План-конспект STEM-уроку
Тема: Як жили у Стародавній Греції?
Дослідницькі/проблемні запитання:
- Чим унікальна культура стародавньої Греції?
- Які найвидатніші досягнення греків?
- Який вклад зробили греки в розвиток світу?
Завдання:
- Дізнатися про особливості давньогрецької цивілізації
- Дослідити вклад греків в освіту, культуру та науку
Мета: формувати уявлення учнів про досягнення грецької культури; розкрити причини та особливості формування культури; охарактеризувати театр, архітектуру Стародавньої Греції; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак.
План дій/Хід уроку
1.1 Залучити дітей до обговорення та бесіди. Запитання для бесіди:
- Що ви знаєте про Грецію?
- Яких героїв давньої Греції ви знаєте?
- Які міфи/легенди давньої Греції ви читали/чули?
1.2 Попрацювати з текстом, залучаючи дітей до обговорення цікавих та нових для них фактів (підручник ст. 13-14; частина 2). Можна використати стратегію критичного мислення “Читання з позначками”
“ + ” |
“ ! ” |
“ - ” |
“ ? ” |
я знав це (відома інформація) |
це суперечить тому, що я знаю |
нова для мене інформація |
хочу знати про це більше |
|
|
|
|
2.1 Об’єднати учнів у 5 груп. Кожному роздати по одній роздруківці з урахуванням назву групи і її завдання. Наприклад, досліджувачам театру - фото справжнього грецького театру. Що можуть дослідити учні:
Інновації: Учні можуть обговорити, які б видів діяльності давніх греків вони б відродили у сучасності та яким чином це можна зробити, щоб вони гармонічно влилося у сучасне культурне життя.
2.2 Вчитель пропонує учням потрапити у віртуальну екскурсію давньою Грецією. На основі цієї екскурсії діти можуть робити нотатки до своїх досліджень, необхідних їх групі
(471) Подорож по стародавній Греції - YouTube
3. ПОЯСНИТИ
3.1 Пояснити учням, чому Греція є однією з тих країн, що дала початок розвитку культурі, освіті та науці в усьому світі.
(Греки заклали підвалини більшості наукових дисциплін (філософії, філології, медицини, природознавства). Грецькі література і музика — найдавніші в Європі. Знайомі назви літературних родів і жанрів (епос, лірика, драма, комедія, трагедія) — грецького походження.)
3.2 Пояснити, чому вивчення історії давньої Греції є важливим
(Цивілізації стародавнього світу залишили нам величезну культурну спадщину: мистецькі та літературні твори, народну творчість, архітектурні пам'ятки, наукові знання, різноманітні технічні винаходи, релігійні вірування й міфологію, уявлення про світ і мораль)
3.3 Обговорити переваги та недоліки сприйняття греками світу через міфології. Пояснити, чому таке світосприйняття не працює зараз і чому важливо спиратися на науку у дослідженні світу.
4. РОЗРОБИТИ
4.1 Діти представляють результати своїх досліджень.
4.2 Далі можна об’єднати тему з мистецькою освітньою галуззю. (У програмі не передбачено вивчення культури Греції, але можна додати це в контексті розділу про “Мистецтво інших країн”). Наприклад, можна запропонувати дітям намалювати давньогрецький театр і щоб кожен придумав до свого малюнку, який спектакль у ньому могли б розігрувати.
АБО
Обрати один з невеликих міфів давньої греції (можна з тих, що представили досліджувачі літератури), діти ще раз зачитують міф перед іншими учнями і вчитель дає завдання намалювати ілюстрацію до цього міфу (Бажано, щоб діти вже були ознайомлені з формами, правилами малювання тварин, людей тощо).
4.3 Вчитель розповідає про розповсюджені слова, що пішли з давньогрецької мови. Діти придумують і розробляють діалоги у парах з використанням цих слів, розігрують свої діалоги.
Наукова література: енергія, комедія, проблема, ритм, аптека, театр, бібліотека.
4.4 Учні придумують цікаву гру про історію і культуру Греції. Для полегшення завдання, вчитель пропонує види ігор, які учні можуть розробити, а саме: Загадка, Міні-вікторина (до 5 запитань з трьома варіантами відповідей), Хмаринка слів. Після розробки пропонують пограти у неї сусіду по парті.
5. ОЦІНИТИ
5.1 Учні обговорюють усі результати своїх досліджень. Вчитель скеровує це обговорення за допомогою запитань:
- Чим особлива культура давньої Греції?
- Що започаткували греки у спорті?
- Який вклад в науку зробили давні греки?
- Якими ремеслами займалися греки?
- Які твори переважали в літературі давньої Греції?
- Які відкриття зробила греки для світу?
- Які слова давньогрецького походження використовують у побуті зараз?
5.2 Потім вчитель пропонує учням оцінити загальний розвиток давньогрецької цивілізації по 10 бальній шкалі. Кожен має пояснити, чому оцінив саме у таку кількість балів.
5.3 Домашнє завдання: Дослідити культуру сучасної Греції за тими самими ознаками, що і давньої. За допомогою діаграми Вена порівняти Давню Греці і Сучасну Грецію. Оцінити, наскільки змінилися ця цивілізація від давнини до сучасності.