Плани-конспекти уроків до роману Й.Ягелло "Кава з кардамоном"

Про матеріал
У методичній розробці подано два уроки, відповідно до чинної програми 2018р. з урахуванням завдань сучасної освіти, які розкривають роль предмета "Зарубіжна література" у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Методична розробка: «Плани уроків до вивчення роману Й. Яґелло

«Кава з кардамоном»

Урок №1

Предмет: Зарубіжна  література

Група: № 17

Професія: Кухар

Тема: Сучасна література в юнацькому читанні.

Тема уроку: Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном» (перекладач — Божена Антоняк): синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці).

Мета: формувати компетентності:

  • Предметні: ознайомити з життям та творчістю Й. Яґелло ; повідомити про особливості твору «Кава з кардамоном» (жанр, особливості композиції, проблеми); увести новий літературознавчий термін — нонконформізм; розвивати уміння спілкуватися з однолітками, навчатися самому, навчаючи інших; прищеплювати інтерес до творчості сучасних письменників;
  • Ключові: вміння вчитися активній пізнавальній діяльності і критичному мисленню.
  • Комунікативні: навички спілкування в колективі, навички роботи в парах, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;
  • Інформаційні: вміння визначати головне, навички роботи з книгою;
  • Загальнокультурні: виховувати  моральні цінності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, демонстраційний матеріал на слайдах мультимедійної презентації,  буктрейлер , текст твору.

Міжпредметні зв’язки:

  1. Мистецтво
  2. Технологія приготування їжі з основами товарознавства
  3. Журналістика
  4. Історія

Методи навчання: словесний ( пояснення, бесіда); відео-метод (презентація, буктрейлер, аудіозаписи пісень); інтерактивні методи (рольова гра «Інтерв’ю з автором», «Так-ні», «Чи уважний ти читач»; випереджувальні завдання для учнів)

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина:

Перевірка наявності учнів (рапорт старости).

Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності:

Вчитель.

Я люблю каву! Не знаю, якою магією володіє цей напій, але запах кави завжди супроводжує важливі моменти життя. Змінюється форма - це батьківська кава на плиті у старій мідній турці в дев'яностих, це не дуже смачна кава на перерві між парами у студентському буфеті університету, це величезний півлітровий раф у склянці на винос із хіпстерскої кав'ярні - можна довго йти і пити, а напій не закінчується.

Тому що за словами "йдемо пити каву" однозначно завжди мається на увазі щось більше, ніж пити напій із чашки. "Давай ще кави поп'ємо" - давай ще поговоримо, пройдемося разом, помовчимо, подивимося один на одного, поспілкуємося.

  • Які асоціації у вас викликає філіжанка кави?
  • Який різновид кави вам подобається більше? Чому?

На уроці ми дізнаємося, чому польська письменниця Й. Яґелло назвала свій роман саме «Кава з кардамоном».

ІІІ.  Визначення мети і завдань уроку:

Отже, тема нашого уроку: Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном»: синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). (запис у зошити)

На уроці ми  ознайомимося із життєвим і творчим шляхом Й.Ягелло, зі своєрідністю її творчого здобутку, з’ясуємо значення поняття «нонкорформізм», його особливості;   а також,  проаналізувавши роман «Кава з кардамоном», постараємося  розкрити  жанр, композицію та суть назви твору.

IV. Викладання нового матеріалу:

Вчитель. Йоганна Ягелло– відома сучасна польська письменниця. Учні підготували випереджальне завдання -  «Проект уявної зустрічі з Й.Ягелло». Уважно слухаємо, на партах у вас – візитна картка письменниці – її потрібно заповнити.

  1. Рольова гра «Інтерв’ю Й.Ягелло».

Похожее изображениеЖурналіст:  Доброго дня, пані! Раді вітати вас на Україні!

Й.Ягелло. Всім привіт із Польщі!

Журналіст. Зараз ви відома польська письменниця, народилися в м. Варшава. Розкажіть де ви навчалися та працювали.

Й.Ягелло. Я закінчила відділення англійської філології Варшавського університету, викладала у ньому ж мовознавство, працювала вчителькою англійської мови у гімназіях та ліцеях.

Журналіст. З якими часописами Ви співпрацювали?

Й.Ягелло. Співпрацювала з часописами «Perspektywy» та «Cogito».

Журналіст. Пані Йоанна, ви починали свою діяльність як поет. Якою книгою Ви дебютували?

Й.Ягелло. Дебютувала у 1997 році збіркою віршів «Moje pierwsze donikąd».

Журналіст. Що змусило вас написати прозову книгу?

Й.Ягелло. Виховуючи двох доньок і спілкуючись з їхніми друзями, язрозуміла, що, крім «Гаррі Поттера» і «Сутінків», діти потребують більш реалістичних книжок, які б описували їхнє життя, піднімали проблеми, що хвилюють підлітків. Тому й почала писати твори про підлітків.

Журналіст. Ваша перша прозова книга «Кава з кардамоном» була номінована до нагороди «Книжка року 2011» польської секції IBBY. Які ще нагороди має видання?

Картинки по запросу й ягелло з донькамиЙ.Ягелло. Книга отримала номінацію на нагороду Donga і потрапила у «Список скарбів» Музею дитячої книги.

Журналіст. Чи перекладена книга українською мовою?

Й.Ягелло. Так. Перекладач — Божена Антоняк, вийшла у березні 2013 року у видавництві «Урбіно».

Журналіст. Коли Ви почали писати книгу «Кава з кардамоном»?

Й.Ягелло. Я почала писати «Каву з кардамоном», коли моїй старшій донечці було 15 років. Вона любила читати, особливо фентезі, книги про Гаррі Поттера… І я подумала: шкода, що так мало книжок про життя підлітків. Замислила написати книгу про перше кохання, про те, що переживає 13- чи 15-річна дівчина, котра шукає цього кохання, і що трапляється на її шляху.

Журналіст. Чи була ваша дочка Юлька прототипом головної героїні Лінки?

Й. Яґелло  Найцікавіше те, що портрет дівчинки на обкладинці українського видання дуже схожий на мою Юльку, хоча художниця ніколи не бачила її. Це фантастичний збіг обставин. А от характер моєї героїні дещо інший, ніж у Юльки. Лінка має важчий характер, вона самолюбна, а моя доня мала майже ангельський характер.

Журналіст. Яку назву має ваша друга книга про Лінку?

Картинки по запросу й ягеллоЙ. Яґелло  «Шоколад із чилі». Закінчення «Кави...» могло здаватися остаточним. Але я сприймала текст як відкритий. Незрозуміло було, як Лінка впорається зі сплатою за навчання в омріяному ліцеї — i це один із найважливіших моментів наступної книжки. Від читачів чула питання про наступну частину «Кави...».

Журналіст. Вітаємо вас, бажаємо творчих успіхів! Дякуємо за інтерв’ю і до побачення!

Й.Ягелло: Рада була вас всіх бачити, до побачення!

Вчитель. Отже, що ви записали? (учні по черзі  зачитують)

Візитна картка письменниці

Місце народження

 

Навчання

 

Перший дебют

 

Номінації книги «Кава з кардамоном»

 

Український перекладач книги

 

Назва другої книги про Лінку

 

 

  1. Перегляд буктрейлера до роману «Кава з кардамоном»

Картинки по запросу буктрейлер кава з кардамоном

https://www.youtube.com/watch?v=ETpNIwoWfho

 

 3. Аналіз тексту літературного твору

-  Якою є композиція роману Й. Яґелло «Кава з кардамоном»? (Композиція твору досить проста: роман містить пролог, епілог та 10 розділів. Назви розділів — це назви місяців року, у які відбувалися певні події в житті 15-річної учениці гімназії Ліни.)

- Складіть сюжетну лінію роману Й. Яґелло «Кава з кардамоном».

- Який жанр твору? Доведіть свою думку.

- За яких обставин з’являється кава у творі?

 « Лінка  відчула гіркуватий присмак, пом’якшений чимось солодким. Під оксамитовим, ледь медовим відтінком крилося іще щось, наче відкривалося якесь друге дно» - це про  каву , яку приготував Адріан для Лінки – це може бути метафоричною характеристикою Лінки чи ні,  чому?

  • Навіщо додають кардамон?

«Найзапашніший кардамон купують нелущеним. Із сухих зелених стручків слід старанно вилущити маленькі чорні зернятка. Мелену каву, найкраще арабіку, заварити в джезві, додаючи зернятка кардамону. Пропорції: дві чайні ложечки кави з верхом і 4-5 стручків кардамону на велику чашку кави. Напій настояти протягом 5 хвилин, тим часом підігріти молоко (стежити, щоб не закипіло, якщо не любимо пінки). Запарену каву перелити до великої чашки й долити молока. Підсолодити медом. Кава з кардамоном розігріває, бадьорить і покращує настрій» 

  • Чому роман має назву «Кава з кардамоном?
  1. Вчитель.

Ви навчаєтесь за професією «кухар». Дайте коротку характеристику технології приготування кави. Які особливості дає каві кардамон? ( випереджувальне завдання – виступ заздалегідь підготовленого учня) (ДОДАТОК )

  1. Вчитель.

У тексті книги можна простежити певні тенденції поняття «Нонконформізму», яке ввів у літературу англійський письменник Джером Девід Селінджер у своєму романі «Над прірвою у житі», адже, по суті, Лінка Йоанни Ягелло, як і Голден Коліфілд Селінджера бунтує і висловлює власний протест проти аморального і бездушного світу дорослих.

Словникова робота.

Нонконформізм - незгода, неприйняття або критичне сприйняття норм, цінностей, цілей, панівних у конкретній групі в конкретному суспільстві.

В деяких випадках нонконформізмом називають просто готовність індивіда відстоювати свою особисту позицію в тих випадках, коли вона суперечить позиції більшості. 

  1. Позиція «так», «ні».

Чи дійсно у творі є нонконформізм? Доведіть або спростуйте це.

( Ліна відстоює свою позицію у родині, намагається розкрити таємницю,сперечається з бабусею, вітчимом,матір’ю,другом)

V. Закріплення матеріалу.

1. Літературний диктант «Чи уважний ти читач?»

1. Яке повне ім’я братика Халіни? (Казимеж).

2. Яку кличку має песик головної героїні?(Фікус)

3.Хто був класним керівником героїні? (Математик Яцек Шрон)

4. Який подарунок привезла Наталя Халіні після літніх канікул? ( диск з португальською музикою фадо)

5. В якому закладі навчався Адріан? (ХХХ Приватний мистецький коледж)

6.Які слова сказала Халіна на кастингу? ( Після шампуню «Стар» мої коси літають, як птахи)

7. Яке хобі мама героїня? (фотографувала)

8. Яку страву полюбляла замовляти Халіна у в’єтнамському барі «Кім-Сум»? (смажений рис із куркою)

9. Де познайомилась Лінка з фотографом Мацеком? (На кастингу).

10. Яку сума заплатила героїня Мацеку за фотосесію? (250 злотих)

11. Хто познайомив Лінку з Адріаном? (Наталія).

12.  Яку таємноцю містило,  випадково знайдене, родинне фото? (Що мама Лінки була вагітною вдруге).

13. Скільки бабусь було в Лінки? ( 3: у Варшаві, Кракові, Сероцьку)

14. Що розповіла бабця Стефа про долю дитини? (дівчинка померла через ваду серця).

15. Про що довідалася Лінка з медичної картки мами? (дитина не померла, в неї був ДЦП).

16. Що сталося з батьком Лінки (загинув у автомобільній аварії).

17. Які улюблений жанр книг любила читати Лінка? (Детективи).

18.Як виявилось, що Каська – сестра Халіни? (на плечі мала родиму пляму у вигляді сердечка).

19. Що подарували героїні на Новий рік? ( фотоапарат)

20. Яку назву мала кав’ярня, де Лінка з Адамом пили каву? («Оксамит»)

2. Музична пауза. (учням пропонується прослухати пісні про каву, визначити виконавця та назву композиції) (ДОДАТОК2)

або прослухати повідомлення  «Ю.Кульчицький і кава» (ДОДАТОК 3)

або прослухати повідомлення «Фільми про каву» (ДОДАТОК4)

бо прослухати повідомлення «Видатні діячі – любителі кави» (ДОДАТОК 5)

VІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Записати цитатну характеристику Халіни. ( для всіх)
  2. Створити інтелект-карту, хмару тегів чи скрапбук за романом «Кава з кардамоном»  (творче завдання)C:\Users\DDD\Desktop\Безымянный.jpg

 

 

Урок №2

Предмет: Зарубіжна  література

Група: № 17

Професія: Кухар

Тема: Сучасна література в юнацькому читанні.

Тема уроку: Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні в творі Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном"

Мета: формувати компетентності:

 Предметні: вміння визначати роль і значення кожного з героїв в розкритті теми та ідеї твору, образу головної героїні; вміння творчо осмислювати художній твір, визначати актуальні проблеми і авторську позицію, висловлювати власні судження   щодо проблематики твору, аргументувати власну позицію, навички аналізу твору, шанобливе ставлення до родини та сімейних цінностей.

 Ключові: вміння вчитися активній пізнавальній діяльністі і критичному мисленню.

 Комунікативні: навички спілкування в колективі, навички роботи в парах, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;

 Інформаційні: вміння визначати головне, навички роботи з книгою;

 Загальнокультурні: виховувати  моральні цінності.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, демонстраційний матеріал на слайдах мультимедійної презентації,  текст твору.

Методи навчання: словесний ( пояснення, бесіда); робота з книгою (усне цитування, складання цитатної характеристики); відео-метод (презентація); інтерактивні методи («Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Хмара тегів»,  «Сенкан»); робота в групах.

 

 

 

Сімейне життя, може бути, і ніколи не буває суцільним святом.

 Умій ділити не тільки радості, а й горе, біду, нещастя.

(В.А. Сухомлинський )

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина:

Перевірка наявності учнів (рапорт старости).

Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності:


Вчитель.

Моя сім'я - мій оберіг.

Мій затишок та мій притулок.

Картинки по запросу сімяДушевний спокій мій повік...

Поки разом усі і б'ється серце в грудях.

Моя підтримка - це лише вони.

Добробут і турботу відчуваю.

Моя сім'я - мій рідний дім,

Де дочки три мене любов'ю зігрівають.

Дбайливий та уважний чоловік

Завжди підтримає, протягне мужню руку.

Щоб по житті завжди разом іти,

Долати всі невдачі, біди, муки.

Молю я Бога, тільки про одне -

Продовжити життя для мами й тата,

Розум та долю для дочок своїх

Та людству всьому в мирі пробувати.

( Наталія Бондарук)

Для кожної людини важливо перебувати в оточенні своєї родини, відчувати підтримку рідних людей. Людина сильна і щаслива тоді, коли її є кому підтримати, коли в неї є сім`я.

Бесіда:

  • Що, на вашу думку, впливає на позитивний мікроклімат в сім’ї?
  • Від чого залежить родинне щастя?
  • Чи можете ви вважати свою сім’ю щасливою?
  • Чи часто виникають проблеми в стосунках батьки – діти?

ІІІ. Визначення мети і завдань уроку:

Вчитель. Сьогодні ми докладніше ознайомимося з повсякденним життям та проблемами дівчинки-підлітка Халіни, яка називає себе Ліною. Читаючи її оповідь, ми ніби беремо безпосередню участь у подіях, замислюємося над проблемами, що завжди є актуальними: прірва відчуження й непорозуміння між батьками та дітьми; прагнення підлітків віднайти себе у вирі амурних переживань; таємниці, що руйнують родинний спокій; правильний спосіб розв’язання складних ситуацій. Долатимемо всі ці проблеми разом із героїнею роману Й. Яґелло «Кава з кардамоном».

Отже, тема нашого уроку:  Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні в творі Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном" (запис у зошити)

IV. Робота над темою уроку.

  1. Вправа «Цитатна доріжка».

(  учні зачитують цитати (домашнє завдання), коментуючи їх)

  1. Робота в групах.

  Завдання: проаналізувати  стосунки. Результати обговорення записувати в таблицю 

Халіна зовнішньо

Халіна внутрішньо

 

 

 

    І. В сім`ї. (Нерозуміння поведінки матері, таємниці минулого, стосунки з вітчимом, братиком  та бабусями).

    ІІ. В школі, з друзями. (Ставлення до навчання, дружба з Наталкою та Каською)

    ІІІ. В коханні. (Фотограф Мацек, Андріан, Конрад)

  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Риси характеру Халіни:

Допитлива       Рішуча       Відповідальна         Вихована

 

Кмітлива                        ХАЛІНА              Цілеспрямована  

 

Смілива        Чуйна           Самостійна          Терпляча

Вчитель. Святкування Нового року для кожної сім’ї є традицією.

  • Як готувалась Халіна та члени її родини? ( зробити покупки, пилососити квартиру, мити холодильник, повикидати із шафи стоси пожмаканого одягу, придбати подарунки)
  • Які страви готувала? (смажений короп, капуста з грибами, пиріг, медяники, вареники, борщ, котлети з морквою)
  • Які страви готуєте ви на Новий рік та Святвечір? ( учні розповідають про традиційні українські страви, які подають на Святвечір  (ДОДОТОК 6))
  1. Вправа «Хмара тегів»

Розшифруйте хмару тегів та поміркуйте, які з словосполучень відносяться до життя головної героїні. Чому? (учні демонструють хмари тегів, інтелект-карти чи скрапбуки (домашнє завдання)

C:\Users\lvovi\Downloads\Word Art 1.png

 

C:\Users\lvovi\Downloads\Word Art 4.png

C:\Users\lvovi\Downloads\Word Art 6.png

 

C:\Users\lvovi\Downloads\Word Art 5.png

C:\Users\lvovi\Downloads\Word Art 7.png

 

  1. Закріплення матеріалу

1. Вправа «Мікрофон»

 - Як співвідноситься епіграф до уроку та тема сьогоднішнього уроку?

- Чи актуальний твір сьогодні?

2. Написання сенканів.

Сенкан — це вислів, який складається з п'яти рядків:

Слово-тема (іменник).

Два прикметники (означення теми).

Три слова, які визначають дію, пов'язану з темою.

Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).

Слово-висновок — синонім теми.

 

Халіна

Самостійна, відповідальна

Вчиться, фотографує, дружить

Розгадує сімейну таємницю

Детектив

 

VI. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

Написати есе на тему: «Ідеальна сім’я – це..» або «Сучасні стосунки батьків та дітей»

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроків:

 

  1. Технологія приготування кави.

Інструктивно-технологічна картка

«Кава чорна»

№п/п

Найменування сировини

Маса брутто

Маса нетто

Технологічні вимоги до основної сировини

1.

Кава натуральна

40

40

Сировина повинна відповідати вимогам нормативно-технічної документації

2.

Вода

1100

1100

3.

або кава натуральна розчинна

10

10

4.

Вода

1030

1030

 

ВИХІД:

 

1000

 

 

Похожее изображениеТехнологія приготування:  Мелену каву заливають окропом, доводять до кипіння і, припинивши нагрівання, настоюють 5-8 хв. Готовий напій проціджують крізь сито або тканину. Для приготування кави в електрокавоварках мелену каву насипають на сітку агрегата за 5-6 хв до закипання води. У процесі варіння з кави екстрагуються смакові і ароматичні речовини. Для поліпшення смаку каву залишають в апараті на 5-8 хв.

 Подають каву в чашках для кави ємкістю 75 або 100 мл. Окремо а розетці подають цукор, лимон, у молочнику молоко або вершки.

 

 

 

 

Інструктивно-технологічна картка

«Кава чорна з морозивом (глясе) »

№п/п

Найменування сировини

Маса брутто

Маса нетто

Технологічні вимоги до основної сировини

1.

Кава чорна заварена

25

25

Сировина повинна відповідати вимогам нормативно-технічної документації

2.

Цукор

650

650

3.

Морозиво вершкове (молочне або пломбір)

125

125

 

ВИХІД:

 

150

 

 

 

Картинки по запросу кава гляссеТехнологія приготування  До готової чорної кави додають цукор і охолоджують до температури 8-10◦С. Перед подаванням каву наливають у келих, фужер або конічну склянку, кладуть кульку морозива і відразу подають з соломинкою.

 

 

http://prokavu.in.ua/wp-content/uploads/2017/10/cardamom.jpgДля підсилення смаку додається кардамон.

Додавання спецій здатне поліпшити смак і надати пікантності не тільки страв, але і класичній чорній каві.  Кава з кардамоном вважається споконвічним арабським напоєм. Для приготування потрібно брати тільки свіже насіння кардамону, яке витягують з капсул прямо перед вживанням, в іншому випадку пряність втратить частину чудового пряно-солодкуватого смаку.

  1. Пісні про каву

Звичайно ж, напій не могли не оспівати музиканти. Ось деякі відомі пісні.

  • One More Cup of Coffee by The White Stripes. Кавер на пісню Боба Ділана. Я ж кажу, "ще одну чашку кави" - це не тільки про каву
  • 40 Cups of Coffee by Ella Mae Morse. Під цю пісню хочеться танцювати. Можливо, пора влаштувати кавову паті?
  • Le Cafe - Oldelaf. А ця французька пісня і кліп у вигляді короткометражного мультика нагадують, що зловживати кавою не варто.
  • Таліта Кум - Гаряча і гірка. Мені здається, усі українські дівчата трохи як кава - такі, про які не забудеш.
  • Lush Life - Кава з молоком. Під таку пісеньку пити ранкову каву подвійно романтичніше.

 

Матеріали, які можуть бути використані при складанні планів-конспектів уроку.

  1. Юрій Кульчицький і кава.

А чи знаєте ви, що українці вперше спробували цей гіркий запашний напій ще... 1476 року на 200 років раніше від європейців!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Favoritenstra%C3%9Fe_32.JPG/800px-Favoritenstra%C3%9Fe_32.JPGНині у Відні красується бронзова статуя козака-галичанина у повний зріст, вбраного в турецький одяг. У лівій руці він тримає піднос із невеликими чашечками кави. Біля його ніг турецькі трофеї: корогви, ятагани, бунчуки. З-поміж них в'ються лаврові гілочки символ слави.

Скульптура присвячена Юрієві-Францеві Кульчицькому, її встановлено на вулиці, що має його ім'я. а що ж козакові така шана?

А де сам Кульчицький навчився пити каву? Де взяв її на продаж? Юрій Кульчицький уродженець Галичини у молоді роки служив у Запорізькій Січі. Там він вивчив турецьку мову і став надавати послуги перекладача під час козацьких походів на Крим. Тоді ж Кульчицький і потрапив у полон до турків. Ймовірно, там вперше і спробував каву. Незабаром Кульчицького викупили купці з Бєлгорода.

На початку 70-х років XVІІ століття він провадить перекладацьку діяльність у сербському представництві австрійської “Орієнтальної торговельної компанії”, що представляла інтереси цесаря Леопольда. Ймовірно, одночасно з цим шпигує на користь австрійців проти турків. Відомо також, що на момент початку облоги австрійської столиці турками Кульчицький уже жив в одному з районів Відня  Леопольдштадті. До ополченського загону він пішов добровільно.

Імператорським указом його на все життя звільнили від сплати податків, і подарували кілька мішків кави.

За переказами, спочатку він мав кілька трофейних мішків із кавовими зернами. Хтозна, чи пахли б нині кавою Відень, Париж і Прага, якби не настирливий український козак, що вперто переконував європейців: “Скуштуйте, це смачно!” Якби ж то! По-перше, вони вважали каву надто гіркою, по-друге не бажали куштувати “ворожого” напою. І тоді Кульчицький вдається до блискучого рекламного трюку: ходить вулицями з тацею, заставленою глечиками з кавою, і пропонує городянам скуштувати. З гіркотою бореться просто кладе до кави цукор, хоча турки цього не робили. А гнів патріотів долає... печивом у формі півмісяця. Мало хто відмовляється надкусити солоденького турецького символа так би мовити, знищити його, зламати. А потім людина переконується, що запивати кавою випічку дуже смачно. Відтак кава припадає віденцям до смаку! Згодом Кульчицький додумався ще й додавати до кави молока або вершків, і такий напій європейцям сподобався найбільше. Тож  згодом у місті стали одна за одною відкриватися кав'ярні.

Помер Юрій Кульчицький 1694 року, встигнувши видати дуже популярну книгу мемуарів. Його воїна, письменника і кулінара поховали з почестями на центральному кладовищі Відня, біля собору святого Стефана. А 12 вересня 1885 року, в день річниці Віденської битви, Кульчицькому звели пам'ятник. Місцеві жителі знають багато історій про цю людину, із задоволенням розповідають про українського козака туристам. Ну а ми мусимо пишатися, що мали такого хороброго, мудрого і підприємливого земляка.

  1. Фільми, в яких багато кави

Картинки по запросу фільм кава і сигарети Кава і сигарети. Ми, звичайно, за здоровий спосіб життя. Але говорячи про каву, неможливо обійти культовий фільм Джима Джармуша. Діалоги за кавою - це як зріз стисло й лаконічно про невелику епоху. У фільмі знімалися Роберто Беніньї, Стів Бушемі, Кейт Бланшетт, Білл Мюррей, Іггі Поп, Том Вейтс, Альфред Моліна. Відвідувачі нью-йоркського кафе - актори і музиканти - за кавою і сигаретами ведуть напівімпровізовані діалоги про життя...

Картинки по запросу фільм амелі

 Амелі. Дивовижна французька дівчина працює у кав'ярні. Одного разу вона "ненароком" розливає амерна икано одного хлопця, який їй симпатичний. Цей фільм потрібно переглядати, коли сірі будні переважають. І на каву-брейк включати музику композитора Яна Тірсена.

Картинки по запросу фільм мої чорничні ночі

 Мої Чорничні ночі. Фільм Вонга Карвая просякнутий атмосферою нічного кафе. Це фільм дівчині, про хлопця, про пильні багатозначні погляди і прощання. До речі, Норм Джонс, яка зіграла головну героїню, після зйомок написала пісню і режисер включив її до фільму. Саундтрек теж ідеально підходить для вдумливої кави-брейк.

 

Картинки по запросу фільм сніданок у тіффані Сніданок у Тіффані. Одрі Хепберн у ролі Холлі Голайтлі - ще одна ікона епохи. І її виконання оскароносної "Moon River" заворожує. Пам'ятаєте сцену, де Холлі в вечірній сукні і діадемою, з ідеальною зачіскою п'є каву з паперового стаканчика перед вітриною магазину Tiffany. Напевно, кожна з нас хоч раз у вечірній сукні пила каву з найближчого кавового кіоску?)

 

Є ще безліч фільмів і серіалів. "Дівчата Гілмор" із фірмовою фразою "кава-кава-кава", "Друзі" із їх кавою із молоком, чорна кава з двома шматочками цукру Шерлока Холмса й інші.

Картинки по запросу бальзак

  1. Видатні діячі – любителі кави.

Оноре де Бальзак Оноре де Бальзак обожнював каву і не лінувався обійти весь Париж в пошуках самого ароматного і смачного сорту. Великий романіст так сказав про дію чарівного напою - після чашечки кави «все спалахує, думки тісняться, як батальйони великої армії на полі битви». Письменник вживав міцну чорну каву у величезній кількості і в будь-який час доби. Говорили, що він випивав в день більше 20 чашок кави. Підрахували, що при написанні своєї «Людської комедії» він випив не менше 15000 чашок міцної кави. На превеликий жаль, письменник дуже зловживав кавою і під кінець свого життя помітно зіпсував своє здоров'я. «Після того, як я повернувся до чорної кави, відновилося смикання очей - Знову ні рядка! Навіть потоки кави не в змозі збудити мій мозок...»

Картинки по запросу й. бах

Картинки по запросу бетховенЙоганн Себастьян Бах На захист кави Йоганн Себастьян Бах написав «Кавову кантату» під номером 211. Вона прославляє каву на вірші німецького поета Пікандера. Це навіть не кантата - це весела оперета в один акт.

 

 

 

Людвіг Ван Бетховен Людвіг Ван Бетховен варив каву завжди тільки з певної кількості кавових зерен - з 64.

 

Картинки по запросу вольтер

Вольтер Вольтеру приписують слова про те, що якщо кава - отрута, то виключно повільно діє, оскільки сам він помирає від нього понад півстоліття. Кажуть, що сам Вольтер - видатний французький мислитель - випивав до 50 чашок кави на день.

Картинки по запросу катерина ІІ

 

Катерина II Російська імператриця Катерина II була великою шанувальницею кави. Каву для неї готували дуже міцну - на 5 чашок йшло не менше фунта кави (близько 400 грам). До кави Катерині II подавали солодощі - густі свіжі вершки, бісквіти, сухарі, цукор.

 

 

Картинки по запросу о.купрінО.І.Купрін О. І. Купрін - любитель «коричневого» золота - в одному зі своїх творів описує кав'ярню - «... Юра Паротіно заходить до кав'ярні, де скупчилися в тютюновому диму та рибному чаду всі Балаклавські рибалки й, перекриваючи загальний гамір, кричить владно: - Усім по чашці кави! Момент загального мовчання, подиву і захвату. - З цукром чи без цукру? - Запитує шанобливо господар кав'ярні ... »

 

 

Картинки по запросу людовік 15Людовік XV Король Франції Людовик XV сам варив собі каву - він нікому не довіряв процес приготування ароматного напою. Придворні ніяк не могли второпати, чому так відбувається. Основна думка - король боявся бути отруєним.

 

Картинки по запросу петро 3

 

Петро III Петро III - чоловік Катерини Великої - у якого кожен день було важке похмілля, відпоювався вранці міцною кавою. Тільки так йому вдавалося прийти в себе.

 

 

 

 

 

 

6. Традиційні 12 страв на Святвечір.

1. Кутя – найголовніша страва на столі. Вариться із пшениці, котра символізує єднання світу живих із світом мертвих. Адже вірять, що у цей вечір духи предків приходять із свого світу і блукають по наших вулицях.

12 страв на Різдво 2019 - що символізують страви на Свят вечірПростий рецепт куті: 2 склянки пшениці, 3 л води, 1 склянка маку, півсклянки посічених ножем грецьких горіхів, 1 яблуко, 5 ст.л. меду, 1 склянка цукру-піску.

Просушіть пшеницю в духовці при температурі 200-250 градусів 1 годину. Періодично помішуйте, щоб не підгоріла. Потім промийте пшеницю і замочіть в холодній воді на цілу ніч. Розведіть мед у 3/4 склянки гарячої води. Покладіть пшеницю у 3 л води та доведіть до кипіння,. Варіть не менше 3 годин. Далі необхідно запарити в окропі мак і розтовкти йог оу ступці. Можна додати під час розтирання половину цукру. Коли каша охолоне, додайте мак, мед, посічені горіхи, порізані дрібно і посипані цукром яблука. Поставте її на на холод.

Варіантів додатків до куті існує багато: різні горіхи, цукати, сухофрукти тощо. Але традиційно, кутя має бути скромною, лише з медом, маком та горіхами.

Страви на Святвечір: узвар та вода 2. Узвар: 200г сухофруктів, 3л води, пів склянки цукру.

Промити сухофрукти у теплій воді, заливаємо водою та варимо близько 30 хвилин. Додаємо цукор та варимо ще 5 хвилин. Перед подачею напій потрібно повністю охолодити.

Сухофрукти можуть бути різними, лише яблука та груші, або ж різноманітні ягоди.

3. Голубці з рисом та грибами. Нагадуємо, що страви у вечір перед різдвом повинні бути пісні, тож готуємо голубці з грибами. Їх краще приготувати за день до свята, адже вони смачніші, коли ніч настояться.

Страви на Святвечір: голубціНам потрібно: 250г рису (сирого) 50г сушених грибів, 2 цибулини, пів кг свіжих грибів (краще печериці чи білі), одна велика капустина або дві маленькі, томатна паста. За смаком додати спеції.

Для підготовки потрібно зварити та охолодити рис, запарити сушені гриби, процідити та порізати. Подрібнити цибулю та свіжі гриби. Розібрати капусту на листя і запарити його на хв 15-20.

За тим посмажити цибулю та гриби, зрізати із листя капусти тверді прожилки. Змішати рис, цибулю з грибами і додати спецій. Тепер можна формувати голубці, бажано невеликого розміру. Складаємо їх щільно у баняк. На сковорідці підігріваємо відвар з сушених грибів та томатну пасту і заливаємо цією рідиною голубці. Відправляємо їх у духовку на півтори години на середній вогонь.

4. Вареники. Ця страва на столі символізує достаток родини.

Страви на Святвечір: вареники Для тіста нам потрібно: 500г пшеничного борошна, 250г холодної води, 3ст.л. олії та дрібка солі. Перемішати всі ці інгредієнти, замісити тісто та покласти його настоюватись 1 годину. Тісто вийде досить еластичне, тож його можна рокатувати тоненько.

Для начинки є безліч варіантів: картопля, тушкована капуста, картопля з капустою, картопля з грибами, з сиром солоні або солодкі, з вишнями. Але традиційно роблять велику порцію вареників з картоплею, а у них кидають декілька “з сюрпризом”. Кому попадеться з гречкою, той матиме достаток, кому з цукром — солодке життя тощо.

Страви на Святвечір: борщ 5. Пісний борщ. Можливо, ця страва зараз не така популярна на столі у святий вечір, але раніше вона була обов’язковою. Як правило, готували борщ з чорносливом та грибами. Він символізував мир та злагоду. Тож також додаємо і рецепт борщу.

Інгредієнти: Буряк — 1 великий, або 2 середні, 1 маленька морква, четвертина великої капусти або половина середньої, 1 маленька цибулина, 3-5 картоплин, 2 помідори, 3 ст.л. томатної пасти, 5-6 штучок чорносливу, чубчик часнику середній, олія для смаження, гриби печериці мариновані та чверть склянки маринаду з них. Спеції за смаком.

Спочатку підготуємо овочі: картоплю нарізати дрібними кубиками, моркву та буряк потерти на крупній тертці, дрібно порізати цибулю, чорнослив — соломкою, а гриби розрізати на половинки. Капусту дрібно шинкувати та пом’яти руками.

Обсмажити на добре розігрітій сковорідці цибулю та моркву, додати до них гриби, помідори та томатну пасту, засипати спеціями і додати дрібку цукру. Потушити близько 15 хвилин.

Взяти іншу сковорідку, покласти туди буряк і чорнослив, влити маринад і дати закипіти.

Нагріваємо воду у каструлі, кидаємо туди картоплю, через 5 хвилин капусту, ще через 5 — всі інші овочі, додаємо спеції і варимо ще 15 хвилин. Посипати можна часником і петрушкою. Дати перед подачею йому трошки охолонути та настоятись.

6. Січеники з гороху — символізують сльози Божої Матері, пролиті за гріхи людей.

Для страви потрібно: 2 склянки гороху, 4 ст.л манної крупи, 3 ложки олії, 2 яйця, 3 ложки сухарів та маленька цибулина.

Горох замочіть у воді за ніч до приготування. Потім відваріть його і перетріть у пюре. З крупи зварити манну кашу та додати в горох. Цибулю підсмажити, перетерти та також вмішати в пюре. Далі додаємо яйця збиті із спеціями (сіль, перець) та добре вимішуємо. Формуємо котлетки, обвалюємо їх у сухарях і обсмажуємо до рум’яності.

7. Смажена, запечена або заливна риба. Риба — це символ віри, що є невід’ємною частиною християнства, тож на столі вона має бути обов’язково.

Риба запечена з грибами: 1,5 кг свіжої риби, 50г сушених грибів, 2 цибулини середні, 100 г олії, ложка гірчиці, часник — 2-3 середні зубчики, пучок зелені (кріп та петрушка), сіль.

Рибу почистити та підсушити, нарізати порціями і змастити часником перетертим із сіллю. Залишити її у холодному місці, мінімум на годину. Гриби відварити і порізати. Взяти посудину для запікання, встелити дно грибами та цибулею, порізаною кільцями. Зверху покласти рибу, зверху знову цибулю і гриби, знову рибу і вкласти щільно цибулею та грибами зверху. Залити ємкість відваром, що лишився з грибів, вимішаним з гірчицею і олією. Запікайте близько 1 години на середньому вогні. Перед подачею полийте соусом із посудини та посипте зеленню.

8. Салат із солоних огірків, кислої капусти та цибулі

Тут все дуже просто: взяти 1 свіжу цибулину, декілька солоних огірків і нарізати кільцями. Змішати їх із квашеною капустою, у таких пропорціях, як вам до смаку. Можна додати трошки олії та солі.

9. Пісні деруни: рецепт на середню порцію, адже на столі всього має бути по трошки.

На 1 кг картоплі, треба 1 цибулина, 100г олії, перець та сіль.

На тертці натріть картоплю та цибулю в пюре, або ж використайте блендер чи кухонний комбайн. Заберіть зайву рідину з пюре. Посоліть і поперчіть на свій смак. Далі слід добре розігріти сковорідку та посмажити деруни в олії. Аби вони були не надто жирними — можна викласти їх на серветку, щоб забрати олію.

10. Варена картопля, змащена товченим часником з олією. Тут пропорцію слід визначати вам, виходячи їз кількості людей за столом.

Картоплю потрібно почистити, подрібнити кубиками та зварити, приправивши сіллю, перцем і лавровим листочком. Додати перетертий часник та трохи олії та потовкти у пюре.

Картинки по запросу тушкована капуста з грибами11.Тушкована капуста з грибами — символізує міць, груртованість і спільну плідну працю.

Для страви нам потрібно: 700г квашеної капусти, 350г печериць свіжих, 1 середня цибулина, зубчик часнику (за бажання можна не додавати), 3 ст.л. олії, спеції за смаком.

Капусту залити водою та тушкувати близько пів години. Відтиснути від зайвої рідини. Гриби та цибулю дрібно порізати, спочатку смажити на гарячій сковорідці цибулю, потім печериці, додати капусту і приправити спеціями. Готувати від 15 хвилин, поки не випарується зайва волога. Подавати можна як холодною, так і гарячою.

12. Калачі або хліб. Незамінна страва на кожному святковому столі українців — це хліб. Прийнято, щоб господиня пекла хліб або святкові калачі в день 6 січня, на свят вечір та на Різдво.

 

 

 

Список основної і додаткової літератури:

1.Й.Ягелло. «Кава з кардомоном»

2. https://www.youtube.com/watch?v=hdc1jaS_uSc

3. https://day.kyiv.ua/.../yoanna-yagello pidlitki-ne-chitatimut

4. https://uk.wikipedia.org/wiki/Йоанна_Яґелло

5. https://vsiknygy.net.ua/shcho_pochytaty/3358

6. livelib.ru: https://www.livelib.ru/book/1000621235-kava-z-kardamonom-joanna-yagello

7. https://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-sim-yu/

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Василькова Ірина
    Дякую за цікавий і наповнений зміст, особливо за інформацію про каву
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лісутіна Валентина Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Погребенник Ірена Любомирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Дмітращук Ярослава
    Хороший конспект, продуманий відповідно до новітніх вимог. Дякую за працю!.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Мовчан Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
27813
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку