План семінару "Генетичне тестування та сучасне суспільство"

Про матеріал
План - розробка семінару на тему "Генетичне тестування та сучасне суспільство" можна використати для підготовки позакласних заходів з біології у 9 та 10 класах.
Перегляд файлу

Тема: ГЕНЕТИЧНЕ ТЕСТУВАННЯ І СУЧАСНЕ СУСПІЛЬСТВО

Мета:

Навчальна: удосконалити знання з біології , що нагромаджені впродовж вивченого курсу; набути навичок самостійної та пошукової роботи; навчитись подавати вивчений матеріал шляхом показу презентації; отримати нові знання за допомогою проблемних запитань; оволодіти арсеналом біологічних термінів та усунути прогалини у розумінні будови організму людини;

Розвивальна: розвивати творчий потенціал групи та окремих учнів, критичне мислення; набути цінний досвід у міжгруповій взаємодії учнів; розвивати морально-ціннісні орієнтири і розуміння важливості здорового способу життя;

Виховна: виховувати культуру спілкування, повагу до інших думок в процесі дискусій;

                                                  Хід заняття

  1. Організаційний момент

Інструктаж проведення семінарського заняття:

Сьогодні ми з вами проведемо незвичайне заняття. Воно надасть вам можливість активно оперувати знаннями, здобу­тими на уроках, а також у процесі самостійної роботи з різними джерелами знань. Також саме сьогодні буде нагода задати запитання , які завжди вас цікавили з області генетики, молекулярної біології . Семінар відрізняється від звичайного уроку тим, що в центрі уваги стоїть насамперед обговорення та глибокий аналіз теоретичних аспектів даних вам питань.

Тема семінару звучить як « Генетичне тестування і сучасне суспільство». Я обрала цю тему не даремно ,оскільки наука рухається швидкими темпами і нам з вами необхідно пізнати хоча б малу частину знання,  крокувати правильними темпами і отримати можливість розширювати горизонти сприйняття світу та розвиватись.

Поняття розвитку в біології має безліч визначень ( Що таке розвиток?) . Слід сказати, що розвиток відбувається завдяки нашій  «внутрішній програмі» , що закладена в ДНК ( Що таке ДНК ? З чого складається ДНК?). Робота цього геніального цеху з реплікації генетичного матеріалу несе настільки потужний характер, що цим неможливо не захоплюватись. Наш організм можна порівняти з витвором мистецтва , закодований загадкою , відповіді на яку не дав жодний вчений. Уявіть собі що в разі порушення чи помилки під час  реплікації молекул ДНК ,організм здатен самостійно знаходити і  виправляти помилки ! (Як називається даний процес?)

На екрані презентація, де зображена тема і план семінару.

 Після показу 1 презентації учні задають запитання :

(перелік можливих запитань)

  1. Чи можна виявити на ранніх строках вагітності резус плоду ,щоб уникнути конфлікту факторів ?
  2. Де ще застосовують скринінг?
  3. Чи застосовують дані технології в місцевих пологових будинках? (інше).

Проблемне запитання: Чи потрібно створити  генетичну базу, де буде міститись інформація про кожного жителя Землі ?

Тестові завдання:

1. Що таке ген?

 1. Молекула ДНК.

 2. Локус хромосоми.

 +3. Ділянка молекули ДНК

 4. Мутон.

 5. Рекон.

 2. Які гени називають домінантними?

 1. Не проявляються у гетерозиготному стані.

 +2. Проявляють свою дію у гетерозиготному стані.

 3. Не транскрибуються.

 4. Які транскрибуються.

 5. Не підлягають дії мутагенів.

3. Які гени називають рецесивними?

 1. Які не підлягають дії мутагенів.

 2. Які проявляють свою дію у гетерозиготному стані.

 3. Які не транскрибуються.

 +4. Які проявляють свою дію у гомозиготному стані.

 5. Які транскрибуються.

4. Молекула ДНК побудована з:

 1. Амінокислот.

 2. Гістонів.

 3. Нуклеосом.

 +4. Нуклеотидів.

 5. Ліпідів

5. Молекула РНК побудована з:

 +1. Нуклеотидів.

 2. Пігментів.

 3. Дезоксирибози.

 4. Амінокислот.

 5. Гістонів.

 6. Який з нуклеотидів ніколи не трапляється у складі молекули ДНК?

 1. Тимідиловий.

 2. Аденіловий.

 3. Цитидиловий.

 +4. Уридиловий.

 5. Гуаніловий.

7. Який з нуклеотидів ніколи не трапляється у складі молекули РНК?

 1. Аденіловий.

 2. Цитидиловий.

 +3. Тимідиловий.

 4. Уридиловий.

 5. Гуаніловий.

8. Що таке триплет?

 1. Нуклеотид.

 2. Азотова основа.

 3. Молекула нуклеїнової кислоти.

 +4. Послідовність трьох нуклеотидів.

 5. Локус хромосоми.

9. Триплет кодує:

 1. Будову білкової молекули.

 2. Будову молекули ДНК.

 +3. Певну амінокислоту у білковій молекулі.

 4. Будову молекули РНК.

 5. Послідовність нуклеотидів у молекулі нуклеїнової кислоти.

