Тема: ГЕНЕТИЧНЕ ТЕСТУВАННЯ І СУЧАСНЕ СУСПІЛЬСТВО
Мета:
Навчальна: удосконалити знання з біології , що нагромаджені впродовж вивченого курсу; набути навичок самостійної та пошукової роботи; навчитись подавати вивчений матеріал шляхом показу презентації; отримати нові знання за допомогою проблемних запитань; оволодіти арсеналом біологічних термінів та усунути прогалини у розумінні будови організму людини;
Розвивальна: розвивати творчий потенціал групи та окремих учнів, критичне мислення; набути цінний досвід у міжгруповій взаємодії учнів; розвивати морально-ціннісні орієнтири і розуміння важливості здорового способу життя;
Виховна: виховувати культуру спілкування, повагу до інших думок в процесі дискусій;
Хід заняття
Інструктаж проведення семінарського заняття:
Сьогодні ми з вами проведемо незвичайне заняття. Воно надасть вам можливість активно оперувати знаннями, здобутими на уроках, а також у процесі самостійної роботи з різними джерелами знань. Також саме сьогодні буде нагода задати запитання , які завжди вас цікавили з області генетики, молекулярної біології . Семінар відрізняється від звичайного уроку тим, що в центрі уваги стоїть насамперед обговорення та глибокий аналіз теоретичних аспектів даних вам питань.
Тема семінару звучить як « Генетичне тестування і сучасне суспільство». Я обрала цю тему не даремно ,оскільки наука рухається швидкими темпами і нам з вами необхідно пізнати хоча б малу частину знання, крокувати правильними темпами і отримати можливість розширювати горизонти сприйняття світу та розвиватись.
Поняття розвитку в біології має безліч визначень ( Що таке розвиток?) . Слід сказати, що розвиток відбувається завдяки нашій «внутрішній програмі» , що закладена в ДНК ( Що таке ДНК ? З чого складається ДНК?). Робота цього геніального цеху з реплікації генетичного матеріалу несе настільки потужний характер, що цим неможливо не захоплюватись. Наш організм можна порівняти з витвором мистецтва , закодований загадкою , відповіді на яку не дав жодний вчений. Уявіть собі що в разі порушення чи помилки під час реплікації молекул ДНК ,організм здатен самостійно знаходити і виправляти помилки ! (Як називається даний процес?)
На екрані презентація, де зображена тема і план семінару.
Після показу 1 презентації учні задають запитання :
(перелік можливих запитань)
Проблемне запитання: Чи потрібно створити генетичну базу, де буде міститись інформація про кожного жителя Землі ?
Тестові завдання:
1. Що таке ген?
1. Молекула ДНК.
2. Локус хромосоми.
+3. Ділянка молекули ДНК
4. Мутон.
5. Рекон.
2. Які гени називають домінантними?
1. Не проявляються у гетерозиготному стані.
+2. Проявляють свою дію у гетерозиготному стані.
3. Не транскрибуються.
4. Які транскрибуються.
5. Не підлягають дії мутагенів.
3. Які гени називають рецесивними?
1. Які не підлягають дії мутагенів.
2. Які проявляють свою дію у гетерозиготному стані.
3. Які не транскрибуються.
+4. Які проявляють свою дію у гомозиготному стані.
5. Які транскрибуються.
4. Молекула ДНК побудована з:
1. Амінокислот.
2. Гістонів.
3. Нуклеосом.
+4. Нуклеотидів.
5. Ліпідів
5. Молекула РНК побудована з:
+1. Нуклеотидів.
2. Пігментів.
3. Дезоксирибози.
4. Амінокислот.
5. Гістонів.
6. Який з нуклеотидів ніколи не трапляється у складі молекули ДНК?
1. Тимідиловий.
2. Аденіловий.
3. Цитидиловий.
+4. Уридиловий.
5. Гуаніловий.
7. Який з нуклеотидів ніколи не трапляється у складі молекули РНК?
1. Аденіловий.
2. Цитидиловий.
+3. Тимідиловий.
4. Уридиловий.
5. Гуаніловий.
8. Що таке триплет?
1. Нуклеотид.
2. Азотова основа.
3. Молекула нуклеїнової кислоти.
+4. Послідовність трьох нуклеотидів.
5. Локус хромосоми.
9. Триплет кодує:
1. Будову білкової молекули.
2. Будову молекули ДНК.
+3. Певну амінокислоту у білковій молекулі.
4. Будову молекули РНК.
5. Послідовність нуклеотидів у молекулі нуклеїнової кислоти.
10. Складовою частиною молекули білка є:
1. Нуклеотиди.
2. Нуклеогістони.
+3. Амінокислоти.
4. Рибоза.
5.Дезоксирибоза.
« Цікаві генетичні факти»
«Дивні генетичні експерименти»
1.Напевно, багато наших читачів чули про "Ангела смерті", доктора Джозефі Менгеле, який служив вірою і правдою фашистам. Цей, за перепрошенням, лікар, а точніше, нелюд, занапастив тисячі життів, проводячи нелюдяні медичні експерименти. Один з них - спроба збільшити частоту появи близнят. Для чого? Звичайно ж, для того, щоб збільшити кількість людей арійської раси, носіїв чистої крові.Так ось, саме цей експеримент Менгеля, за який, до речі, зміг уникнути покарання, втікши до Латинської Америки, зараз приносить свої плоди. Дивно, але факт - в Бразільському місті Кандідо Гондої (Candido Godoi) дуже багато близнят. Не просто багато, а дуже багато - таке враження, що там одні близнята. Причому тут доктор Менгель? Та притому, що за свідченням місцевих жителів, доктор Менгель відвідував містечко в 60-х роках минулого століття, надаючи медичні послуги жінкам міста. Тепер у бразильців проблема - кожна п'ята жінка, яка завагітніла, народжує близнята, причому діти блакитноокі і світловолосі. Чому? Вчені цього не розуміють. Прояснити нічого не можуть до цих пір, і доктор Менгель навряд чи вже щось розповість, оскільки він помер своєю смертю в 1979 році.
2.Всі ми знаємо, що павутина, яку роблять павуки, є дуже цікавою речовиною. Наприклад, павутина набагато міцніша за металеву нитку тієї ж товщини. Деякі павуки роблять павутину, з якої можна навіть ткати, що деякі племена з успіхом і роблять. Павутина - вельми цінний матеріал, але здобувати її у великих кількостях - складне завдання.Вчені вирішили вирішити проблему несподіваним способом - впровадивши в геном кіз деякі гени з генома павуків. В результаті молоко генетично модифікованих кіз містить білок, з якого і складається павутина. Молоко таких кіз можна пити, і навряд чи хтось відрізнить його від звичайного козиного молока. Але з цього молока, після відповідної його обробки, виділяється білок, який називають павуковим шовком.
3. Вченим вдалося клонувати мишу, яка пробула в замороженому стані більше 16 років. Ні, мишу не змогли оживити, та і не намагалися. Після декількох невдалих спроб вченим все ж таки вдалося створити клон цієї миші, що вважається величезним досягненням генної інженерії. Ще трохи - і по Землі почнуть бродити мамонти і інші вимерлі тварини, ДНК яких ще можна виділити. До речі, починають вже говорити про клонування людей, які заповіли заморозити себе після смерті - напевно, ви чули про подібне. На жаль, оживити заморожені тіла поки немає ніякої можливості, але клонувати "полярників"можна.
Узагальнення та обговорення
Аналіз виконаної роботи, рефлексія.