Дає змогу поглибити та систематизувати знання про річки, набуті в початковій школі та на уроках природознавства; формувати первинні практичні вміння визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки, розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічної культури.
Тема: Води суходолу. Річки
Мета:
-навчальна: поглибити та систематизувати знання про річки, набуті в початковій школі та на уроках природознавства; формувати первинні практичні вміння визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки;
-розвивальна: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес;
-виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічної культури.
Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, фізична карта України, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Річки», контурні карти.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть називати складові вод суходолу, розкривати зміст поняття «річка», «річкова система», «річковий басейн», пояснювати залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, знаходити та показувати на карті найбільші річкові системи світу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу)
Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де розташовані: Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Куросіо, Каліфорнійська течія, течія Західних Вітрів та ін.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Практична теорія»
Ще до виникнення «морських» цивілізацій у долинах великих річок світу.Подивіться на карту світу. Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий. Сьогодні на уроці ви ближче познайомитесь із цими дивовижними витворами природи, а також з’ясуєте, що являють собою річки та як вони «живуть».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке річка (прийом «Мозковий штурм»)
2. Елементи річки та річкової долини
Виконання рисунків-схем у зошитах
3. Гірські та рівнинні річки
4. Найбільші річкові системи світу (робота з картою)
Практична робота № 7 (продовження)
Позначення на контурній карті річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Географічний практикум»
1) Охарактеризуйте географічне положення Амазонки. Для цього визначте, де лежить її витік та в якому напрямку протікає головна річка, де розташоване гирло. Назвіть праві та ліві притоки.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Формулюють учні за допомогою питань учителя.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст § 47 підручника.
1