10. Складовою частиною молекули білка є:

 1. Нуклеотиди.

 2. Нуклеогістони.

 +3. Амінокислоти.

 4. Рибоза.

5.Дезоксирибоза.

 

 

 « Цікаві генетичні факти»

  1. Людський погляд на світ закладається ще в утробі матері. Буде він песимістом або оптимістом залежить не тільки від виховання за життя батьків і суспільства. У першу чергу тут грають роль нейроптіти Y, які знаходяться в «сірій речовині»; чим їх більше, тим позитивніше людина буде сприймати все навколишнє.
  2.  21 рік тому в Америці на світ з’явилося немовля, досі є «унікальністю». Дівчинка- «крихітка», яку звуть Брук Грінберг не має у своєму «арсеналі» генетичного запасу нейронів, що відповідають за старіння. Просто ці гени відсутні як такі. На сьогоднішній день Брук майже така ж, як при народженні; її вага становить 7 кг, а зріст 76 см. Ні про який фізичний і розумовий розвиток тут навіть не йде речі. Дослідження її генів показали повну відсутність мутацій в генах організму Брук.
  3. Так мало можна зустріти сьогодні людей з небесно-блакитними очима. Однак, ті, які все ж існують, в науці вважаються «родичами». А все завдяки мутації особливого гена людей, що жили на близькому сході; їх оболонка ока не виробляє в достатній кількості мелатоніна.
  4. Помилки природи проявляються у всьому. Так, в 2008 році на світ з’явилося кошеня, яке мало дві голови. І не просто два один від одного незалежні; на одній красивій пухнастій шиї був обрис двох пар очей, носа, рота, вух. Виглядало це, чесно кажучи, зовсім непрезентабельно. І, навіть, красиве пухнасте хутро не змогло приховати каліцтва генетики. І це те, за відмінним здоров’ям і всіх котячих повадок.
  5. Для того, щоб бачити і розуміти, як приживляються стовбурові клітки при пересадці тканин, тайванські вчені провели експеримент. У 2006 році на світ з’явилися «диво» -свиня, яка світилася зеленим кольором у темноті. Зеленим тому, що саме такий ген — зелений флуоресцентний білок, був введений в їх ДНК. Експеримент вдався на славу, поросята світилися повністю, а найголовніше, все їхні внутрішні органи були як на долоні.

«Дивні генетичні експерименти»

1.Напевно, багато наших читачів чули про "Ангела смерті", доктора Джозефі Менгеле, який служив вірою і правдою фашистам. Цей, за перепрошенням, лікар, а точніше, нелюд, занапастив тисячі життів, проводячи нелюдяні медичні експерименти. Один з них - спроба збільшити частоту появи близнят. Для чого? Звичайно ж, для того, щоб збільшити кількість людей арійської раси, носіїв чистої крові.Так ось, саме цей експеримент Менгеля, за який, до речі, зміг уникнути покарання, втікши до Латинської Америки, зараз приносить свої плоди. Дивно, але факт - в Бразільському місті Кандідо Гондої (Candido Godoi) дуже багато близнят. Не просто багато, а дуже багато - таке враження, що там одні близнята. Причому тут доктор Менгель? Та притому, що за свідченням місцевих жителів, доктор Менгель відвідував містечко в 60-х роках минулого століття, надаючи медичні послуги жінкам міста. Тепер у бразильців проблема - кожна п'ята жінка, яка завагітніла, народжує близнята, причому діти блакитноокі і світловолосі. Чому? Вчені цього не розуміють. Прояснити нічого не можуть до цих пір, і доктор Менгель навряд чи вже щось розповість, оскільки він помер своєю смертю в 1979 році.

 

2.Всі ми знаємо, що павутина, яку роблять павуки, є дуже цікавою речовиною. Наприклад, павутина набагато міцніша за металеву нитку тієї ж товщини. Деякі павуки роблять павутину, з якої можна навіть ткати, що деякі племена з успіхом і роблять. Павутина - вельми цінний матеріал, але здобувати її у великих кількостях - складне завдання.Вчені вирішили вирішити проблему несподіваним способом - впровадивши в геном кіз деякі гени з генома павуків. В результаті молоко генетично модифікованих кіз містить білок, з якого і складається павутина. Молоко таких кіз можна пити, і навряд чи хтось відрізнить його від звичайного козиного молока. Але з цього молока, після відповідної його обробки, виділяється білок, який називають павуковим шовком.

 

3. Вченим вдалося клонувати мишу, яка пробула в замороженому стані більше 16 років. Ні, мишу не змогли оживити, та і не намагалися. Після декількох невдалих спроб вченим все ж таки вдалося створити клон цієї миші, що вважається величезним досягненням генної інженерії. Ще трохи - і по Землі почнуть бродити мамонти і інші вимерлі тварини, ДНК яких ще можна виділити. До речі, починають вже говорити про клонування людей, які заповіли заморозити себе після смерті - напевно, ви чули про подібне. На жаль, оживити заморожені тіла поки немає ніякої можливості, але клонувати "полярників"можна.

 

Узагальнення та обговорення

Аналіз виконаної роботи, рефлексія.


 



 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
5 квітня 2021
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку