою «Забезпечення гармонійного розвитку школярів на основі вивчення і впровадження творчої спадщини В.О.Сухомлинського».
БЕРЕЗНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ І-ІІІ ступенів ШКОЛА №2
«Схвалено» на засіданні семінару-практикуму 07.09.2017 р.
|
«Затверджено» на засіданні науково-методичної ради шкільного методичного кабінету __.09.2017 р., протокол №
|
П Л А Н Р О Б О Т И
семінару-практикуму
учителів перших класів
на 2017/2018 навчальний рік
Керівник: Лопачук Оксана Василівна
Березне – 2017
«Затверджено»
на засіданні науково-методичної ради
шкільного методичного кабінету
_____________________________________________
П О Л О Ж Е Н Н Я
про семінар – практикум
1.Загальні положення.
На виконання Закону України «Про освіту», оптимізації навчально-виховного процесу, підвищення ефективності методичної роботи з педагогічними кадрами, удосконалення професійної майстерності та розвитку творчої активності педагогів, впровадження в практику роботи досягнень науки, нових технологій, у відповідності з Положенням про шкільний (районний, міський) методичний кабінет, для педагогічних працівників навчальних закладів організовуються семінари-практикуми. Керівником семінару-практикуму призначаються найбільш досвідчені працівники. Це одна з форм колективного педагогічного наставництва.
У школі протягом чотирьох років, за ініціати педагогів-практиків функціонує семінар-практикум учителів початкових класів.
2. Мета і завдання, які поставили перед собою учасники семінару – практикуму учителів перших класів:
- формування професійної компетентності,
- збереження та розвиток творчого потенціалу педпрацівників,
- вироблення інноваційного стилю діяльності,
- підготовка педпрацівників до пошукової діяльності,
- залучення до науково-дослідницької та експериментальної діяльності, з метою впровадження інноваційних особистісно - орієнтованих технологій в навчально - виховний процес,
- вивчення, накопичення, апробація, впровадження в практику педагогічного досвіду вчителів новаторів, нових освітніх технологій та систем.
3. Форми роботи
До колективних форм методичної роботи відносяться семінари-практикуми. Це постійно діюча форма методичної роботи. Основна особливість семінарів-практикумів в тому, що вони носять практичну спрямованість.
Семінар-практикум учасники організували з метою поглибленого вивчення найбільш важливих питань навчально-виховного процесу, пропаганди та впровадження конкретного педагогічного досвіду, і проводяться диференційовано в залежності від поставлених завдань, складу педагогічних працівників, рівня їх професійної компетентності.
Технологія організації та проведення семінару - практикуму передбачає:
- відповідно до тематики розробляються плани, які передбачають тему, питання, що підлягають опрацюванню (Проблеми, що пропонуються для обговорення, повинні бути актуальними і цікавими, сприяти дослідницькій і пошуковій роботі учасників семінару, спонукати до дискусії);
- на допомогу учасникам семінару - практикуму пропонується список рекомендованої літератури, проводяться консультації;
- як правило, до семінару – практикуму готуються усі учасники з усіх питань. Проте, при цьому доцільно запропонувати окремим педагогам заглибитися у проблему з метою її всебічного обговорення;
- на заняттях використовують різні форми роботи: повідомлення, виступи, огляди, дискусії, відвідування уроків (позакласних заходів), екскурсії;
- виступи (повідомлення, реферати тощо) учасників семінару повинні бути наукові, конкурентні, відбивати власну точку зору виступаючого, конструктивні;
- на кожному занятті виробляються методичні рекомендації на основі вивчених і обговорених питань з наукової теми, впровадження яких сприятиме підвищенню фахового рівня педагога та рівня навчально-виховної роботи.
У практичному аспекті семінарського заняття організовуються розв’язання ситуативних завдань стосовно актуальних питань виховання, дидактики, психології. Ефективними в практичній частині методичної роботи виступають семінари з елементами методичного тренінгу, семінари-презентації, семінари з використанням методів ігрового моделювання. Учасникам семінарів-практикумів пропонуються творчі домашні завдання.
4. Документація:
- Положення
- План роботи
- Матеріали засідання
- Рекомендації
З В І Т
про роботу учасників семінару-практикуму
за 2016/2017 н.р.
На всіх етапах розвитку школи головним завданням було і залишається підвищення рівня професійної майстерності педагогів. Сучасній школі сьогодні потрібний учитель, який міг би оновлювати, удосконавлювати зміст своєї діяльності. Впоратися з цим завданням можна тільки за умови добре організованої і спланованої роботи, так як в системі роботи семінару-практикуму одним з провідних напрямів його діяльності є підвищення педагогічної майстерності вчителя без відриву від основного місця роботи. Удосконалення професійної майстерності вчителя є одночасно й серйозним поштовхом до самоосвіти, умовою його успішної, творчої праці.
Учасники семінару-практикуму працюють над проблемою «Забезпечення гармонійного розвитку школярів на основі вивчення і впровадження творчої спадщини В.О.Сухомлинського».
Ця проблема тісно переплітається з вивченням питань про:
Відповідно вчителі працювали за такими науково-методичними проблемними темами :
Лопачук Оксана Василівна- Вивчення і впровадження творчої спадщини В.Сухомлинського;
Мелещук Марія Миколаївна- Виховання моральності молодшого школяра на основі творчої спадщини В.Сухомлинського.
Ковальчук Руслана Олександрівна- Застосування педагогічної спадщини В.Сухомлинського у процесі формування екологічної свідомості учнів;
Харчук Наталія Костянтинівна- Формування особистості на основі гуманних відносин в колективі на уроках і в позаурочний час.
Малиновська Марія Степанівна - Впровадження творчої спадщини В.Сухомлинського на уроках української мови і літературного читання.
Учасники cемінару-практикуму були активними учасниками педрад, семінарських занять, педагогічних читань, предметних тижнів, вебінарів і інтернет-форумів.
Було проведено чотири засідання. Перша тема звучала: «Організація роботи учасників семінару-практикуму у новому 2016/2017 навчальному році».
Цікаво і змістовно учасники включились у проведення тижня до дня народження В.Сухомлинського, презентували матеріали з досвіду роботи - на допомогу вчителю для самоосвіти «Словник педагогічних термінів», були проведені уроки-знайомства з творами Сухомлинського, уроки Доброти, уроки милування в природі, години спілкування. Цікаво і змістовно їх провели всі учасники.
Друге засідання пройшло під темою - « Творча ініціатива педагогів – шлях до підвищення результативності навчально-виховного процесу». Під час його проведення всі учасники ініціювали впровадження у навчально-виховний процес елементів гуманної педагогіки. Намагалися формувати взаємовідносини вчителя та учнів на засадах гуманізму. Були підготовлені виступи і повідомлення: «Погляди В.Сухомлинського на професію вчителя і шляхи піднесення його професійної майстерності»(О. Лопачук),
«Проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В.О.Сухом- линського»(Р.Ковальчук), «Гуманна взаємодія з учнями - важлива складова педагогічної творчості і майстерності вчителя»(Н.Харчук)
Розпочато методичну естафету за книгою «Сто порад учителеві».
Тема третього засідання – « В.Сухомлинський про значення і вивчення рідної мови у навчально-виховному процесі школи»
ґрунтувалась на головному – це виховувати та прищеплювати повагу та інтерес до рідної мови на основі багатогранної спадщини В.Сухомлинського. Учасники презентували матеріали з досвіду роботи. Змістовні виступи підготували Р.Ковальчук- «Виховання національно свідомого громадянина України на уроках української мови», М.Мелещук «Сухомлинський про значення рідної мови», М,Малиновська «Напрями роботи з розвитку умінь мовленнєвої діяльності у молодших школярів». Завершила виступи О.Лопачук атакою думок «Культ Рідного слова. Що можемо використати? Цікавим була бесіда-інтерв’ю «Етимологія «книжної» лексики», яку провела бібліотекар школи Л.Старовойт.
Проблемами процесу, форм, методів та оцінюванн результатів шкільного навчання в теоретичній спадщині і практичному досвіді Василя Сухомлинського, осмисленням думок, порад, роздумів видатного педагога про навчання і виховання Людини, формування духовно багатої особистості, патріота рідної Вітчизни
йшлося на четвертому засіданні « В.О.Сухомлинський: діалог із сучасністю».
Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили орієнтацію в галузі освіти. Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів, гармонійного розвитку дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування загальнолюдських цінностей, підтримка життєвого оптимізму, розвиток самостійності, творчості та допитливості.
Розв’язання актуальних проблем можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини. Тому вважаємо, що одними з основних методичних інновацій є методи гуманної педагогіки, а мета гуманного навчання - створення комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес. Це і є пріорітетними завданнями на наступний навчальний рік.
Список учасників семінару-практикуму
№ |
ПІП учасників |
Науково- методична проблемна тема, над якою працюють учасники |
Форма завершення |
1 |
Лопачук Оксана Василівна |
Вивчення і впровадження творчої спадщини В.Сухомлинського |
Посібник, методичні рекомендації |
2 |
Ковальчук Руслана Олександрівна |
Формування пізнавальних інтересів та екологічної культури учнів у процесі виховання |
Посібник, методичні рекомендації |
3 |
Мелещук Марія Миколаївна |
Виховання моральності молодшого школяра на основі творчої спадщини В.Сухомлинського |
Посібник, виступи |
4 |
Сидорчук Віта Володимирівна |
Формування навичок читання у молодших школярів |
Виступи, брошура |
5 |
Корицька Світлана Юріївна |
Розвиток навички читання учнів початкових класів |
Виступи, брошура |
6 |
Дмитрук Іванна Михайлівна |
Казкотерапія як дієвий засіб формування морального здоров’я молодших школярів |
Брошура, виступи, рекомендації |
7 |
Бичкова Юлія Ігорівна |
Роль гри у розвитку молодших школярів
|
Виступи, брошура |
8 |
Малиновська Марія Степанівна
|
Впровадження творчої спадщини В.Сухомлинського на уроках української мови і літературного читання
|
Брошура, виступи, рекомендації |
|
Банк даних науково-методичних проблемних тем учасників
Проблемне питання педагогічного колективу школи
Формування вчителя, як конкурентоспроможного фахівця за умов модернізації освітньої галузі в Україні.
Проблемне питання, над яким працюють
учасники семінару-практикуму:
Забезпечення гармонійного розвитку школярів на основі вивчення і впровадження творчої спадщини В. О. Сухомлинського
Завдання:
Формування особистості школяра в різних сферах його життєдіяльності:
ПЛАН РОБОТИ
СЕМІНАРУ-ПРАКТИКУМУ
І засідання
7 вересня 2017 року
Березнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Тема: Організаційне засідання
Мета:
- проаналізувати роботу за минулий навчальний рік, ознайомити з планом роботи на 2016-2017 н.р.
- показати використання творчого підходу педагогів-гуманістів до вирішення питань сучасної школи;
- збагатити свій досвід новими методичними знахідками;
Завдання:
- підвищення фахового рівня учасників семінару-практикуму з питань розвитку гуманної педагогіки, зокрема вивчення і творче впровадження спадщини В.О.Сухомлинського;
- удосконалення форм і методів виховної роботи у сфері гуманізації;
- з’ясувати суть, завдання процесу, фактори, які впливають на формування взаємостосунків вчителя та учнів на засадах гуманізму;
- спонукати учасників до передачі напрацьованих знань з теми педагогам школи;
- аналіз наукової, психолого-педагогічної, методичної літератури з питань гуманізації навчально-виховного процесу, зокрема гуманістичних стосунків вчителя та учнів.
- розвиток творчих можливостей педагогів в умінні самостійно конструювати власну діяльність, орієнтуватися в інформаційному просторі, використовуючи набуті знання на практиці.
Модуль І. Теоретико-інформаційний.
1.Повідомлення. Ознайомлення з планом роботи школи, організацією методичної роботи .
Булавіна С.К., заступник директора
2.Педагогічне спілкування. « Бібліотека-джерело інформації» (про нові надходження до бібліотеки школи)
Старовойт Л.Ю., бібліотекар
3. Презентація. Аналіз роботи семінару-практикуму за 2016 -2017 н.р.
Лопачук О.В., керівник семінару-практикуму
Модуль ІІ. Практичний.
2. Інформація про учасників семінару-практикуму.
3.Групова робота.
учасники семінару-практикуму
Модуль ІІІ. Підсумково-релаксаційний.
Круглий стіл. Обмін думками з теми засідання.
учасники семінару-практикуму
Список використаних джерел:
·
ІІ засідання
грудень, 2017
Березнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Тема: Гармонія трьох начал
Мета:
- ініціювати впровадження у навчально-виховний процес такої системи трудового виховання, яка б забезпечувала моральну, розумову, практичну і психологічну підготовку до праці;
- розкривати індивідуальні задатки, нахили,здібності учнів;
- забезпечувати «гармонію трьох понять: треба, важко, прекрасно»
Зробити творчу думку і творчу працю могутнім засобом формування
нової людини – в цьому полягає нині суть педагогічної майстерності.
Василь Сухомлинський
Модуль І. Теоретично - інформаційний.
1.Виступ. Ідеї В.Сухомлинського з питань трудового виховання в школі.
О. Лопачук, керівник семінару-практикуму
2.Повідомлення. Мета і завдання трудового навчання в початковій школі.
Р.Ковальчук, учасниця семінару-практикуму
3. Повідомлення. Сім’я та трудове виховання дитини.
І.Дмитрук, учасниця семінару-практикуму
4. Творча знахідка. «Трудове навчання – перша сходинка до вибору майбутньої професії».
В.Сидорчук, учасниця семінару-практикуму
5. Педагогічний тренінг до 100-річчя Василя Сухомлинського: «Ідеї В.О.Сухомлинськог в моїй творчій лабораторії»
6. Виставка дидактичних матеріалів.
учасники семінару-практикуму
Модуль ІІ. Практичний.
1. Відвідування уроків трудового навчання.
2. Складання орієнтовних тем уроків, годин спілкування, бесід з трудового виховання і профорієнтаційної роботи з молодшими школярами.
3. Поповнення до педагогічної скарбнички цікавих ідей.
Модуль ІІІ. Підсумково-релаксаційний.
Круглий стіл. Обмін думками з теми засідання.
учасники засідання
Список використаних джерел:
1.В. Сухомлинський. Сто порад учителеві. - К.: «Рад. школа», 1988
2.В. Сухомлинський. Вибрані твори. К.: «Рад. школа», 1997
3.М.Антонець.Сучасні проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського: монографія /М.Антонець. – 6те вид. –К.:Четверта хвиля, 2013. -224с.
4.М.Антонець.Погляди В.О.Сухомлинського на процес шкільного навчання //Рідна школа.-2002.-№5.
5.О.Савченко. Виховний потенціал початкової освіти.-К.: СПД
«Цудзинович Т.І.», 2007.
6. ТкаченкоІ.,АнгелуцаН. Творче використання ідей В.О.Сухомлинського з питань трудового виховання в сільській школі. Кіровоград.- 1994.
7. http://serdcevedenie.narod.ru/pedagog/amon.htm
8. Амонашвілі Ш.О. Школа життя / Пер. з рос. – Хмельницький: Подільський культурно-просвітницький центр ім. М.К. Реріха, 2002. – 170 с.
ІІІ засідання
лютий, 2018
Березнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Тема: Технології педагогічної праці.
Проблеми процесу, форм, методів та оцінювання
результатів шкільного навчання в теоретичній спадщині і
практичному досвіді Василя Сухомлинського
Мета:
У кожного вчителя є своя творча лабораторія вона рік у рік збагачується – це дуже
важливий бік педагогічної культури. Мова йде про технологію педагогічної праці.
Василь Сухомлинський
Модуль І. Теоретично - інформаційний.
Круглий стіл за монографією М.Я.Антонця « Сучасні проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського»:
О.Лопачук, учасниця семінару-практикуму
Р.Ковальчук, учасниця семінару-практикуму
М.Малиновська, учасниця семінару-практикуму
С.Корицька, учасниця семінару-практикуму
М.Мелещук, учасниця семінару-практикуму
В.Сидорчук, учасниця семінару-практикуму
2. Актуальний мікрофон.
2.1. Особливі діти – особлива увага.( З досвіду роботи М.Малиновської).
2.2. Адаптація першокласників до шкільного колективу ( результати моніторингу).
О.Карповець, психолог школи.
Модуль ІІ. Практичний.
1. Зустріч за «круглим столом» з майстрами педагогічної праці з питань запровадження елементів гуманної педагогіки у навчально-виховний процес.
учасники засідання
2.Участь у проведенні декади початкового навчання (за окремим планом).
учасники семінару-практикуму
3. Перегляд та обговорення відео фільму «Учитель», за мотивами творчих праць В.Сухомлинського.
учасники засідання
4.Творча лабораторія.
учасники семінару-практикуму
О. Лопачук, керівник семінару-практикуму
Модуль ІІІ. Підсумково-релаксаційний.
Круглий стіл. Обмін думками з теми засідання.
учасники засідання
Список використаних джерел:
ІV засідання
квітень, 2018
Березнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Тема: Соціалізація особистості молодшого школяра в
сучасному освітньому просторі
Мета:
- удосконалювати методичну майстерність учителя, для змоги компетентно виховувати в учнів національну свідомість як запоруку соціалізації особистості молодшого школяра в сучасних умовах розвитку суспільства;
- впроваджувати у навчально-виховний процес елементи гуманної педагогіки;
- систематизувати і презентувати матеріали з досвіду роботи учасників;
Вчити житии – це значить передавати з серця в серце
моральні багатства, здобуті, нагромадженні людством.
Василь Сухомлинський
Модуль І. Теоретично - інформаційний.
учасники семінару-практикуму
2. Виступ. «Роль сучасних педагогічних технологій у роботі з обдарованими дітьми в процесі соціалізації особистості»
Р. Ковальчук , учасниця семінару-практикуму
3. Повідомлення. «Проектна діяльність як засіб формування компетентностей в учнів початкової школи»
О.Лопачук, учасниця семінару-практикуму
4. Повідломлення. Формуванняособистості дітей засобами арт-терапевтичного впливу.
І.Дмитрук, учасниця семінару-практикуму
5. Повідомлення. Організація дозвілля та години здоровя в ГПД як ефективний засіб активного відпочинку після тривалої розумової праці.
Ю.Бичкова, учасниця семінару-практикуму
6. Обмін думками. А я роблю так… Позаурочна зайнятість першокласників. Співпраця вчителів та вихователів ГПД.
Модуль ІІ. Практичний.
1. Відкриті заняття. Презентація роботи курсів за вибором.
2.Творчий проект.
«Самоосвіта – шлях до професійного вдосконалення»
3. Експрес - огляд. Ознайомлення з новою методичною, науковою і загально педагогічною літературою.
учасники семінару-практикуму
4. До 100-річчя Василя Сухомлинського. Презентація матеріалів « Золоті розсипи ідей В.Сухомлинського»
учасники семінару-практикуму
Модуль ІІІ. Підсумково-релаксаційний.
- Підведення підсумків засідання.
- Укладання проекту рекомендацій ІV засідання семінару-практикуму з теми «Соціалізація особистості молодшого школяра в сучасному освітньому просторі»
Круглий стіл. Обмін думками з теми засідання.
учасники засідання
Список використаних джерел:
Додатки
Глосарій до тем засідання
Гуманність – людяність, любов до людини, повага до її гідності.
Гуманізм - світогляд, у центрі якого як найвища цінність і мірило всього перебуває людина. Почуття любові до людей і окремої особи, глибока повага до людської гідності, позитивне сприйняття індивідуальних особливостей іншої людини, визнання її прав і свобод, бажання співчувати та допомагати іншому.
Намагання робити добро й піклуватися про благо людей – основні засади гуманізму.
Гуманізація - впровадження у взаємодію людей принципів гуманізму, формування і розвиток у стосунках між людьми гуманістичних почуттів.
Гуманізація освіти це -
1) впровадження в навчально-виховний процес ідей гуманізму, запропонованих великими просвітителями та педагогами минулого та сучасності;
2) впровадження принципу реформування системи освіти, суть якого полягає в утверджені людини як найвищої цінності шляхом олюднення обставин педагогічного процесу;
3) спрямування навчального закладу до піднесення особистості учня, забезпечення максимально сприятливих умов для його розвитку, урахування особистих цілей і запитів дітей;
4) побудова педагогічного процесу на засадах гуманізму як визначного принципу загальнолюдської моралі;
5) визнання права усіх учасників педагогічного процесу (учителя і учня) бути самим собою, що передбачає взаємне розуміння інтересів, запитів, взаємне довір’я;
6) визнання права всіх учасників педагогічного процесу на свій шлях самовдосконалення та творчості в процесі співробітництва в навчально-виховній діяльності;
7) створення умов для радісного співжиття всіх учасників педагогічного процесу.
Гуманістична освіта основана на принципах пріоритету загально людських цінностей, життя та здоров’я людини, вільного розвитку особистості.
Шляхи гуманізації освіти :
- формування відносин співробітництва між всіма учасниками педагогічного процесу;
- виховання в учасників педагогічного процесу морально-емоційної культури взаємовідносин;
- формування в учнів емоційно-ціннісного досвіду розуміння людини;
- створення матеріально-технічних умов для нормального функціонування педагогічного процесу, що виховує гуманну особистість
- щиру, людяну, доброзичливу, милосердну, із розвинутим почуттям власної гідності, поваги гідності іншої людини.
Семінар-практикум — продуктивна форма методичної роботи. Саме ця форма роботи забезпечує єдность теоретичної та практичної підготовки педагога, стимулює їх самоосвітню діяльність, інтеграцію у сферу педагогічних інновацій; спрямована на вивчення сучасних педагогічних теорій, на аналіз власного досвіду. Цінність семінару-практикуму в тому, що педагогі самостійно опрацьовують педагогічну літературу з проблеми, аналізують власний досвід, знайомляться з практичним досвідом своїх колег. Опрацьовані матеріали учасники семінару-практикуму оформляють у вигляді рефератів або доповідей.
Освітні портали для вчителів початкових класів
1. Портфоліо вчителя
http://aura.at.ua Інформація для вчителя початкової школи.
2. Супер клас
http://myclass.at.ua
Сайт вчителя початкових класів школи №118 міста Кривий Ріг. Скарбничка вчителя. Законодавство. На допомогу вчителю. Психологічні тести для дітей. Робота з батьками. Молодому вчителю. Навчальні програми. Виховна робота. Методичний порадник. Матеріали до уроку. Українська мова. Правова iнформацiя.
Все для вчителя початкових класів
3. http://teacher.moy.su
На сайті вчителя початкових клас в Ткаченко Г. Н. представлені розробки уроків, виховні години, ігровий матеріал до уроку.
4. Майстер-клас
http://umni4ka.at.ua
Майстер-клас створений з метою сприяння розвитку педагогічної творчості, передачі авторського досвіду з різних проблем педагогіки і психології. Тут можна знайти необхідну для роботи інформацію: нормативно-правову базу, основні підходи до планування внутрішньошкільної методичної роботи, організації контролю та керівництва. Можливо, деякі матеріали були б корисні молодим заступникам директора, деякі - вчителям школи як інструктивні матеріали.
5. Я - Вихователь!
http://vospitatel.at.ua
Розробки виховних занять та самопідготовок, методичні поради, документація та багато іншого для роботи вихователя школи-інтернату.
6. http://elena13.ucoz.ru
7. http://22071957milena.ucoz.ru
8. http://mykids.ucoz.ru
9. http://www.cl.ru/education/lib/data/r00122.htm
10. http://perezvin.at.ua/dir
1